کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جنگ تجاری چین و آمریکا

6 فروردين 1397 ساعت 20:34

با تشدید رقابت های تجاری چین و آمریکا که به دنبال امضای سند اعمال تعرفه ها از سوی آمریکا آغاز شد تحلیلگران تجاری ابراز نگرانی می کنند هرگونه افزایش تنش تجاری میان دو غول اقتصادی دنیا سبب کاهش تجارت جهانی شده و به هند نیز صدمه خواهد رساند.


با تشدید رقابت های تجاری چین و آمریکا که به دنبال امضای سند اعمال تعرفه ها از سوی آمریکا آغاز شد تحلیلگران تجاری ابراز نگرانی می کنند هرگونه افزایش تنش تجاری میان دو غول اقتصادی دنیا سبب کاهش تجارت جهانی شده و به هند نیز صدمه خواهد رساند.
به گزارش ایلنا، به نقل از روزنامه 'فیننشال اکسپرس' چاپ هند در روز دوشنبه، تحلیلگران معتقدند اگر تنش تجاری میان آمریکا و چین افزایش یابد، سازمان های بین المللی به زودی تخمین های جدیدی از رشد جهانی جهانی ارائه داده و سیاست های نوینی را پیش خواهند گرفت که تاثیر منفی بر اقتصاد هند به جا خواهد گذاشت.
در ماه ژانویه صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد تجارت جهانی در سال های 2018 و 2019 به ترتیب 0.6 و 0.5 درصد رشد خواهد داشت. این صندوق پیش از این رشد تجارت جهانی را برای سال های مشابه به ترتیب 4.6 و 4.4 درصد پیش بینی کرده بود.
یکی از محرک های اصلی این رشد، بازنگری رو به افزایش در توسعه اقتصادی جهانی به رهبری ایالات متحده بود.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به منظور کاهش کسری تجاری 375 میلیارد دلاری با چین قصد دارد تعرفه های وارداتی محصولات چین به ارزش 60 میلیارد دلار را افزایش دهد.
چین نیز در مقابل 128 کالای وارداتی آمریکا به ارزش 3 میلیارد دلار را برای افزایش تعرفه های گمرکی معرفی کرده است. برخی از این کالاها شامل میوه های تازه، میوه خشک و آجیل، لوله های فولادی، اتانول اصلاح شده و همچنین سنگ می باشد.
«اجی ساهای» رئیس فدراسیون سازمان های صادراتی هند گفت: جنگ تجاری یک مساله نگران کننده برای هند است. این نگرانی ها به جزییات اقدامات محدود کننده چین و آمریکا بستگی خواهد داشت. آمریکا پس از آنکه برای واردات فولاد و آلومینیوم به ترتیب تعرفه های 25 و 10 درصدی وضع کرد، اکنون تعداد کشور های مشمول این طرح را کاهش داده است.
آمریکا تعرفه های گمرکی برای واردات فولاد و آلومینیوم از کشور های استرالیا، آرژانتین، برزیل، کانادا، مکزیک و کره جنوبی را افزایش نداده است اما چین و هند شامل این افزایش محدود کننده آمریکا شده اند.
کارشناسان اقتصادی هند هشدار داده اند که اگر حجم تجارت جهانی به دلیل تنش میان چین و آمریکا کاهش یابد، صادرات تحت تاثیر قرار گرفته و رشد دو رقمی پیش بینی شده برای سال مالی 2019 محقق نخواهد شد. کاهش تجارت به معنی افزایش قیمت ها و کاهش رشد اقتصادی جهانی خواهد بود.
به گفته تحلیلگران ، هند همچنین باید نگران اختلاف چین و آمریکا بر سر موضوع مالکیت حقوق معنوی باشد.
کاخ‌سفید می‌گوید بررسی‌هایش نشان داده چین حقوق مالکیت معنوی فناوری‌های آمریکایی را رعایت نمی‌کند و برای سرقت و یا خارج کردن این اطلاعات از آمریکا اقدام کرده است.
به گفته آمریکا، هندوستان نیز در میان کشورهایی قرار دارد که حقوق مالکیت معنوی را به صورت جدی نقض می کند و از شرکت های آمریکایی حمایت کافی نمی کند. 
آمریکا در گزارش سال گذشته خود به عدم رشد قابل توجه چارچوب حقوق مالکیت معنوی دهلی نو در ارتباط با چالش های پیشین و مسائل جدید اشاره کرد و اعلام کرد که این امر حقوق شرکت های آمریکایی به ویژه در مورد اختراعات، حق چاپ، اسرار تجاری و اجرایی را نقض می کند.
یک تحلیل گر هندی گفت: آمریکا به دنبال ارتباط صنعت متمرکز بر تکنولوژی پیشرفته با مالکیت حقوق معنوی است. این کشور به دنبال اجرا کردن اقدامات محدود کننده فراتر از تعرفه های گمرکی می باشد. هند باید مراقب اقدامات آینده آمریکا باشد.
آمریکا هفته گذشته ضمن متهم کردن هند به صدمه زدن و نابود کردن تجارت های داخلی این کشور، تعرفه گمرکی واردات فولاد هند را بار دیگر افزایش داد.
دولت دونالد ترامپ تصمیم گرفت تعرفه گمرکی برای واردات فولاد از هند و چین را افزایش دهد و ادعا کرد که تحقیقات اولیه نشان می دهند یارانه های صادراتی در نظر گرفته شده توسط هند و چین در واقع ناعادلانه است و صنعت و تجارت داخلی آمریکا را نابود می کند.
ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا گفت: آمریکا نمی تواند تماشاگر نابودی مراکز اقتصادی داخلی خود به دلیل سیاست های ناعادلانه کشور های خارجی در اختصاص یارانه و وضع تعرفه های بالای گمرکی باشد.


کد مطلب: 84154

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/84154/جنگ-تجاری-چین-آمریکا

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir