; ?>; ?> مردم سالاری آنلاين - نحوه ثبت شرکت برای اتباع خارجی، شرایط جدید و سخت تر 1403 - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نحوه ثبت شرکت برای اتباع خارجی، شرایط جدید و سخت تر 1403

31 شهريور 1403 ساعت 22:43

آیا ثبت شرکت برای اتباع خارجی در ایران امکان پذیر است؟ مطابق با ماده اول از قانون ثبت شرکت‌ها، شرکت‌هایی که مراحل ثبت آنها در ایران انجام شده و مرکز اصلی آنها ایران است؛ به عنوان شرکت ایرانی شناخته خواهند شد. بنابراین، مشمول قوانین و مقررات ایران شده و باید مطابق با قوانین، مراحل ثبت شرکت را طی کنند.


در این شرایط کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی که پس از ثبت شرکت به عنوان سهامدار شناخته می‌شوند؛ شخصیت حقوقی محسوب خواهند شد و قوانین ایران در خصوص آنها مصداق پیدا خواهد کرد. در این مطلب مراحل و مدارک ثبت شرکت برای اتباع خارجی را بررسی کرده و در نهایت اساسی‌ترین نکات را در این حوزه شرح می‌دهیم. اگر قصد دارید با صفر تا صد ثبت شرکت برای اتباع خارجی آشنا شوید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

قانونی بودن ثبت شرکت توسط اتباع خارجی

بر اساس اصل 81 از قانون اساسی، اعطای امتیاز برای تشکیل موسسه یا ثبت انواع شرکت در اداره ثبت شرکتها برای امور صنعتی، تجاری، معادن و کشاورزی به اتباع خارجی ممنوع است. با این وجود با توجه به نظریه شورای نگهبان در این زمینه، سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی در ایران امکان پذیر بوده و ایرادی نخواهد داشت.

بنابراین، افراد خارجی نیز می‌توانند پس از دریافت کد و ارائه مدارک لازم برای ثبت شرکت، اقدامات قانونی را انجام داده و شرکت را ثبت کنند. علاوه بر این مطابق با نظریه شورای نگهبان، تمام شرکت‌های خارجی که با دستگاه‌های دولتی قرارداد منعقد کرده‌اند، این امکان را خواهند داشت تا برای انجام فعالیت‌های خود، شعب خود را نیز در ایران دایر کنند.

 

مزایای ثبت شرکت برای اتباع خارجی

به طور کلی ثبت شرکت برای اتباع خارجی مزیت‌های مهمی را به همراه خواهد داشت. بر این اساس مهمترین مزایای ثبت شرکت به وسیله اتباع خارجی عبارتند از:

ثبت شرکت بدون محدودیت

در بسیاری از کشورهای جهان، ثبت شرکت برای اتباع خارجی محدودیت‌های زیادی خواهد داشت. با این وجود کشور ایران از این قاعده مستثنی بوده و امکان ثبت شرکت بدون محدودیت را برای خارجیان فراهم کرده است. بر این اساس پس از ثبت کردن شرکت در ایران، تمام سهام شرکت به فرد متقاضی تعلق خواهد گرفت و محدودیتی در این خصوص وجود نخواهد داشت.

وجود شرایط اقامت در ایران

اتباع خارجی پس از ثبت شرکت در ایران، بخشی از سرمایه خود را وارد کشور کرده و در اقتصاد ایران نقش مهمی خواهند داشت. بنابراین، ایران نیز به منظور این سرمایه گذاری، امکان اقامت در ایران را برای خارجیان فراهم می‌کند. در این شرایط خارجیان می‌توانند علاوه بر ثبت شرکت و کمک به اقتصاد کشور، اقامت ایران را به دست آورده و در ایران زندگی کنند.

انتقال به غیر

یکی دیگر از مهمترین مزایای ثبت شرکت به وسیله اتباع خارجی، امکان انتقال شرکت به فردی دیگر است. به طور کلی در بسیاری از کشورها این مزیت مهم وجود ندارد. با این حال ایران شرایطی را فراهم کرده است تا اتباع خارجی امکان انتقال شرکت را به دیگر اشخاص حقوقی و حقیقی داشته باشند. به عبارتی دیگر به سبب دریافت صد درصد از حقوق و مالکیت شرکت، امکان انتقال آن نیز به سایر افراد وجود خواهد داشت.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت به وسیله اتباع خارجی

گام اول جهت ثبت شرکت برای اتباع خارجی، آماده کردن مدارک مورد نیاز است. بر این اساس مهمترین مدارک لازم جهت ثبت شرکت توسط اتباع خارجی عبارتند از:

ارائه دادن کد فراگیر

تعیین کردن میزان سرمایه مورد نیاز

افتتاح حساب برای شرکت سهامی خاص

وجود گذرنامه ترجمه شده و رسمی اتباع خارجی

ارائه مجوز لازم از وزارتخانه و سازمان دولتی صلاحیت دار

تنظیم کردن اوراق، شرکت نامه، اساسنامه و اظهارنامه فارسی

 

اطلاعات مورد نیاز برای درج در اظهارنامه

پس از ارائه اسناد و مدارک لازم به اداره ثبت شرکت‌ها، کارشناس باید به اظهارنامه شرکت رسیدگی کند. علاوه بر این اظهارنامه بند اول از ماده پنجم نظامنامه، باید به زبان فارسی نگارش شده و حاوی اطلاعات زیر باشد:

مشخص کردن نوع شرکت مطابق با ماده 20 از قانون تجارت

نام شرکت به صورت کامل و به همراه پیشوند یا پسوند

مشخص کردن میزان سرمایه شرکت در تاریخ ثبت

مشخص شدن مرکز اصلی شرکت و آدرس آن

ترازنامه شرکت مشروط به اجازه انتشار آن

تعهد به ارائه سالانه یک نسخه از ترازنامه

اسامی نمایندگان شرکت در کشور ایران

اسامی افراد دریافت کننده ابلاغیه‌ها

مشخص شدن نوع فعالیت شرکت

تاریخ و محل ثبت شرکت

تابعیت شرکت مد نظر

اطلاعات شعب شرکت

 

اساسی‌ترین نکات برای ثبت شرکت

شرکت ثبت شده در ایران دارای شخصیت ایرانی است. با این حساب، برای انتخاب نام شرکت نیز باید از اسامی فارسی استفاده کرد. پس از تایید شدن نام منتخب برای شرکت، مدارک مورد نیاز باید برای اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شوند. در گام بعدی نیز پس از صادر شدن پیش نویس می‌توان اقدامات لازم را برای انتشار آگهی در روزنامه رسمی انجام داد.

مطابق با ماده چهارم از آیین نامه اجرایی قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجیان در ایران نیز، میزان مشارکت و سرمایه گذاری در ایران پیرو هیچ محدودیتی نبوده و تمام سرمایه گذاران این امکان را خواهند داشت تا به نسبت صد درصد، شرکت مورد نظر را در ایران ثبت کنند. علاوه بر این امکان تملک زمین برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت، در صورت صلاحدید سازمان بلامانع بوده و مالکیت اموال غیرمنقول و منقول محدودیتی نخواهد داشت.

 

 

علاوه بر این مطابق با ماده سوم از قانون ثبت شرکت‌ها برای اینکه شرکت خارجی در داخل ایران به عنوان یک شخصیت حقوقی معتبر شناخته شود؛ باید در کشور خودش قانونی و معتبر بوده و در نهایت در اداره ثبت استان تهران به ثبت برسد. بنابراین، دو شرط فوق ملاک‌های اصلی به رسمیت شناخته شده ثبت شرکت برای اتباع خارجی در داخل کشور خواهند بود.

بر این اساس شناسایی شخصیت حقوقی تازه تاسیس در ایران، منوط به رسمیت آن در کشور خودشان است. لازم به ذکر است که اگر شرکت مورد نظر، به جز شعبه اصلی قصد دایر کردن سایر شعبات را داشته باشد؛ باید شعبه‌های مذکور را نیز ثبت کند. در غیر این صورت تخلف کرده و ملزم به پرداخت جریمه خواهد شد.

 

اطلاعات مورد نیاز برای درج در روزنامه

مطابق با ماده بیستم از نظامنامه نحوه اجرای قانون ثبت، ظرف سی روز از زمان ثبت شرکت برای اتباع خارجی، باید برخی از اطلاعات و مراتب در روزنامه منتشر شود که هزینه انتشار آگهی در روزنامه نیز بر عهده افراد خارجی متقاضی خواهد بود. بر این اساس اطلاعات لازم برای درج در روزنامه عبارتند از:

اسامی افراد صلاحیت دار برای دریافت ابلاغیه‌ها

نام نماینده یا نمایندگان شرکت در ایران

اسامی اشخاص دارای حق امضا

خلاصه اساسنامه

 

مجازات‌های قانونی ثبت شرکت توسط افراد خارجی

در قانون برای انجام برخی از تخلفات، مجازاتی تعیین شده است. بر این اساس هر یک از شرکت‌های خارجی که مطابق با مقررات ثبت شرکت برای اتباع خارجی به ثبت می‌رسند باید تمام اسناد، صورتجلسات، نشریات خطی و... خود را در ایران تصریح کنند. در غیر اینصورت به جزای نقدی مقرر در قانون محکوم خواهند شد. علاوه بر این، مجازات مذکور در کنار مجازات عدم ثبت شرکت در قانون ثبت شرکت‌ها اجرا خواهد شد.

بر اساس ماده 11 از قانون ثبت شرکت‌ها، در صورتی که مدیر شعبه یا نماینده شرکت‌های خارجی پیش از ثبت نمایندگی اقدام به عملیات صنعتی یا مالی و.. کنند به مجازات نقدی محکوم می‌شوند. علاوه بر این در ازای هر روز تاخیر بعد از صدور حکم، متخلف موظف به پرداخت جریمه خواهد شد. در شرایطی که حکم مذکور قطعی شده و پس از گذشت سه ماه تخلف همچنان ادامه داشته باشد؛ دولت از عملیات نماینده جلوگیری خواهد کرد.

 

جان کلام

امروزه ثبت شرکت برای اتباع خارجی در ایران امکان پذیر بوده و نیازمند ارائه مدارک و طی کردن مراحل قانونی است. بر این اساس شرکت‌هایی که در کشور اصلی خود ثبت شده و معتبر هستند می‌توانند در ایران نیز ثبت شده در دسته شرکت‌های ایرانی قرار گیرند. بنابراین، پس از طی شدن فرآیند ثبت نیز امکان اقامت در ایران را به دست خواهند آورد. در حال حاضر امکان ثبت کردن شرکت توسط برخی از موسسه‌ها نیز فراهم شده است.

بنابراین، برای طی کردن مراحل ثبت شرکت می‌توان از کمک برخی موسسات ثبتی استفاده کرد. سهولت در ثبت، جلوگیری از اتلاف وقت و صرفه جویی در هزینه‌ها از مهمترین مزایای استفاده از خدمات موسسات ثبتی معتبر خواهند بود.


کد مطلب: 223423

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/223423/نحوه-ثبت-شرکت-اتباع-خارجی-شرایط-جدید-سخت-تر-1403

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir