کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیرکل شریان: چه اشکالی دارد عضو توانمند جبهه پایداری در دولت مسئولیت بگیرد؟

7 آبان 1403 ساعت 21:40

دبیرکل شریان در واکنش به انتصاب‌های اخیر در دولت می‌گوید:اگر واقعاً می‌خواهیم در فضای شایسته‌سالاری تلاش کنیم، دیگر معنای آن سهم‌خواهی نیست حتما سهم‌خواهی مذموم است. اما اگر فرد قابل و توانمندی در یک جایگاهی قرار بگیرد و ما به عنوان نماینده در قالب مشورت این افراد را به دولت معرفی کنیم، حتما این فرد می‌تواند موثر واقع شود


به گزارش مردم سالاری آنلاین، انتصاب‌های اخیر در دولت چهاردهم واکنش‌هایی متفاوتی را به دنبال داشته است. برخی استقبال کرده و برخی منتقد هستند. برخی هشدار می دهند و برخی خواستار پاسخگویی هستند.

چنانچه یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره نفوذی بودن برخی افراد منصوب شده در دولت هشدار می‌دهد و برخی چون غلامحسین کرباسچی، چهره سیاسی اصلاح‌طلب خطاب به پزشکیان از اشتباه دولت در برخی انتصابات روایت می کند.

نکته قابل تامل حمایت مخالفان دولت از برخی انتصابات است.  چنانچه ابوالقاسم جراره، دبیرکل شریان در گفتگویی که با خبرگزاری خبرآنلاین داشته انتصاب افراد غیرهمسو با دولت را براساس وفاق ملی تفسیر می‌کند و معتقد است که این افراد دولت را تنها نخواهند گذاشت چراکه همه به دنبال موفقیت دولت پزشکیان هستند.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با ابوالقاسم جراره، دبیرکل شریان را می‌خوانید:

******

*آقای جراره! همزمان با اعلام انتصاب‌ها در دولت برخی با نگاه انتقادی به این انتصاب‌ها را مورد بررسی قرار می دهند، به نظر شما این نگرانی‌ها ناشی از چه چیزی است؟

شعاری که خود رئیس جمهور از وفاق ملی داد یعنی ما باید نگاه را در انتصابات تغییر دهیم، وقتی می‌گوییم وفاق یعنی هر کسی با هر گرایش فکری که در چارچوب کشور تعریف می‌شود، اما شایستگی لازم را داشته باشد، به کار گرفته شود و این به نفع کشور است که فارغ از نگرش‌های سیاسی و جناح بازی ها به این سمت برویم که افراد شایسته را انتخاب کنیم واین شعار خود رییس جمهور است.

همه ما در تلاش هستیم که رییس جمهور به شعارهایی که داده عمل کند، بنابراین این حساسیت‌ها در فضای سیاسی را کمتر کنیم که وقتی رئیس دولت با همین نگاه از مردم رأی گرفته و مسیر را هم با نگاه طی می‌کند، برای چه به او فشار وارد کنیم؟

در واقع معتقدم اگر افراد به لحاظ شرایط عمومی و اختصاصی ویژگی‌های لازم را برای انتصاب و دریافت مسئولیت دارند، این قبیل حساسیت‌ها غلط است که همه ما باید این اندازه سعه صدر داشته باشیم که نگرانی مردم در حوزه اقتصادی را رفع کنیم.

لذا اگر افراد توانمند و با برنامه به کار گرفته شوند که به جمهوری اسلامی ایران اعتقاد داشته باشند ولو هر گرایش سیاسی داشته باشند اما در این چارچوب‌ها قرار می‌گیرند ما باید تلاش و کمک کنیم که این افراد در جایگاه مناسب قرار بگیرند و از آن طرف هم به دولت کمک کنیم. البته دولت هم باید تلاش کند که تحت این فشارها قرار نگیرد.

سهم خواهی مذموم است

*به کار گرفتن افرادی از جناح رقیب در دولت به معنای سهم دادن به رقبا با هدف رفع موانع قلمداد نمی‌شود؟

فضای سهم‌خواهی یک فضای دیگری است.اگر واقعاً می‌خواهیم در فضای شایسته‌سالاری تلاش کنیم، دیگر معنای آن سهم‌خواهی نیست حتما سهم‌خواهی مذموم است.

اما اگر فرد قابل و توانمندی در یک جایگاهی قرار بگیرد و ما به عنوان نماینده در قالب مشورت این افراد را به دولت معرفی کنیم، حتما این فرد می‌تواند موثر واقع شود ولی اگر فشار بیاوریم که به هر قیمتی فردی در دولت منصوب شود و از طرفی هم آن فرد شایستگی ندارد، این همان سهم خواهی می‌شود که غلط و مذموم است و نباید این اتفاق بیافتد.

خلاف مردانگی و شرع است اگر مسئولی...

*در رابطه با به کارگیری افراد حاضر در جریان مخالف در دولت این نکته مطرح می‌شود که امکان دارد این افراد در مواقع حساس حتی علیه دولت هم اقدام کنند و با دولت همراه نشوند، نظر شما در این مورد به چه صورت است؟

این اقدام مخالف مردانگی، عقلانیت، انسانیت و شرع است. امکان دارد یک فرد با مرام دولت موافق نباشد، بنابراین مسئولیتی هم برعهده نمی‌گیرد اما اگر مسئولیتی برعهده گرفت حتما خلاف شرع، اخلاق و اعتماد مردم است که در آن جایگاه کار نکند. همه ما موظف هستیم که تلاش کنیم دولت موفق شود و باید در این مسیر هم تلاش کنیم. 

 

عضو جبهه پایداری اگر توانمند است چه اشکالی دارد مسئولیت برعهده بگیرد؟

*گفته می شود با توجه به اینکه به نوعی سرنوشت اصلاح‌طلبان با سرنوشت دولت گره خورده، ترس از هزینه‌آور بودن این قبیل انتصابات و در نتیجه موفق نشدن دولت را دارند و ...

مگر دولت قبل همه مسئولین را عوض کرد؟ در حال حاضر نقدی که به دولت گذشته می‌کنند این است که بسیاری را نگه داشت.اگر این نقد درست است پس به دولت قبل و این دولت هم وارد است. در حقیقت برخی که در دولت روحانی مسئولیت داشتند، در دولت رئیسی هم ابقا شدند و تغییر نکردند.

کشور برای همه مردم است، مخصوصا در این دولتی که شعار وفاق می‌دهد باید سعه صدر داشته باشیم و افراد را با برچسب‌ها قضاوت نکنیم. هر کسی در هر گرایش سیاسی قرار دارد، برای مثال عضو جبهه پایداری باشد، با توجه به اینکه فرد سالم و توانمند است،اشکالی دارد که مسئولیت برعهده بگیرد و یا اگر اصلاح‌طلب باشد، چه اشکالی دارد که مسئولیت برعهده بگیرد؟

ما در یک چارچوب قرار داریم که باید طبق آن رفتار کنیم. بنده با آقای پزشکیان کار نکردم اما الان دوست دارم که پزشکیان موفق شود. پس من که با ایشان کار نکردم الان باید با او مخالفت کنم و اگر کار خوبی انجام دهد، موضع‌گیری کنم؟ اگر پزشکیان کار خوبی انجام دهد حتما تقدیر و کمک می‌کنم و اگر جایی هم به او نقد داشته باشم و یا خطا کند،حتما انتقاد می‌کنم و از ظرفیت قانونی خود استفاده می‌کنم.

توانمندی مهم است نه گرایش سیاسی

*این نگرانی‌ها درباره انتصاب افراد حاضر در جریان مخالف از این جهت مطرح می‌شود که برای مثال اگر فرد مورد نظر عضو شریان باشد و استاندار شود، زمان انتخابات مسلماً از شما حمایت خواهد کرد و از پزشکیان حمایت نخواهد کرد.

باید فضای سیاسی را از فضای مدیریتی تفکیک کنیم. در فضای سیاسی هر کسی گرایشی دارد و اینکه هیچ کسی نمی‌تواند از ظرفیت و امکانات دولتی و حاکمیتی به نفع کسی استفاده کند.

خارج از مسئولیت آن فرد یک شخص است که آن شخص ممکن است به نفع کسی کار کند که این اصلا منع ندارد. ما آدمی که قابل بوده و شرکت ورشکسته را به سوددهی رسانده، برداریم و بگوییم چون شما با ما نبودی باید بروی و باید آن فردی که با ما بوده، ولو ضعیف باشد، در این جایگاه قرار بگیرد. این اقدام به ضرر مردم و ظلم به کشور و دولت است.

اگر دولت فردی که با گرایش سیاسی همخوانی ندارد اما می‌تواند باعث ارتقای دولت شود و با عملکرد خوبی که دارد، دولت را به موفقیت برساند را حفظ کند آیا این به نفع دولت است و یا به ضرر دولت؟ حتما به نفع دولت است. مردم مشاهده می‌کنند که دولت توانسته مشکلات آنها را حل کند، لذا به آن دولت رأی می‌دهد. مگر می‌شود کسی خوب کار کند و مردم به او رأی ندهند؟ بنابراین باید تلاش کنیم که به جای چرخیدن در حواشی به اصل برویم و به موضوع بپردازیم.

البته این نکته‌ای نیست که چون دولت پزشکیان روی کار است، می‌گویم، حتی هر دولتی حتی اصولگرا روی کار باشد، اعتقاد بنده این است که افراد توانمند و سالم با توجه به قابلیت‌های که دارند در جایگاه مسئول قرار بگیرند و در این زمینه گرایش سیاسی آنها اهمیت ندارد.


کد مطلب: 225633

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/225633/دبیرکل-شریان-اشکالی-عضو-توانمند-جبهه-پایداری-دولت-مسئولیت-بگیرد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir