سه نماینده اصولگرای مجلس بر این باور هستند که بازه زمانی ۱۰۰ روزه برای ارزیابی عملکرد دولت چهاردهم زود است و باید از عمر دولت مدت زمان بیشتری بگذرد که بتوانند ارزیابی کنند.
اما و اگرهای سه نماینده اصولگرا درباره عملکرد ۱۰۰ روزه دولت پزشکیان؛ از موفق ترین وزیر تا ارزیابی انتصابات در دولت
21 آبان 1403 ساعت 14:00
سه نماینده اصولگرای مجلس بر این باور هستند که بازه زمانی ۱۰۰ روزه برای ارزیابی عملکرد دولت چهاردهم زود است و باید از عمر دولت مدت زمان بیشتری بگذرد که بتوانند ارزیابی کنند.
حدود ۱۰۰ روز از روی کار آمدن دولت مسعود پزشکیان گذشته و حالا براساس همان سنتی که از دوره روحانی بنا گذاشته شده، چهره های سیاسی از جمله محسن هاشمی و احمد زیدآبادی به نقاط ضعف و قوت دولت چهاردهم پرداخته و حتی پیشنهاداتی هم به او دادند.
اما از نظر برخی نمایندگان مجلس ارزیابی عملکرد دولت پزشکیان آن هم در بازه زمانی ۱۰۰ روزه کمی دشوار است و باید حداقل ۶ ماه از عمر دولت بگذرد که بتوان عملکرد آن را مورد ارزیابی قرار داد.
اما سیدحاجی محمد موحد که نایب رئیس اول کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس است به خبرگزاری خبرآنلاین می گوید پزشکیان توانسته در راستای وفاق ملی اقدامات مناسبی انجام دهد اما انتصابات اخیر او را مورد نقد قرار می دهد.
موسی غضنفرآبادی، رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی هم در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین می گوید ارزیابی عملکرد پزشکیان زودهنگام است اما عملکرد او در انتخاب اعضای کابینه را مثبت ارزیابی می کند.
محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین ضمن ارزیابی عملکرد دولت چهاردهم در ۱۰۰ روزه اخیر گفت: در این ۱۰۰ روز انتظار نداریم کار بزرگی شود چون بیشتر بحث جا به جایی ها و انتصابات است اما این انتصابات هم زمان بر شده است. به عبارت دیگر انتصابات به رده های پایین رسیده و همه در حال تغییر هستند، که همین زمان بر شده است و برنامه ها را دچار مشکل می کند. غالبا تا زمانی که مسئولان و مدیران جدید سرکار بیایند و در مورد مسائل توجیه شوند، وقفه ای ایجاد خواهد شد.
وی افزود: تنها موردی که بنده امید دارم این است که دولت واقعا در مباحث کلی و اصلی مانند اقتصاد و معیشت مردم نگاه ویژه و بالاتری داشته باشد. لذا مسائل را باید هر چه زودتر در سطح کلان حل و ابلاغ کنندو آنچه مردم از دولت چهاردهم انتظار دارند، را برآورده کند و دولت کارنامه درخشانی در ۶ ماهه ابتدایی ارائه کند. تسریع در فعل و انفعالات می تواند کارساز باشد و سال آینده سال پر امیدی برای مردم باشد. برای نمونه بودجه باید برای مردم نویدبخش باشد.
جوکار همچنین تصریح کرد: همچنین دولت باید شعارهایی که زمان انتخابات را داده، محقق کند چراکه مردم نشستند و دقیقا رصد می کنند. بعد از این ارزیابی می کنند و در این شرایط دیگر قرار نیست دولت کاری انجام دهد، مطالبات خود را انجام می دهند.در نتیجه دولت برای اجرای برنامه ها باید دست بالایی در حوزه های اقتصادی بگیرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه با توجه به اشاره شما به بودجه، آیا دولت در لایحه بودجه به انتظارات و توقعات مردم نگاهی داشته است؟، اظهار کرد: بخش هایی را آورده اما بودجه غالبا روشی است که برای همه دولت ها تکرار می شود. عمدتا این نکته مطرح است که ترازی میان منابع و مصارف بودجه صورت بگیرد، اگر این تراز عملیاتی شود و کسری بودجه نداشته باشیم، قطعاً کسری بودجه را کنترل می کنیم. اما نکته این است که الان در بحث تامین کالاهای اساسی دچار مشکل هستیم.
جوکار ادامه داد: همچنین در بحث تبصره ۱۴در مورد یارانه ها باید همخوانی با نیاز جامعه داشته باشد، اینها مواردی هستند که مردم لمس می کنند. شاید در شاخصه های رشد گفته شود که تا پایان سال ۱۴۰۴، رشد اقتصادی ۱ و نیم درصد خواهد بود که بنده تحقق پیدا کردن آن را عجیب نمی دانم اما مردم باید سر سفره خودشان این مورد را حس کنند.اینکه آمار کلان و بزرگ باشد اما مردم در کف میدان چیز دیگری را ببینند، شاید نتوانند با هم تطبیق بدهند و بگویند دولت کارآمدی ندارد.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورراها در واکنش به اینکه پزشکیان تا چه اندازه در راستای احقاق وعده های خود در مورد تحریم ها، FATF و فیلترینگ موفق بوده است، ابراز کرد: ما که تا الان چیزی نمی بینیم فقط شعار داده شده است.
جوکار در مورد سنخیت برداشت خود از مقوله وفاق ملی با آنچه دولت در راستای این شعار انجام داده، گفت: غالبا شعارها را شخص رئیس جمهور و یا تیم او تولید می کنند اما اینکه چه کسانی می خواهند اجرا کنند، اهمیت دارد. آن کسانی که می خواهند اجرا کنند قطعا این شعار را به صورت صد در صدی اجرا نمی کنند چراکه مواردی نظیر اعمال نظرات شخصی و منافع و مصالح حزبی، جناحی و قومی به کار ورود پیدا می کنند، در نتیجه آن شعار نمی تواند تحقق پیدا کند.
او افزود: بنده به وفاق ملی اعتقاد دارم. امروز کشور نیرو و مدیر کارآمد می خواهد. ما نمی توانیم در راستای وفاق نیروی ضعیف به کار بگیریم، باید اساس کار را بر روی توانمندی افراد قرار دهیم، فرق نمی کند از چه جناحی باشد، کشور امروز باید پاسخ بدهد. شکل گرفتن مسائل حاشیه ای خطرناک است. مشکل کشور مسائل سیاسی نیست بلکه مشکل اقتصاد و معیشت داریم که بیشتر باید به این نکته توجه شود.
جوکار همچنین اظهار کرد: کما اینکه گفته می شود جنگ اقتصادی داریم که بنابر آن باید قرارگاه مقابله با جنگ اقتصادی راه اندازی کنیم. به عبارت دیگر با این سازوکار اداری فعلی نمی توانیم با جنگ اقتصادی برخورد کنیم. اگر در موقعیت جنگ نظامی قرار بگیریم، قرارگاه های دفاعی تشکیل می شوند. لذا قرارگاه های متناسب با جنگ اقتصادی باید شکل بگیرد و در شرایط کنونی من آن قرارگاه ها را مشاهده نمی کنم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:در بحث وفاق هر کسی برداشت خاص خودش را دارد اما آن کسی اعلام وفاق می کند با کسی که اجرا می کند، خیلی تفاوت دارند.
جوکار در پاسخ به اینکه در طول دوره روی کارآمدن پزشکیان کدام وزیر موفق تر بوده، خاطرنشان کرد: فعلا باید ارزیابی کنیم.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورراها در پایان با ارائه پیشنهادی به دولت چهاردهم یادآور شد: پیشنهاد من به دولت استفاده از مدیران کارآمد و لایق و همچنین خدمت به مردم است به این معنی که واقعا هیچ چیز دیگری مطرح نباشد.
موسی غضنفرآبادی، رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین ضمن ارزیابی عملکرد دولت چهاردهم در ۱۰۰ روزه اخیر و ارزیابی عمکلرد دولت در تحقق وعده ها گفت: هنوز زود است که قضاوت کنیم.
وی در واکنش به اینکه شروع به کار دولت چهاردهم به چه صورت بوده است، افزود: شروع به کار دولت چهاردهم خوب است.
غضنفرآبادی در پاسخ به اینکه عملکرد پزشکیان درباره وفاق ملی تا چه اندازه با برداشت شما از وفاق ملی سنخیت دارد، تصریح کرد: عملکرد دولت در مورد انتخاب اعضای کابینه در راستای شعار وفاق ملی بد نبود. در موارد دیگر باید ارزیابی شود.
رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی در واکنش به اینکه دولت چهاردهم تا اینحا چه نقاط ضعف یا قوتی داشته، اظهار کرد: باید ارزیابی کنیم. ابتدا باید استانداران منصوب شوند، سپس مدیرکل ها و بعد قضاوت کنیم.
غضنفرآبادی در پاسخ به اینکه از نظر شما در این مدتی که دولت چهاردهم روی کار بوده، کدام وزیر عملکرد بهتر و موفق تیر نسبت به سایرین داشته، خاطرنشان کرد: فعلا نظری در این مورد ندارم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد اینکه با توجه به عملکرد دولت چهاردهم آیا پیشنهادی به دولت چهاردهم دارید یا خیر، یادآور شد: فعلا پیشنهادی به دولت ندارم.
سید حاجی محمد موحد، نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ از جمله نمایندگانی است که باور دارد پزشکیان در راستای وفاق عملی گام های اساسی برداشته است، او به خبرگزاری خبرآنلاین می گوید: قضاوت کردن در مورد عملکرد دولت خیلی زود است، دولت هنوز عملاً شکل نگرفته و قسمت بزرگی از عملکرد آن مربوط به مجموعه پایین دستی است که آن هم وزیر کشور برای تعویض استاندار هر روز در یک استان است.
وی افزود: به نظر بنده استانداران باید مستقر شوند و مدتی مشغول کارها شوند و بعد ما عملکرد را بررسی کنیم و نظر مثبت یا منفی بدهیم. ضمن اینکه من معتقدم شخص پزشکیان تا الان به آنچه وعده داده، پایبند است و به دنبال عملیاتی کردن وعده های خود است اما هر چه به رده های پایین دولت که می رسیم یک رنگ و بوهایی را مشاهده و حس می کنیم که با آنچه پزشکیان وعده داده، اعتقاد دارد و به دنبال آن است، فاصله دارد که بنده در وقت مناسب مصادیق را مطرح می کنم.
موحد در ادامه تصریح کرد: امیدوارم آنهایی که با نام پزشکیان مسئولیت گرفتند و با رأی مجلس جایگاه گرفتند و در اینجا سخنانی را مطرح کردند مانند پزشکیان به وعده های خود عمل می کنند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ارزیابی عملکرد دولت چهاردهم متناسب با شعار وفاق ملی اظهار کرد: آنچه پزشکیان انجام داده و می دهد، کاملا با وفاق ملی هماهنگ است اما هر چه به ساختارهای پایین تر دولت می آید یک بو و رنگی با گفتمان پزشکیان فاصله دارد.
موحد در واکنش به اینکه منظور شما از بو و رنگ متفاوت چیست، خاطرنشان کرد: منظور در عملکرد، مدیریت ها و انتصابات است.
نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در مورد موفق ترین وزیر یاداور شد: نمی شود قضاوت کرد، هنوز زود است، انتصابات هنوز کامل نشده است. اولا باید انتصابات را مشاهده کنیم و ثانیا نوع انتصابات را در کنار هم قرار بدهیم و قضاوت کنیم.
کد مطلب: 226428