کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رژیم صهیونیستی قادر به ارایه تهدیدات معتبر علیه ایران نیست

16 مهر 1403 ساعت 11:15

اجرای عملیات‌هایی نظیر وعده صادق علیه اراضی اشغالی، تا حد زیادی نمودی عینی از خودباوری و اعتماد به نفس ملت‌های آزاده در استیفای حقوق خود و ایستادگی در برابر جبهه باطل و ظلم است. سال‌های سال است که قدرت‌های غربی و البته متحدان آن‌ها نظیر رژیم اشغالگر قدس با سرکوب حس اعتماد به نفس و تلقین نوعی تحقیر و خودکوچک بینی به ملت‌ها، سعی داشته‌اند تا منافع خودشان را به ضرر دیگران تامین کنند.


مدت زمان زیادی از اجرای عملیات وعده صادق ۲ و شلیک بیش از ۲۰۰ موشک پیشرفته بالستیک از سوی کشورمان علیه اراضی اشغالی نمی‌گذارد. رویدادی که به خونخواهی از اقدام تروریستی چد وقت قبل اشغالگران صهیونیست در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران و متعاقبا تحرکات تروریستی این رژیم در ترور شهید سید حسن نصرالله دبیرکل فقید حزب الله لبنان و همچنین شهید عباس نیلفروشان از فرماندهان سپاه قدس ایران، صورت گرفت.

این حمله بر پایه ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در راستای حق مشورع دفاع از خود صورت گرفته و تهران هشدار داده که هرگونه اقدام آتی اسرائیل سبب خواهد شد تا ایران واکنش به مراتب ویرانگرتری را علیه صهیونیست‌ها نشان دهد. در جریان عملیات وعده صادق ۲، اراضی اشغالی با سیل قابل توجهی از موشک‌های ایرانی رو به رو شد که سامانه‌های پدافندی چندلایه اسرائیلی در رهگیری آن‌ها ناتوان بودند. موضوعی که به یک رسوایی بزرگ برای رژیم صهیونیستی و متحدان غربی و منطقه‌ای آن تبدیل شده است.

با این همه، صهیونیست‌ها تهدیدات مختلفی را علیه ایران مطرح می‌کنند و از اقدام قریب الوقوع علیه ایران سخن می‌گویند. ایران نیز تاکید کرده که در حراست از منافع و امنیت ملی خود کاملا راسخ است. از این رو، ایلنا در گفتگو با «رامونا الوعدی» نویسنده و تحلیلگر فلسطینی روابط بین الملل به واکاوی چند سوال مهم با محوریت تحولات مذکور پرداخته است.

مشروح گفتگو با رامونا الوعدی را در ادامه می‌خوانید.

تنها اندکی پس از حمله موشکی اخیر ایران به اراضی اشغالی در قالب عملیات وعده صادق ۲، شاهد بودیم که جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و متحدان این رژیم، مانور تبلیغاتی گسترده‌ای را با محوریت موثر نبودن این حمله در دستورکار قرار دادند. رویکردی که پس از عملیات وعده صادق ۱ ایران نیز به عینه قابل مشاهده بود. به نظر شما دلیل اصلی اتخاذ سیاست سانسور حداکثری از سوی اسرائیل در رابطه با رویدادهایی از این نوع چیست؟

اجرای عملیات‌هایی نظیر وعده صادق علیه اراضی اشغالی، تا حد زیادی نمودی عینی از خودباوری و اعتماد به نفس ملت‌های آزاده در استیفای حقوق خود و ایستادگی در برابر جبهه باطل و ظلم است. سال‌های سال است که قدرت‌های غربی و البته متحدان آن‌ها نظیر رژیم اشغالگر قدس با سرکوب حس اعتماد به نفس و تلقین نوعی تحقیر و خودکوچک بینی به ملت ها، سعی داشته‌اند تا منافع خودشان را به ضرر دیگران تامین کنند.

حال در وضعیت کنونی اینکه رژیم اشغالگر قدس، ضربات مکرر و پیاپی را از جریان مقاومت در منطقه دریافت می‌کند و مجبور به اعمال سیاست سانسور می‌شود، گواهی روشن بر این مساله است که دوره برخی سیاست‌ها به سر آمده و ملت‌ها به اندازه کافی بیدار شده‌اند. موضوعی که برای اسرائیل و البته جهان غرب حامل یک هشدار جدی است و در عین حال، آن‌ها راهی جز اعمال سیاست سانسور جهت لاپوشانی واقعیت‌های مرتبط با رویدادهایی نظیر عملیات وعده صادق ایران ندارند. در حقیقت، آن‌ها این مساله را بسیار سخت می‌یابند که دیگر ملت‌ها در تقابل با اسرائیل حس پیروزی کنند.

معادله‌ای که می‌تواند حامل چالش‌های راهبردی و عمیقی برای آن‌ها در ادامه راه باشد. جالب است که جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و صهیونیستی از غیرموثر بودن عملیات وعده صادق ۲ سخن می‌گویند اما برخی رسانه‌های سرشناس غربی اعتراف می‌کنند که سه پایگاه هوایی اسرائیلی به صورت مستقیم مورد هدف شمار قابل توجهی از موشک‌های ایرانی قرار گرفته اند.

رژیم اشغالگر قدس تهدید کرده که به عملیات وعده صادق ۲ پاسخ خواهد داد. برخی به طور خاص این گزاره را مطرح می‌کنند که اسرائیل به زیرساخت‌های اقتصادی ایران نظیر نیروگاه‌های برق و یا تاسیسات انرژی حمله می‌کند. تحلیل شما در این رابطه چیست؟

در ابتدا باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که دستِ اسرائیل برای خصومت ورزی علی ایران چندان هم باز نیست. در حقیقت، اینکه می‌بینیم رژیم اشغالگر قدس پس از عملیات موشکی اخیر ایران، نتوانسته بلافاصله واکنش نشان دهد و وارد مجموعه‌ای از رایزنی‌ها شده به عینه نشان می‌دهد که این رژیم به خوبی می‌داند که هر اقدام آن می‌تواند تبعاتی داشته باشد که امکان دارد اسرائیل به تنهایی از عهده آن‌ها برنیاید.

حال اگر این رژیم بخواهد زیرساخت‌های اقتصادی ایران نظیر نیروگاه‌های برق و یا تاسیسات انرژی را هدف قرار دهد، با یک بحران بزرگ رو به رو خواهد شد و آن این است که عملا به تهران نیز این پالس را می‌فرستد که آزاد است تا این قبیل تاسیسات در عمق فلسطین اشغالی را هدف قرار دهد. توجه داشته باشیم که آسیب‌پذیری رژیم اسرائیل در این حوزه از ایران بیشتر است زیرا اراضی اشغالی از عمق راهبردی چندانی برخوردار نیست و در این رابطه با بحران‌های جدی رو به رو است. در عین حال، حمله اسرائیل به زیرساخت‌های غیرنظامی و اقتصادی کشورمان به این معناست که اسرائیل به طور مستقیم به دنبال ضربه زدن به مردم ایران است. معادله‌ای که ایران نسبت به این مساله بی‌تفاوت نخواهد بود و به آن واکنش شدید نشان می‌دهد.

در عین حال، حمل به تاسیسات انرژی ایران به ضرر اقتصاد جهانی است و می‌تواند جنگ انرژی در منطقه را شعله‌ور کند. جنگی که چندین میلیون بشکه نفت را از سبد تولید روزانه انرژی جهان خارج خواهد کرد و کاملا محتمل است که موجب صعود قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار شود. معادله‌ای که اقتصاد جهانی و به ویژه اقتصادهای غربی به هیچ عنوان آمادگی مواجهه با آن را ندارند. از این رو، باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که در برابر گزینه‌های اسرائیل علیه ایران، تهران نیز گزینه‌های معتبری را در اختیار دارد.

پس از عملیات وعده صادق ۲، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که محبوبیت ایران نزد ملت‌های منطقه افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. دیدگاه شما در این رابطه چیست؟

تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر درجریان جنگ غزه توسط اسرائیل به شهادت رسیده‌اند و البته که ده‌ها هزار نفر نیز مجروح و مفقود شده‌اند. در عین حال، در جریان تحولات جاری در منطقه و کارزار قتل و کشتار صهیونیست‌ها در غرب آسیا نیز شاهد رویه‌های مجرمانه اشغالگران اسرئیلی بوده و هستیم. در این میان، تنها کشوری که با قدرت در برابر رژیم اشغالگر قدس ایستاده، ایران بوده است. در حقیقیت، ایران و محور مقاومت، در برابر جنایتکاری نظیر اسرائیل ایستاده‌اند اما متاسفانه بسیاری از دیگر کنشگران بین المللی دست به سکوتی مرگبار زده‌اند.

ایران نیز می‌توانست خود را کنار بکشد و سکوت کند با این حال چنین نکرد و حتی حاضر به پرداخت هزینه در میدان‌های نبرد است. این مساله از ایران، کنشگری را ساخته که هم قدرتمند است و هم جسور. این همان چیزی است که سبب شده تا قدرت نرم ایران در سطح منطقه و جهان به نحو قابل توجهی افزایش یابد. در عین حال، باید توجه داشته باشیم که ایران در قامت یک قدرت حقیقی منطقه‌ای نیز ظاهر شده و نشان داده است که در برابر قلدورمابی صهیونیست‌ها و متحدانی غربی این رژیم گزینه‌های معتبر خود را روی میز دارد و می‌تواند صورت حساب‌های سنگینی را روی دست این جریان‌ها بگذارد.


کد مطلب: 224344

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/224344/رژیم-صهیونیستی-قادر-ارایه-تهدیدات-معتبر-علیه-ایران-نیست

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir