کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کوچکترین خطری امنیت کشور را تهدید کند، نظام تصمیمات «سخت» خواهد گرفت

واعظی: دکترین هسته‌ای با امضای چند نفر تغییر نمی‌کند /تدبیر و هوشمندی حاکمیت این است که جنگ رخ ندهد

20 مهر 1403 ساعت 10:30

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس دولت دوازدهم می‌گوید: تغییر دکترین هسته‌ای موضوع کم اهمیتی نیست که در شرایط احساسی و با کسب چند امضا و یا صحبت شخص یا اشخاص تغییر کند.


به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از خبرآنلاین ،«تغییر دکترین هسته‌ای» خواسته ای که طی چند ماه اخیر گاه و بیگاه از سوی چهره های مختلف مطرح شده است، موافقان و مخالفانی دارد. چنانچه افرادی مانند حسن قشقاوی و احمد بخشایش اردستانی، اعضای کمیسیون امنیت ملی با تکیه بر تغییر شرایط منطقه از این اقدام و حتی ساخت بمب هسته‌ای حمایت می‌کنند و از آن طرف افرادی مانند محمود واعظی، عضو کابینه دولت دوازدهم می‌گویند تغییر دکترین هسته‌ای موردی نیست که با امضای چند نماینده تغییر کند و تغییر دکترین هسته‌ای تابعی از شرایط منطقه و امنیت کشور است.

واعظی تاکید دارد تنها شورای عالی امنیت ملی می‌تواند درباره مسائل راهبردی نظیر تغییر دکترین هسته‌ای تصمیم بگیرد.

این چهره شاخص حزب اعتدال و توسعه معتقد است؛«طبق تحلیل بنده از اتفاقات و حوادث در حال وقوع و همچنین شناخت کافی از هوشمندی که در حاکمیت، رهبری و دولت وجود دارد، می توان گفت که تدبیر و هدف این است که حتی الامکان جنگی ایجاد نشود و گسترش پیدا نکند.»

گفتگوی خبرآنلاین با محمود واعظی، قائم مقام دبیرکل و رئیس دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه را می‌خوانید:

***

*آقای واعظی! شنیده شده ۳۹ نماینده طی نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی خواستار تغییر دکترین هسته‌ای شدند، آیا تغییر دکترین هسته‌ای امری است که با درخواست نمایندگان صورت بگیرد؟

دکترین هسته‌ای کشور، موضوع حاکمیتی است و در مورد ابعاد مختلف آن، شورای عالی امنیت ملی به عنوان بالاترین سطح تصمیم گیر با حضور رییس جمهور و اعضای شورا به ویژه وزیر امور خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی و  مسئولان عالیرتبه نظامی بررسی، بحث و تصمیم گیری می شود و نهایتا به تایید مقام معظم رهبری رسیده و حسب نظر مساعد فرمانده کل قوا ابلاغ می‌شود.

فقط در برهه خاص دکترین هسته‌ای ایران تغییر می‌کند

به عبارت دیگر تغییر دکترین هسته‌ای موضوع کم اهمیتی نیست که با شرایط احساسی و با کسب چند امضا و یا صحبت شخص یا اشخاص تغییر کند، بلکه از موضوعات بسیار مهم کشور به شمار می رود و مستقیما با مسئله امنیت ملی کشور در ارتباط است و بر عمق راهبردهای سیاست نظام تاثیر بسزایی می‌گذارد. الزامی است تا دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی و دیگر بخش های ذیربط در این مورد نظر کارشناسی و متقن بدهند.

با توجه به شرایط بحرانی در خاورمیانه این بحث مهمی است بالاخص در این برهه خاص کشور  که دولت چهاردهم به دنبال ثبات در منطقه و تنش‌زدایی و عادی سازی روابط با کشورهای مختلف جهان است. تنها در صورتی شاهد تغییر این دکترین هستیم که تحولات خاصی در منطقه حادث شود که امنیت ملی ایران را با خطر مواجه کند؛ غیر از این ، با عنایت به راهبرد صلح طلبانه و دینی جمهوری اسلامی ایران که ساخت و توسعه سلاح های کشتار جمعی را از اساس نفی می کند، روال همان روالی خواهد بود که مطرح شد.

در مسائل راهبردی، یک یک یا چند نماینده تشخیص نمی دهند

*البته مدافعین تغییر دکترین هسته‌ای می‌گویند که فتوای رهبری درباره حرام بودن سلاح هسته‌ای محفوظ است چراکه در ادبیات فقه زمان و مکان در تغییر احکام دخالت دارد و همچنین احکام ثانویه می‌تواند جای احکام اولیه را بگیرد.

در کشور گسترده ای چون ایران مسائل راهبردی را یک یا چند نماینده محترم قوه مقننه، تشخیص نمی‌دهند، مگر اینکه امری از طرف حاکمیت به مجلس واگذار شود و در صحن مجلس با حضور اکثریت نمایندگان نظردهی شود. البته بهترین نهادی که می‌تواند وفق اقدامات کارشناسی شرایط زمانی و تحولات ژئوپلتیکی منطقه ای و فرامنطقه ای را تشخیص دهد، شورای عالی امنیت ملی است و تصمیم آن شورا نهایتا حسب فرمان رهبری به کلیت نظام ابلاغ می‌شود.

*نامه تغییر دکترین هسته‌ای و از آن طرف اظهارات برخی نمایندگان در فضای مجازی مبنی بر ساخت سلاح هسته‌ای، چه سیگنالی به خارج می‌دهد؟

 متاسفانه رژیم صهیونیستی و در راس آن نتانیاهو باحمایت برخی و یا استفاده سوء از سکوت های مغرضانه برخی دیگر ازحامیان غربی، گستاخی جنون آمیز را به حد اعلا رسانده و ثابت کرده که به هیچ یک از قواعد بین‌المللی پایبند نیست و مستند به وقایع تاریخی همان راه را که هیتلر و نازی های آن دوره طی می‌کردند را طی می‌کنند و باید مطمئن بود که دامنه توسعه طلبی جنون آمیز فرزند نامشروع آمریکا به فلسطین اشغالی محدود نمی شود بلکه هدف شوم این رژیم اشغالگر در بلند مدت ، اشغال سرزمین های بیشتر در خاورمیانه است. در صورتی که دنیای امروز یک دنیای قانونمند است. 

درخواست نمایندگان برای تغییر دکترین هسته‌ای نشان‌دهنده پیشگیری از وقوع اتفاقات مخرب است

لذا علامت مواضع گفته شده به خارج از کشور این است که اگر بنا باشد ، قواعد بین‌الملل رعایت شوند همه موظف به رعایت آن هستند؛ یک کشور مثل آمریکا یا سایر قدرت های غربی نمی‌توانند قوانین بین‌المللی را در ارتباط با رژیم غاصب صهیونیستی نادیده بگیرند و به ناحق به مردم بی گناه کشور مقابل اشد فشارها را بیاورند و آنان را در حد مرگ و ویرانی تضعیف کنند. در هر صورت نمایندگان قوه مقننه به نوعی زبان گویای افکار عمومی و مردم یک کشور هستند و باید باشند، وقتی تعداد این قبیل درخواست‌ها افزایش می یابد به این معنی است که از اتفاقات مخرب که نباید رخ دهند، پیشگیری شود . در هر صورت نسل کشی بیش از ۴۰ هزار نفر بی‌دفاع و بی‌گناه و غیر نظامی از قبیل کودک، پیر، زن و مرد و حمله‌هایی که از دو هفته اخیر در لبنان شروع کردند، موردی نیست که کشورهای مختلف مخصوصاً کشورهای مسلمان مانند ایران نسبت به آن بی‌تفاوت باشند، لذا نشان دادن عکس‌العمل امری حیاتی و غیر قابل اجتناب است.

از ابتدای انقلاب تا الان شروع کننده جنگ نبودیم

*منظور شما این است که باید سایه جنگ بر کشور را جدی بگیریم؟

ابدا؛سیاست کلان و راهبرد نظام این نیست که جنگ توسعه و گسترش پیدا کند و ما نیز از ابتدای استقرار جمهوری اسلامی ایران یعنی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ تا به امروز شروع کننده هیچ جنگی نبوده و نیستیم. طبق تحلیل بنده از اتفاقات و حوادث در حال وقوع و همچنین شناخت کافی از هوشمندی که در حاکمیت، رهبری و دولت وجود دارد، می توان گفت که تدبیر و هدف این است که حتی الامکان جنگی ایجاد نشود و گسترش پیدا نکند.

البته ما یک طرف منازعه قرار داریم و در طرف دیگر اگر رژیم کودک کش بخواهد از خطوط قرمز کشور عبور کند، طبیعی است همانطور که ترور شهید هنیه در خاک کشور را پاسخ دادیم، مجددا اقدام متقابل مشروع و بازدارنده با شدتی مضاعف انجام خواهیم داد و نشان دادیم که توانمندی تسلیحاتی-نظامی امان در سطح مطلوب و با کیفیتی است. 

البته یادمان باشد در حال حاضر منطقه خاورمیانه ظرفیت و تحمل جنگ گسترده و بحران جدید را ندارد. لذا الزامی است همگان تلاش کنند که نه تنها جنگ جدید ایجاد نشود، بلکه آنچه در غزه و لبنان در حال وقوع است نیز متوقف شود.

*با توجه به اینکه به اقدام متقابل ایران در پاسخ به اسرائیل اشاره کردید، فکر می‌کنید خط قرمز ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای چیست؟

همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردم، این مهم موردی است که می بایست ابعاد مختلف آن بررسی شود. به هر ترتیب اگر کوچکترین خطری امنیت ملی کشور را تهدید کند طبیعی است که نظام تصمیمات «سخت» خواهد گرفت و با تمام ظرفیت از امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور دفاع خواهد کرد. لذا امیدوار هستم با توجه به شرایطی که امروز در منطقه و جهان حاکم است، ناگزیر به این سمت و سو کشیده نشویم.

درخواست تغییر دکترین هسته‌ای در راستای ارسال پیام به دولت خارجی بوده است

*فکر می کنید اقدامات اسرائیل بخاطر تحت فشار قرار دادن ایران باشد و ایجاد فضا برای درگیری مستقیم باشد یا ...

خیر، طی اقدامات مشمئز کننده ای که رژیم صهیونیستی انجام داده است ، با وجود این تعداد شهدا و نفرت عمومی که در دنیا به وجود آورده ، بعید می دانم به دنبال چنین هدفی باشد.  کما اینکه هفته گذشته نیز در کشورهای مختلف دنیا حتی در کشورهای غیراسلامی شاهد برگزاری تظاهرات متعدد و گسترده ای علیه رژیم صهیونیستی بودیم.

مگر دولتی می‌تواند نسبت به افکار عمومی دنیا بی‌تفاوت باشد و به این صورت خونریزی و کشتار انجام دهد و از عواقب ان هراس نداشته باشد؟  نمی‌تواند و ناظر به بازخوردهای فعلی به نظر می‌رسد این رژیم از اشتباه محاسباتی خود علیه ایران پشیمان است. 

*فکر می کنید اقدام ۳۹ نماینده در نوشتن نامه به شورای عالی امنیت ملی در شرایطی که دولت پیگیر مذاکرات است، سیگنال منفی می تواند باشد؟

خیر، به احتمال بسیار قوی در راستای ارسال پیام به دول خارجی صورت گرفته است.


کد مطلب: 224569

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/224569/واعظی-دکترین-هسته-ای-امضای-چند-نفر-تغییر-نمی-کند-تدبیر-هوشمندی-حاکمیت-این-جنگ-رخ-ندهد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir