کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بلومبرگ: سران اوکراین به‌دنبال پایان یافتن جنگ هستند

18 مهر 1403 ساعت 19:30

نشریه آمریکایی به‌نقل از مقامات ناتو از انعطاف پذیری‌ بیشتر کی‌یف برای دستیابی به صلح خبر داد.


به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از ایسنا، همزمان با نزدیک‌تر شدن به سومین زمستان در جنگ اوکراین و فقدان چشم‌اندازی درباره پایان جنگ، متحدان نزدیک به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بر این باورند که او درحال اتخاذ رویکردی نرم‌تر برای پایان یافتن جنگ است.

نشریه آمریکایی «بلومبرگ» به نقل از مقامات ناتو خبر داد که باوجود رویکرد سختگیرانه مقامات اوکراینی در ملاءعام و درخواست آن‌ها برای پایان یافتن جنگ پس از خروج کامل نیروهای روسیه از همه مناطق اوکراین و عضویت کی‌یف در ناتو، سران اوکرای پشت درهای بسته درحال بررسی دیگر راه‌های ممکن از جمله ارائه مالکیت اراضی تحت کنترل روسیه به مسکو برای پایان یافتن جنگ هستند.

طبق گزارش این نشریه آمریکایی تغییر اساسی صورت گرفته در رویکرد مقامات اوکراینی قرار بود در نشست از پیش برنامه ریزی شده متحدان اوکراین در پایگاه هوایی «رامشتاین» آلمان بررسی شود.

اما طبق گزارش اخیر نشریه آلمانی «اشپیگل» نشست گروه تماس دفاعی اوکراین که قرار بود روز ۱۲ اکتبر در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان برگزار شود به دلیل آنکه «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا سفرش به آلمان را به تاخیر انداخت، به زمان دیگری موکول می‌شود.

تا زمان نگاشته شدن این مطلب، تاریخ جدید برای نشست حامیان کی‌یف در پایگاه رامشتاین اعلام نشده است.

با این وجود، طبق گزارش بلومبرگ، زلنسکی در پی کسب حمایت متحدان غربی اوکراین برای «طرح صلح» خود بود. اما این طرح با استقبال نه چندان گرم متحدان اوکراین روبرو شده است. پیشتر، در دیدار ماه گذشته رؤسای جمهور اوکراین و آمریکا و دیگر متحدان اوکراین، آن‌ها از طرح صلح زلنسکی چندان استقبالی نکردند، با این وجود، بایدن به مشاوران ارشد خود دستور داد تا جزئیات این طرح را بررسی کنند.

از طرفی، طبق گزارش بلومبرگ مقامات آمریکایی از همتایان اوکراینی خود خواسته‌اند تا نیازهای خود در سال جاری میلادی از جمله تجهیزات نظامی را ارائه کند اما تاکنون زلنسکی جزئیاتی ارائه نکرده است و به مقامات آمریکایی گفته که پس از گفت‌وگو با «متحدان»، این جزئیات ارائه خواهد شد.

در چنین شرایطی، نشریه آمریکایی گزارش کرد که با وجود مخالفت دائمی زلنسکی با ارائه هرگونه منطقه ارضی به روسیه، او با فشاری فزاینده از سوی متحدان خود برای پایان دادن به این جنگ است.

بلومبرگ علت فشارهای فزاینده را «عدم پیشرفت اوکراین، بودجه تحت فشار غرب و انتخابات آمریکا در نوامبر» را اعلام کرد و نوشت که همه این مسائل دست به دست هم داده‌اند تا بسیاری خواستار گفت‌وگو برای پایان دادن به جنگ اوکراین شوند.

یک مقام ارشد ناتو نیز که هؤیت آن فاش نشده است علت عدم خواست اوکراین برای شفاف‌سازی طرح صلح خود را «آزادی عمل در آینده» اعلام کرد و گفت: «احتمالا مقامات اوکراینی برای داشتن آزادی عمل در آینده، جزئیات طرح خود را آشکار نکرده‌اند.»

عضویت اوکراین در ناتو دور از ذهن است

بلومبرگ همچنین با اشاره به درخواست اوکراین برای عضویت در ناتو نوشت که اجرایی شدن این درخواست دور از ذهن است، اما احتمالا کی‌یف از این درخواست برای امتیاز گرفتن از مسکو در هرگونه گفت‌وگو استفاده کند.

روسیه همواره با عضویت اوکراین در ناتو و حضور نیروهای غربی در کشور هم‌مرز خود مخالفت کرده است و به نوشته بلومبرگ یکی از دلایل اصلی شروع جنگ اوکراین، درخواست کی‌یف برای عضویت در ناتو بوده است.

مقامات روسیه همواره جنگ اوکراین را جنگی نیابتی از سوی ناتو علیه خود توصیف کرده‌اند.

با این وجود، به باور تحلیلگر بلومبرگ، عضویت کامل اوکراین در ناتو می‌تواند به اهرم فشاری علیه مسکو در هرگونه مذاکره تبدیل شود و در صورت عدم عضویت اوکراین در ناتو، این کشور در مذاکرات «تضعیف» خواهد شد.

از طرفی یکی از مقامات ناتو به این نشریه آمریکایی گفت که با توجه به مخالفت روسیه با عضویت اوکراین در این ائتلاف دفاعی، ساز و کار مشخصی وجود ندارد.
تکاپوی کشورهای غربی و مقامات ارشد اوکراین پشت درهای بسته برای پایان دادن به جنگ اوکراین درحالی است که در ماه ژوئن، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که اگر کی‌یف رسما از خواسته‌های خود برای عضویت در ناتو دست بکشد و از جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک و همچنین خرسون و زاپوروژیه خارج شود، مسکو آماده توقف درگیری‌ها و آغاز فوری مذاکرات با اوکراین است.

زلنسکی این پیشنهاد را رد کرد و آن را «اولتیماتوم» نامید. از طرفی کرملین گفت که پس از آغاز حمله اوکراین به منطقه کورسک روسیه در اوایل ماه اوت، این شرایط دیگر روی میز وجود ندارد.


کد مطلب: 224508

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/224508/بلومبرگ-سران-اوکراین-به-دنبال-پایان-یافتن-جنگ-هستند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir