کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تهاتر انرژي با همسايه شمالي ؛

ايران به تاجيكستان انرژي مي‌دهد؛ آب مي‌گيرد!

19 شهريور 1391 ساعت 12:52

ايران و تاجيكستان به تهاتر آب و انرژي با يكديگر مي‌پردازند.


به گزارش ايسنا،‌ براساس توافق دو كشور، ایران از تاجيكستان كه كشور پرآبي است، آب دریافت می کند و در ازاي آن به اين كشور انرژي تحويل مي‌دهد.

سرپرست معاونت آبفای وزارت نیرو با تاييد اين خبر به خبرنگار ايسنا گفت: ایران در ساخت نیروگاه های سنگ توده و عینی در تاجیکستان سرمایه گذاری کرده و در این کشور به تولید انرژي می پردازد و همچنين به واردات آب از اين كشور مشغول است.

عليرضا دائمی با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای تامین آب مورد نیاز کشورمان از تاجیکستان افزود: ایران به تاجیکستان انرژی خواهد داد و معادل بهای این انرژی، آب دریافت می کند.

وی از تلاش براي شکل گیری "کریدور انرژی" در منطقه خبر داد و گفت: با ساخت نیروگاه های مذكور یک کریدور آب و انرژی بین سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان ایجاد خواهد شد و تلاش می کنیم کشور ترکمنستان را نیز به این مجموعه وارد کنیم.

سرپرست معاونت آب و آبفا وزارت نيرو با اشاره به مرزهای طولانی ترکمنستان با ایران و ظرفیت‌های این کشور اظهار كرد: اگر ترکمنستان نیز به مجموعه تبادل آب و انرژی وارد شود، همکاری بسیار مناسبی در سطح منطقه ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به آمادگي تاجیکستان براي انتقال یک میلیارد متر مکعب آب به ایران، گفت: با توجه به اینکه تمامی مباحث مرتبط با ضریب وابستگی کشور به منابع آب خارجی رعایت می شود، انتقال آب از سایر کشورها برای ایران مشکل ساز نخواهد بود.

وي استفاده از منابع آب خارجی را در مجموع راه مطمئنی برای تامین آب مورد نیاز کشور ندانست و خاطرنشان كرد: معمولا در چنین طرح هایی ضریب وابستگی تعریف و تلاش می شود میزان وابستگی به حداقل برسد.


کد مطلب: 6112

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/6112/ايران-تاجيكستان-انرژي-مي-دهد-آب-مي-گيرد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir