کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نادری: دو پاره شدن فراکسیون انقلاب اسلامی؟ من نشنیده ام

13 مهر 1403 ساعت 10:20

اظهارنظرها درباره شکاف در درون فراکسیون انقلاب اسلامی و احتمال چند شقه شدن آن همچنان ادامه دارد، هرچند برخی اعضای این فراکسیون مجلس هنوز تن به این موضوع نداده اند و از وحدت سخن می گویند.


انتقادات به عملکرد فراکسیون انقلاب اسلامی ادامه دارد، چه آنجا که افرادی مانند روح‌الله ایزدخواه با ضعیف خواندن عملکرد فراکسیون انقلاب اسلامی، از تشکیل فراکسیون جدید رسماً دفاع می‌کنند و چه زمانی که ابوالقاسم جراره، دبیرکل شریان هم تشکیل فراکسیون جدید را رد نمی‌کند. اما آیا نارضایتی ها به چندپاره شدن این فراکسیون می انجامد؟

احمد نادری، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش می‌گوید شاید اعضا از نحوه انتخاب هیئت رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی ناراضی هستند. او همچنین تاکید می‌کند خبری درباره دو پاره شدن فراکسیون انقلاب اسلامی ندارد.

غلامرضا تاجگردون، چهره شاخص فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی نیز گرچه می گوید خبری از تحولات درونی فراکسیون طیف مقابل در پارلمان ندارد اما در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین تاکید می‌کند: «اگر فراکسیون مستقلین نبود، اصولگرایان مجلس دو یا سه تک می شدند.»

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با احمد نادری، عضو هیئت رئیسه و فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس را می‌خوانید:

نادری: دو پاره شدن فراکسیون انقلاب اسلامی؟ من نشنیده ام

*آقای نادری! خبرها درباره تشکیل فراکسیون جدید بسیار جدی‌تر از قبل مطرح شده، شما از جزئیات  تشکیل فراکسیون جدید، اطلاع دارید؟

خیر، من چیزی نشنیدم. فراکسیون انقلابی فراکسیونی است که هم در مجلس یازدهم و هم در مجلس دوازدهم به نوعی نمایانگر اکثریت است منتها نه مثل مجلس قبل، بلکه مقداری کمتر. منتها فراکسیون انقلاب اسلامی مانند مجلس یازدهم همچنان به کار خودش ادامه می‌دهد و من هم چیزی راجع به دو پاره شدن نشنیدم.

*مدعیان راه‌اندازی فراکسیون جدید بر این باور هستند که فراکسیون انقلاب اسلامی آن طور که باید یکدست عمل نمی‌کند، نظر شما در این مورد به چه صورت است؟

فراکسیون انقلاب اسلامی پوشش دهنده نظرات چندین طیف است که البته اینها اشتراکاتی دارند که بر مبنای آن اشتراکات دور هم جمع شدند، لذا طبیعی است که  همه اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی با یکدیگر هم نظر نباشند.

در فراکسیون انقلاب اسلامی ما طیف پایداری، طیف نزدیک به قالیباف، طیف سنتی‌ها و طیف بچه‌های گام دوم که خودمان هستیم، را داریم. در این میان قاعدتاً امکان دارد سلایق ما در فروع یکی نباشد، یعنی اختلاف‌نظرهایی هم باهم داریم اما در واقع اشتراکات پایه‌ای داریم که براساس این اشتراکات عضو فراکسیون شدیم و اصول آن را پذیرفتیم.

متاسفانه فراکسیون زمان انتخاب هیئت رئیسه خوب عمل نکرد. یعنی ساختار فراکسیون به خوبی عمل نکرد. شاید انتقاد به این قضیه است که باید بنشینیم، رفع کنیم، صحبت و آسیب‌شناسی کنیم که بتوانیم عیب و ضعف‌هایی که در کار بوده را رفع کنیم، منتها در مورد یکدست عمل نکردن فراکسیون انقلاب اسلامی این نکته را باید در نظر گرفت که مجلس تازه تشکیل شده و تا زمانی که فراکسیون بخواهد کار کند، زمان‌بر است و طول می‌کشد.

*برخی نمایندگان بر این باور هستند که هیئت رئیسه به نوعی تلاش می‌کند آرای نمایندگان را مهندسی کند و یا برخی از بیرون مجلس از طریق تماس تلفنی تلاش می‌کنند بر روی رأی نمایندگان تاثیر بگذارند، نظر شما در این مورد به چه صورت است؟

من همچین چیزی را نشنیدم. قاعدتاً هر کدام از نمایندگان من جمله رئیس مجلس و اعضای هیئت رئیسه نظری دارند، که این امر طبیعی است و آن نظر هم می‌تواند مخالف، موافق یا ممتنع در مورد هر چیزی باشد اما اینکه اعضای هیئت رئیسه و یا رئیس مجلس بخواهند نظر خود را اعمال کنند و یا فشار بیاورند، من خودم تا الان چنین چیزی ندیدم.

اساساً مجلس و ساختار آن به نوعی نیست که بتوان اعمال نظر کرد البته در دولت می‌توان این کار را کرد، یعنی رئیس جمهور می‌تواند اعمال نظر کند. در قوه قضائیه، رئیس قوه می‌تواند اعمال نظر کند چراکه ساختار از بالا به پایین است اما در مجلس به لحاظ ساختاری شاهد نوعی برابری هستیم. به این معنی که رییس مجلس یک نماینده در کنار نماینده دیگری است که می‌تواند از هر شهرستان و یا حوزه انتخابیه دیگری باشد.

لذا اینکه گفته شود اعمال نظر و یا فشاری وارد می‌شود، همچین چیزی به لحاظ ساختاری امکان‌پذیر نیست. البته همه پارلمان‌های دنیا محل لابی هستند، که این نکته کلیدی کار است مدل پارلمان یعنی مدل لابی، به این ترتیب که امکان دارد عضو هیئت رئیسه‌ای و یا هر فرد یا نماینده دیگری، نظری داشته باشد و برود با جمعی از نمایندگان لابی کند و آن جمع، نظر آن نماینده حمایت کنند، که این طبق ساختار همه مجالس است و پارلمان ما هم در همین ساختار قرار دارد.

اما در مورد اینکه فشاری وارد شود، واقعیت امر این است که اعضای هیئت رئیسه چه قدرتی دارند که بخواهند به نماینده فشار بیاورند؟ برای مثال عضو هیئت رئیسه به نماینده بگوید اگر موافق نظر او رأی ندهد، می‌خواهد چه کاری انجام دهد، چراکه هیچ کدام برتر از یکدیگر نیستند.

تاجگردون: اگر ما نبودیم، فراکسیون انقلاب اسلامی به ۲ یا ۳ قسمت تقسیم می‌شد

فراوانی طیف‌های اصولگرا در فراکسیون انقلاب اسلامی نکته‌ای است که از چشم غلامرضا تاجگردون، چهره شاخص فراکسیون مستقلین هم به دور نمانده، کما اینکه او در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید «طیف فکری فراکسیون جریان انقلاب زیاد است یعنی از پایداری تا معتدل‌تر در آن حضور دارند.» در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین غلامرضا تاجگردون، نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

*آقای تاجگردون! انتخابات فراکسیون مستقلین چه زمانی برگزار می‌شود؟

فراکسیون یک هیئت رئیسه موقت داشت که به بحث تغییر دولت و پزشکیان برخورد کردیم که در نتیجه ۳،۴ نفر از دوستان از جمله خود پزشکیان، نوری قزلجه و حسین‌زاده به دولت رفتند. فکر می‎ کنم بعد از تعیین تکلیف باید بنشینیم، هیئت رئیسه اصلی و یک بازسازی اصلی انجام شود.

*صحبت‎هایی درباره تشکیل فراکسیون جدید در مجلس توسط اصولگرایان مطرح است، شما خبری در این مورد شنیدید؟ ضمن اینکه گفته می‌شود این فراکسیون آنطور که باید و شاید یکدست عمل نکرده است.

من نشنیدم. طیف فکری فراکسیون جریان انقلاب زیاد است یعنی از پایداری تا معتدل‌تر در آن حضور دارند. برای ریاست هم اختلاف نظر دارند. به نظرم تعدیل کننده کل این جریان‌ها مستقلین هستند. یعنی در مورد ریاست و هیئت رئیسه مواردی هستند که مستقلین می‌توانند تاثیرگذار باشند.

لذا طیف بندی در درون فراکسیون انقلاب اسلامی زیاد است و نمی‌دانم تا آخر می‌خواهند بروند یا نروند، البته اگر ما نبودیم این فراکسیون دو تا شده بودند و شاید هم ۳ تا.


کد مطلب: 224163

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/224163/نادری-دو-پاره-شدن-فراکسیون-انقلاب-اسلامی-نشنیده-ام

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir