کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

علي لاريجاني:

بايد از فكر شهيد مطهري در زمينه استقلال اقتصادي مدد گرفت

خبرگزاری ايسنا , 5 مرداد 1391 ساعت 14:28

رييس بنياد علمي فرهنگي علامه شهيد مرتضي مطهري گفت: در شرايط فعلي، شايد برخي از نگاه‌هايي كه شهيد مطهري مخصوصا در مورد استقلال اقتصادي كشورهاي اسلامي كه مي‌تواند پشتوانه‌اي براي استقلال سياسي‌شان شود، داشتند بتواند مورد توجه و استفاده قرار گيرد.


علي لاريجاني در اولين جلسه ستاد بزرگداشت سي و چهارمين سالگرد شهادت استاد آيت‌الله مرتضي مطهري كه عصر روز گذشته (چهارشنبه) در خانه موزه شهيد مرتضي مطهري برگزار شد، اظهار كرد: الحمدلله اين اشتياق در نهادها و دستگاه‌هاي مختلف كشور وجود دارد كه براي گسترش فكر شهيد بزرگوار استاد مطهري اهتمام مي‌كنند و از گذشته تاكنون به دليل قرابتي كه مشي همه دستگاه‌ها با فكر شهيد مطهري داشته‌ و نيازي كه جامعه به تفكر آن استاد شهيد داشته و دارد اين اهتمام كار پسنديده و لازمي بوده است.

وي با بيان اينكه در حال حاضر نيز بنياد استاد شهيد مرتضي مطهري در ابعاد مختلف كه غالبا دستگاه‌هاي مختلف آنها را انجام نمي‌دهند، تلاش مي‌كند، افزود: به طور فرض دانشنامه‌اي كه آقاي دكتر محمد مطهري تدوين آن را پيگيري مي‌كنند چيزي است كه قبلا نبوده و همچنين فصلنامه‌اي كه ايشان راه انداخته‌اند كار در زمينه انديشه شهيد مطهري است و همچنين مي‌توان ترجمه آثار استاد مطهري كه مراكز ديگر در دستور كارشان نبوده است را از جمله مواردي دانست كه بنياد شهيد مطهري نسبت به انجام آن اهتمام دارد.

رييس بنياد علمي فرهنگي شهيد علامه مرتضي مطهري اظهار كرد: اين پيشنهاد كه برنامه‌هاي ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهري در طول سال و ايام مختلف استمرار داشته باشد پيشنهاد خوبي است كه البته نبايد با حجم برنامه‌هايي باشد كه اين ستاد در سالگرد شهادت استاد مطهري برگزار مي‌كند؛ بلكه بايد برنامه‌هاي مختلفي را با همكاري رسانه‌هاي مختلف از جمله راديو و تلويزيون و در اين عرصه بخشي از كارهاي مختلف را در زمينه توليد برنامه‌هاي مختلف صوتي و تصويري به انجام برسانيم و براي مثال اين كار را در ايامي مانند ماه مبارك رمضان و محرم با استفاده از انديشه‌هاي شهيد مطهري انجام دهيم.

لاريجاني با بيان اينكه داير بودن ستاد، رونق‌بخشي فكر شهيد مطهري در طول سال را باعث مي‌شود گفت: اينكه از سوي آقاي محمد مطهري گفته شد ما بايد براي اقشاري كه هنوز انسي با افكار شهيد مطهري پيدا نكرده‌اند فكر بكنيم صحبت كاملا درستي است. زيرا فعاليت‌هاي ما بايد باعث ايجاد جاذبه‌هايي در سطح جامعه شود كه افراد مختلف را به سوي خود بكشاند و بايد براي اينكه سنين مختلف را جذب آرا و انديشه‌هاي شهيد مطهري كنيم از سوي بنياد طراحي و فكر شود.

وي اظهار كرد: براي انتخاب شعار بزرگداشت سي و چهارمين سالگرد شهادت استاد مرتضي مطهري بايد حوادث مختلف را نيز رصد كرد و بايد با ارزيابي شرايط مختلف دو مولفه درخشنده را مدنظر داشت كه يكي از آنها اين است كه وضعيت كشورهاي اسلامي كه در حال انقلاب هستند را مورد ارزيابي قرار دهيم زيرا هنوز حركت بيداري اسلامي در همه اين كشورها شكوفا نشده و برخي از آنها نيز مشكلاتي دارند وبا توجه به نوع تقابلي كه كشورهاي غربي با برخي از آنها دارند به نظر مي‌رسد كه اين موضوع همچنان ادامه‌دار است و بنابراين بيداري اسلامي در منطقه شعله‌ور مانده و اين موضوع حساسي هم براي منطقه در صحنه بين‌المللي و مسايل داخلي ما به عنوان موسس اينگونه انقلاب‌ها است.

رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: موضوع ديگري كه بايد در زمينه انتخاب شعار سال براي فعاليت‌هاي بنياد استاد شهيد مطهري مدنظر داشت، در بعد مسايل داخلي است زيرا وقتي شرايط كشور را از نظر تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي در نظر مي‌گيريم مي‌بينيم كه وضع متفاوتي از سالهاي قبل دارد و از اين جهت نوع نگاه ما به اداره كشور و رتق و فتق امور هم بايد متفاوت از قبل باشد و در اين زمينه شايد برخي از نگاه‌هايي كه شهيد مطهري مخصوصا در مورد استقلال اقتصادي كشورهاي اسلامي كه مي‌تواند پشتوانه‌اي براي استقلال سياسي‌شان شود، داشتند بتواند مورد توجه و استفاده قرار گيرد.

وي افزود: در شرايط فعلي اگر در ادوار مختلف تاريخي مختلف كشورمان نگاه كنيم ما درآمدهاي نفتي متفاوتي هم از نظر قيمت هم از نظر حجم نفتي داشته‌ايم ولي با اين وجود هر چه را كه مي‌فروختيم مصرف مي‌كرديم يعني گاهي قيمت نفت ما هفت دلار بود و ظاهرا كشور اداره مي‌شد و گاهي هم كه ۱۲۰ دلار است باز هم اداره مي‌شود و در نهايت چيزي باقي نمي‌ماند بنابراين معلوم مي‌شود كه در مكانيزم خرج كردن ما با مشكلي مواجه هستيم و گاهي اگر به اين فشارها درست نگاه شود يك امتحاني است كه ملت مي‌تواند از آن منظر به بازسازي شرايط خود بنگرد.

رييس بنياد علمي فرهنگي علامه شهيد مرتضي مطهري ادامه داد: يعني يك زماني ما بايد توجه كنيم كه بدون نفت هم بتوانيم زندگي كنيم و بر اقتصاد دروني‌مان مقداري كار كنيم و اين موضوع مهم داخلي ما خواهد بود يعني بر اساس آن شرايط اقتصادي كشور بايد از سازوكارهاي جديد براي اينكه معيشت مردم تامين شود و در كشور اشتغال به وجود بيايد، استفاده كند كه درون‌نگري در اقتصاد، استقلال اقتصادي در مسايل حساس و مهم محصولات استراتژيكي كه كشور به آنها نياز دارد و نقشي كه اين مباحث در نخبه‌پروري كشور و شكوفايي استعدادها خواهد داشت از موضوعات و مسائل پررنگ داخلي كشور ما است.

لاريجاني با بيان اينكه به هر حال بايد بين اين دو مقوله يكي را انتخاب كرد، گفت: توصيه من اين است كه به موضوع دوم بيشتر توجه كنيم چون ملموس‌تر است و شايد هم نياز باشد كه از فكر شهيد مطهري در اين زمينه مدد گرفت تا هم جامعه و هم مسئولان كشور متقاعد شوند زيرا به نظر من در اين قضيه هنوز برخي مسئولان يك چارچوب ذهني مدون ندارند و در جامعه نيز چگونگي اين موضوع مدنظر قرار ندارد كه چگونه مي‌شود ما يك اقتصاد سالم داشته باشيم تا حداقل در محصولاتي كه حيات جامعه به آن بستگي دارد اينقدر نيازمند واردات وكشورهاي ديگر نباشيم.

وي گفت: من اول از همه توصيه مي‌كنم كه از سازوكارهاي گذشته و تجربيات آنها استفاده كرده و همان‌ها را پيگيري كنيم، زيرا در گذشته كارهاي مفيدي به انجام رسيده است و تجربه گذشته مطلوب بوده است و اگر نقاط كاستي داشته است را بايد جبران كنيم.

رييس قوه مقننه اظهار كرد: يك نكته‌اي كه من فكر مي‌كنم بيشتر در دانشگاه‌ها و جاهايي كه جوانان در آن حضور دارند به آن نياز است اين است كه تبيين شود يك جوان مسلمان امروز از نظر تعليم و تربيت، مسايل اخلاقي، ارتباط با جامعه، خانواده و همسايگان چه وظيفه‌اي دارد و بر همين اساس مجموعه‌اي باشد كه بتواند به وي بگويد كه اگر بخواهد وظيفه‌شناس باشد بايد چه اطلاعاتي داشته و چه كار كند و من فكر مي‌كنم يكي از شخصيت‌هايي كه كاملترين مسايل را در اين زمينه مي‌توان در آثار وي جستجو كرد شهيد مطهري است و تدوين كتابي در اين زمينه مي‌تواند در دستور كار معاونت پژوهش بنياد علامه شهيد مرتضي مطهري قرار گيرد تا به وسيله آن برخي از نيازهاي محيط دانشگاهي جامعه ما حل شود.

به گزارش ايسنا، قبل از سخنان لاريجاني در ابتداي اين جلسه جعفري جلوه، مديرعامل بنياد علمي فرهنگي استاد مطهري با بيان اينكه تلاش ما اين است تا در ارديبهشت‌ماه سال آينده شكوفايي ويژه‌اي را در عرصه انديشه‌هاي استاد مطهري و بهره‌گيري از آنها در زمان، شاهد باشيم، گفت: اميدواريم اين حركت تا زماني كه به انديشه‌هاي آن استاد بزرگوار نياز است استمرار داشته باشد.

وي با اشاره به فعاليت‌هاي صورت گرفته از سوي ستاد بزرگداشت سي و سومين سالگرد بزرگداشت شهادت آيت‌الله مرتضي مطهري گفت: فعاليت بهتر در ارائه طريق، جهت‌گيري‌هاي بهتر موضوعي، برگزاري همايش‌هاي تخصصي در محيط‌هاي دانش‌آموزي ـ دانشگاهي و حوزي، شاخص شدن شعار استاد مطهري و بيداري اسلامي در فعاليت‌ها، توجه ويژه به هنر و فضاي مجازي، راه‌اندازي مركز فضاي مجازي در بنياد شهيد مطهري از جمله فعاليت‌هايي بود كه در طول بزرگداشت سي و سومين سالگرد شهادت استاد مطهري به انجام رسيد.

مديرعامل بنياد علمي فرهنگي استاد مطهري با تاكيد بر اينكه بايد از محورهاي مطرح در فعاليت‌هاي گذشته همچنان بهره برد، گفت: دبيرخانه ستاد بزرگداشت شكل گرفته و همچنان پويا و موثر به فعاليت‌‌هاي خود ادامه خواهد داد.

جعفري جلوه اظهار كرد: از لوازم فعال شدن ستاد سي و چهارمين سالگرد از بزرگداشت سي و چهارمين استاد مطهري، اطمينان از حضور موثر و مستمر نهادها و سازمان‌هايي كه در اين ستاد حضور يافته و مي‌يابند، است.

وي گفت: سعي مي‌شود در ستاد بزرگداشت سي و چهارمين سالگرد استاد مطهري از حضور نهادهايي كه امكان و توانايي حضور در اين ستاد را دارند مانند وزارت ورزش و جوانان و حضور موثرتر حوزه‌هاي علميه و مجامع روحاني بهره ببريم.

مديرعامل بنياد علمي فرهنگي استاد مطهري گفت: تصور مي‌كنم يكي از نكات با اهميت اتخاذ رويكرد اصلي سال و انتخاب شعارهاي متناسب سال پيش‌روي براي برگزاري هر چه بهتر سالگرد شهادت استاد مرتضي شهيد مطهري در سال آتي باشد.

جعفري جلوه اصلي‌ترين مساله جهان اسلام و جهان حاضر را در ايام اخير پديده بيداري اسلامي دانست و گفت: در اين عرصه نياز به انديشه‌هاي ناب و اصيل به عنوان مباني پايه اين حركت بيش از پيش احساس مي‌شود و اين مهم يادآور نسبت وثيق شهيد مطهري و بيداري اسلامي است.

وي گفت: تمدن اسلامي و احياي آن به عنوان مقصد بيداري اسلامي امر محسوس اين حركت است.

مديرعامل بنياد علمي فرهنگي استاد مطهري اظهار كرد: الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، سبك زندگي يك مسلمان و موضوعاتي اينچنيني و نسبت تمامي آنها با آراء و افكار شهيد مطهري از جمله مواردي است كه مي‌تواند در زمينه انتخاب شعار سال مدنظر ستاد بزرگداشت سي و چهارمين سالگرد شهادت استاد آيت‌الله مرتضي مطهري قرار داشته باشد.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين جلسه علي مطهري گفت: از جمله مواردي كه بايد در ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهري مدنظر مسئولان آن قرار داشته باشد اين است كه نمايندگان سازمان‌ها نبايد با گذشت زمان كوتاهي تغيير كنند و نماينده نمايندگان نيز نبايد در اين جلسات حضور يابند بلكه خود شخص نماينده بايد سعي كند تا در جلسات اين ستاد شركت كند.

وي با بيان اينكه نبايد برنامه‌هاي ستاد بزرگداشت شهيد مطهري منحصر به ايام شهادت ايشان باشد، گفت: اين ستاد صرفا براي ايام چندروزه شهادت اين شهيد تشكيل نشده و بايد در ايامي مانند محرم، عيدمبعث، عيد غدير، ۱۳ رجب و ماه مبارك رمضان برنامه‌هايي داشته باشد.

فرزند شهيد مطهري گفت: من چندبار تذكر دادم كه صداوسيما ظرفيت بسيارگسترده و موثري در كشور است كه بنياد شهيد مطهري از آن استفاده نمي‌كند و اين در حالي است كه به غير از امام خميني (ره) بيشترين ظرفيت بهره‌برداري از آرا و انديشه‌هاي يك شخصيت در انقلاب اسلامي را بايد در آرا و افكار استاد شهيد مرتضي مطهري يافت.

مطهري با بيان اينكه بنياد شهيد مرتضي مطهري بايد اقدام به ساخت آثار مختلفي در زمينه‌هاي گوناگون كند و آنها را در اختيار صداو سيما قرار دهد، افزود: اين نقص در كار ما بايد اصلاح شود.

وي گفت: به نظر من ارزيابي هر ساله فعاليت‌هاي ستاد نيز به خوبي انجام نمي‌شود تا از اين طريق مشخص شود كه كدام يك از اعضاي ستاد كاري مفيد در اين زمينه انجام داده يا نداده‌اند و كدام يك از قول‌هايي كه داده شده است اجرايي شده‌اند.

به گزارش ايسنا در ادامه اين جلسه نيز محمد مطهري يكي ديگر از اعضاي ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت آيت‌الله مرتضي مطهري اظهار كرد: در رابطه با اينكه بايد در زمينه جذب افرادي كه هنوز با شخصيت‌ و آراء و انديشه‌هاي استاد شهيد مرتضي مطهري انسي نيافته‌اند، فكري كرد.


کد مطلب: 802

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/802/بايد-فكر-شهيد-مطهري-زمينه-استقلال-اقتصادي-مدد-گرفت

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir