کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهاجرانی: دولت عددسازی نمی کند

24 مهر 1403 ساعت 12:40

فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت گفت: دولت از عددسازی و دادن عددهایی که مردم آن‌ها را لمس نکردند پرهیز می‌کند.


 فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.  پاسخ های وی به پرسش های خبرنگاران را در ادامه می خوانید؛

*در هفته گذشته، اصلی‌ترین کار دولت بحث و بررسی درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ بوده است. دولت با جلسات فشرده صبح و بعد از ظهر، بررسی کلیات لایحه بودجه و احکام مربوط به بخش های مختلف را در دستور کار خود قرار داده است.

*بر اساس برنامه وزارت کار ۸۰۰ هزار واحد مسکن حمایتی بر روی اراضی حمایتی ساخته شود. حدود یک میلیون و هفتصد هزار واحد به صورت خودمالکیتی در حال ساخت است. دولت از عددسازی و دادن عددهایی که مردم آن‌ها را لمس نکردند پرهیز می‌کند.

*درباره میزان سهمیه‌های دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه ها، نیاز به بررسی بیشتر است. این سهمیه‌ها درپی طی کردن فرایندی انجام می‌شود. تلاش می‌شود به گونه ای رفتار شود که بقیه افراد هم عدالت در حق‌شان رعایت شود. ما سهمیه های زیادی داریم که سهمیه ایثارگران و شهدا در میان آنها کم است.

*ما در کشور، قانون ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت را رعایت می‌کنیم اما ذخایر راهبردی مردم باید تامین شود، باید این ذخایر پر شود اما این به معنی واردات برنج به بازار نیست.

*رویکرد آقای پزشکیان در موضوع عفاف و حجاب مشخص است و بارها گفتند موضوعات فرهنگی را نمی‌شود به زور جا انداخت. از طرف دیگر دولت، دولت وفاق است و باید با رویکرد همدلانه مسائل را حل کند. قانون باید پشتوانه اجرا داشته باشد. به دنبال کار کارشناسانه دقیق هستیم که مصالح نظام در آن در نظر گرفته شود. این موضوعات در حال پیگیری است.

*موضع دولت در خصوص رفع فیلترینگ همان موضع رئیس جمهور است. شفاف است که فیلترینگ مضرات زیادی ایجاد کرده و حفره های امنیتی ایجاد می کند. این کار در چارچوب منافع ملی و کار کارشناسی در حال انجام است. فیلترینگ به اهداف خود نرسیده است و این موضوع در حال بررسی است. 

*نباید فراموش کنیم که مردم ایران باید حق داشته باشند که خودروی غیر داخلی سوار شوند. تجمعی از درخواست واردات خودروهای خارجی داریم با اینحال این فرآیند آغاز شده است. درباره خودروهای کارکرده بحث زیاد است که آیا با شان مردم ایران همخوانی دارد یا نه؟ پاسخ این است که مطالبه این موضوع وجود دارد که خودروهای سه تا چهار سال کارکرده وارد شود و دولت در حال برطرف کردن موانع است.

*بهبود وضعیت بهره‌وری و سرمایه گذاری خارجی موجب رشد اقتصادی می‌شود. پیش بینی می شود که رشد اقتصادی کشور به ۴ درصد برسد. برای دستیابی به رشد ۸ درصدی نیاز به سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری خارجی داریم و لذا تلاش می‌کنیم تعامل با کشورهای همسایه، بهبود سیستم‌ها به منظور بهره‌وری بیشتر و ایجاد ظرفیت برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی، به رشد اقتصادی مورد نظر دست پیدا کنیم.

*{در واکنش به انتصاب استاندار یزد، فارس و حاشیه سازی ها بر سر استاندار اصفهان}: استاندار به عنوان بزرگترین نماینده دولت در هر استان است و حق طبیعی شهروندان است در این مورد نگران باشند. طبقه روال انتخاب وزرا و تشکیل کارگروه‌هایی برای انتخاب، در انتخاب استانداران نیز این اتفاق تکرار شد، فعالان اقتصادی، اصولگرا و اصلاح‌طلب گزینه‌هایی را معرفی و در نهایت انتخاب نهایی انجام می‌شود. به رای هیات وزیران و شاخص‌های وزارت کشور اعتماد کنیم و افراد باید براساس عملکرد خود ارزیابی شوند، برای ارزیابی عملکرد استانداران هنوز کمی زود است. براساس یک قطعه کوتاه فیلم افراد را قضاوت نکنیم بلکه عملکرد این افراد را مدنظر قرار داشته باشیم.

*حل موضوعات نیاز به همدلی و کار کارشناسی از یک سو و همدلی از سوی دیگر دارد و ان شاءلله با کمک یکدیگر وضعیت اقتصادی را به وضعیت قابل قبول برای مردم بازگردانیم. آحاد جامعه از افزایش قیمت‌ها رنج می‌برند و این از موضوعات جدی برای دولت است که جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد. تورم نقدینگی و افزایش قیمت موضوعاتی هستند که به صورت سلسه وار به یکدیگر وابسته هستند و دولت سعی در حل آنها دارد. دولت به این موضوعات به صورت تک عامل نگاه نمی کند بلکه تلاش می‌کند به صورت ریشه‌ای و بنیادین به حل آنها بپردازد.

* قیمت توافقی خرید گندم افزایش پیدا کرده است و میزان خرید گندم بیش از میزانی است که در قانون مصوب شده بود. سازمان برنامه و بودجه تلاش می‌کند که معوقات و مطالباتِ به حق گندم‌کاران را پرداخت کند. ما هم از گندمکاران که در جهت استقلال غذایی و کمک به پر کردن ذخایر استراتژیک کشور تلاش می‌کنند تشکر می‌کنیم و امیدواریم که این پرداخت‌ها در اسرع وقت صورت گیرد.


کد مطلب: 224820

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/224820/مهاجرانی-دولت-عددسازی-نمی-کند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir