یک مقام رسمی وزارت اقتصاد هند با تاکید بر اهمیت ادامه همکاری تهران و دهلی نو در زمینه تجارت و ارتباطات تاکید کرد: مشارکت در طرح توسعه بندر چابهار دارای اهمیت زیادی برای اقتصاد هند است.
اهمیت بندر چابهار برای اقتصاد هند
2 مرداد 1397 ساعت 16:59
یک مقام رسمی وزارت اقتصاد هند با تاکید بر اهمیت ادامه همکاری تهران و دهلی نو در زمینه تجارت و ارتباطات تاکید کرد: مشارکت در طرح توسعه بندر چابهار دارای اهمیت زیادی برای اقتصاد هند است.
یک مقام رسمی وزارت اقتصاد هند با تاکید بر اهمیت ادامه همکاری تهران و دهلی نو در زمینه تجارت و ارتباطات تاکید کرد: مشارکت در طرح توسعه بندر چابهار دارای اهمیت زیادی برای اقتصاد هند است.
پراناب کومار داس که دبیر ویژه دولت هند و مقام ارشد اداره درآمدها در وزارت اقتصاد هند است این سخن را روز سه شنبه در گفتگوی اختصاصی با ایرنا در حاشیه دوازدهمین نشست بین المللی مناطق ویژه اقتصادی که به میزبانی اتحادیه اتاق های بازرگانی هند موسوم به 'آسوچم' برگزار شد ایراد کرد.
وی تاکید کرد که هند دارای منافع گسترده ای در توسعه بندر چابهار می باشد به همین دلیل از سال های گذشته متعهد به مشارکت در این طرح شده است.
این مقام هندی افزود: برای توسعه بندر چابهار شرکت های ایرانی و هندی می توانند با یکدیگر همکاری کنند بنابراین در وهله اول باید منافع مشترک در این بندر مشخص و از آنها استفاده شود.
وی گفت هند کاملا از توسعه بندر چابهار حمایت می کند.
این مقام هندی در خصوص احیای تحریم های آمریکا علیه ایران و فشار واشنگتن بر دهلی نو برای قطع همکاری اقتصادی با ایران گفت: دولت هند از همان آغاز در خصوص تحریم های آمریکا و تحریم های سازمان ملل موضع خود را مشخص کرده است.
وی گفت تحریم های آمریکا به معنای تحریمی که از سوی سازمان ملل وضع شود نیست بنابراین سیاست های دولت هند در این خصوص کاملا مشخص است.
«سوشما سواراج» وزیر امورخارجه هند پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام تاکید کرد که دهلی نو از تحریمهای یکجانبه هیچ کشوری علیه ایران تبعیت نمیکند.
وی گفت کشورش تنها تابع تحریمهای سازمان ملل متحد است.
دهلی نو هماکنون روابط اقتصادی و تجاری گستردهای با ایران دارد که از جمله آن ها می توان به طرح توسعه بندر چابهار اشاره کرد.
رسانههای بینالمللی در ماههای گذشته از گامهای دولت هند برای تسهیل سرمایهگذاری در ایران خبر داده بودند.
هم اکنون برخی بانک های هندی از جمله «یو سی او» هم در حال کار روی مکانیسمی بر مبنای یورو برای معاملات با ایران هستند.
'نیتین گادکاری' وزیر حمل و نقل، بزرگراه ها وکشتیرانی هند پروژه چابهار را مهمترین طرح اقتصادی در دست اجرای این کشور با ایران توصیف کرده است.
وی بهمن ماه سال گذشته در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: از نظر لجستیکی پروژه چابهار بسیار مهم است و می تواند برای ایران و هند یک طرح برد-برد در نظر گرفته شود. هند از این پروژه حمایت می کند و آن را تکمیل خواهد کرد.
وی افزود: من معتقدم که پروژه بندر چابهار هم برای سرمایه گذاری و هم برای تجارت برای فعالان اقتصادی هر دو کشور بسیار مفید است.
گادکاری تاکید کرد که دولت هند به گسترش روابط با ایران بسیار علاقه مند است و تلاش می کند سرمایه گذاران هند را برای ورود به ایران به ویژه برای سرمایه گذاری در بندر چابهار تشویق کند.
وی اخیرا نیز ابراز امیدواری کرد که دهلی نو بتواند به رغم همه فشارهای آمریکا، بندر چابهار را تا ابتدای سال آینده میلادی عملیاتی کند.
موافقتنامه راهبردی تاسیس این بندر بینالمللی در خرداد ماه 1395 و پس از اجرای برجام به امضای سران ایران، هند و افغانستان رسید. چابهار به عنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت های سرمایه گذاری، تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برخوردار است.
این بندر پس از بهره برداری، قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه های ترمینال کانتینری را برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت ونیم میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا 15 میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد.
بندر چابهار با برخورداری از مزایا و ظرفیت های بالقوه در مسیر توسعه ترانزیتی قرار دارد و این بندر اقیانوسی به عنوان پل دسترسی به کشورهای آسیای میانه و مستقل مشترک المنافع مورد توجه ترانزیتی و ترانشیپی کشورهای منطقه قرار دارد.
توافقنامه چابهار یکی از نمودهای عینی فصل جدید روابط ایران و هند بر محور توسعه است.
این بندر می تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هند فراهم کند.
کد مطلب: 91013