مدیر فنی و عملیات ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران گفت: به دلیل بالا بودن هزینه نگه داشت نفتکش های فرسوده بهترین راه کار اوراق نفتکش های فرسوده است که در 4 سال گذشته 118 نفتکش فرسوده در جهان اوراق شده اند.
نفتکشهای فرسوده ای که اوراق شدند
22 خرداد 1397 ساعت 16:08
مدیر فنی و عملیات ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران گفت: به دلیل بالا بودن هزینه نگه داشت نفتکش های فرسوده بهترین راه کار اوراق نفتکش های فرسوده است که در 4 سال گذشته 118 نفتکش فرسوده در جهان اوراق شده اند.
مدیر فنی و عملیات ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران گفت: به دلیل بالا بودن هزینه نگه داشت نفتکش های فرسوده بهترین راه کار اوراق نفتکش های فرسوده است که در 4 سال گذشته 118 نفتکش فرسوده در جهان اوراق شده اند.
اکبر جبل عاملی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه صنعت حمل و نقل دریایی طی یک دهه اخیر نوسانات و تحولات مختلفی را پشت سرگذاشته است گفت: این تحولات خصوصا در بخش تانکر بسیار چشم گیر است بطوریکه درآمدهای روزانه تا 200 هزار دلار در سال 2008 به حدود 10 هزار دلار کنونی رسیده است به همین نسبت هم قیمت کشتیهای VLCC از 150 میلیون دلار در سالهای قبل از 2008 به حدود 85 میلیون دلار در شرایط کنونی رسیده است.
وی اضافه کرد: طی این سالها تغییرات و اصلاحات در اجباری کردن استانداردهای صنعت دریانوردی از جمله دوجداره شدن بدنه کشتیها، آب توازن، کاهش مصرف سوختهای با سولفور بالا و غیره در کنار لزوم کاهش هزینههای عملیاتی کشتیها خصوصا هزینه سوخت که روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار هزینهها را شامل میشود، موجب شده تا شرکتهای حمل و نقل دریایی به سمت نوسازی ناوگان خود و بکارگیری موتورهای جدید بروند بطوریکه در حال حاضر سفارش ساخت کشتیهای تانکر حمل نفت خام تا سال 2020 در بین شرکتهای بزرگ دریانوردی جهان بالغ بر 243 فروند است.
مدیر فنی و عملیات ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران مجموع این تحولات را موجب حرکت شرکتها به سمت نوسازی ناوگان دانست و گفت: به همین نسبت و طی سالهای اخیر یعنی از سال 2015 تا به امروز نیز تعداد 118 فروند کشتیهای فرسوده حمل نفتخام از رده خارج و اوراق شده اند.
وی با تشریح برخی تحولات رخ داده در ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران در سال های اخیر افزود: ناوگان شرکت ملی نفتکش با سن ۱۲ سال یکی از ناوگانهای میان سال دنیاست. طی 8 سال گذشته و در دوره تحریمهای ناجوانمردانه شرکت به دلیل اقتضائاتی که وزارت نفت برای مقابله با تحریمها به شرکت تحمیل کرد مجبور شد تعداد 8 فروند نفتکش با سن بالا و در واقع فرسوده در قالب نفتکشهای یونانی به شرکت وارد کند. هیات مدیره وقت در همان زمان هم به غیراقتصادی بودن خرید نفتکشهای فرسوده و افزایش ظرفیت ناوگان آنهم در شرایطی که بازار تانکر رو به افول بوده و هماینک نیز در بدترین شرایط خود است اصرار داشت و خواهان تضمین بازار از سوی شرکت ملی نفت برای این کشتیها بود.
جبل عاملی اضافه کرد:با این وجود هیات مدیره شرکت برای همراهی با کشور جهت مقابله با تحریمهای ظالمانه همه مساعی خود را بکار بست تا حتی یک روز هم جریان صادرات نفت با خللی روبرو نشود و به اعتراف همه صاحب نظران از جمله در وزارت نفت، شرکت ملی نفتکش ایران از این بحران سرافراز بیرون آمد.
مدیر فنی و عملیات ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران با تاکید بر لزوم مدیریت هزینههای این شرکت گفت: لازم به ذکر است سرمایه شرکت ملی نفتکش متعلق به جمع عظیمی از بازنشستگان و کارگران زحمتکش تابع صندوقهای تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری و صنعت نفت است و لذا هزینهها و زیانهای وارده به این شرکت بدلیل همراهی با سیاستهای نظام و دولت باید توسط دولت محترم تامین و تلافی شود و روا نیست هزینه ها و زیانها به حساب صندوقها که خود برای تامین مستمری و حقوق بازنشستگان و کارگران با سختی مواجهاند، گذاشته شود.
وی با تشریح برخی دلایل تصمیمگیری برای اوراق برخی کشتیها در دوره پسابرجام افزود: در دوره جدید و همزمان با برجام و تدوین برنامه 5 ساله شرکت ، موضوع نوسازی ناوگان و کاهش سن کشتیها برای حضور در بازارهای بین المللی به شکلی جدی مطرح شد خصوصا اینکه با ورود کشتیهای خارجی برای حمل نفت و تغییر قراردادهای فروش نفتخام شرکت ملی نفت به FOB ، سهم شرکت ملی نفتکش از صادرات نفت کشور تا حدود 10 درصد کل صادرات کاهش یافت این مسائل موجب شد تا هیات مدیره در سال 95 با نظر کارشناسان جهت اوراق تعدادی از کشتیهای فرسوده خود جهت کاهش سن ناوگان و نیز کاهش هزینههای عملیاتی موافقت کند. در عین حال شرط هیات مدیره شرکت این بود که تا زمانی که درآمد کشتیهای کاندید اوراق شدن از هزینه های آن بیشتر باشد، فرآیند اوراق به تاخیر بیفتد که همینگونه هم شد.
مدیر فنی و عملیات ناوگان شرکت ملی نفتکش اضافه کرد:در واقع کشتیهای اوراق شده علاوهبر اینکه زیانآور بودند، بدلیل حفظ امنیت دریانوردی با نظر کارشناسی، قابل اوراق تشخیص داده شدند. بدیهی است این روند هنوز هم در شرکت جاری است و کشتیهایی که زیان بار بوده و خطرناک برای دریانوردی باشند، در مرحله اوراق قرار خواهند گرفت.
وی تصریح کرد: ذکر این نکته ضروری است که این کشتیها در شرایط فعلی بدلیل فرسودگی اجازه ورود به هیچ بندری نداشته و تنها ممکن است بعنوان مخزن مورد استفاده قرار گیرند.اهمیت نوسازی ناوگان که در سال 95 مطرح شد و در صورت عدم اهتمام به این مهم و عدم همکاری دستگاههای مسئول با توجه به سن ناوگان امکان بروز مشکلات در راه ادامه روند عادی شرکت متصور است.
کد مطلب: 88541