کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برای کنکور روزی چند ساعت درس بخوانیم؟ بررسی همه جانبه این پرسش

15 مهر 1403 ساعت 11:56

برای کنکور روزی چند ساعت درس بخوانیم تا رتبه برتر شویم؟ اکثر دانش‌آموزانی که برای کنکور ۱۴۰۴ آماده می‌شوند، معمولاً با این سؤال مواجه می‌شوند که برای قبولی در کنکور روزی چند ساعت درس بخوانیم و چگونه می‌توانیم زمان مطالعه روزانه خود را افزایش دهیم. پاسخ به این سؤال به عوامل متعددی بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی، برای موفقیت در کنکور توصیه می‌شود که حداقل ۴ تا ۵ ساعت در روز و ۸ تا ۱۰ ساعت در روزهای تعطیل مطالعه داشته باشید.


برای کنکور روزی چند ساعت درس بخوانیم؟ بررسی همه جانبه این پرسش

دانش‌آموزان باید به این نکته توجه داشته باشند که میزان ساعت مطالعه هر فرد منحصر به فرد است و نباید خود را با دیگران مقایسه کنند. آنچه بیش از ساعت مطالعه دارای اهمیت است کمک گرفتن از یک مشاور کنکوری است که خودش نیز رتبه برتر شده باشد و بتواند راهنما شما در این مسیر باشد. کمک گرفتن از یک مشاور کنکور به شما کمک می‌کند تا یک برنامه شخصی‌سازی‌شده داشته باشید و ساعت مطالعه‌تان نیز منظم باشد و به‌صورت نوسانی درس نخوانید. به گزارش خبر فردا، یکی از بهترین تیم‌های مشاوره کنکور که تمام مشاورینش رتبه برترهای سال‌های گذشته هستند، تیم نوتروفیل است که خدمات متنوعی در زمینه مشاوره کنکور ارائه می‌دهند. با مراجعه به صفحه "مشاوره کنکور" می‌توانید با خدمات مشاوره نوتروفیل آشنا شوید و اقدام به ثبت‌نام نمایید.

در این مطلب می‌خواهیم به این سؤال که «برای کنکور روزی چند ساعت درس بخوانیم؟» پاسخ داده و نکات مهم برای موفقیت در کنکور را نیز مرور کنیم. این مطلب مختص یک رشته خاص نیست و برای هر سه رشته ریاضی، انسانی و تجربی کاربرد دارد.

برای موفقیت در کنکور روزی چند ساعت درس بخوانیم؟

مدت‌زمان مطالعه روزانه یک دانش‌آموز کنکوری به چند عامل بستگی دارد:

• توانایی فرد در مطالعه مداوم
• سطح علمی فعلی
• میزان زمانی که برای هر درس نیاز است
• پشت کنکوری بودن یا مدرسه‌ای بودن دانش‌آموز

همچنین، تعداد ساعت‌هایی که برای مطالعه در ماه‌ها و هفته‌های پایانی قبل از کنکور اختصاص داده می‌شود، با ساعت‌های مطالعه در طول سال تحصیلی متفاوت است.

دانش‌آموزان مدرسه‌ای و فارغ‌التحصیلان شرایط متفاوتی دارند. دانش‌آموزان مدرسه‌ای به دلیل زمان رفت‌وآمد به مدرسه، فرصت کمتری برای مطالعه دارند. این در حالی است که پشت کنکوری‌ها می‌توانند زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهند.

ممکن است از برخی مشاورین شنیده باشید که باید حداقل روزانه بین ۱۵ تا ۱۶ساعت مطالعه کنید تا موفق شوید، اما این یک توصیه اشتباه است! شما باید ظرفیت و توان خودتان برای مطالعه و همچنان میزان ساعات آزادی که در اختیار دارید را در نظر بگیرید.

به‌طورکلی، دانش‌آموزان باید حدود ۳۰ تا ۴۵ ساعت در هفته به مطالعه اختصاص دهند، درحالی‌که پشت کنکوری‌ها می‌توانند این زمان را به ۶۰ تا ۹۰ ساعت در هفته افزایش دهند. یعنی اگر دانش‌آموز هستید باید روزهایی که به مدرس می‌روید بین ۵تا ۶ ساعت و روزهای تعطیل بین ۸ تا ۱۰ ساعت را به مطالعه اختصاص دهید. همچنین می‌توانید پس از عید نوروز و در هفته‌های پایانی قبل از کنکور، این زمان را به ۱۰ تا ۱۲ ساعت در روز افزایش دهید. افزایش ساعت‌ مطالعه باید به‌تدریج و با اضافه کردن نیم تا یک ساعت در هفته صورت گیرد.

اکثر دانش‌آموزان وقتی این سؤال را می‌پرسند که برای کنکور روزی چند ساعت درس بخوانیم؟ دیدگاهشان این است که اگر ساعت مطالعه بالایی نداشته باشند، در کنکور موفق نمی‌شوند. اما نکته مهم این است که نباید کیفیت مطالعه را فدای کمیت آن کنید. حتی اگر روزانه تنها ۵ ساعت مطالعه می‌کنید، باید تلاش کنید که این زمان به نحو مؤثری استفاده شود.

ساعت مطالعه هر درس در روز چقدر است؟

مدت زمانی که برای مطالعه‌ی هر درس در روز اختصاص می‌دهید، به میزان توانایی و تسلط شما در آن درس بستگی دارد. به این معنا که اگر در درسی ضعف دارید، لازم است زمان بیش‌تری را برای مطالعه‌ آن درس صرف کنید. در مقابل، اگر در آن درس قوی‌تر هستید، می‌توانید ساعات کمتری را به مطالعه اختصاص دهید و بیشتر به تکرار، تمرین و حل تست بپردازید.

پایه دهم و یازدهم روزی چند ساعت برای کنکور مطالعه کنند؟

دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم هرروز به مدرسه می‌روند و امتحانات پایان‌ترم را نیز در پیش دارند. البته شایان‌ذکر است که دانش‌آموزان دهم و یازدهم زمان بیشتری را تا کنکور در اختیار دارند و به همین دلیل نباید با شیب تندی مطالعه کنند. مطالعه با شیب تند باعث می‌شود آن‌ها از مطالعه خسته شوند و انگیزه‌شان را نیز از دست بدهند.

دانش‌آموزان کنکوری پایه دهم و یازدهم باید به‌طور میانگین روزانه بین ۳ تا ۵ساعت مطالعه داشته باشند. همچنین دانش‌آموزان سال یازدهم می‌توانند بعد از عید روزانه یا یک روز در میان یک ربع به ساعت مطالعه خود بیفزایند تا در سال دوازدهم به‌طور ناگهانی با افزایش چشمگیر ساعت مطالعه مواجه نشوند.

چه ساعتی از روز مطالعه را شروع کنیم؟

پیش‌تر پاسخ این سؤال که برای قبولی در کنکور روزی چند ساعت درس بخوانیم؟ داده شد. اکنون نوبت پاسخگویی این سؤال است که چه ساعتی از روز مطالعه خود را شروع کنیم؟ ساعت بیولوژیکی بدن وظیفه تنظیم خواب و بیداری را دارد و در افراد مختلف متفاوت است. این تفاوت می‌تواند بر روی تعیین زمان مناسب برای مطالعه تأثیر بگذارد. به همین دلیل، افراد ممکن است ساعات مختلفی را برای مطالعه ترجیح بدهند.

به‌طورمعمول، بهترین زمان‌ مطالعه برای اکثر افراد، صبح‌ها بین ساعت ۹ صبح تا ۲بعدازظهر و عصرها بین ساعت ۴ عصر تا ۱۰ شب است. در این ساعات، مغز در بهترین حالت برای یادگیری قرار دارد.

اگر ساعت بیولوژیکی بدن خود را بشناسید و براساس آن ساعت مطالعه خود را انتخاب نمایید؛ می‌توانید استفاده بهینه‌تری از مطالعه خود داشته باشید. همچنین توصیه می‌شود که ساعات مطالعه را تا حد ممکن ثابت نگه دارید و از تغییرات زیاد در زمان‌بندی مطالعه خودداری کنید.

ساعت مطالعه روزانه تنها ملاک موفقیت در کنکور است؟

اینکه دانش‌آموزان صرفاً ساعت مطالعه بالایی داشته باشید، ملاک موفقیت در کنکور نیست. موفقیت در کنکور و رتبه برتر شدن به عوامل متعددی بستگی دارد. عواملی که می‌تواند در کنار ساعت مطالعه مناسب به موفقیت دانش‌آموزان کنکوری کمک کند، عبارت‌اند از:

کمک گرفتن از یک مشاور کنکور

مشاور کنکور فردی است که خود یک بار این مسیر را طی کرده و به موفقیت رسیده است؛ بنابراین تجربه خوبی برای همراهی کنکوری‌ها در این مسیر دارد. دانش‌آموزان به کمک مشاور می‌توانند یک برنامه شخصی‌سازی‌شده داشته تا ساعت مطالعه روزانه‌ آن‌ها هم مشخص باشد. داشتن یک برنامه‌ریزی مناسب باعث می‌شود تا دیگر به‌صورت نوسانی درس نخوانند.

کنکوری درس خواندن

بسیاری از دانش‌آموزان گمان می‌کنند کنکوری درس خواندن بسیار متفاوت از درس خواندن برای امتحانات نهایی است؛ اما این‌طور نیست! برای اینکه بتوانند کنکوری درس بخوانند باید چند نکته ریز مانند خلاصه‌نویسی، مرور هفتگی، مدیریت چالش‌های روانشناختی و... را در روتین خود بگنجانند. خواندن مقاله "چگونه برای کنکور درس بخوانیم" می‌تواند برای دانش‌آموزان کنکوری کمک‌کننده باشد تا از سردرگمی مطالعه برای کنکور دربیایند.

هدف‌گذاری

یکی از مهم‌ترین اصل‌های موفقیت در کنکور هدف‌گذاری صحیح است. هرچقدر هدف دانش‌آموزان عینی‌تر و قابل لمس‌تر باشد، انگیزه آن‌ها برای رسیدن به آن بیش‌تر می‌شود.

مدیریت چالش‌های روانشناختی

یکی دیگر از مهم‌ترین اصل‌های موفقیت در کنکور توانایی مدیریت چالش‌های روانشناختی در این سال است. ازآنجاکه سال کنکور، سال پرتنش و فشاری است؛ دانش‌آموزان با مسائل روانشناختی بسیاری نظیر اضطراب، کاهش اعتمادبه‌نفس، کمبود انگیزه و... مواجه می‌شوند. اگر دانش‌آموزان کنکوری بتوانند این چالش‌ها را مدیریت کنند، یکی از گام‌های اصلی برای موفقیت در کنکور را برداشته‌اند.

محیط مطالعه

محیط مطالعه ازجمله عواملی است که توجه چندانی به آن نمی‌شود؛ اما یکی از عوامل بسیار مهم در نتیجه‌گیری دانش‌آموزان است. اگر شما به‌عنوان دانش‌آموز کنکوری ۶ ساعت در روز در محیطی درس بخوانید که پر از سر و صدا است و تمرکزتان به هم می‌ریزد، فایده چندانی برای شما نخواهد داشت. بنابراین شما باید در محیطی مطالعه کنید به نسبت آرام باشد و تمرکز شما در آن محیط به هم نریزد.

پیوستگی در مطالعه

یکی از چالش‌های اصلی دانش‌آموزان کنکوری، نوسانی درس خواندن است. پیوستگی و حفظ کردن میانگین ساعت مطالعه روزانه، یکی دیگر از رمزهای موفقیت در کنکور به‌حساب می‌آید. داشتن یک برنامه شخصی‌سازی‌شده و اصولی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا نوسانی درس نخوانند و میانگین ساعت مطالعه روزانه خود را حفظ نمایند.

خلاصه آنچه بیان شد

در پاسخ به این پرسش که «برای کنکور روزی چند ساعت درس بخوانیم؟»، باید گفت که پاسخ به این سؤال بستگی به شرایط فردی هر دانش‌آموز دارد. برای موفقیت در کنکور، میزان ساعت مطالعه روزانه تنها معیار نیست. اگرچه توصیه می‌شود دانش‌آموزان حداقل ۴ تا ۵ ساعت در روز مطالعه کنند و این میزان را در روزهای تعطیل به ۸ تا ۱۰ ساعت افزایش دهند، اما کیفیت مطالعه و استفاده بهینه از زمان نیز اهمیت بالایی دارد. هر دانش‌آموز باید بر اساس توانایی و سطح علمی خود برنامه‌ریزی کند و از مقایسه با دیگران خودداری کند. همچنین، کمک گرفتن از مشاور کنکوری که تجربه و موفقیت در این زمینه داشته باشد، می‌تواند راهنمای مؤثری برای برنامه‌ریزی مناسب و منظم باشد.


کد مطلب: 224293

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/224293/کنکور-روزی-چند-ساعت-درس-بخوانیم-بررسی-همه-جانبه-این-پرسش

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir