کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در همایش مجمع اسلامی کارکنان بانک‌ها:

مسوولانی که در برابر فساد مالی ارکان حکومت سکوت می‌کنند حتما به فروپاشی نظام کمک می‌کنند

13 شهريور 1396 ساعت 19:31

دکتر مصطفی کواکبیان عصر یکشنبه در همایش مجمع اسلامی کارکنان بانک‌ها با موضوع «بانک و دولت دوازدهم» گفت: اصولا در برآورد قدرت و منافع ملی یک کشور اقتصاد یک پارامتر با اهمیت است. به طوری که اگر کشوری دارای برترین قدرت نظامی، ایدئولوژیک و مدنی باشد اما قدرت اقتصادی نداشته باشد در عرصه بین‌الملل حرفی برای گفتن نخواهد داشت.


دکتر مصطفی کواکبیان عصر یکشنبه در همایش مجمع اسلامی کارکنان بانک‌ها با موضوع «بانک و دولت دوازدهم» گفت: اصولا در برآورد قدرت و منافع ملی یک کشور اقتصاد یک پارامتر با اهمیت است. به طوری که اگر کشوری دارای برترین قدرت نظامی، ایدئولوژیک و مدنی باشد اما قدرت اقتصادی نداشته باشد در عرصه بین‌الملل حرفی برای گفتن نخواهد داشت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین وی افزود: براساس سند چشم‌انداز که روزی می‌گفتیم 20 ساله اما هم اکنون 8 سال به پایان آن فرصت داریم- باید قدرت اول منطقه و دهم جهان باشیم. باید بررسی کنیم تا چه حد در راستای این هدف حرکت می‌کنیم چرا که از نظر آمار و ارقام برخی کشورهای منطقه از ما جلوتر هستند و این 8 سال نیز مانند12  سال به سرعت خواهد گذشت.
کواکبیان با اشاره به اهمیت نظام بانکی اظهار داشت: نظام بانکی کشور‌ بالای 60 درصد در تحول اقتصادی کشور تاثیرگذار است. البته منابع، برنامه‌ریزی و اساس کارکرد نهادهای اقتصادی نیز اهمیت دارند اما اهمیت نقش بانک‌ها بسیار بالاست. همه دولت‌ها می‌گویند می‌خواهیم نظام بانکی را متحول کنیم و سامان دهیم که البته در 8 سال دولت احمدی‌نژاد همین شعارها داده شد اما تحول جدی در سیستم بانکی دیده نشد. در 4 سال دولت آقای روحانی نیز به نظر من تحول چشمگیری در سیستم بانکی ندیدیم، البته ما مجلسی‌ها هم بی‌تقصیر نیستیم در این که ملزم نمی‌کنیم نظام بانکی به نفع مردم سامان بگیرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنوز بسیاری از مراجع تقلید معتقدند بانک‌‌‌ها ربوی بوده و شرعی نیستند و در ملاقات‌های عمومی و خصوصی نیز بیان می‌کنند که نکته عجیبی است. شورای نگهبان از نظر قانونی سیستم بانکی فعلی را تایید کرده و لذا نمی‌توان گفت قوانین بانکداری بدون ربا اشکال دارد. از نظر بنده قوانین درست است اما در اجرا اشکال وجود دارد.
کواکبیان با اشاره به سودهای بانکی گفت: تا دیروز می‌گفتیم 18 درصد سود و از امروز 15 درصد، چه مبنایی برای کم کردن 3 درصد وجود دارد؟ یا این که به سپرده شما سود علی‌الحساب می‌دهیم، در اجرا چنین نیست، چرا که در قوانین اسلامی شراکت در سود و زیان است اما در اینجا همه علی‌الحساب فقط سود می‌کنند و زیانی در کار نیست.
وی افزود: با پذیرفتن اهمیت اقتصاد و نقش مهم بانک در اقتصاد، باید توجه کرد که مبارزه با فساد یک پایه اصلی اقتصاد سالم و بانک سالم است. رخنه کردن فساد در سیستم بانکی کل سیستم حکومتی را فساد کرده و اعتماد مردم را سلب خواهد کرد. مردم می‌گویند قرار بود حکومت اسلامی باشد اما وقتی آمار و ارقام اختلاس و فیش‌های نجومی را می‌شنوند به اصل نظام بدبین شده و اعتمادشان کاهش پیدا می‌کند.
کواکبیان در ادامه گفت: حداقل 2 بند از اقتصاد مقاومتی سالم‌سازی اقتصاد و مبارزه با فساد است. نباید گفته شود صحبت کردن در مورد فساد موجود سیاه‌نمایی است، اتفاقا کسی که در برابر فساد سکوت می‌کند به فروپاشی نظام کمک می‌کند و کسی که فریاد بر می‌آورد در جایی فساد وجود دارد به بقای نظام کمک می‌کند.
وی افزود: شفافیت برای این که فساد رخنه نکرده و به صورت سیستماتیک ایجاد نشود بسیار مهم است. فراکسیون شفافیت در مجلس نیز حدود یک سال است شکل گرفته که امیدواریم آثار مثبت بیشتر آن را در آینده شاهد باشیم. معتقدم مبارزه با فساد و شفافیت دو روی یک سکه هستند. بانک مرکزی هم بخشنامه‌هایی در این زمینه دارد اما فکر نمی‌کنم در همه بانک‌های ما شفافیت وجود داشته باشد.
نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار  داشت: معتقدم یک سامانه جامع اطلاعاتی در کل کشور و درون بانک‌ها باید راه‌اندازی شود. در بسیاری از کشورهای اروپایی با جابجایی چند یورو به حساب فردی کل سیستم مطلع می‌شود و فرد باید در مورد  آن پاسخگو باشد پایه اصلی استدلال دولت برای قطع یارانه‌ها این بود که نمی‌خواهیم به اموال مردم سرک بکشیم و بدانیم هر کس چه اموالی دارد. ما معتقدیم باید سامانه‌ای ایجاد شود که اموال افراد و تغییرات آن ثبت شود. اگر این اموال از راه سالم به دست آمده باشد دلیلی برای ترس و نگرانی وجود ندارد.
کواکبیان افزود: یکی از دستاوردهای شفافیت پاسخگو کردن همه دستگاه‌ها است. در بخش خصوصی مشکلاتی وجود دارد اما مشکل اصلی بخش دولتی است که ابهاماتی در آن وجود دارد. دستگاه‌های غیرشفاف به هیچ‌کس پاسخگو نیستند. تا زمانی که احزاب در کشور شکل‌ نگیرند این مشکل وجود دارد چرا که وقتی دولت در سایه شکل می‌گیرد، حتی اگر هیچ نهادی نظارت نکند دولت در سایه اعمال و عملکرد دولت مستقر را به دقت تحت نظر خواهد داشت. نظارت بر سیستم‌های اقتصادی و بانکی یک عنصر اصلی است و باید جدی گرفته شود و هیچ کس نباید از نظارت فرار کند.
دبیر کل حزب مردم‌سالاری در بیان اهمیت نظارت جمعی گفت: در قرآن کریم به امر به معروف و نهی از منکر تاکید شده و می‌گوید شما برترین امتید چون امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید، امر به معروف و نهی از منکر یعنی ضعیف‌ترین فرد جامعه به راحتی بتواند یقه قوی‌ترین زمامدار اجتماع را بگیرد. اینکه چند تار موی دختری پیدا است نیز نیاز به امر به معروف دارد، اما در مقابل فسادهای کلان اقتصادی و سیستماتیک بسیار ساده و پیش پا افتاده است.
کواکبیان در ذکر اهمیت نظارت درونی بانکها گفت: کارکنان بانکها باید امنیت شغلی داشته باشند و از احترام کافی برخوردار باشند و مجمع اسلامی بانکها می‌تواند در این زمینه اثر گذار باشد. در زمان دولت احمدی‌نژاد با دستخط  و امضای رییس دفتر رییس جمهور در یک مورد طی 2 ساعت صدها میلیارد تومان پول از بانک مرکزی به حسابی خاص منتقل می‌شد که در صورت استقلال داشتن بانک مرکزی و وجود نظارت درونی و بیرونی بانک چنین مسائلی پیش نمی‌آمد.
وی افزود: در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اشاره شده از 28 بانک 3  و 4 بانک دارای سامانه و شفافیت هستند. به عنوان نماینده مجلس به ما برمی‌خورد که چرا بانک‌ها شفاف نیستند. دولت، مجلس و نهادهای نظارتی مسئول هستند اما از همه مهم‌تر نظارت‌های درونی است.
وی در پایان با بیان خاطره‌ای از مرحوم آیت‌الله طالقانی بر اهمیت کارتشکیلاتی تاکید کرد. راستی اگر مجمع اسلامی کارکنان بانکها از مسئولان دولتی دعوت می‌کند آنان از حضور در جلسات شما خودداری می‌کنند حتما با شفافیت برای مردم اطلاع رسانی کنید.
شما در سراسر کشور می‌توانید به عنوان بازوی قوی نظام بانکی در سالم‌سازی اقتصاد موثر باشید. بنده به عنوان خادم کوچک مردم در سنگرخانه ملت قول شرف می‌دهم اگر شما به دنبال افشای فساد باشید با تمام وجود از امنیت و حیثیت شما دفاع کنم و همواره حامی شما باشم و در این راه از هیچ کوششی مضایقه نکنم.
 
 


کد مطلب: 73960

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/73960/مسوولانی-برابر-فساد-مالی-ارکان-حکومت-سکوت-می-کنند-حتما-فروپاشی-نظام-کمک

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir