کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پشت پرده دادگاه الحریری

20 شهريور 1397 ساعت 15:10

روزنامه لبنانی «الاخبار» امروز (سه شنبه) فاش کرد که دادگاه بین المللی ترور «رفیق الحریری» نخست وزیر پیشین لبنان، برای اتهام زنی به حزب الله از کارشناسان صهیونیست و آمریکایی استفاده می کند.


روزنامه لبنانی «الاخبار» امروز (سه شنبه) فاش کرد که دادگاه بین المللی ترور «رفیق الحریری» نخست وزیر پیشین لبنان، برای اتهام زنی به حزب الله از کارشناسان صهیونیست و آمریکایی استفاده می کند.
به گزارش ایرنا، این روزنامه لبنانی همزمان با شروع دور نهایی جلسات دادگاه بین المللی ویژه لبنان جهت بررسی پرونده ترور الحریری و همراهانش، گزارشی را منتشر کرد.
از امروز به مدت دو هفته دور نهایی جلسات این دادگاه در «لاهه» برگزار می شود و «سعد الحریری» نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان و فرزند رفیق الحریری برای حضور در جلسه نخست خود را به آنجا رسانده است.
قرار است که برای آخرین بار اتهامات و دفاعیه ها، پیش از صدور حکم در سال 2019 یعنی سال آینده میلادی، شنیده شود.
الاخبار با بیان اینکه دادگاه بین المللی این بار با دفعات گذشته تفاوت دارد، دلیل آن را برپایی این دور برای «فتنه سیاسی در لبنان» توصیف کرد و همچنین یادآور شد که صداقت آن به شدت زیر سؤال رفته و نتایج و کار آن از سوی مردم دیگر مورد اهمیت نیست.
این روزنامه لبنانی خاطر نشان کرد: نیروهای سیاسی بزرگی که پشت پرده راه اندازی این دادگاه بودند، به همراه نیروها و شخصیت لبنانی و عربی، همواره روی آن به عنوان اهرمی برای فشار بر مخالفان آمریکا، غرب، اسرائیل و عربستان در لبنان حساب باز کرده اند.
در ماه های اخیر نیز نشانه هایی وجود داشت که محور آمریکایی- اسرائیلی-سعودی قصد دارد روی اتهام زنی به حزب الله و انداختن مسئولیت این ترور به گردن آن تمرکز کند تا این حزب را جزو سازمان های تروریستی معرفی کند، همانطور که تا کنون چنین اقدامی کرده و علاوه بر آن، بر طرف های لبنانی هم فشار زیادی وارد آورده تا با حزب الله همکاری نکنند.

** کارشناس های اسرائیلی و آمریکایی در استخدام دادگاه
الاخبار در ادامه به گزارش هایی اشاره کرد که به آنها دست یافته و برخی از آنها حاکی از این است که «نورمن فاریل» دادستان عمومی این دادگاه اقدام به استخدام چند «کارشناس» مسلط به امور حزب الله، تاریخچه و وابستگان به این حزب کرده و هویت این سه کارشناس سری کشف شد: «ریتا کاتس» ، «ماتیو لیفیت» و «روبرت بایر.»
به نوشته این روزنامه، کاتس که تابعیت رژیم صهیونیستی را دارد، در ارتش این رژیم نیز خدمت کرده و از او به عنوان کارشناس مسائل تروریسم یاد می شود. وی پیش از این متهم به ساخت فیلم های ساختگی از اعدام های گروهک تروریستی «داعش» بوده است. اکنون، کاتس به دلیل اشتغال شوهرش به عنوان پزشک در یکی از بیمارستان های آمریکا در این کشور به سر می برد.
الاخبار افزود: لیفیت، مدیر سابق مبارزه با تامین مالی حزب الله در وزارت خزانه داری آمریکا بوده و در واقع از او به عنوان منبع اصلی اطلاعات و تحلیل های دستگاه جاسوسی آمریکا برای منزوی کردن حزب الله در جهان یاد می شود.
این روزنامه لبنانی درباره بایر نیز آورده است: او در رسانه ها معروف به افسر بازنشسته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» است و پیش از این کتابی از کار خود به چاپ رسانده که شروعش با بیان ماموریت در بیروت است. وی در این کتاب می گوید که در لبنان به دنبال «عماد مغنیه» فرمانده جهادی حزب الله و ترور او بوده است.

** لبنان، پول کارشناسان صهیونیست را می دهد
الاخبار نوشت: نیروهای سیاسی لبنانی این حقیقت را که دشمن آمریکایی و اسرائیلی بی وقفه به دنبال فتنه در لبنان است، نادیده خواهند گرفت، ولی ضروری است اشاره شود که دولت لبنان 49 درصد از بودجه این دادگاه را پرداخت می کند، یعنی نیمی از دستمزد پرداخت به این سه کارشناس (لیفیت ، کاتس، بایر) از جیب مردم لبنان است.
«ابراهیم الامین» سردبیر الاخبار و نویسنده این گزارش، این نکته را هم بیان می کند که دولت لبنان با وجود هزینه 600 میلیون دلاری تاکنون برای این دادگاه، هیچ روزی درخواست شفافیت در حساب و کتاب دادگاه نکرده است. رقمی که ده برابر بودجه سالانه وزارت دادگستری است. وزارتی که از نظر نیروی انسانی، زیرساختی و مراکز خود دچار مشکلات زیادی است.

** سه ادعای دادگاه بین المللی که اعلام خواهد شد
الاخبار، در بخش دیگری با توجه به اطلاعات به دست آمده از منابع آگاه خود، سه نتیجه و ادعا را برای این دادگاه پیش بینی می کند:
نخست؛ نتایج تحلیلی حرکت موبایل ها، اشاره به این دارد که مجموعه ای از عناصر وابسته به حزب الله، حمله 14 فوریه 2005 (26 بهمن 1383) را اجرا کردند و دادستانی پس از صدور حکم در سال 2019 با توجه به قاعده رئیس و مرئوس، بازار تهدید علیه «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله را راه می اندازد و وی را نیز جزء متهمین معرفی می کند.
دوم؛ حزب الله با هماهنگی مقام های سوری اقدام به ترور کرده و خلاصه تحلیل تماس ها این را اثبات می کند؛ موضوعی که فقط گزارش های دستگاه های اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی آن را تایید می کنند.
سوم؛ ادعای همه شاهدان سیاسی (که همگی شان از تیم سیاسی وابسته به الحریری هستند) دارای ارزش کافی جهت اثبات انگیزه جرم است.

** بی اعتباری دادگاه
روزنامه الاخبار نوشت: این دادگاه در طول سال های گذشته، جنایت های زیادی در حق لبنانی ها کرده است. بازداشت چهار افسر عالی رتبه لبنانی برای چند سال، به دست آوردن اطلاعات همه دانشجویان دانشگاه های لبنان، اداره های ثبت احوال و ثبت خودرو و بعد در اختیار قرار دادن تمامی اطلاعات لبنان به سرویس های دشمن، حمله به یک مطب پزشکی زنانه در حومه جنوبی بیروت در راستای تحقیقات، از جمله این موارد است.
الاخبار افزود: کسانی که برایشان آینده این کشور و وحدت ملت اهمیت دارد، هرچه سریعتر به این رسوایی بزرگ خاتمه دهند و پرونده بزرگترین منبع جعل و سرقت تاریخ لبنان را ببندند.
دبیرکل حزب الله اخیرا درباره دادگاه ترور الحریری و رای آن گفته بود: برای ما این دادگاه بین المللی هیچ معنا و اهمیتی از اساس ندارد و هر آنچه که از طرف آن صادر شود چه حزب الله و افراد آن مجرم معرفی شوند، و چه تبرئه شوند، بی ارزش است.
وی همچنین به کسانی که روی رای این دادگاه حساب باز کرده اند، هشدار داد که «با اتش بازی نکنید».


کد مطلب: 93793

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/93793/پشت-پرده-دادگاه-الحریری

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir