کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گفت‌وگو با پوران درخشنده

هيس جايش اينجا نيست

سارا عابدي‌فرد

24 بهمن 1391 ساعت 23:45


پوران درخشنده با فيلم هيس، دخترها فرياد نمي‌زنند توانست به جايزه سيمرغ بلورين آراي مردمي دست يابد. درحاليکه هيات داوران اثر او را واجد جايزه ندانست. به همين دليل پس از پايان يافتن مراسم اختتاميه با او گفت‌وگو کرديم که در پي مي‌خوانيد:

دليل برگزيده شدن اين فيلم توسط مردم و ناديده گرفته شدن آن توسط هيئت داوران چيست؟

مردم در واقع به فيلمي نگاه کردند که مسئله خودشان را در اين فيلم مي‌ديدند. داورها به فيلمي نگاه کردند که شايد مطابق سليقه آنها نيست. نه تنها اين فيلم‌، بلکه فيلم‌هاي اجتماعي را نديدند. در واقع سليقه داورها طوري است که اين نوع فيلم‌ها را نديدند. اين تضاد مرا به هم ريخت. اگر سيمرغ بهترين فيلم از نگاه تماشاگران را نمي‌گرفتم، بازهم خوشحال بودم چرا که جايزه را از مردم گرفتيم؛ افرادي که حتي در سانس‌هاي فوق‌العاده با بهت و درگيري ذهني با محتواي فيلم، از ساخت آن ابراز خوشحالي مي‌کردند. براي مردم فيلم مي‌سازم چون اين مخاطبان هستند که برايم اهميت دارند.

فکر مي‌کنيد براي اکران عمومي مجبور به اصلاحيه شويد؟

نه‌، فکر نمي‌کنم.

موضوع مورد بحث بعد از اکران اين فيلم، مطرح شدن تجاوز، در مقابل بچه‌هاست. با توجه به آسيب‌‌شناسي اين فيلم به معضلات اجتماعي، دليل حساس شدن اين مورد چيست؟

فکر مي‌کنم اين سوال‌ها را بايد از مسوولين بپرسيد. شما مي‌توانيد از آنها بخواهيد که چرا اين فيلم که يک فيلم مردمي‌است‌، مردم راضي بودند از فيلم و پيام آن را دريافت کردند.

دليل تغيير آراي مردم نسبت به هيس چه بود؟

نمي‌دانم .دليل اين که مردم ساعت‌ها در اين هواي سرد در سانس فوق‌العاده ايستاده و نشسته بر کف زمين فيلم را ديدند و با نجواهاي آرام، بغض و درگيري ذهني مي‌گفتند که خوشالند که اين فيلم ساخته شده است. از مردم سپاسگزارم چون همين مردم براي من اهميت زيادي دارند.

نظر شما درباره جشنواره امسال و برگزيدگان فيلم‌هاي دولتي چيست؟

من هيچ حرفي ندارم. جايزه اي که من گرفتم بسيار خوشحال کننده است‌، چون اين تنديس را از دست مردم گرفتم. اين مسئله براي من خيلي ارزشمند‌تر از هر چيز ديگري است. مردم خودشان اين فيلم را ديدند و به نظر و ديدگاه من نيازي نيست . اگر سيمرغ هم نمي‌گرفتم باز هم خوشحال بودم؛ براي اينکه من و عوامل پروژه نتيجه کارمان را از استقبال مردم گرفتيم. به نظرم هيس... جايش اينجا نيست.

هر چند حسيني وزير ارشاد در اختتاميه جشنواره فيلم فجر به سينماي سياسي، جريان‌شناسي و فلسفه وقايع اجتماعي اشاره کرد. اما از ظواهر امر پيداست، فيلم هيس توجه داوران را به خود جلب نکرده است. همچنين سليقه داوران با اين معيارها هم‌سو نبوده است.



کد مطلب: 22733

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/22733/هيس-جايش-اينجا

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir