با وجود همه انتقادهایی که بر طرح ۶-۳-۳ وارد است اما آنچه خبر استیضاح وزیر را رسانهای کرده است استخدام غیرقانونی ۵هزار معلم قرآن و ۱۵ هزار نیروی خدماتی توسط وزارت آموزش و پرورش است.... زاهدی:استخدام به معنای این است که فرد حکم کارگزینی و ردیف استخدامی داشته باشد که اینطور نبوده است اما بهصورت کار معین کارهایی شده است. که هفته آینده وزیر از وزیر میخواهیم به مجلس بیاید تا درباره این موضوع توضیح دهد.
به نقل از فردا نیوز: هنوز یک ماه از آخرین باری که حمیدرضا حاجیبابایی، وزیر آموزش و پرورش به بهارستان رفت، نگذشته است که از مجلس خبر میرسد آقای وزیر پس از تعطیلات مجلس باید مجددا سری به صحن سبزرنگ بزند البته این بار برای استیضاح نه ارائه گزارش عملکرد!
طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش یک بار دیگر هم در مهرماه ۱۳۸۹ و پس از برگزاری آزمون استخدامی معلمان مطرح شده بود. در آن زمان برخورد نامناسب با معلمان و عدم رعایت کرامت انسانی در توزیع معلمین در سراسر کشور، عدم ساماندهی آموزشکدههای فنی و حرفهای و تبعیض در اجرای آزمون جذب معلمان، مهمترین دلایل استیضاحکنندگان حاجیبابایی بودند.
این بار هم البته موضوعی مرتبط با معلمها قرار است پای وزیر را به مجلس باز کند. «موسیالرضا ثروتی»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از اقدام غیرقانونی وزیرآموزش و پرورش مبنی بر استخدام ۵ هزار معلم قرآن و ۱۵ هزار نیروی خدماتی خبر داده و گفته است: «نمایندگان به من قول دادهاند که استیضاح را امضا میکنند و در این صورت وزیر آموزش و پرورش با رای بالایی استیضاح خواهد شد.»
او همچنین اعلام کرده: «صریحا میگویم این افراد با رابطه، پارتیبازی و چون از قوم و خویشهای روسای آموزش و پرورش هستند استخدام شدهاند. من با معاون منابع انسانی رئیسجمهور هم صحبت کردم و آنها هم اطلاع نداشتند. جالب است وزیر در حالی این کار را انجام داده که قبلا با استخدام حقالتدریسها مخالف بود.»
طرح ۶-۳-۳ و مشکلات حاجیبابایی
اگرچه نظام آموزش و پرورش کشور در چند سال اخیر به تغییرات خلقالساعه و کارشناسینشده عادت کرده اما طرح ۶-۳-۳ که قرار است از امسال اجرا شود بیش از دیگر این تغییرات نقدها و نظرها را متوجه خود کرده است.
تقریبا جز خود وزارت آموزش و پرورش کمتر کسی است که با اجرای این طرح موافق باشد. بر اساس طرح ۶-۳-۳ قرار است دوره ابتدایی ۶ ساله شود و مقطع اول راهنمایی حذف شود. همچنین دو دوره ۳ ساله راهنمایی و دبیرستان وجود داشته باشد. به گفته حاجیبابایی اجرای این طرح اولین گام در تحقق سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش است.
این سند که آذرماه سال گذشته رونمایی شد قرار است «با الهامگیری از اسناد بالادستی و بهرهگیری از ارزشهای بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشمانداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی» را تبیین کند. این سند ۷ فصل دارد که در فصل ششم خود به بررسی راهکارهای عملی برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ پرداخته است.
نگاهی اجمالی به ۲۳ راهکار ارائه شده در این سند نشان میدهد که وزارت آموزش و پرورش هنوز اقدامی جدی برای تحقق بخشیدن به این سند انجام نداده است. برای مثال بخش مهمی از این راهکارها به ارائه محتوای درسی مناسب با فرهنگ اسلامی و استفاده از نیروی مبلغین و روحانیون در نظام آموزشی پرداخته است که خبری از اجرای آن تاکنون به گوش نرسیده است. همچنین بخشی از این سند به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بین دانش-آموزان بازمیگردد که در این زمینه هم وزارت آموزش و پرورش به تشکیل شورای هماهنگی حجاب و عفاف بسنده کرده که این شورا هنوز خروجی مشخصی ارائه نکرده است.
از میان تمام راهکارهای ارائه شده در این سند وزیر بر تغییر نظام آموزشی اصرار دارد و نقدهای زیادی هم که در این زمینه متوجه او بوده نتوانسته آقای وزیر را از تصمیمش منصرف کند.
پیش از این جبار کوچکینژاد، رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته بود که نظام ۶-۳-۳ با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تطبیق ندارد. او گفت: «در حالی مسئولان آموزشی از نظام جدید ۳-۳-۶ صحبت میکنند که این نظام در واقع ۴ دوره سه ساله است و برای اجرایی شدن، مشکلات فراوانی از جمله کمبود فضای آموزشی، نیروی انسانی و تغییر محتوای کتابها را همراه خود دارد.»
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین تاکید کرد: «البته از مسئولان آموزش و پرورش انتظار میرفت که برای تغییری اینچنینی در نظام آموزشی، با مجلس شورای اسلامی همکاری داشته باشند و از طریق مجلس سند تحول بنیادین را به تصویب برسانند.»
اما فرهاد بشیری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که با «فردا» گفتگو میکرد، گفت: «۳ مشکل اساسی کمبود فضای آموزشی و تامین کادر و محتوای آموزشی در اجرای طرح ۶-۳-۳ وجود داشت که وزیر آموزش و پرورش گفته که آنها را رفع کرده است و امیدواریم از فرصت تابستان استفاده کنند تا بتوانند این مشکلات را حل کنند.»
به گفته بشیری کتابهای ششم ابتدایی و دوم راهنمایی تاکنون تالیف شده است و آموزش و پرورش در حال تعلیم معلمان است. او افزود: «دورههایی برای معلمین آموزش و پرورش گذاشته شده است که با جزئیات تغییرات و شیوههای تدریس آشنا شوند. ۶۰ تا ۷۰ درصد از آموزشها هم انجام شده است و قرار است بقیه آموزشها به شکل آموزش ضمن خدمت به معلمان ارائه شده است.» او در پایان تاکید کرد: «امیدواریم وزارت آموزش و پروررش از فرصت تابستان استفاده و مشکلاتش را رفع کند.»
البته هنوز خبری از تامین فضاهای آموزشی جدید برای سال ششم نیست و معلوم نیست دبستانهایی که برای ۵ کلاس ابتدایی طراحی شدهاند دانشآموزان کلاس ششمی خود را کجا باید جا بدهند؟
استخدام یا کار معین؟
با وجود همه انتقادهایی که بر طرح ۶-۳-۳ وارد است اما آنچه خبر استیضاح وزیر را رسانهای کرده است استخدام غیرقانونی ۵هزار معلم قرآن و ۱۵ هزار نیروی خدماتی توسط وزارت آموزش و پرورش است.
خبری که محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس میگوید درباره آن «غیررسمی» تحقیق کرده است. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به «فردا» گفت: «من در زمینه این خبر به صورت غیررسمی تحقیق کردم. استخدام به معنای این است که فرد حکم کارگزینی و ردیف استخدامی داشته باشد که اینطور نبوده است اما بهصورت کار معین کارهایی شده است. که هفته آینده وزیر از وزیر میخواهیم به مجلس بیاید تا درباره این موضوع توضیح دهد.»
او ادامه داد: «دولت مجاز است که برای کار معین نیرو بگیرد اما از وزیر میخواهیم که هفته آینده به مجلس بیاید و بگوید کار معین بوده است یا استخدام.» او همچنین درباره انتقادهایی که به نظام ۶-۳-۳ وارد است گفت: «هفته آینده کمیته آموزش و پرورش ۳ روز کاری خود را صرف رسیدگی به اولویتهای آموزش و پرورش با تاکید بر سند تحول آموزش و پرورش میکند و قرار است در آنجا مشکلات این طرح بررسی و اعلام گردد.»
به نظر میرسد وزیر آموزش و پرورش در آستانه اجرای طرحی که میتوان آن را مهمترین تحول در نظام آموزش و پرورش در ۳۰ سال گذشته دانست، چندان حمایت مجلس را با خود همراه ندارد. باید منتظر ماند و دید که آیا حاجیبابایی این بار استیضاح میشود یا مثل بار قبل از فشار سئوالات نمایندگان رهایی می یابد .