دبیرشورای عالی فضای مجازی کشور با تاکید بر این که به ملت ایران اطمینان میدهیم از لحاظ سخت افزاری و نرمافزاری ظرفیت لازم فراهم شود اما به هر حال کار پیچیده و تاکتیکی در پیش است که باید به تدریج صورت گیرد، تصریح کرد: بحث خروج از انحصار تلگرام مدتهاست که در برنامه قرار داشته و از شروع سال وارد مرحله جدیدی شدیم که تاکنون اطلاعرسانی منظم در خصوص مضرات فعالیت در شبکه تلگرام انجام شده است.
دبیرشورای عالی فضای مجازی کشور با تاکید بر این که به ملت ایران اطمینان میدهیم از لحاظ سخت افزاری و نرمافزاری ظرفیت لازم فراهم شود اما به هر حال کار پیچیده و تاکتیکی در پیش است که باید به تدریج صورت گیرد، تصریح کرد: بحث خروج از انحصار تلگرام مدتهاست که در برنامه قرار داشته و از شروع سال وارد مرحله جدیدی شدیم که تاکنون اطلاعرسانی منظم در خصوص مضرات فعالیت در شبکه تلگرام انجام شده است.
به گزارش ایسنا، سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور - اظهار کرد: بعضیها از خارج با تحریک مردم قصد ایجاد تشویش برای عدم اعتماد به حفظ حریم خصوصی افراد در پیامرسانهای داخلی در کشور را دارند، این در حالی است که بخش اعظم فعالیت مردم در فضای مجازی در حوزههای اقتصاد، ورزشی، فرهنگی وآموزشی و خدماتی همچون دولت الکترونیکی بوده و ایران در حفظ حریم خصوصی شهروندان خود در این حوزهها در دنیا سرآمد است.
او گفته است که مردم ایران هم به یکدیگر و هم به دولت اعتماد دارند و همانطور که به سیستمهای نرمافزاری فضای مجازی بانکی، مخابراتی و ثبت املاک در کشور برای حفظ حریم خصوصیشان اعتماد کردند، به پیام رسانهای داخلی نیز اعتماد میکنند.
وی با اشاره به فضاسازیهای بسیار منفی درباره حفظ حریم خصوصی افراد در پیامرسانهای داخلی، تاکیدکرد: با وجود فضاسازیهای منفی در این باره، شاهدیم در این مدت کوتاه نزدیک به ۱۲ میلیون نفر در پیام رسانهای داخلی هویت خود را ثبت کردند که البته شاید همه آنها فعال نباشند اما این روند با سرعت خیلی زیادی ادامه داشته و منحنی آن صعودی است. بنابراین مردم به اعتقاد من انتخاب خود را کرده و به پیامرسانهای داخلی که کالای ایرانی است، اعتماد دارند.
فیروزآبادی اظهار کرد: تمامی پیامرسانهای خارجی میتوانند مورد حمله همه شهروندان خارجی و ایرانی قرار بگیرند. بنابراین پیامرسانهای خارجی در خطر تعرض دنیا هستند و در صورتی که این اتفاق بیفتد هیچ نظامی وجود ندارد که بتوانیم حریم خصوصی شهروندان مان را حفظ کرده و هویت حمله کننده را تشخیص دهیم ولی در پیامرسانهای داخلی اگر تعرض، هک و حمله ویروسی اتفاق بیفتد، قابلیت شناسایی، پیگیری و تعقیب قانونی مطابق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی وجود دارد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: دولت در بخشنامهای تمام دستگاههای بخش دولتی و عمومی کشور را ظرف یک هفته موظف کرد تا از تلگرام به شبکه های پیام رسان داخلی کوچ کنند که با سرعت بسیار خوبی این کوچ شروع شد و در این مدت ما شاهد کاهش ۱۰ درصدی پهنای باند مصرفی کشور در تلگرام بودیم که این موفقیت بسیار بزرگی است.
وی با اشاره به کاهش ۲۷ درصدی بازدیدها و ۱۷ درصدی تولید مطالب در این مدت در تلگرام گفت: این نشان دهنده اتحاد ملت ماست و ما باجدیت این طرح را پیگیری خواهیم کرد و در مرحله بعد تمامی کسب و کارهای فعال در تلگرام نسبت به کوچ اقدام خواهند کرد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در رابطه با حفظ حقوق فعالان کسب و کارها در فضای تلگرام، اعلام کرد: سال گذشته در شورای عالی فضای مجازی کشور مصوب کردیم تا کانال هایی که بالای 5000 عضو دارند باید در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دریافت کد شامد ثبت نام کنند که این کد هویت و اصالت کانال است و بر همین اساس در پیامی که به تمامی کانال ها ارسال شد، اعلام کردیم که پیام رسانها کد شامد این کانالها را حفظ کرده تا این کانالها برای ثبت خود به پیام رسان داخلی مراجعه کنند اما این برای مدت محدودی است و باید هر چه سریعتر کانال ها برای حفظ دامنهشان در پیامرسانهای داخلی فعال شوند البته کانالها می توانند در پیام رسانهای خارجی که در کشور فعالیت دارند نیز حضور داشته باشند.
وی با اشاره به این که پنج پیام رسان داخلی را پیش از این انتخاب کرده بودیم که با توجه به استقبال مردم از دو پیامرسان بله و ایتا، این پیامرسانها نیز به عنوان منتخب مردم مورد تایید قرار گرفتند، تصریح کرد: از تمامی پیامرسانهای منتخب حمایت خواهیم کرد و این حمایت شامل تامین فضا، نگهداری داده، پهنای باند، تعرفه، وام بانکی و هر آنچه از لحاظ سخت افزاری امکانپذیر است، خواهد بود.
او ادامه داد: همچنین از پیام رسانها به طور مثال خواستیم تا باتی را فراهم کنند که انتقال اطلاعات موجود در تلگرام به پیام رسان های داخلی به سهولت انجام شود که براساس گزارشها اکثر پیام رسانهای داخلی این بات را ایجاد کرده و در اختیار کاربرانی که کانالهای پرظرفیت دارند قرار دادند.
فیروزآبادی گفت: اطمینان داشته باشید که پیام رسانهای داخلی پاسخگوی نیاز مردم خواهند بود و در صورتی که مشکلاتی در این پیامرسان ها به وجود آمد به مرکز ملی فضای مجازی اعلام کنند تا در جلسات کارشناسی با مسئولان این پیام رسان ها نسبت به حل آنها اقدام شود.