محمد دیمه ور در نشست خبری که روز یکشنبه در معاونت آموزش ابتدایی برگزار شد، درباره تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل گفت: پس از تطبیق اطلاعات دانش آموزان ثبت نام شده با اطلاعات سازمان ثبت احوال مشخص شد تعداد ۳۹ هزار نفر از افراد واجب التعلیم از تحصیل باز مانده اند. البته بخش قابل توجهی از این افراد مربوط به گذردوره هستند که باید به کلاس اول رفته اما در زمان لازم ثبت نام نکرده اند.
وی افزود: اسامی این افراد به ترتیب استان و شهرستان و منطقه در اختیار ادارات آموزش و پرورش قرار گرفته که آنها این افراد را شناسایی و نسبت به بازگرداندن آنها به تحصیل اقدام کنند.
دیمه ور، توضیحات خود را اینگونه تکمیل کرد: البته بخشی از این دانش آموزان استثنایی و عقب مانده ذهنی هستند که برخی از این افراد آموزش ناپذیر بوده و یا اینکه خدمات ویژه دانش آموزان استثنایی در استان ها به سهولت در اختیارشان قرار نمی گیرد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش همچنین توضیح داد: یکی از علل دیگر وجود دانش آموزان محروم از تحصیل مشکلات فرهنگی است چرا که برخی از کلاس ها به ویژه کلاس های زیر ۱۰ نفر به صورت مختلط برگزار می شود که برخی خانواده ها به دلیل مشکلات فرهنگی اجازه تحصیل به فرزندانشان را در این کلاس ها نمی دهند.
وی بخش دیگری از مشکلات دانش آموزان بازمانده از تحصیل را مشکلات معیشتی عنوان کرد و افزود: بسیاری از خانواده ها نیز به دلیل درآمد پایین و مشکلات فرهنگی و معیشتی اجازه تحصیل به فرزندانشان را نمی دهند اما ما تلاشمان را کرده ایم تا بسیاری از این افراد به تحصیل باز گردند که از آذر ماه تا کنون حدود ۴ هزار نفر از دانش آموزان موفق به بازگشت به تحصیل شده اند.
دیمه ور درباره آیین نامه اجرایی جریمه والدینی که فرزندان را محروم از تحصیل می کنند گفت: این قانون در سند تحول نیز پیش بینی شده است اما قبل از آن باید مشکلات ابتدایی خانواده ها را شناسایی و بررسی کرد و جریمه نقدی والدین راهکار آخر ما برای بازگردان دانش آموزان به تحصیل است.
وی در پاسخ به خبرنگاری درباره مدارس روستا محور و اینکه بسیاری از دانش آموزان موفق به تحصیل در این مدارس نمی شوند گفت: یکی از وظایف اصلی ما ایجاد فرصت دسترسی برای آحاد افراد لازم التعلیم است و رفع محرومیت در مناطق کمتر توسعه یافته را وظیفه ذاتی خود می دانیم.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ادامه داد: اولویت ما ایجاد مدرسه در هر روستا است. نکته جالب آن است که تعداد قابل توجه از مدارس در کشور با تعداد دانش آموزان کمتر از ۱۰ نفر اداره می شود اما ما برای آنها هیچ ممانعتی برای تحصیل در مدارس روستامحور نداریم، ترجیح ما آن است که دانش آموز در خود روستا و در کنار خانواده آموزشهای لازم را ببیند مگر آن که با کمبود معلم متخصص مواجه شویم که در این صورت از مدارس روستا مرکزی استفاده خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه مدارس روستا مرکزی بیشتر در دوره متوسطه اول و دوم کارایی دارد درباره کمبود فضاهای آموزشی در روستاها گفت: ما نیز قبول داریم که امکانات و فضای آموزشی مطلوب نیست، البته در بسیاری موارد به سمت بهبود حرکت کرده ایم اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم. در حال حاضر نیز ۲۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز مدارس اختصاص یافته که امیدواریم امکانات لازم را برای مدارس روستایی و کمتر توسعه یافته ایجاد کند.
دیمه ور درباره روز بدون کیف و کتاب و همچنین محتوای آموزش در این روز گفت: در این زمینه کارگروهی تشکیل شده که نظرات مختلف کارشناسان و وزیر آموزش و پرورش را کسب کرده و امروز قرار است به جمع بندی نهایی برسیم؛ من در این زمینه نظر شخصی ندارم.
وی درباره برگزاری کلاسهای جبرانی با توجه به تعطیلی مدارس در روزهای برفی و آلودگی هوا گفت: بر اساس زمان آموزش دانش آموز باید ۲۵ جلسه آموزشی در مدرسه باشد البته در برنامه درسی ملی انعطاف لازم برای وجود چنین روزهایی پیش بینی شده است، از سوی دیگر این ظرفیت در میان معلمان ایجاد شده که در صورت تعطیلی مدارس کلاسهای جبرانی را برگزار کند. ضمن آن که در پایان سال تحصیلی ظرفیت جبران کلاس درسی نیز وجود دارد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چگونه می توان از ظرفیت دستگاه های مختلف برای شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل و برگرداندن آنها به مدرسه استفاده کرد گفت: شیوه نامه اجرایی تدوین شده که قرار است به صورت آزمایشی در دو استان برای مدل سازی اجرای شیوه نامه اجرا شود. بر اساس این شیوه نامه استاندار با کمک خیرین و بسیج امکانات شهرداری، بهیاری، ثبت احوال، بهزیستی، هلال احمر و... می توانند برای بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از مدرسه اقدام کنند. هدف ما حساس کردن جامعه برای جذب دانش آموز و بازگرداندن آنها به کلاس درس است.
وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه چه آموزشهایی به دانش آموزان ابتدایی برای انتقال مفاهیم انقلاب داده می شود گفت: محتوای کتب درسی از جمله اجتماعی و فارسی مملو از آموزه های انقلاب اسلامی است. در برنامه درسی ملی نیز این موضوع لحاظ شده و معلمان در طول سال تحصیلی موظف به ارایه اطلاعاتی درباره واقعه بزرگ انقلاب اسلامی هستند. از سوی دیگر ما انتظار داریم نهادهای اجتماعی و فرهنگی تاثیرگذار به کمک آموزش و پرورش بیایند تا ما در انتقال مفاهیم ارزشی تاثیرگذاری بیشتری داشته باشیم
دیمه ور درباره دو دوره کردن مقطع ابتدایی گفت: در اصل سند به دو دوره سه ساله تاکید شده است که امیدواریم با تامین فضاهای آموزشی این امکان ایجاد شود.
وی در پاسخ به این سئوال که تدریس ادبیات قومی در مدارس دو زبانه چگونه خواهد بود گفت: این موضوعی است بحث و تصمیم گیری درباره آن باید در سطوح بالاتری انجام شود اما بر اساس قانون اساسی زبان مشترک همه فارسی است. البته در قانون گفته شده به ادبیات نیز می توان توجه کرد که باید این موضوع در سطح وزارت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای نگهبان تبیین شود. آن چه که مشخص است آن است که ما کتب را به زبان فارسی منتشر می کنیم و تفسیر از قانون اساسی برای آموزش های دو زبانه در برخی مناطق بومی کشور بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای نگهبان است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در پایان تصریح کرد: تهیه پیش نویس مقررات ضوابط و دستورالعمل ها، برنامه ریزی برای عملی کردن اهداف به منظور اجرای سند تحول، فراهم کردن عدالت آموزشی و دسترسی به آموزش و پرورش رایگان، ایجاد گروه AFA (آموزش برای همه) در معاونت آموزش ابتدایی از دیگر فعالیت های ما در این حوزه است.