ایران شروع به پخش برنامه های خود با فرستنده دیجیتال کرده که این اقدام میتواند باعث شود تا مصرف کنندگان به جایگزین کردن گیرنده ها و وسایل صوتی تصویری خود روی بیاورند.
بازار تلفن همراه ایران به آستانه اشباع رسید/ صنایع غذایی در رکود؟
5 مرداد 1393 ساعت 17:55
ایران شروع به پخش برنامه های خود با فرستنده دیجیتال کرده که این اقدام میتواند باعث شود تا مصرف کنندگان به جایگزین کردن گیرنده ها و وسایل صوتی تصویری خود روی بیاورند.
موسسه بیزینس مانیتور پیش بینی کرده بازارهای ایران طی سال های آینده روند رو به رشد را طی کنند.
به باور نویسندگان گزارش بیزینس مانیتور بازار تلفن همراه ایران به نقطه اشباع می رسد ولی از سوی دیگر همچنان فرصت رشد در بازار لوازم صوتی و تصویری وجود دارد.
صنایع غذایی به سمت رونق می روند؟
موانع ایجاد شده بر سرتوسعه اقتصادی ایران در نخستین گام رشد مصرف مواد خوراکی نسبتا گرانتر مانند گوشت قرمز و برنج را تحت تاثیر قرار میدهد به خصوص اینکه ایران برای تامین مایحتاج خود در این بازارها از واردات بهره میگیرد. علاوه بر این شرایط بین المللی به شدت بر سرمایه گذاری های مورد نیاز در بخش کشاورزی ایران تاثیرگذار است. انتظار میرود که مصرف گندم ایران تا سال ۱۶-۲۰۱۵ به ۱.۲ درصد افزایش به ۱۶.۴ میلیون تن برسد.
برآورد مصرف مواد خوراکی
نوع ماده خوراکی
میزان مصرف در سال مالی ۱۶-۲۰۱۵
میزان تغییر مصرف تا سال مالی ۱۶-۲۰۱۵
شرح
گندم
۱۶.۴ میلیون تن
۱.۲ درصد
حذف یارانه ها همراه با تاثیر تحریم ها به افزایش قیمت و کاهش مصرف میانجامد
گوشت قرمز
۶۶۴۳۰۰ تن
۹.۸ درصد
بیزنس مونیتور در پیش بینی های اولیه خود تجدید نظر کرده و با توجه به کاهش درآمد قابل تصرف افراد، از پیش بینی اولیه برای رشد مصرف گوشت کاسته است
شکر
۲.۶ میلیون تن
۴.۱ درصد
در مورد شکر نیز پیش بینی های اولیه برای رشد مصرف مورد تجدید نظر قرار گرفته و از میزان آن ها کاسته شده است.
روابط تجاری ایران با هند برای افزایش واردات مواد خوراکی از این کشور رو به افزایش نهاده چرا که از سویی دولت هند بابت واردات نفت به ایران بدهکار است و محدودیت های تبادلات مالی باعث شده ایجاد مشکلاتی بابت پرداخت نقدی این بدهی شده و از سویی دیگر دخالت دولت ایران در بازار مواد خوراکی از سال ۲۰۱۲ افزایش قابل توجهی یافته است. تاجران بخش خصوصی ایران در بازار مواد خوراکی اکنون با مشکلات بسیاری برای نقل و انتقالات مالی مربوط به واردات مواد خوراکی مواجه هستند. اگر پرداخت نقدی یارانه به افراد توسط دولت ایران متوقف شود و یا کاهش چشمگیری یابد آنگاه باید انتظار داشت که مصرف مواد خوراکی با کاهشی ناگهانی مواجه شود.
بازار محصولات الکترونیکی مصرفی به کدام سمت مي رود؟
انتظار میرود ارزش بازار محصولات الکترونیکی مصرفی ایران در سال ۲۰۱۵ به ۸.۱ میلیارد دلار برسد. اگرچه عواملی مانند افزایش تورم و بیکاری به بازار این محصولات ضربه وارد میکند اما روند رو به رشد جمعیت ایران و همچنین ورود تکنولوژی ها جدید و توسعه نفوذ اینترنت و تکنولوژی اطلاعات همچنان باعث رشد بازار محصولات الکترونیکی خواهند شد.
بازار محصولات الکترونیکی مصرفی
نوع کالا
ارزش بازار در سال ۲۰۱۱
ارزش بازار در سال ۲۰۱۲
تغییر بر مبنای دلار
رایانه
۳.۸ میلیارد دلار
۴.۲ میلیارد دلار
۸ + درصد
صوتی تصویری
۲.۲ میلیارد دلار
۲.۲۴ میلیارد دلار
۲ + درصد
تلفن همراه
۱.۶ میلیارد دلار
۱.۷ میلیارد دلار
۱۰ درصد
ایران شروع به پخش برنامه های خود با فرستنده دیجیتال کرده که این اقدام میتواند باعث شود تا مصرف کنندگان به جایگزین کردن گیرنده ها و وسایل صوتی تصویری خود روی بیاورند. همچنین اصلی ترین عامل رشد بازار گوشی های تلفن همراه در ایران توسعه شبکه مخابراتی این کشور و گسترش مناطق تحت پوشش است و از آنجا که در مناطق شهری این پوشش تقریبا اشباع شده و در مناطق روستایی میزان نفوذ تکنولوژی اطلاعات رو به رشد است، بازار بالقوه مناسبی در مناطق روستایی برای رشد فروش تلفن همراه وجود خواهد داشت. سقوط ارزش ریال در سال گذشته باعث افزایش چشمگیر بهای کالاهای الکترونیکی وارداتی مانند رایانه همراه و تلویزیون به میزان ۵۰ درصد شد. با این حال رشد جمعیت ایران باعث شده تا افزایش ثابت تقاضا در این بازارها دربلند مدت دور از ذهن نباشد.
منبع: خبرآنلاین
کد مطلب: 40197