کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسافربرهای شخصی گوی سبقت را از تاکسی‌رانان ربودند

خبرگزاری مهر , 9 ارديبهشت 1392 ساعت 12:45

سال هاست که یکی از معضلات و چالش های موجود در شهر به مسافربرهای شخصی باز می گردد و این روزها مسافربرهای شخصی گوی سبقت را از تاکسی ها ربوده اند و در آشفته بازار نظارت های مقطعی و کوتاه مدت رانندگانی از این دست از آب گل آلود ماهی می گیرند.


افزایش و رشد یک شبه و ناگهانی مسافربرهای شخصی از دل زمین این روزها بسیاری از تاکسی داران را کلافه کرده و بسیاری از آنان طی سال های اخیر به این دلیل که مسافربرهای شخصی مانع کسب و کار آنان می شوند شغل خود را تغییر داده اند و عطای مسافرکشی را به بهای آن بخشیده اند.

معضل آشفتگی وضعیت شهر با وجود مسافربرهای شخصی و بی برنامگی این دسته از رانندگان در نرخ دریافتی از مسافران دامن تاکسی داران را گرفته و این موضوع هم اکنون داد برخی از مردم را نیز درآورده و برخی دیگر را خرسند کرده است و با این وجود سوال این است که چرا برخی از افراد جامعه به سمت تاکسی و تعدادی برای سوار شدن در مسافربرهای شخصی از خود رغبت نشان می دهند.

مسافربرهای شخصی منصف تر هستند

یکی از شهروندان که موافق سوار شدن در مسافربرهای شخصی است به خبرنگار مهر می گوید: مسافربرهای شخصی گاه نرخ کمتری را دریافت می کنند و در دریافت کرایه منصف تر هستند.

علی اکبری ادامه می دهد: سوار شدن در مسافربرهای شخصی به صرفه تر است اما در مقابل اغلب تاکسی ها یا از تاکسیمتر خود استفاده نمی کنند یا اینکه در تعیین نرخ، غیرواقعی برخورد می کنند.

او بیان می کند: من و خانواده ام در مجموع برای سوار شدن در تاکسی اقبالی از خود نشان نمی دهیم چرا که امروز یکی از بزرگترین مشکلات تاکسی ها اعلام نکردن نرخ واقعی است و در برخی مواقع آن مبلغی را که بر روی تاکسیمتر درج می شود نمی گیرند و هزینه ای بالاتر را از مسافر دریافت می کنند.

جواد مقبلی نیز در مقابل معتقد است، سوارشدن در مسافربرشخصی دردسر دارد و رانندگان آن، مبلغی غیرواقعی را از مسافر دریافت می کنند و سرآخرهم از مسافر بدهکارند.

او می گوید: این دسته از مسافرکشان با جولان در شهر حق تاکسیرانان را پایمال می کنند چرا که هر نرخی دوست دارند دریافت می کنند و از سویی مسافر نیز در اتومبیل آنان احساس امنیت خاطر ندارد.

مسافربرها هیچ گونه عوارضی نمی پردازند

او تاکید می کند: هر فردی که مایل است در شهر مسافرکشی کند باید یا در قالب آژانس و یا تاکسی متر به فعالیت خود ادامه دهد چرا که در غیر این صورت هرج و مرج و بی قانونی در این صنف بیش از این افزایش می یابد.

یکی دیگر از شهروندان نیز می گوید: فعالیت آزادانه و بدون دردسر مسافربرها در حالی انجام می شود که هیچ عوارضی به شهرداری پرداخت نمی‌کنند و به هیچ مرکزی نیز پاسخگو نیستند بنابراین با خیالی آسوده هر نرخی را که مایل باشند از مسافر دریافت می کنند.

سهیلا شایگان ادامه می دهد: روی آوردن مردم به مسافربرهای شخصی نشانگر کم لطفی آنان است چرا که آسودگی خاطر مسافر در تاکسی ها بیشتر از مسافربرها است.

او بیان می کند: در حال حاضر نیز از سال گذشته تاکنون به دلیل شرایط اقتصادی و افزایش نرخ تورم اقبال کسانی که اتومبیل دارند برای مسافرکشی بالا رفته  است و بیشتر افراد در سطح جامعه برای تامین نیازهای زندگی خود از راه مسافرکشی کسب درآمد می کنند و یا اینکه از پدیده مسافرکشی به عنوان شغل دست چندم خویش بهره می برند.

احمد سهرابی یکی دیگر از شهروندان مشهدی است که از رشد قارچ گونه مسافربرهای شخصی گله مند است و می گوید: طبق قانون، پلیس باید با فعالیت مسافربرهای شخصی برخورد کند و در این راستا دستگاه های فرهنگ ساز نیز موظف هستند که عدم استفاده از این مسافربرها را برای مردم فرهنگسازی کنند.

او بیان می کند: نیروهای پلیس تا حد امکان با جابه جایی مسافر توسط مسافربرهای شخصی با شدت برخورد می کنند اما این امر کافی نیست و ضروری است که در حوزه تاکسیرانی برخی از رانندگان از خاموش کردن تاکسیمتر خود خودداری کنند و اعتماد مسافر را در این زمینه جلب نمایند.

برپایه این گزارش، سال ها است وجود مسافركش هاي شخصي فاقد پروانه مزاحمت هاي بسياري را براي تاکسیرانان و شهروندان ايجاد كرده و با وجود اينكه از سال ‌86 آیین‌نامه کشوری طرح ساماندهی مسافربرهای شخصی در مشهد اجرایی شده اما اين مسئله همچنان در كلافي سردرگم قرار دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد در اين رابطه مي گويد: از سال 86 آيين نامه كشوري طرح ساماندهي مسافربرهاي شخصي در مشهد اجرايي شد و  در آن مقطع زماني مسئله ارائه کارت ‌سوخت مطرح شد و  15هزار مسافربر شخصی ثبت‌نام کردند که از این تعداد تنها 5 هزار نفر مجاز اعلام شدند و به آن‌ها خودرو و کارت سوخت داده شد.

آمار رسمی ‌از تعداد مسافربرهای شخصی در مشهد وجود ندارد

هادی عطارزاده طوسی ادامه مي دهد: هنگامي كه مهلت اين طرح به پايان رسيد مسافربرهای شخصی مجدد شروع به فعالیت در سطح شهر کردند و از آنجایی که دیگر طرح سامان‌دهی این مسافربرها قانونی نبود، برای سامان‌دهی آن‌ها گامی‌ برداشته نشد و به همین دلیل با وجود ساماندهی 5 هزار خودرو، مجددا این فعالیت غیرقانونی در سطح شهر توسعه يافت.

او تصريح مي كند: سازمان تاکسیرانی هیچ اختیار قانونی برای برخورد با این افراد خاطی ندارد و از سويي هيچ گونه آمار رسمی ‌از تعداد مسافربرهای شخصی در مشهد وجود ندارد.

او عنوان می کند: تعداد خودروهاي شخصي در اين شهر روز به روز در حال افزایش است  و اين امر ناشي از استقبال مردم از مسافربرهاي شخصي است.

شاید رانندگان دلایل عدم گرایش برخی از مردم برای سوار شدن در تاکسی را بتوانند پاسخگو باشند چرا که آنان در روز با مسافربرهای شخصی بسیاری برخورد می کنند.

علی باقری که یک راننده تاکسی است می گوید: مسافربرهای شخصی بدون کمترین دردسر مسافر سوار می کنند و در روزگاری که نظارتی بر روی این دسته از رانندگان صورت نمی گیرد با خاطری آسوده کار می کنند.

عوارض و هزینه های تاکسی ها

او می افزاید: در حالی که مسافربرهای شخصی به راحتی به جابه جایی مسافر اقدام می کنند رانندگان تاکسی باید هزینه و عوارض بپردازند و با این وجود بسیاری از مردم برای سوار شدن در تاکسی رغبتی ندارند و معتقدند مسافربرهای شخصی در دریافت کرایه منصف تر هستند.

 او یادآور می شود: شرایطی که راننده تاکسی دارد با مسافربرشخصی متفاوت است و گاه برخلاف تصور مردم رانندگان شخصی مبلغ بیشتری را از مسافر دریافت می کنند.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی معتقد است، رانندگان خودروهای شخصی به دلیل عدم نظارت دقیق مبالغی بیشتر از مبالغ مصوب را به عنوان کرایه از مردم دریافت می‌کنند.

اکبر مخلصی ادامه می دهد: این روزها  دم دست ترين شغل براي هر قشر جامعه مسافرکشی است زیرا اين شغل برای هر کسی که خودرویی دارد می تواند راهی برای کسب درآمد باشد.

او تاکید می کند: اینکه مسافربرها دوشادوش تاکسی ها در شهر فعالیت کنند هیچ عیبی ندارد اما به نظر می رسد که باید این دسته از رانندگان ساماندهی شوند و نرخی واحد را از مسافران دریافت نمایند چرا که در این صورت تداخلی در کار پیش نخواهد آمد.

مسافربرهای شخصی کار و کاسبی رانندگان را کساد کرده اند

جواد آملی هم می گوید: مسافربرهای شخصی کار و کاسبی رانندگان را کساد کرده اند و فعاليت آزادانه آنها درحالی صورت می گیرد که هيچ عوارضي به شهرداري و تاکسيراني پرداخت نمي کنند واگر کرايه اضافي دریافت کنند مسافر مي تواند به مراجع مربوطه شکايت کند.

او ادامه می دهد: تمام مشکلات تاکسیرانان برای هیچ مرجع قانونی و مردم جامعه مهم نیست و در حال حاضر اگر يک عابر وارد خيابان شود، انواع مسافربرهاي شخصي جلويش توقف مي کنند و برای مردم نیز این امر عادی و معقول است و احساس می کنند تاکسی ها منصف نیستند و مسافربرها در تعیین نرخ انصاف بیشتری به خرج می دهند.

او می افزاید: عوارض و هزینه های راننده تاکسی هم با مسافربرهای شخصی قابل مقایسه نیست و از سوی تاکسیرانان کرایه خود را بر اساس آنچه مصوب شده می گیرند اما مسافربرها هر نرخی که تمایل داشته باشند دریافت می کنند.

گلایه ی تاکسیداران از مسافربرهای شخصی در حالی صورت می گیرد که روز به روز مسافربرهای شخصی همانند قارچ رشد می کنند و نظارتی بر عملکرد رانندگان این خودروها صورت نمی پذیرد.


کد مطلب: 28699

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/28699/مسافربرهای-شخصی-گوی-سبقت-تاکسی-رانان-ربودند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir