کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بغداد در روابط خود با آنكارا بازنگري مي‌كند

خبرگزاری ايسنا , 18 مرداد 1391 ساعت 10:29

سخنگوي رسمي دولت عراق از تشكيل كميته‌اي تحقيقاتي در خصوص سفر احمد داوود اوغلو به كركوك خبرداد.


 به نوشته روزنامه فرامنطقه‌اي القدس العربي، علي الدباغ، سخنگوي رسمي دولت عراق تصريح كرد: كابينه عراق در نشست اخير خود تصميم گرفته تا كميته تحقيقات در خصوص سفر مناقشه برانگيز احمد داوود اوغلو، وزير خارجه تركيه به شهر كركوك در روز پنجشنبه گذشته تشكيل دهد.

علي الدباغ تصريح كرد: كابينه عراق تصميم گرفته است تا كميته‌اي به رياست حسين الشهرستاني، معاون نخست وزير با عضويت مشاور نخست وزير در امور قانوني، نمايندگان وزيران خارجه، كشور و همچنين سازمان اطلاعات ملي عراق تشكيل دهد تا در خصوص ابهامات سفر وزير خارجه تركيه به كركوك تحقيق كند و نتايج تحقيقات خود را در سريع ترين وقت ممكن به كابينه ارائه دهد.

علي الدباغ گفت: كابينه عراق آخرين تحولات صورت گرفته در روابط عراق و تركيه را بررسي كرد و كابينه تصميم دارد تا در نزديك‌ترين نشست خود در اين روابط در سايه تحولات كنوني منطقه بازنگري كند.

دیدار احمد داووداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در روز دو اوت واکنش‌های مختلفی را از سوی دولت عراق به همراه داشت و روابط سرد بین دو کشور را با چالش جدیدی مواجه کرد.

هوشيار زيباري، وزیر امور خارجه عراق درباره سفر داوود اغلو به کرکوک در بیانیه‌ای گفت: این به نفع ترکیه یا هیچ گروه دیگری نیست که حق حاکمیت ملی را دست کم گیرد یا قوانین روابط بین‌الملل را نقض کند.

دیدار اخیر وزیر امور خارجه ترکیه از اقلیم کردستان عراق به تنش‌ها بین عراق و ترکیه دامن زد.

با این همه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه از دیدار وزیر خود از کرکوک دفاع کرد و آن را امری طبیعی خواند که یک وزیر که پاسپورت قرمز دارد با مقامات محلی دیدار کند و به کرکوک که تنها ۴۰ کیلومتر از اربیل فاصله دارد، برود تا بستگان خود را ملاقات کند.

وزیر امور خارجه ترکیه هفته گذشته نشستی با مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق، داشت. هدف از این نشست که در شهر اربیل برگزار شد، بررسی وضعیت سوریه بود. پس از آن نیز در یکی از معدود اقدامات مشترک ترکیه و کردستان عراق، بیانیه‌ای مشترک صادر و نسبت به سوءاستفاده‌ گروه‌های خشونت‌طلب از شرایط سوریه هشدار داده شد.

داوود اغلو پس از اربیل به کرکوک سفر کرد. از ۱۹۳۷ تا کنون هیچ دیداری از سوی ترکیه در این شهر انجام نشده بود.

کرکوک بخشی از یک منطقه مورد مناقشه در شمال عراق است که باعث کشمکش بین دولت کردستان در اربیل و دولت مرکزی عراق در بغداد است.

رجب طیب اردوغان، در يك برنامه‌ تلویزیونی از موضع‌گیری عراق انتقاد کرد. وی همچنین از حمایت ایران از دولت نوری المالکی در برابر ایده‌ی یک ائتلاف بزرگ متشکل از کرد، ترکمن و سایر گروه‌های شیعه در عراق انتقاد کرد.


کد مطلب: 2240

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/2240/بغداد-روابط-خود-آنكارا-بازنگري-مي-كند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir