دبیر علمی کنگره سلامت کودکان گفت: 75 تا 80 درصد کودکان ایرانی از آموزش های مناسب دوره پیش از دبستان (از تولد تا قبل از ورود به دبستان) محروم هستند.
کودکان ایرانی محروم از آموزش پیش دبستانی
27 خرداد 1397 ساعت 14:59
دبیر علمی کنگره سلامت کودکان گفت: 75 تا 80 درصد کودکان ایرانی از آموزش های مناسب دوره پیش از دبستان (از تولد تا قبل از ورود به دبستان) محروم هستند.
دبیر علمی کنگره سلامت کودکان گفت: 75 تا 80 درصد کودکان ایرانی از آموزش های مناسب دوره پیش از دبستان (از تولد تا قبل از ورود به دبستان) محروم هستند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، منصوره کریم زاده روز یکشنبه در نشست خبری پنجمین کنگره ملی و اولین کنگره بین المللی سلامت کودکان در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با تاکید بر اینکه نمی توان سلامت جامعه را بدون توجه به دوره کودکی تصور کرد، اظهار داشت: اینکه در ایران به دوره پیش از دبستان چگونه نگاه می شود، جای بحث دارد.
وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش 75 درصد کودکان مقطع پیش دبستانی را تحت پوشش دارد اما بحث مهم کیفیت آموزشی است که در این دوره ها ارائه می شود؛ چالشی با عنوان «یکپارچگی در آموزش» در دوره پیش از دبستان وجود دارد.
کریم زاده که مدیر رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز هست، تصریح کرد: آن نظارت جامعی که در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان وجود دارد، در دوره پیش از دبستان وجود ندارد؛ بیش از 25 سازمان و نهاد در حوزه مدیریت و آموزش کودکان پیش از دبستان فعالیت می کنند اما یکپارچگی در این زمینه وجود ندارد.
وی تاکید کرد: دوران پیش از دبستان مورد بی مهری قرار گرفته است و این مساله می تواند تهدیدی بزرگ باشد؛ درحالی که دوران پنج سال اول زندگی دوره مهمی برای کودکان در کشورهای درحال توسعه به شمار می رود.
* دوره پیش از دبستان اجباری شود
دبیر علمی کنگره سلامت کودکان با بیان اینکه در استانداردسازی های آموزش شامل نیروی انسانی مجرب، محیط آموزشی مطلوب و بومی سازی و فرهنگ سازی محتوای دوره پیش از دبستان ضعف داریم، افزود: لازم است دوره پیش از دبستان اجباری شود؛ هرچند که تحقق این امر نیاز به برنامه ریزی و سرمایه گذاری دارد چراکه این دوره از دوره ابتدایی متفاوت است و استانداردهای آموزشی، فیزیکی و نیروی انسانی آن متفاوت است و بودجه زیادی می طلبد اما موضوع مهم بحث «هزینه - فایده» است.
کریم زاده افزود: برخی مطالعات نشان داده است در کشورهایی که در آموزش پیش از دبستان سرمایه گذاری می شود، جرم و جنایت در بزرگسالی، رفتارهای ضداجتماعی، میزان افت تحصیلی و ترک تحصیل کاهش می یابد و احترام به قانون و گفتار هوشمندانه افزایش می یابد.
وی ادامه داد: هرچه آموزش های دوره پیش از دبستان با کیفیت بهتر و میزان بیشتری باشد، نیاز به آموزش های جبرانی در دوران سالمندی کاهش می یابد.
به گفته کریم زاده، به ازای هر یک واحد پول سرمایه گذاری در آموزش پیش از دبستان، هفت برابر صرفه جویی در هزینه های دوران بزرگسالی خواهیم داشت.
دبیر علمی کنگره سلامت کودکان با بیان اینکه از الگوهای استاندارد برای آموزش پیش از دبستان کمک گرفته ایم اما آنها را بومی نکرده ایم، افزود: عواملی مانند بهداشت ضعیف، محیط خانگی غیرپویا و فقر، تکامل شناختی، اجتماعی و عاطفی کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد؛ رشد و تکامل کودکان ازعامل مهم تعیین کننده سلامت اجتماعی است.
وی که ریاست انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان را نیز عهده دار است، گفت: مطالعات جامعی در مورد وضعیت کودکان زیر پنج سال از نظر رشد و تکامل وجود ندارد اما سوءتغذیه و زندگی در شرایط فقر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در تکامل کودکان تاثیر بسزایی دارد.
* خانواده ها نمی توانند به تنهایی رشد اجتماعی کودکان را تامین کنند
رئیس دبیرخانه پنجمین کنگره ملی و اولین کنگره بین المللی سلامت کودکان اظهار داشت: نگرانی دیگر در زمینه رشد و تکامل کودکان، اشتغال والدین است؛ چراکه وقتی والدین سر کار می روند، کودکانشان نیاز به محیط هایی دارند که عدم حضور والدین را جبران کند.
کریم زاده افزود: بسیاری از روانشناسان بر این باورند که خانواده به تنهایی نمی تواند رشد اجتماعی کودکان را تامین کند و کودکان نیاز دارند تا در محیط های اجتماعی حضور یابند تا به قابلیت های خود دست یابند.
* 90 درصد رشد ذهنی کودکان در پنج سال اول تولد اتفاق می افتد
دبیر علمی کنگره سلامت کودکان گفت: 90 درصد رشد ذهنی کودکان در پنج سال اول تولد اتفاق می افتد و همچنین شکل گیری بیلیون ها سلول عصبی در این دوره از زندگی رخ می دهد؛ بنابراین این دوران به عنوان دوران طلایی کودک به شمار می رود و رشد شخصیت او در این دوران در آینده کودک تاثیر قابل توجهی دارد.
کریم زاده افزود: شناخت زبانی، مهارت های اجتماعی، توجه به تفاوت های فرهنگی، ارزش ها و آداب و رسوم در پنج سال اول زندگی صورت می گیرد؛ این دوران روی رشد شناختی، گسترش گنجینه لغات و آشنایی با زبان مادری نقش تعیین کننده ای دارد چراکه آموزش پیش از دبستان شاخص مهم رفاه اجتماعی به شمار می رود.
وی ادامه داد: بسیاری از کارشناسان، دوره پیش از دبستان را به عنوان دوره یادگیری مادام العمر مطرح می کنند؛ چراکه ساختار ذهنی در سه سال اول کودکی شکل می گیرد و نمی توان سلامت جامعه را بدون لحاظ کردن دوره پیش از دبستان، درنظرگرفت.
پنجمین کنگره ملی و اولین کنگره بین المللی سلامت کودکان در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با همکاری سازمان های متولی در دوره پیش از دبستان از جمله سازمان بهزیستی کشور، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سازمان های غیردولتی از 29 تا 31 خرداد ماه جاری در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار می شود.
مهمانانی از کشورهای ایتالیا، اتریش، سوئد، فنلاند و انگلیس در این کنگره شرکت خواهند داشت؛ این کنگره در سه محور اصلی سلامت، آموزش و سیاستگذاری برگزار می شود و 16 کارگاه با امتیاز بازآموزی نیز در حاشیه این کنگره برگزار خواهد شد. 250 مقاله در این کنگره از بین 500 مقاله برای مرحله داوری پذیرفته شده است و حدود 220 مقاله به شکل پوستر و سخنرانی ارائه خواهد شد.
کد مطلب: 88776