کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مزایای کشیدن خیابان در بافتهای تاریخی!

9 شهريور 1397 ساعت 17:32

«وقتی می‌گویند خیابانی در خرم آباد، در ساری، شیراز یا محله بلاغی قزوین کشیده می‌شود باید بدانیم ارزش‌هایی که تخریب می‌کنیم به هیچ وجه قابل بازگشت نیستند و برای مقابله با این اتفاقات باید سطح آگاهی در جامعه را ارتقاء داد.»


«وقتی می‌گویند خیابانی در خرم آباد، در ساری، شیراز یا محله بلاغی قزوین کشیده می‌شود باید بدانیم ارزش‌هایی که تخریب می‌کنیم به هیچ وجه قابل بازگشت نیستند و برای مقابله با این اتفاقات باید سطح آگاهی در جامعه را ارتقاء داد.»
به گزارش ایسنا، در نشست کارگاه آموزشی بازآفرینی بافت‌ها و گورستان‌های تاریخی شهرها که توسط دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با حضور معاون میراث فرهنگی کشور، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، مدیر کل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی و کارشناسان این دو حوزه برگزار شد، نسبت به غفلت از ارزش‌ها و ثروت‌های شهرهای تاریخی تاکید شد.
محمدسعید ایزدی، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که تعدادی از بافت‌های تاریخی کشور دستخوش تغییر و تخریب عظیم شده‌اند، بیان کرد: درحال حاضر ارزش‌ها و ثروت‌هایی که در شهرهای تاریخی داشتیم دچار افول و مخاطراتی شده و وضع موجود بیانگر آن است که از این ویژگی‌ها غفلت شده و دستگاه‌های مختلف اقدام به تخریب آنها کرده‌اند.
او این نابسامانی‌ها در شهرها و بافت‌های تاریخی کشور را فقط مختص شهرها ندانست و افزود: این اتفاق نشان دهنده نداشتن تعادل در بهره‌گیری از کل منابع کشور است، به گونه‌ای که اکنون ما در کشور با فقر و مشکلات اجتماعی شهری که یکی از پرچالش‌ترین موضوعات شهری است دست به گریبانیم. این درحالی است که متاسفانه متوجه رفتارهای غلط خود در جریان توسعه شهرها نیستیم.
وی ادامه داد: درحال حاضر شاهد آن هستیم که دستگاه‌ها بدون کوچکترین دانشی دست به تخریب بافت‌های تاریخی کشور می‌زنند و همه‌ی وجوه آن را که شامل میراث کالبدی، طبیعی و معنوی می‌شود، تخریب می‌کنند. خوشبختانه چندی پیش با کمک معاون میراث فرهنگی کشور جلوی یک خطای بزرگ و خیابان کشی در قلب بافت تاریخی ساری را گرفتیم.
ایزدی همچنین به شیوه‌های مواجهه با شهرهای تاریخی اشاره کرد و افزود: تهیه طرح جامع و طرح تفصیلی یکی از شیوه‌های ما در مواجهه با شهرهای تاریخی هستند اما با اینکه این طرح‌ها شهر را نظام‌مند و دارای برنامه کرده‌اند اما متاسفانه جلوی هیچ تخریبی را آنگونه که انتظار داشتیم، نگرفتند.
او گفت: آسیب شناسی حکم می‌کند که در نظام و انگارهای شهری تجدیدنظر کنیم و به جای توجه به کمیت‌ها به کیفیت‌ها توجه کنیم. به طوری‌که به نظر می‌رسد به سمت رویکردهایی پیش برویم تا با مردم برای سرمایه و آینده آنها مشارکت کنیم. سیاستی که در ادبیات جهانی سیاست بازآفرینی گفته می‌شود.
معاون معماری و شهرسازی در ادامه  سخنانش به گورستان‌های تاریخی اشاره کرد که محل تعامل اجتماعی افراد ساکن در آن منطقه بوده است و افزود:‌ گورستان‌های تاریخی مانند تخت فولاد در این شرایط هستند. در گذشته مردم گپ‌وگفت‌های خود را در این محل انجام می‌دادند اما متاسفانه ما این ارزش‌ها را از دست دادیم و در حال حاضر در شرایطی هستیم که به هیچ‌وجه نمی‌توانیم هیچ تعرض دیگری را تحمل کنیم.
او تاکید کرد: وقتی می‌گویند خیابانی در خرم آباد، در ساری، شیراز و محله بلاغی قزوین کشیده می‌شود باید بدانیم ارزش‌هایی که تخریب می‌کنیم به هیچ وجه قابل بازگشت نیستند و برای مقابله با این اتفاقات باید سطح آگاهی در جامعه را ارتقاء داد.
ایزدی با اشاره به اینکه هم اکنون باید به سمتی برویم که آموزش مهارت فنی و آگاهی رسانی باید در اولویت قرار گیرد، تاکید کرد: به جای دولت محور بودن باید از جریان‌های مردمی و اجتماعی حمایت کرد. آگاهی‌رسانی و مجموعه اتفاقات مرمتی در مرکز محله‌ای تاریخی مانند «نایین» باعث شد تا مردمی که مسکن مهر را برگزیده بودند ترغیب شوند دوباره به بافت تاریخی این شهر برگردند.
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی به پروژه‌های خوب سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد که هم پیوند با بافت تاریخی است و گفت: این پروژه‌های کارشناسی شده کمک می‌کند تا این مسیر تنزل را رو به صفر هدایت کنیم و این اتفاق نخواهد افتاد مگر با گفتمان‌سازی در جامعه.
ایزدی بر آمادگی وزارت راه و شهرسازی همگام با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان وظیفه و درمان مشکلات مبتلابه شهرهای تاریخی مانند سال‌های گذشته و پرقوت‌تر در راستای حفاظت و حراست از معماری ایرانی اسلامی کشور تاکید کرد.
بی‌نظمی و بی‌برنامگی تبدیل به چالش شهرهای تاریخی شده
محمدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - نیز با بیان این‌که  خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی در موضوع حفاظت و مرمت و توجه به میراث بسیار موثر عمل کرده است، از این نمونه اقدامات را حساسیت ویژه برای پیگیری موضوعات مربوط به حفاظت از میراث فرهنگی در شورای عالی دانست و گفت: کمتر دوره ای را دیده‌ام که دستگاه‌ها اینگونه به حفاظت توجه کنند.  جامعه نیز در این خصوص مطالبه می‌کند اما باز این مقدار کم است و باید این همکاری و هماهنگی افزایش پیدا کند.
وی تاکید کرد: امیدواریم این بی‌نظمی و بی‌برنامگی که هم اکنون تبدیل به چالش شهرهای تاریخی شده با مشارکت جدی مردم مسیر دیگری پیدا کند.


کد مطلب: 93086

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/93086/مزایای-کشیدن-خیابان-بافتهای-تاریخی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir