کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگراني آمريكا از افزايش قدرت القاعده در سوريه

خبرگزاری ايسنا , 21 مرداد 1391 ساعت 12:09

مقامات اطلاعاتي آمريكا عنوان داشتند: گروه القاعده از مرز فعاليت‌هاي پراكنده در سوريه عبور كرده و اكنون در حال ايجاد شبكه‌اي از سلول‌هاي فعاليت با سازماندهي مناسب در اين كشور است.


 به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، مقامات اطلاعاتي آمريكا بيم دارند كه تروريست‌هاي القاعده در آستانه رسيدن به توانايي ايجاد پايگاهي در سوريه مشابه پايگاه خود در عراق باشند كه در صورت سقوط بشار اسد شكست آن دشوار خواهد بود.

مقامات سابق اطلاعاتي و مقامات فعلي آمريكايي اظهار مي‌دارند كه هم اكنون دست كم نزديك به ۲۰۰ شبه نظامي مرتبط با القاعده در سوريه فعال هستند و با سرازير شدن شبه نظاميان خارجي به طور روزانه به سوريه تعداد اين نيروها در حال افزايش است.

به گفته اين مقامات واحدهاي القاعده هم اكنون در حال گسترش در سوريه از شهري به شهر ديگر هستند و كهنه كاران شبه نظامي در عراق از تخصص خود در بمب سازي استفاده كردند تا به اجراي بيش از ۲۰ حمله تروريستي كه تاكنون در سوريه اتفاق افتاده، بپردازند.

همچنين ديگر شبه نظاميان نيز از تجربه خود از هماهنگ كردن واحدهاي كوچك شبه نظاميان در افغانستان استفاده مي‌كنند تا پيروان جديدي را جذب خود كنند.

در عين حال فرماندهان شورشيان سوري روز جمعه خواهان سلاح‌هاي بهتر و بيشتر از سوي كشورهاي خارجي شده و عنوان داشتند كه نيروهاي بشار اسد از جانب هوا و زمين به شدت آنها را تضعيف كرده‌اند.

رهبران شورشيان عنوان مي‌دارند كه به علت دريافت كمك‌هاي كم از سوي آمريكا و ديگر كشورها به تدريج در حال از دست دادن قدرت خود در مقابل شبه نظاميان تندرويي هستند كه با دولت سوريه مبارزه مي‌كنند.

به گفته شورشيان برخي از نيروهاي آنها به دليل سلاح‌ها و اعتبارات بيشتر و بهتري كه افراط گران دارند به نيروهاي افراط گر پيوسته‌اند تا بتوانند با ارتش سوريه مبارزه كنند.

اين رخدادها نشان از خطر رو به گسترش افراط گراني دارد كه به صف شورشيان سوري كه با دولت اين كشور مبارزه مي‌كنند، پيوسته‌اند.

با وجود اينكه ظاهرا افراط گران در مخالفت با بشار اسد در جبهه يكساني با واشنگتن قرار دارند مقامات آمريكايي بيم دارند كه حضور اين افراط گران از اساس آنچه را كه به عنوان يك جنبش اعتراضي براي اصلاحات در سوريه آغاز شده بود، تغيير شكل دهد.

مقامات اطلاعاتي آمريكا همچنين به توضيح عدم تمايل دولت باراك اوباما به منظور اعطاي كمك نظامي به شبه نظاميان مخالف اسد در حالي كه عنوان مي‌دارند واشنگتن همچنان به دنبال درك اين نيروها است، پرداخته‌اند. اين مقامات آمريكايي نام خود را فاش نساختند اما تاكيد كردند كه تعداد عاملان القاعده در سوريه در مجموع مبارزاني كه با دولت سوريه مبارزه مي‌كنند چندان زياد نيست و تنها چيزي نزديك به ۲۰۰ تن و يا كمي بيشتر از آنها در اين كشور فعال هستند اما به گفته مقامات آمريكايي اين تعداد رو به افزايش است.

اين مقامات تصريح كردند كه سلول‌هاي فعاليت القاعده در سوريه كه زماني به عنوان واحدهاي متفاوت و جدا ازهم در اين كشور فعال بودند هم اكنون در خصوص ماموريت‌ها با يكديگر ارتباط داشته و گاهي هماهنگ هستند و ساختار نظارت و فرماندهي آنها رو به رشد است تا بتواند عمليات‌هاي پيچيده‌تري را كه در مكان‌هايي همچون عراق و افغانستان رخ مي‌دهند، انجام دهند.

به گفته مقامات آمريكايي هماهنگي ميان اين سلول‌ها گاهي به خوبي هماهنگي شورشيان جريان اصلي در سوريه است.

دانيل بنجامين، هماهنگ كننده مبارزه با تروريسم وزارت امور خارجه آمريكا به خبرنگاران گفت: هم اكنون گروه گسترده‌تري از مبارزاه خارجي هستند كه يا در سوريه به سر مي‌برند و يا رهسپار اين كشور هستند.

وي تاكيد كرد كه گروه‌هاي مخالف سوري به ما اطمينان دادند كه محتاط بوده و خواهان هيچ گونه همكاري با القاعده و يا افراط گران نيستند.


کد مطلب: 2501

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/2501/نگراني-آمريكا-افزايش-قدرت-القاعده-سوريه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir