دو چهره سیاسی منتخب مجلس دهم درباره اولویتهای مجلس آتی، ترکیب آن و هیات رئیسه آینده دیدگاههای خود را بیان کردند.
دبیرکل حزب مردمسالاری در گفتوگوی ویژه خبری شبکه دوم:
اکثریت مجلس دهم را اصلاحطلبان تشکیل می دهند
14 ارديبهشت 1395 ساعت 15:24
دو چهره سیاسی منتخب مجلس دهم درباره اولویتهای مجلس آتی، ترکیب آن و هیات رئیسه آینده دیدگاههای خود را بیان کردند.
دو چهره سیاسی منتخب مجلس دهم درباره اولویتهای مجلس آتی، ترکیب آن و هیات رئیسه آینده دیدگاههای خود را بیان کردند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بحث اکثریت مجلس آینده و ترکیب قوه قانونگذاری در آینده، بهانهای بود تا در گفتوگوی ویژه خبری، دو چهره منتخب مجلس یعنی مصطفی کواکبیان نماینده تهران از اصلاحطلبان و حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان از اصولگرایان و وزیر محمود احمدی نژاد در این برنامه روبروی هم نشستند تا درباره مجلس آینده به اظهارنظر بپردازند.
در ادامه این مناظره پر از اشارات سیاسی را بخوانید:
با توجه به شرایط موجود اولویت اصلی مجلس دهم چیست؟
کواکبیان: باید یکی دو نکته را مقدمتا بگویم. انتخابات خوبی برگزار شده و نصاب مشارکت در مراحل اول و دوم نسبت به مجلس نهم افزایش داشته و این نشان دهنده رشد سیاسی مردم است. بالاخره ما معتقدیم مردم خیلی توقع از ما دارند. کارهای سختی پیش رو داریم و انتظارات جدی دارند. مجلس باید پوستاندازی و خانه تکانی جدی کند. برنامه ششم را اگر مجلس نهم بتواند تمام کند، موضوع دیگری است. نمیدانم چرا وارد شدند. قرار بود مجلس دهم تصمیم بگیرد. ما بر اساس افق چشم انداز 20 ساله باید کشور اول منطقه و کشور دهم دنیا از لحاظ شاخصهای توسعه باشیم. لذا این توقع مردم بجاست و باید این توقع را برآورده کرد. مجلس بر اساس اصول قانون اساسی و منویات نظام باید حرکت کند. این که برخی فکر کنند مجلس دهم مانند مجلس ششم یا هفتم است، اشتباه است. امسال قرار است از 8 خرداد مجلس آغاز به کار کند. تعداد لیستها و افراد منتخب نیز مشخص است و 70 نفر هم میگویند مستقلیم. تجربه نشان داده به سمت یکی از دو جناح سوق پیدا میکنند. مشکل معیشتی مردم و مسایل اقتصادی اولویت است. رونق اقتصادی باید شکل بگیرد و دور از هر گونه شعار باشد. اقدام و عمل باید در اقتصاد مقاومتی ملموس باشد. دو سه ماه اول به فراکسیون سازی و کمیسیونها میگذرد. از فصل پاییز باید به صورت جدی به طرح رونق اقتصادی و کسب و کار و ایجاد اشتغال که اولویت اصلی است فکر کنیم. این اولویت اصلی ماست.
شما چطور اولویت اصلی مجلس را میبینید؟
حاجی بابایی: انتخابات خوبی با رشد 3 درصد داشتیم. همه انتخاباتها خوب بودهاند. گاهی وقتها مشارکت نداشتیم. مثلا سال 92 نداشتیم. بنابراین انقلاب اسلامی ایران همیشه با شکوه بوده. شفاف ورود به بحث میکنیم. مجلس نماد اراده و خواست ملت است. دو وظیفه ذاتی قانونگذاری و ریل گذاری را دارد و یکی هم نظارت. با توجه به این باید دید بزرگترین مشکل مردم چیست و اولویت مجلس مشخص میشود. امروز بزرگترین و مشکل ترین موضوع کشور که مردم با آن دست به گریبان هستند، بحث رکود اقتصادی است. رکود اقتصادی نیز جلوی اشتغال را گرفته و هم بیکاری را افزایش داده و هم توازن بین درآمد و هزینه را بر هم زده و نقدینگی دو برابر و سه برابر شده. طرحی که بتواند این مشکل را حل کند، به کارشناسی نیاز دارد. نظام برنامه ریزی کرده، مجمع تشخیص کار کرده و به نام اقتصاد مقاومتی این طرح را میشناسیم. البته این طرح، الزاماتی دارد. این کلمه و جمله مشکل را حل نمیکند. الزاماتش هم باید بررسی شود. مهمترین الزام اقتصاد مقاومتی، اقتدار نظام است. اشتغال را یک کشور مقتدر و قدرتمند میتواند حل کند. رکود را یک کشور قوی در صحنه بینالمللی میتواند حل کند. حرف اساسی مجلس دهم اقتدار نظام است که در سایه اقتدار نظام، هدف اقتصاد مقاومتی را محقق میکند.
موانع جلوی راه مجلس دهم چیست؟
کواکبیان: بحث اولویتها 7-8 مورد است. فرمایش آقای حاج بابایی درباره اقتدار خوب است. لازمه اقتدار، حضور جدی مردم در صحنه است. شور و نشاط و امید مردم و آرامشی که در میان مردم باید مستقر باشد، باید افزایش یابد. بحث من این است که هر اقدامیچه از سوی دولت یا مجلس که موجب تضعیف روحیه ملی و امید مردم شود، مانعی است که باید از میان برداشته شود. مجلسیان باید شکل جدیدی ایجاد کنند و طرحی نو دراندازند. این که در ذهنم باشد الگوی مجلس ششم یا هفتم ایجاد کنیم، اشتباه است. بزرگترین مانع در برابر اقدام مجلس، خود مجلسیان هستند. کسی از بیرون مانع نیست. البته برخی طرحها را شورای نگهبان رد میکند حتما با قواعد شرعی یا قانون اساسی نمیخواند. امام کاظم(ع) میفرماید برای مردم نسبت به خداوند حججی است. بخشی ظاهر است و بخشی نیز باطن است که عقل پیامبر درونی انسانهاست. باید بر اساس عقلانیت کشور را پیش ببریم. یک مانع، این است که احساساتی و بدون حرکت قبلی چیزهایی را درست کنیم که باز بتوانیم بعدا رای بیاوریم ولی مبنای عقلانی ندارد. حرکت بر مدار عقلانیت میتواند تمام موانع را بردارد. اما برخی طرحهاست که مردم انتظار دارند ولی مغایرت با لوایح دولت دارد یا با شورای نگهبان به مشکل بخورد و به مجلس تشخیص برود. بن بست در نظام نیست و ما باید بتوانیم خواست مردم را انجام دهیم.
موانع به نظر شما چیست؟ حرکت بر مدار عقلانیت را چطور ارزیابی میکنید؟
حاجی بابایی: گاهی مباحث را مطرح میکنیم و بحث در نزد مردم مقبول است. مثلا این که بگوییم کار عقلانی کنیم. کسی مخالف نیست. اما روی این قسمت اختلاف نظر داریم که عقلانی چیست. به فرض کار عقلانی در اقتصاد را این میدانند که اقتصاد پویا و مدل کرهجنوبی را اجرا کنید. چرا باید کل جامعه را یارانه بدهیم و عقلانی نیست. او میگوید از نظر من عقلانی این است. کس دیگری میگوید وقتی میخواهید قد اقتصاد را بلند کنید، آنهایی که قد بالایی ندارند زیر آب میمانند و خفه میشوند. باید چیزی زیر پایشان بگذاری تا خفه نشوند. از نظر ما عقلانی این است. ما انقلاب اسلامیکردهایم که همه چیز را برای مردم در چارچوب احکام دینی میخواهیم. بنابراین واژگانی که زیباست ولی در وصف آن مشخص نمیکنیم، یکی از گیرهای ماست. همین انتخابات یکی از گیرهای ماست. در انتخابات ریاستجمهوری یکی میگوید من کاندیدا میشوم و اگر برنده شوم، نگاه اقتصادی من این است. معمولا کسی اینطور حرف نمیزند. کسی نمیگوید من عقلانی رسیده ایم که نباید یارانه بدهیم. این را نمیگوید. ولی این کار را میکند. اگر کسی بگوید فلان کس گرسنه است باید یارانه بدهیم میشود احساساتی و اگر کسی بگوید یارانه نباید داد میشود عقلانی. برای همین روی جملات هم باید این مسایل را دقت کرد.
کواکبیان: پایه عقل، کار کارشناسی است. در بحث یارانه، اقتصاددانها شاخص دارند که چه کنند. این که نقدینگی مهار شود، تورم از بین برود، رونق بیاید، اینها بحث کارشناسی میطلبد. یکی از اولویتهای مهم من، مبارزه با فساد ساختاری و سیستم بانکی است که در مدت اخیر ایجاد شده است. در دادگاه میلیاردر نفتی عنوان شد همه پولهای شناسایی شده ایشان یک سوم بدهی اش است. باید قبل از ورود پرونده به قوه قضاییه خودمان جلوگیری کنیم. همین یارانهها، اگر به خاطر رای آوردن بگویم خوب است ولی عقل اقتصادیام چیز دیگری بگوید این درست نیست.
حاجی بابایی: باید هر چه فکر کند آن را بگوید. اقتصاد دانان کشور عقلانی میگویند دستهای دیگر میگویند یارانه نده. اگر اعتقاد دارد باید صادقانه عمل کرد باید حرفش را بگوید. اگر عقلا به این رسید نباید یارانه داد، باید بگوید. شما تا حالا کسی را میشناسید این را بگوید؟
آیا این که مجلس در طیف خاصی اکثریت مطلق ندارد، آسیب و تهدید است؟
کواکبیان: اگر اکثریت مطلق، نصف به اضافه یک باشد، بر اساس لیستها، کسی این میزان را نیاورده. لیست ما 122 نفر رای آورد. دوستان مقابل هم 80 و خردهای رای آوردند . حدود 70 نفر هم مستقل هستند که معمولا تجربه میگوید گرایش پیدا میکنند. اگر نیمیاز اینها بیایند به سمت لیست امید، نصف به اضافه یک حاصل میشود.
آمار را شما قبول دارید؟
حاجی بابایی: از منظر آقای کواکبیان بله.
کواکبیان: من براساس لیست گفتم.
حاجی بابایی: من بر عکس فکر میکنم. در انتخابات ایشان استحضار دارند نیروهای شناوری در جامعه وجود دارد. به خصوص در مرحله دوم. در شهری 4 نفر اصولگرا برای مرحله دوم رفتهاند. دوستان دو نفر را جزء لیست خود اعلام کردند. قرار نیست با یک لیست یک اصولگرا در 24 ساعت اصلاحطلب شود. اگر هم شده باشد، دوباره تا به مجلس رفت، اصولگرا میشود.
کواکبیان: دوستان میثاق نامه امضا کردند که تابع عقل جمعی فراکسیون باشند.
حاجی بابایی: از این کارها نکنید. از کسی امضا گرفته اید اگر رای آورد حرف شما را گوش کند؟
کواکبیان: باید حرف فراکسیون را گوش کند.
حاجی بابایی: نه، باید حرف عقل را گوش کند.
کواکبیان: فراکسیون هم حرف عقل جمعی را میزند.
حاجی بایایی: نه دیگر نشد پس مردم چی؟
کواکبیان: نمیشود که کسی بر اساس لیست بیاید و بعد حرف خودش را بزند. فراکسیون حرف مردم را میزند.
حاجی بابایی: نمیشود که 100 هزار نفر به یک نفر رای داده اند.
کواکبیان: آقای حاجی بابایی میگوید لیست ما رای آورده ولی لیست ناخالصی است.
حاجی بابایی: باید درباره لیست وتعداد 3 هفته صبر کنیم. در مجلس دهم دوستان اصلاحطلب باید پای اندیشه و تفکر خود بیایستند. یک فراکسیون قدرتمندی این طرف از اصولگرایان تشکیل میشود در گروه فراکسیون قدرتمند اصلاحطلبان است. اعتقاد داریم 117 نفر اصولگرا داریم و 115 نفر اصلاحطلب داریم. از این تعداد، برخی از اصولگرایان تحت لیست ائتلاف اعتدال یا موارد گوناگون نام دارند.
قبول دارید فراکسیون اکثریت مطلق نداریم؟
کواکبیان: یقین دارم این اتفاق میافتد. برخی مستقلان که قبول کرده اند با تابلوی اصولگرایی رای نمیآورند و آمدهاند در لیست ما، خود را ملزم به پاسخگویی به مردم میدانند.
حاجی بابایی: اگر این مباحث نباشد، خبرنگاران را چطور مشغول کنیم؟
وزن مجلس دهم چطور است؟
کواکبیان: خیلی تفاوت با مجلس نهم از لحاظ تحصیلات ندارد. از لحاظ سنی جوانتر شده و تجربه معمولا میگوید دو سوم مجلس عوض میشود. این دوره نیز اینطور است.
حاجی بایایی: در همه دورهها دو سوم نمایندگان رای نمیآورند.
تعامل دولت با مجلس دهم آسانتر است یا سختتر؟
کواکبیان: ظاهر قصه حتما آسانتر است. برخی از اعضای لیست ما حامیان دولت بودند. مجلس هر جایی که مطابق منافع ملت باشد طرفداری میکنند. حتی اصولگرایان نیز این را مد نظر دارند. یکی از ایرادات مجلس نهم این بود که زیاد از حد چوب لای چرخ میگذاشت. در مجلس دهم این را نداریم ولی این نیست که ما وکیلالدوله باشیم. نظارت را خواهیم داشت.
حاجی بابایی: دکتر کواکبیان قدر مجلس نهم را نمیداند. انصافا همراهی این مجلس با دولت کم نبوده. اصلا مجلس اینطوری است. نماینده، نماینده است. تیپ نمایندگی دارد و دوست دارد نمایندگی خود را اعمال کند. مجلس نباید دنبال تضعیف دولت باشد. همه دنبال ریل گذاری و حمایت و هدایت دولت است. مردم دوست دارند مجلس نماینده آنها باشد. مردم دعوا و حاشیه دوست ندارند. مجلس مطیع هم دوست ندارند در حین قدرت مجلس، امکانات باید فراهم شود. مجلس دهم با همه مجلس متفاوت است. ما در دوره اصلاحات، مجلس ششم را داشتیم. یا در دولت بعدش، مجالس هفتم و هشتم را داشتیم. هر دولتی که میآمد، پشت سرش مجلسی هماهنگ با دولت میآمد. این مجلس استثناست. یعنی هم حزب دولت نیست. حداقل مشکوک است.
کواکبیان: اصلا آمار معاونت پارلمانی رئیس جمهور و تعداد سوال و استیضاح را نمیگویم. یک نمونه اش در وسط مذاکرات آقای ظریف، طرح سه فوریتی دادند که برگرد و مذاکرات را ترک کن. این یک نمونه است.
شما گفتید دولت باید خانه تکانی کند قبل از اینکه مجلس این کار را کند؟
کواکبیان: بحث فقط تعامل نیست. من موفقیت دولت را میخواهم. اگر میگوییم خانه تکانی در مجلس، در دولت نیز خانه تکانی نیاز داریم. شاید برخی نتوانند مطالبات مردم را برآورده کنند. باید نیروهای جوانتر و بانشاطتر باشند. 4-5 وزارتخانه تغییر نیاز دارند. در مباحث اقتصادی، صنعتی، مسایل اجتماعی جامعه و مشکلات مردم تغییرات لازم است. به موقع مصداقها را میگوییم.
این انتظارات واقع بینانه است؟
حاجی بابایی: اگر دولت به این جمعبندی برسد که موفقیت در زمینههای گوناگون نداشته باشد تغییراتی داشته باشد. مجلس نباید وارد چالشهای اینطوری شود و اگر دولت خودش این کار را انجام دهد و به سمتی برود که در برخی زمینهها شفاف شود، در مجموع برای فراهم کردن فرصت تغییر در دولت و فرصت کمک مجلس به دولت باید این تغییرات انجام شود و مجلس نیز وارد اصل کار شود و دنبال ریل گذاری برای کمک به دولت شود.
در بحث ریاست مجلس، رایزنیها چیست؟
کواکبیان: رایزنی به صورت جمعی نداشتیم. تازه انتخابات مجلس دوم داشتیم. بنده به 11 استان سفر کردم و با منتخبان ارتباط داشتم. برای شنبه یک قرار جمعی داریم و بحث میشود. لابیها نیز مهم است. عقل جمعی فراکسیون را تابعیم. نگاه مردم این است که درها بر پاشنههای قبلی نچرخد. در ارکان مجلس، هیات رئیسه و کمیسیونها مردم تغییر را ببینند. مقام معظم رهبری نیز گفتند قانون انتخابات مشکل دارد. باید به سمت قانون بهتری برویم که این وضعیتهای رد صلاحیت گسترده نباشد.
حاجی بابایی: معمولا تکیه کلام دوستان این است که بر پاشنه قبل نچرخد. ما 230 نماینده دوره قبل را نداریم. پس بر پاشنه قبل نمیچرخد. مدیر از هر کدام باشند، جدید هستند. چند نفر در مدیریتهای جدید میآیند. یک نکته دیگر اینکه نتایج مرحله دوم برای هر دو طرف تعیین کننده بود و باعث شد هر دو انسجام داشته باشند و جدی با همدیگر رقابت کنند.
کد مطلب: 55339