کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عراقچی: منطقه به بشکه باروت تبدیل شده است

28 مهر 1403 ساعت 13:40

وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود هشدار داد «منطقه ما به بشکه باروت تبدیل شده است و انفجار آن می‌تواند صلح و امنیت در منطقه و کل جهان را در معرض خطر قرار دهد».


«سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه روز شنبه و پس از برگزاری نشست دوجانبه در استانبول، در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند.

به نقل از ایسنا عراقچی با اشاره به برگزاری نشست گروه ۳+۳ در استانبول ترکیه درباره موضوع قفقاز گفت: ما در این نشست اداره جمعی خود را برای توسعه اقتصادی و تحکیم صلح و ثبات در منطقه اعلام کردیم.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: ما هیچ‌گونه حد و مرزی برای توسعه روابط با ترکیه قائل نیستیم و بر گسترش روابط تاکید داریم.

او با بیان اینکه در دیدار همتای ترکیه‌ای خود، درباره مسائل منطقه بحث و رایزنی کرده است، گفت: رویکرد رژیم صهیونیستی برای گسترش جنگ در منطقه مورد قبول ما نیست و همه کشورها از جمله کشورهای اسلامی باید از ابزارهای اقتصادی و سیاسی خود برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی استفاده کنند.

عراقچی با هشدار درباره اینکه «منطقه ما به بشکه باروت تبدیل شده است و انفجار آن می‌تواند صلح و امنیت در منطقه و کل جهان را در  معرض خطر قرار دهد»، گفت: احتمال بروز جنگ در منطقه احتمال جدی است و هیچ‌کس در  منطقه به جز رژیم صهیونیستی از این وضعیت سود نمی‌برد.

او تاکید کرد: گسترش تنش در لبنان نگران‌کننده است.

عراقچی همچنین با اشاره به شهادت «یحیی سنوار» رئیس جنبش حماس توسط رژیم صهیونیستی و گرامی‌داشت یاد این فرمانده شهید مقاومت گفت: تجربه نشان داده که این‌گونه ترورها هیچ خللی در مبارزه مشروع مردم فلسطین ایجاد نمی‌کند و آن‌ها با انگیزه بیشتری مبارزه خود علیه اشغالگران را ادامه می‌دهند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: سال ۲۰۲۵ سال فرهنگی ایران و ترکیه نامگذاری شده است و برنامه‌های متنوعی در این زمینه داریم.

او با اشاره به رایزنی‌های خود با وزیر خارجه و رئیس‌جمهور ترکیه گفت: در این دیدارها در ارتباط با تقویت امنیت مرزی، مبارزه با قاچاق تقویت همکاری‌های ۲ کشور در حوزه انرژی، تقویت تجارت مرزی و همکاری‌های بانکی بین ۲ کشور، همکاری در حوزه کشاورزی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای رایزنی و گفت‌وگو کردیم.

عراقچی گفت: در این دیدارها بر برگزاری منظم شورای عالی همکاری ایران و ترکیه و کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور تاکید کردیم.


کد مطلب: 225049

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/225049/عراقچی-منطقه-بشکه-باروت-تبدیل-شده

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir