کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محمود عباس از تحقیق در باره علت مرگ عرفات استقبال کرد

خبرگزاری ايرنا , 8 شهريور 1391 ساعت 18:30

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ˈرام اللهˈ در سرزمین های فلسطینی، اجرای این تحقیقات روز سه شنبه و یک ماه پس از آن اعلام شد که ˈسهاˈ بیوه عرفات و ˈزهوهˈ دختر وی اقدام حقوقی را در فرانسه آغاز کردند.


قبلا گزارش هایی منتشر شده بود که کارشناسان آثار ماده رادیو اکتیو ˈپلونیومˈ را در پوشاک عرفات یافته اند.

دفتر عباس اعلام کرد: وی از تصمیم نظام قضایی فرانسه برای شروع تحقیقات در باره مرگ یاسر عرفات رهبر فقید فلسطینی استقبال می کند.

عرفات در ۱۱ نوامبر ۲۰۰۴ ( ۱۹ آبان ۱۳۸۳ ) در سن ۷۵ سالگی در یک بیمارستان نظامی نزدیک پاریس در حالی درگذشت که کارشناسان پزشکی در باره علت دقیق مرگ وی نظر آشکار و شفافی ارایه نکردند.

عباس افزود: ˈتوفیق طیراویˈ رییس هیات فلسطینی تحقیق در باره علت مرگ عرفات و ˈعلی محناˈ وزیر دادگستری حکومت خودگردان بطور جداگانه از کارشناسان موسسه رادیوفیزیک سوییس برای سفر به شهر رام الله در کرانه باختری برای بررسی جسد عرفات دعوت به عمل آورده اند.

این آ‍زمایشگاه مستقر در سوییس هفته گذشته اعلام کرد که از بیوه عرفات اجازه آزمایش جسد وی را برای یافتن آثار پلونیوم دریافت کرده است و ماموریت حقیقت یابی در رام الله برای ارزیابی امکان چنین اقدامی انجام خواهد داد.

اما هنوز معلوم نیست که این ماموریت چه هنگامی صورت خواهد گرفت.

عباس همچنین ابراز اطمینان کرد که به زودی یک کمیته بین المللی برای تحقیق در باره مرگ عرفات تشکیل شود.

ادعاها در باره مسموم شدن عرفات پس از آن مجددا مطرح شد که شبکه خبری الجزیره نتایج تحقیقاتی را منتشر کرد که در آن کارشناسان سوییسی گفتند که آثار میزان بالایی از پلونیوم روی وسایل شخصی عرفات یافته اند.

پلونیوم ماده ای بسیار سمی است که بندرت در خارج از مراکز نظامی وعلمی یافت می شود. از این ماده برای کشتن ˈالکساندر لیتویننکوˈ جاسوس پیشین روسیه استفاده شد که بعدا به مخالفت با کرملین پرداخت. وی در سال ۲۰۰۶ ( ۱۳۸۵ )اندک زمانی پس از نوشدین چای آلوده به این ماده زهرآلود، جان سپرد.


کد مطلب: 4781

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/4781/محمود-عباس-تحقیق-باره-علت-مرگ-عرفات-استقبال

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir