کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ریسپکت بخریم یا آریزو ۶ ؟ مقایسه ریسپکت و آریزو ۶

22 مهر 1403 ساعت 9:00


بهمن ریسپکت و فونیکس آریزو 6 دو سدان کامپکت چینی هستند که از نظر کلاس بدنه و مشخصات فنی شباهت بسیار زیادی دارند. اما تفاوت در قیمت و یک‌سری آپشن‌ها باعث می‌شود تا بسیاری از خریداران بالقوه بین این دو خودرو مردد شوند.

به همین دلیل امروز به سراغ مقایسه ریسپکت و آریزو 6 پرو رفته‌ایم و می‌خواهیم با بررسی دقیق شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو سدان چینی ببینیم در نهایت ریسپکت بهتر است یا آریزو 6.

اگر شما هم در فکر خرید یک سدان خانوادگی مدرن هستید که در عین حال ابعاد خیلی بزرگ و قیمت چندان تندی نداشته باشد؛ تا پایان مقایسه آریزو 6 با ریسپکت همراه ما باشید.

معرفی ریسپکت و آریزو 6

قبل از آغاز مقایسه آریزو 6 با ریسپکت طبق رسم همیشگی به سراغ معرفی مختصر این خودروها می‌رویم. بهمن ریسپکت در اصل محصول یکی از زیرمجموعه‌های شرکت چری به نام کایی (kaiyi) است و در بازار چین با نام کایی ژواندو (xuandu) شناخته می‌شود.

کایی ژواندو که براساس چری آریزو 7 (2013 – 2018) ساخته شده است، نخستین بار در سال 2021 معرفی شد و از پاییز سال 1401 با نام ریسپکت پرایم روی خط مونتاژ بهمن موتور آمد. حدود یکسال بعد هم بهمن موتور ریسپکت 2 را جایگزین نسخه اولیه کرد که تفاوت آن با نمونه قبلی تنها به یکسری تغییر جزئی در کابین و اضافه شدن سنسور باران خلاصه می‌شد.

در سمت دیگر آریزو 6 را داریم که مثل سایر محصولات فونیکس، در اصل محصولی از چری است. این خودرو که در بازار چین با نام چری آریزو 5 پلاس شناخته می‌شود، نخستین بار در سال 2018 معرفی شد و از اواخر سال 1398 با نام چری آریزو 6 روی خط مونتاژ مدیران خودرو آمد.

چری در سال 2021 آریزو 6 را فیس‌لیفت کرد و این نسخه فیس‌لیفت از سال 1401 با نام فونیکس آریزو 6 پرو روی خط مونتاژ مدیران خودرو آمد و جایگزین نسخه قبلی شد. مدیران خودرو از سال 1403 هم نسخه اسپرت این خودرو را با نام فونیکس آریزو 6 جی تی عرضه کرد که البته ما فعلا کاری به آن نداریم و به دلیل تناسب فنی و قیمتی، آریزو 6 پرو را در مقایسه ریسپکت و آریزو 6 در نظر داریم.

مقایسه ریسپکت و آریزو 6 از نظر طراحی

همان‌طور که اشاره کردیم، ریسپکت براساس چری آریزو 7 ساخته شده است و طراحی پلت فرم آن به سال 2013 برمی‌گردد. البته طراحان موفق شده‌اند در نماهای جلو و عقب این قدیمی بودن را به خوبی پنهان و یک طرح جوان‌پسند و نسبتاً به‌روز را خلق کنند. اما نمای جانبی ریسپکت بیش‌ترین شباهت را با خودروی پایه دارد و نسبت به طرح‌های روز، ساده به نظر می‌رسد.

در طرف دیگر، آریزو 6 پرو به لطف خطوط پویاتر و عضلانی‌تر بدنه و همین‌طور ترندهایی مثل جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های عقب به‌هم پیوسته، به‌روزتر از رقیب خود به نظر می‌رسد.

درون کابین اختلاف زمانی طراحی دو خودرو به چشم نمی‌آید و هردو خوش‌بختانه داشبوردی به‌روز دارند. اما با این حال دو سبک متفاوت را شاهد هستیم. ریسپکت به دلیل سبک طراحی صندلی‌ها و داشبورد، تاحدودی حس و حال اسپرت را به سرنشینان القا می‌کند اما فضای کابین آریزو 6 پرو لوکس‌تر به نظر می‌رسد.

مقایسه ریسپکت و آریزو 6 از نظر امکانات رفاهی

مقایسه ریسپکت و آریزو 6 پرو در بخش امکانات رفاهی بسیار نزدیک دنبال می‌شود و هر دو خودرو آپشن‌های تقریباً مشابهی را ارائه می‌دهند که نسبت به این رده قیمتی قابل قبول است. تنها تفاوت آپشنی قابل ذکر بین این دو خودرو به سیستم تهویه مطبوع برمی‌گردد. جایی که آریزو 6 پرو به لطف تهویه مطبوع اتوماتیک، خود را بالاتر از ریسپکت پرایم می‌بیند.

 

 

برای بررسی دقیق امکانات رفاهی ریسپکت پرایم و آریزو 6 پرو می‌توانید جدول زیر را ببینید:

تجهیزات

بهمن ریسپکت  

فونیکس آریزو 6 پرو

چراغ

چراغ‌های جلو و عقب LED، مه‌شکن عقب، دی‌لایت، سنسور نور، چراغ بدرقه، چراغ خوشامدگویی زیر آینه‌های جانبی

چراغ‌های جلو و عقب LED، مه‌شکن عقب، دی‌لایت، سنسور نور، چراغ بدرقه

سیستم‌های مالتی مدیا

USB، AUX، بلوتوث، مسیریاب (نویگیشن)، مانیتور 10.25 اینچی لمسی، 6 بلندگو

USB، AUX، بلوتوث، میرور لینک، مسیریاب (نویگیشن)، مانیتور 10.25اینچی لمسی، 6 بلندگو

رینگ‌ها

17 اینچی آلومینیومی

17 اینچی آلومینیومی

شیشه و آینه

شیشه‌های برقی اتوماتیک، پاور ویندوز، شیشه‌های عقب دودی، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن

شیشه‌های برقی، پاور ویندوز، سیستم ضدمانع (آنتی ترپ) شیشه‌های جانبی و سانروف، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن

تهویه مطبوع

الکتریکی، دریچه برای سرنشینان عقب

اتوماتیک با قابلیت تصفیه هوا، دریچه برای سرنشینان عقب

صندلی

روکش چرمی صندلی‌ها، صندلی راننده برقی 6 حالته، صندلی سرنشین جلو دستی 4 حالته، گرم‌کن صندلی‌های جلو، صندلی عقب تاشو

روکش چرمی صندلی‌ها، صندلی راننده برقی 6 حالته، صندلی سرنشین جلو دستی 4 حالته، گرم‌کن صندلی‌های جلو

سایر امکانات

کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سانروف، دوربین 360 درجه، سنسور پارک عقب، سنسور باران، فرمان با نیروی کمکی برقی، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، درایو مد دوحالته (Eco – Sport)، ترمز پارک برقی با اتوهلد، نورپردازی داخلی با قابلیت تغییر رنگ، شارژر وایرلس تلفن همراه، قابلیت استارت پیشرانه از روی ریموت

کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سانروف، دوربین 360 درجه، سنسور پارک عقب، سنسور باران، فرمان با نیروی کمکی برقی، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، درایو مد دوحالته (Eco – Sport)، ترمز پارک برقی با اتوهلد، نورپردازی داخل رودری‌های جلو با قابلیت تغییر رنگ، شارژر وایرلس تلفن همراه، قابلیت استارت پیشرانه از روی ریموت

 

مقایسه ریسپکت و آریزو 6 از نظر ایمنی

ریسپکت پرایم و آریزو 6 پرو از امکانات ایمنی مشترکی مثل کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، 6 ایربگ 10 نقطه‌ای و… بهره می‌برند. اما آریزو 6 پرو به لطف رادارهای نقطه کور، هشداردهنده تغییر لاین و هشداردهنده خروج از پارک، از نظر ایمنی فعال وضعیت بهتری دارد.

این چند آپشن بیش‌تر در کنار جدیدتر بودن پلت فرم آریزو 6، کفه ترازو را در این بخش به سمت محصول مدیران خودرو سنگین می‌کند.

لیست کامل آپشن‌های ایمنی بهمن ریسپکت و فونیکس آریزو 6 پرو را می‌توانید در قالب جدول زیر ببینید:

تجهیزات

بهمن ریسپکت  

فونیکس آریزو 6 پرو 

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)

کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، هشداردهنده نقاط کور (BSD)، هشداردهنده تغییر لاین (LCA)، هشداردهنده خروج از پارک (RCTA)

کیسه هوا

راننده و سرنشین جلو + جانبی سرنشینان جلو، پرده‌ای سرتاسری (در مجموع 6 عدد در 10 نقطه)

راننده و سرنشین جلو + جانبی سرنشینان جلو، پرده‌ای سرتاسری (در مجموع 6 عدد در 10 نقطه)

سیستم ترمز و پایداری

ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (EBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)

ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (EBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)

 

مقایسه ریسپکت و آریزو 6 از نظر فنی و تجربه رانندگی

مقایسه ریسپکت و آریزو 6 در بخش فنی حتی از بخش امکانات رفاهی هم نزدیک‌تر دنبال می‌شود. چراکه هردو خودرو پیشرانه و گیربکس یکسانی دارند و تنها به دلیل تغییرات نرم افزاری، اعداد خروجی پیشرانه‌ها کمی متفاوت است.

قلب تپنده ریسپکت و آریزو 6 پرو پیشرانه‌ای 1.5 لیتری توربو است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) به محور جلو منتقل می‌کند. پیشرانه مذکور در ریسپکت حداکثر قدرت 154 اسب بخار و حداکثر گشتاور 230 نیوتن متر را تولید می‌کند اما این اعداد در آریزو 6 پرو به ترتیب برابر با 147اسب بخار و 210 نیوتن متر هستند.

اصلی‌ترین تفاوت فنی ریسپکت و آریزو 6 پرو در ساختار سیستم تعلیق عقب است. جایی که آریزو 6 پرو از ساختار یکپارچه میله پیچشی (Torsion Beam) استفاده می‌کند اما سیستم تعلیق عقب ریسپکت از نوع مستقل چند اتصالی (Multi Link) است.

این موضوع باعث شده است تا ریسپکت هم از نظر کیفیت سواری و هم هندلینگ، برتر از آریزو 6 پرو باشد. فضای کابین ریسپکت هم کمی بزرگتر از آریزو 6 پرو است و این محصول بهمن موتور برای استفاده‌های خانوادگی گزینه بهتری به نظر می‌رسد. اما در بحث فضای صندوق بار ورق برمی‌گردد و آریزو 6 پرو به لطف صندوق بار 570 لیتری، وضعیت بهتری نسبت به صندوق بار 455 لیتری ریسپکت دارد.

بالأخره ریسپکت بخریم یا آریزو 6 پرو؟

حالا وقت آن است که با توجه به مطالب بالا، در خصوص ارزش خرید هرکدام صحبت کنیم.

بهمن ریسپکت در پارامترهای فضای کابین، کیفیت سواری و هندلینگ، کمی بهتر از آریزو 6 پرو ظاهر می‌شود. در ضمن قیمت ریسپکت هم در بازار آزاد حدود 20درصد ارزان‌تر از آریزو 6 پرو است که می‌تواند ارزش خرید آن را افزایش دهد.

اما در طرف دیگر ماجرا، آریزو 6 پرو در مقایسه با بهمن ریسپکت، چهره جذاب‌تر، آپشن‌های ایمنی بیش‌تر، صندوق بار جادارتر و بازار خرید و فروش بهتری دارد که می‌تواند قیمت گران‌تر آن را برای برخی خریداران توجیه کند.

با این اوصاف اگر بودجه محدودتر و دید بلندمدتی دارید و استفاده خانوادگی از خودرو در اولویت شما است؛ خرید ریسپکت برایتان ارزنده‌تر خواهد بود. اما اگر جوان‌تر هستید و به آپشن و چهره خودرو بیش‌تر اهمیت می‌دهید، اضافه پرداخت را تقبل کنید و به سراغ خرید آریزو 6 پرو بروید.

منبع: همراه مکانیک


کد مطلب: 224680

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/224680/ریسپکت-بخریم-یا-آریزو-۶-مقایسه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir