کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راهنمای خرید سیم و کابل برق 

18 مهر 1403 ساعت 16:45


سیم و کابل برق به همه چیز در خانه‎ها و ادارات کمک می‌کند و شناسایی کاربردها و ویژگی‌های آن قبل از خرید برای اطمینان از انتخاب گزینه مناسب مفید است. این سیم‌ها اغلب با کابل‌های برق اشتباه گرفته می‌شوند؛ بنابراین به خاطر داشته باشید که سیم‌های برق از یک هادی تشکیل شده‌اند، در حالی که کابل‌ها چندین سیم را نگه می‌دارند. کاربردهای سیم کشی برق، زمان تعویض آن‌ها و چند ویژگی که قبل از خرید باید در نظر بگیرید را بیاموزید.

ملاحظات خرید سیم و کابل برق

انواع سیم‌ها و کابل‌های برق با کاربردهای مختلف وجود دارد. برای اینکه بهترین سیم و کابل برق در برق زوم را برای نیاز خود خریداری کنید، ابتدا باید بدانید که هر نوع سیم و کابل برق برای چه مواردی استفاده می‌شود.

برای مثال رایج‌ترین نوع سیم برق، سیم مسی است. مس یک رسانای عالی الکتریسیته است که آن را به یک جزء ایده آل برای سیم کشی برق تبدیل می‌کند. همچنین انعطاف پذیر است، به این معنی که کار با آن می‌تواند آسان باشد.

نوع دیگر سیم برق، سیم آلومینیومی است. آلومینیوم به خوبی مس رسانا نیست، اما بسیار سبک‌تر و ارزان‌تر است. این باعث می‌شود آن را به یک انتخاب محبوب برای برنامه‌های سیم کشی سقفی تبدیل کند. اندازه سیم یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب سیم برق است.

در نهایت، هنگام انتخاب سیم برق باید عایق را نیز در نظر بگیرید. سیم‌های عایق شده با ماده‌ای پوشانده شده‌اند که از عبور جریان الکتریسیته از میان آن‌ها جلوگیری می‌کند. این به دلایل ایمنی و همچنین جلوگیری از تداخل بین سیم‌های مختلف مهم است.

1. قیمت مس

مس یک کالا در بازار است که به این معنی است که قیمت روزانه بالا و پایین می‌رود. قیمت سیم برق مسی روزانه تغییر می‌کند، به این معنی که می‌توانید زمان خرید خود را برنامه ریزی کنید. مشابه خرید املاک و مستغلات در زمانی که قیمت‌ها کاهش می‌یابد، خرید سیم و کابل برق زمانی که قیمت‌ها کاهش می‌یابد نیز ایده خوبی است.

2. ولتاژ

سیم قلاب معمولاً برای ولتاژهای 300 و 600 ولت ارزیابی می‌شود در حالی که محصولات کابل قابل حمل برای کاربردهای مختلف ولتاژهای 600 و 2000 ولت دارند. به یاد داشته باشید که ولتاژ برنامه را بررسی کنید و مطمئن شوید که با انتخاب کابل شما مطابقت دارد. دریافت کابلی با قابلیت ولتاژ بالاتر به این معنی است که گرانتر خواهد بود.

3. آمپر

AMPS یا آمپر از طریق معادله ای محاسبه می‌شود که مطابق با NEC یا کد ملی برق است. نه تنها باید محاسبه را بدانید؛ بلکه باید بدانید که آیا این محاسبه با تاییدیه‌های NEC مطابقت دارد یا خیر. با یک برقکار صحبت کنید، آن‌ها به شما می‌گویند که بر اساس میزان ولتاژ و چند فاکتور دیگر به چه سیم برقی در اندازه AWG نیاز دارید.

4. دما

اکثر سیم‌های ساختمان برای پوشش 90 درصد درجه حرارت خانه و ساختمان برای 90 درجه سانتیگراد درجه بندی شده‌اند. با این حال، برخی از انواع سیم قلاب برای کاربردهایی که نیاز به قرار گرفتن سیم‌ها در گرمای زیاد دارند، دما را افزایش می‌دهند. سیم استاندارد PVC در دمای 105 درجه سانتیگراد و سیم PTFE برای 200 درجه سانتیگراد درجه بندی شده است. خرید سیم و کابل برق اشتباه می‌تواند طول عمر عایق را محدود کند.

5. حفاظت

حفاظت در روکش پوشاننده هادی‌های مسی قرار دارد. کابل UFB دارای یک روکش بیرونی بسیار قوی است که هر هادی را به صورت جداگانه می‌پوشاند تا بتوان آن را مستقیماً بدون مجرا در زمین نصب کرد.

6. تاییدیه ها

تأییدیه‌ها بازرسان را خوشحال می‌کند؛ زیرا شخص ثالثی وجود دارد که قابلیت‌های ولتاژ، دما و حفاظت را دوبار بررسی می‌کند. این تأییدیه‌ها به بازرسان اطمینان می‌دهند که سیم برق شما به‌صورت استاندارد ساخته شده و توسط شخص ثالث دوباره بررسی شده است.

7. انعطاف پذیری

اگر یک سیم 8 AWG دارای یک رشته باشد، انعطاف پذیری کمتری نسبت به سیم 8 AWG با 19 رشته دارد. یک سیم انعطاف پذیر 8 AWG دارای 133 رشته است. بنابراین، تا زمانی که سیم AWG یکسانی را مقایسه می‌کنید، رشته بیشتر معادل انعطاف پذیری بیشتر است. عایق همچنین می‌تواند به انعطاف پذیری کمک کند؛ زیرا عایق لاستیکی انعطاف پذیرتر از عایق PVC است. به طور معمول، کابل‌های انعطاف‌پذیرتر گران‌تر هستند؛ زیرا اتصال و عایق کمی پیچیده‌تر است.

مصارف سیم کشی برق

هدف سیم و کابل برق توزیع برق با انتقال برق از ترانسفورماتور یا منبع دیگر به پریز، دستگاه، کابل یا پریز است. این سیم کشی الکتریسیته را هدایت می‌کند در حالی که مسیری با مقاومت کم برای عبور جریان الکتریسیته فراهم می‌کند. در اینجا به چند نوع سیم و کابل برق و کاربرد آن‌ها اشاره می‌کنیم:

سیم های تک هادی

رایج‌ترین سیم برق، این گزینه در انواع رشته‌ای و توپر عرضه می‌شود. این سیم‌ها به دلیل انعطاف پذیری که دارند اغلب در لوازم الکترونیکی رایج مانند شارژرهای تلفن یافت می‌شوند.

کابل های چند رسانا

کابل‌های چند رسانا در پشت دیوار خانه یا محل کار برای اتصال وسایل سنگین مانند ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی استفاده می‌شود. این کابل‌های الکتریکی که به عنوان غیر فلزی نیز شناخته می‌شوند، با روکش سیاه پوشیده شده‌اند.

کابل با روکش فلزی

کابل با روکش فلزی در یک محفظه فلزی مارپیچ قرار می‌گیرد و به دلیل توانایی تحمل بارهای سنگین، عمدتاً در کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود. پوشش فلزی آن نیز محافظت در برابر خرابی سیم را ارائه می‌دهد و خطرات آتش سوزی را کاهش می‌دهد.

نتیجه گیری 

با پیشرفت سریع جهان در فناوری، تغییر جهان اجتناب ناپذیر است. برق یک ضرورت برای زندگی مدرن است و انواع مختلفی از سیم‌ها و کابل‌های برق وجود دارد که سیستم الکتریکی ما را تشکیل می‌دهند. در این مقاله، شما را با راهنمای خرید سیم و کابل برق آشنا کردیم و توصیه‌های مفیدی در مورد نحوه انتخاب بهترین سیم برق به شما ارائه کردیم. هنگام خرید سیم و کابل برق، عواملی مانند ولتاژ، مواد، بودجه و کاربرد خاص خود را در نظر بگیرید. هر نیاز شما توسط برق زوم برطرف می‌شود. کارشناسان ما پشتیبانی با کیفیت بالا را ارائه می‌کنند و ما می‌توانیم نوع کابل یا سیم مناسب را برای برنامه شما شناسایی کنیم و خدمات آماده‌سازی را برای اطمینان از آماده بودن محصول شما برای کار ارائه دهیم.


کد مطلب: 224498

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/224498/راهنمای-خرید-سیم-کابل-برق

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir