سعداله نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در پاسخ به انتقادات حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سند 2030 ، توضیحات کاملی درباره سند 2030 ارائه کرد.
توضیحات جدید دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو درباره سند 2030
ایران، تنها کشوری که در سند 2030 حق تحفظ دارد
10 خرداد 1396 ساعت 18:07
سعداله نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در پاسخ به انتقادات حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سند 2030 ، توضیحات کاملی درباره سند 2030 ارائه کرد.
سعداله نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در پاسخ به انتقادات حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سند 2030 ، توضیحات کاملی درباره سند 2030 ارائه کرد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در این توضیحات تاکید کرده که این سند هیچ ارتباطی به آمریکا و صهیونیسم ندارد و تنها کشوری که در قبال آن حق تحفظ دارد ایران است. ضمن اینکه سایر کشورها از جمله کشورهای اسلامی همچون مالزی، عربستان و قطر هم از اول ژانویه 2016 اجرای آن را آغاز کرده اند.
متن کامل توضیحات دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو بدین شرح است:
جناب آقای دکتر حسن رحیم پور ازغدی
عضو محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی
با سلام و احترام
به فرخی و مبارکی ماه پر خیر و برکت صیام و قبولی طاعات و عبادات، به استحضار میرساند؛ پیرو بیانات اخیر جنابعالی در رسانهها در ارتباط با چارچوب عمل جهانی آموزش 2030، و با هدف آگاهی و اشراف بیشتر افکار عمومی نسبت به این موضوع ؛ لازم آمد تا نکاتی چند را به اطلاع برسانم :
1- در ارتباط با چارچوب عمل جهانی آموزش 2030، تا کنون هیچ تفاهمنامه، یا توافقنامه و یا معاهدهای از طرف مقامات کشور امضا نشده است. اگر به سایت یونسکو مراجعه کنید ملاحظه می فرمائید که یونسکو سه نوع معیار حقوقی دارد که شامل کنوانسیونها ، توصیه نامه ها و بیانیه ها است. در بین این سه معیار حقوقی که توسط دولتها امضا می شود فقط کنوانسیونها هستند که توسط دولتها امضا میشوند و فرآیند الحاق و اعلان آن به یونسکو نیز پس از تصویب مجالس کشورهای عضو صورت می پذیرد.
بر این اساس، چارچوب عمل جهانی آموزش 2030 ، یک سند توصیهای است و جنبه الزامآور برای کشورهای عضو ندارد .
2- پیش نویس اولیه چارچوب عمل جهانی آموزش 2030 در مجمع جهانی آموزش که در تاریخ 19 تا 22 مه 2015 (30 اردیبهشت تا 2 خرداد ماه 1394) در کره جنوبی برگزار شد، ارائه گردید که در این جلسه هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست آقای دکتر فانی وزیر محترم آموزش و پرورش وقت، نمایندهای از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، کارشناسی از وزارت امور خارجه و سفیر و وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی حضور داشتند. در این نشست، هیات ایرانی حمایت جمهوری اسلامی ایران را از چارچوب عمل جهانی آموزش 2030 اعلان کرد ولی درخواست کرد نظر به ضرورت عدم تعارض با قوانین و اولویتهای ملی، "حق تحفظ" را برای جمهوری اسلامی ایران در خصوص بخشهائی از سند که به هر نحوی مغایر با ارزشهای ملی و دینی کشورمان تفسیر و تعبیر شود قائل شوند که این موضوع "در اسناد کنفرانس ثبت گردید". همچنین در این نشست، جمهوری اسلامی ایران بندهائی از سند را که با قوانین کشور مغایرت داشت اعلان کرد و با رایزنی با برخی از کشورهای منطقه موفق شد آن موارد را از چارچوب عمل جهانی آموزش 2030، قبل از نهائی شدن حذف و یا جایگزین نماید.
3- چارچوب عمل جهانی آموزش 2030 در میز گرد وزرای آموزش 2030 در سی و هشتمین کنفرانس عمومی یونسکو که در آبان ماه 1394 در مقر یونسکو در پاریس برگزار گردید، مورد تصویب نهائی قرارگرفت. در این نشست آقای دکتر فانی وزیر محترم آموزش و پرورش وقت کشورمان حضور داشتند که در آن جا نیز آقای دکتر فانی اعلام کردند: "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران دارای اشتراکات بسیاری با چارچوب عمل آموزش 2030 است، جمهوری اسلامی ایران با رعایت حق تحفظ از چارچوب آموزش 2030 حمایت می کند و معتقد است این سند چارچوبی برای همکاریهای ملی، منطقهای و بینالمللی است و به صراحت تاکید کردند: "بنده از هیات رئیسه درخواست میکنم نظر به ضرورت عدم تعارض با قوانین و اولویت های ملی، حق تحفظ ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران درخصوص بخشهائی از این سند که در اجلاس اینچئون ارائه شده است، عینا در اسناد مربوط به این اجلاس درج شود." از همان زمان متن تحفظ ایران در سایت یونسکو ثبت گردید.
4- با عنایت به آنچه که گفته شد، هیچ یک از اقدامات مربوط به چارچوب عمل آموزش 2030 مخفیانه نبوده است درواقع از زمانی که وزیر آموزش و پرورش، آقای دکتر فانی در اجلاس میزگرد وزرای آموزش برای تصویب نهائی آموزش 2030 شرکت کرد، گزارش شرکت ایشان و محورهای سخنرانی ایشان در وبگاهها و مطبوعات کشور درج گردیده است که به راحتی قابل دسترسی است از سوی دیگر جلساتی که کمیتههای آموزش و آموزش عالی کمیسیون ملی یونسکو در ارتباط با آموزش 2030 برگزار کردند، به طور شفاف و قابل دسترسی در سایت کمیسیون ملی قرار داده شده است (fa. Irunesco.org ).
با این تمهید مایلم در خصوص برخی دیدگاههای جنابعالی مواردی را به استحضار شما برسانم:
1- جنابعالی در بیانات خود اشاره فرمودهاید که آمریکا و انگلیس و صهیونیستها این سند را نوشتهاند. این درحالی است که سازمان یونسکو از سال 2011 توسط امریکا تحریم شده و علت آن هم به رسمیت شناختن عضویت کشور فلسطین در یونسکو بود. همچنین باید تصریح نمایم که رژیم غاصب صهیونیست جزو اعضای منزوی سازمان جهانی یونسکو است ( این وضعیت در پی تصویب دو قطعنامه سال 2016و 2017 شورای اجرایی یونسکو بر علیه رژیم اسراییل به عنوان قدرت اشغالگر سرزمینهای فلسطین اشغالی موجب خشم و موضعگیریهای خصمانه امریکا، انگلیس و اسراییل در یونسکو شد)
2- لازم به ذکر است که یونسکو مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست که در آن قدرتهای بزرگ حق وتو و جهتگیری داشته باشند. بلکه بالعکس سازمان جهانی یونسکو به جهت اجماع کشورهای مختلف جهان به مکانی برای مقابله با تکسو نگری قدرتهای بزرگ تبدیل شده است و همین امر سبب انزوای این قدرتها و تحریم یونسکو از سوی آنان شده است بنابراین موضوع تدوین چارچوب عمل جهانی آموزش 2030 به هیچ وجه ارتباطی محتوایی با جهت دهی و جهت گیری قدرتهای اشغالگر مانند اسراییل و آمریکا ندارد .
3- این چارچوب عمل پس از طی شش مرحله جرح و تعدل، نهائی گردید که هر نسخه آن طی زمانهای متفاوت به همه دولتهای عضو یونسکو جهت ارائه نظر ارسال شد. در این مراحل برخی از بندها که با آرمانهای جمهوری اسلامی ایران سازگاری نداشت، طبق هماهنگی گسترده ای که توسط کمیسیون ملی یونسکو با وزارت امور خارجه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت پذیرفت، بازنگری گردید و مجموعه نظرات پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به دبیرخانه اسپک در یونسکو، ارسال شد.
4- همانگونه که اعلام فرموید با استناد به اصل 77 قانون اساسی، مجلس باید بر قراردادها نظارت کند، لیکن چارچوب عمل آموزش 2030، نه قرار داد و نه تفاهم نامه بوده است که مطابق با اصل فوق ضرورت نظارت مجلس را داشته باشد. مضافاً بر اینکه در اولین حضور رسمی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با چارچوب عمل جهانی آموزش 2030 یک نماینده از کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی حضور داشته است. همچنین هیأت تطبیق مصوبات مجلس، مصوبه شهریورماه هیأت دولت در ارتباط با آموزش 2030 را مغایر با قانون اساسی و سایر قوانین مرتبط ندانسته است.
5- جنابعالی اشارت فرمودهاید که در آسیا و اقیانوسیه کسی در ارتباط با آموزش 2030 قدمی برنداشته است، لازم به ذکر است پس از تصویب آموزش 2030 در یونسکو کلیه کشورها از جمله کشورهای اسلامی مانند مالزی، اندونزی، عربستان و قطر و ... اجرای آن را از اول ژانویه 2016 مطابق با چارچوب عمل جهانی آغاز کردهاند. تنها کشوری که در ارتباط با چارچوب عمل آموزش 2030 حق تحفظ دارد، جمهوری اسلامی ایران است، لذا قبل از هر گونه اقدام به اجرای سند 2030 مصوب یونسکو و بر اساس تجربه ای که در ارتباط با برنامه "آموزش برای همه" داشتیم و قبلاً "سند ملی اموزش برای همه" نوشته شده بود، اقدام به تدوین چارچوب عمل ملی آموزش 2030 شد تا مواردی که با نظام ارزشی و اسلامی کشور مغایرت داشت، حذف گردد و مطابق با اسناد بالادستی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و سایر مراجع قانونی به بومیسازی آن پرداخته شود.
6- جنابعالی در سخنان خود فرمودهاید که در سند 2030 همجنسبازان میتوانند کلاس آموزشی داشته باشند، جای شگفت است که فردی خردمند و دانشور در حوزه فرهنگ و اندیشه اسلامی سخن خلاف واقع بر زبان براند!، واقعا در کجای این چارچوب عمل 2030 ، این اصطلاح آورده شده است؟ اگر اصطلاحی در این سند باشد که در کشوری بخواهند در راستای همجنسگرایی تعبیر کنند، کدام سند بالادستی ما اجازه میدهد که در روند بومیسازی به آن پرداخته شود. حق تحفظ یک اقدام احتیاطی در همین راستا است. این اصطلاحات عیناً در برنامه آموزش برای همه بود و 15 سال در ایران اجرا شده است. در کدام گزارش ما چنین اقدامی صورت گرفته است و کدام سازمان بینالمللی بر مواضع ما اعتراض و یا تذکر داده است.
7- درجایی دیگر اشارت فرمودید که این سند در صدد ترویج آموزش جنسی برای کودکانی که به بلوغ نرسیدهاند میباشد! مزید اطلاعتان در چارچوب عمل فقط یک بار به آموزش جامع جنسی اشاره شده است. سابقه این موضوع به اهداف توسعه هزاره برمیگردد که طی سالهای 2015– 2000 در همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران اجرا شد. یکی از اهداف توسعه هزاره، مقابله با بیماریهای واگیردار، مالاریا، Hiv/ aids بوده است. در واقع این درخواست کشورهای افریقایی بود که نرخ بالایی از ویروس Hiv و ابتلا به ایدز داشتند و از یونسکو خواستند آنها را در زمینه ارائه آموزشهای پیشگیرانه به دانشآموزان در دوره متوسطه یاری کند و بر اساس تجارب کشورها و با همکاری روانشناسان و متخصصین ارشد جهانی دادههای اطلاعاتی و آموزشی در زمینه مدیریت بهداشتی دوران بلوغ و پیشگیری از مواد مخدر و ... تهیه کند. لازم به ذکر است قبلا هم وزارت آموزش و پرورش ایران با همکاری وزارت بهداشت برخی از بروشورهای اطلاعاتی در زمینه پیشگیری از ابتلا به ایدز تهیه کرده بود و با همکاری مربیان بهداشت دبیرستانها اطلاع رسانی موثری در این خصوص انجام شده است.
8- نکته دیگری که شما اشاره کردهاید مربوط به فرهنگ صلح و عدم خشونت است و گفتهاید: "تضمین صلح بدون خشونت را مطرح میکنند و حتی عزاداری برای امام حسین را خشونت میدانند. "
در کنار این تعبیر و تفسیرها آنچه در عمل اتفاق افتاده است این است که با پیگیری کمیسیون ملی یونسکو و نهادهای ذیربط سازمان جهانی یونسکو با ثبت جهانی آیینهای تعزیه و عزاداری امام حسین (ع) در قالب همه سنتهای محرم و صفر در شهرهای مختلف ایران در سال 1389و همچنین ثبت جهانی مشهد اردهال (قیام عاشقان خاندان اهل بیت به خونخواهی سلطان علی بن امام محمد باقر (ع)) در فهرست میراث معنوی جهان؛ احترام و احتشام ویژه به اهل بیت و جاودانگی و آزادگی قیام عاشورا را در سطح جهان ابراز کرده و همین امر سبب شده است تا در موسم محرم طیف وسیعی از گردشگران خارجی جهت حضور در مراسم عاشورای حسینی ازکشورهای مختلف غربی و شرقی به ایران سفر کنند و مروج فرهنگ ظلم ستیزی ایرانیان باشند.
9– جنابعالی در بیانات خود فرمودیدهاید که چارچوب عمل ملی آموزش 2030 را کمیسیون ملی یونسکو نوشته است و اسناد بالادستی کشور دور زده شده است. لازم است به اطلاع جنابعالی برسانم فقط مقدمه و پیشگفتار این چارچوب عمل توسط این کمیسیون نوشته شده است. نقش کمیسیون ملی یونسکو بر اساس اساسنامه قانونی آن فقط هماهنگی با دستگاههای اجرایی ذیربط در تدوین اینگونه اسناد است. نهادهای ملی که عهده دار هر یک از موضوعات مربوط به آموزش هستند با همکاری متخصصان ارشد کشور و با توجه به اسناد کلان بالادستی نظیر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علم و فناوری کشور آن را تهیه کرده اند که این امر را میتوانید در بخش آغازین گزارش کار گروههای ملی که در چارچوب عمل ملی آموزش 2030 آورده شده است، ملاحظه فرمایید.
10- نکته دیگری که جنابعالی اشاره کردهاید نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس در تدوین چارچوب عمل ملی آموزش 2030 است. اولاً اینکه پیشینه چارچوب عمل ملی آموزش 2030 به "برنامه آموزش برای همه" بر میگردد. در سال 1383 "سند ملی آموزش برای همه" نوشته شد و توسط دولت تصویب و اجرا گردید و در آن زمان هم به مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نشد. ثانیاً ضمن احترام به جایگاه رفیع این دو نهاد قانونی، کمیسیون ملی یونسکو طبق ماده 13 اساسنامه خود موظف است با همکاری نهادهای دولتی، اسناد متناظر با اسناد نهادهای بینالمللی را تهیه کند. البته همه ما بر این نکته واقفیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذار و دیدبان کلان فرهنگی کشور است و تاکنون اسناد بالادستی مهم و مؤثری را تدوین و تصوب کرده است که بر مواردی مثل آموزش 2030 دست بالا دارد. لازم به ذکر است که در ارتباط با آموزش 2030، سندی نوشته نشده است، بلکه تفسیری ملی از یک چارچوب عمل جهانی مطابق با نظام ارزشی کشور و همین اسناد بالادستی توسط معتمدین جمهوری اسلامی انجام شده است. در واقع فرض بر این بود که نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نیز نقشه جامع علمی کشور لحاظ شده است و قرار است چارچوب عمل ملی آموزش 2030 ذیل این اسناد بالادستی بومیسازی و اجرا شود.
در فرجام سخن و در ایامی که آراسته به عطر و بوی ماه مبارک رمضان است امیدوارم با سعه صدر و فرزانگی و خردمندی که از سالها تلاش حضرتعالی در ترویج اندیشه اسلامی و ایرانی سراغ دارم؛ بار دیگر با نگاهی موشکافانه و ژرف محتوای سند مذکور را مطالعه و ما را از رهنمودهای خویش بینصیب مگذارید .
جهان یادگار است و ما رفتنی به گیتی نماند به جز مردمی
سعداله نصیری قیداری
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو
کد مطلب: 70970