کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

باید درخصوص ادعای مربوط به جزایر سه‌گانه دیپلماسی فعال‌تری داشته باشیم

25 شهريور 1403 ساعت 13:40

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:در خصوص مسئله امارات نیاز است ما یک دپیلماسی فعال‌تر و جدی‌تری را در قبال آن‌ها هم در صحنه دیپلماسی و هم در صحنه میدان دنبال کنیم تا ریشه این‌گونه مواضع بی‌ربط و غیرمنطقی‌شان ( ادعای مالکیت بر جزایر سه‌گانه) را منتفی کنیم.


ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تکرار ادعای درباره جزایر سه گانه کشورمان و حمایت روسیه گفت: موضع امارات را باید از موضع روسیه تفکیک کرد، در همین دیدار اخیر دبیر شورای عالی امنیت ملی با همتای روس خود روس‌ها کاملا نشان دادند که کماکان از موضع ایران دفاع می‌کنند و صریحاً هم اعلام کردند. از همین رو باید این دو را از هم تفکیک کرد و بر طبل موضوع هم نزد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در خصوص مسئله امارات نیاز است ما یک دپیلماسی فعال‌تر و جدی‌تری را در قبال آن‌ها هم در صحنه دیپلماسی و هم در صحنه میدان دنبال کنیم تا ریشه این‌گونه مواضع بی‌ربط و غیرمنطقی‌شان را منتفی کنیم.

وی در پاسخ به این‌که آیا تنها کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال چنین ادعایی هستند یا پای کشورهای غربی هم در میان است، بیان کرد: غربی‌ها هم دنبال این موضوع هستند، اما در قبال اماراتی‌ها هم به نظر من دپیلماسی منفعل ایران برای‌شان این زمینه را فراهم کرده است، زیرا هر از چندگاهی به خودشان جسارت و جرأت می‌دهند که این مسئله را مطرح کنند. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: اگر ما از اهرم‌های اقتصادی، دپیلماسی، دفاعی و نظامی درست استفاده کنیم،  دیگر به خودشان جرأت نمی‌دهند این مواضع را عنوان کنند. حال باید دید دولت چهاردهم چه تمهیدی را به دست می‌گیرد.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که باید بخش عمده‌ای از این ظرفیت اقتصادی را از سمت امارات به جای دیگری منتقل کنیم. ما در حال حاضر با چین همکاری می‌کنیم اما برای گرفتن تبادلات پولی باز هم نقش واسطه‌گری درهم را رعایت می‌کنیم، چرا این کار را می‌کنیم؟ ما می‌توانیم با یوآن معامله کنیم. الان نفت را می‌دهیم بعد درهم می‌گیریم و بعد آن را به دلار تبدیل می‌کنیم، درصورتی که می شود با خود یوآن کار کرد. بخش بیشتر مبادلات ما با چین است.

ظهره‌وند گفت: در حال حاضر با روسیه هم داریم وارد شراکت استراتژیک می‌شویم یعنی از همکاری راهبردی وارد شراکت استراتژیک می‌شویم هر نیازی که داریم می‌توانیم با روس‌ها مرتفع کنیم، ما بیشتر مواد اولیه مانند کنجاله و گندم می‌خواهیم، امارات برای ما آورده‌ای ندارد و یک واسطه است. منتها یکسری افراد و سازمان‌ها هستند که آنجا خیمه زدند و منافع‌شان در آنجاست بنابراین نمی گذارند ایران از مولفه اقتصاد و تجارت استفاده کند. باید در قبال ادعاهای مطرح شده در مورد ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک یک مقدار فعالانه‌تر برخورد کنیم، اصلا اماراتی‌ها در این حد و اندازه نیستند که بخواهند ادعای غلط خودشان که سابقه‌اش بیشتر از ۱۹۷۳ نیست را مطرح کنند.

این نماینده مجلس درباره ادعاهای مطرح شده در خصوص میدان نفتی آرش و سهم ایران گفت: میدان نفتی آرش جزو حوزه‌های مشترک است، ما که نخواستیم ادعایی مطرح کنیم، نقشه‌ها وجود دارد اتفاقا ایران موضع بسیار قوی و فعالانه‌ای گرفته است. ما باید در قسمت آب های سرزمینی خودمان فعال شویم. موضوع در حوزه مشترک بسیار روشن است و کسی نمی‌تواند ادعای خلاف قانونی داشته باشد.

وی تاکید کرد: همه چیز روشن است و ما طبق اسناد، مدارک و موقعیت جغرافیایی باید در این قضیه هرچه سریع‌تر فعال شویم و از قرار فعالیت را شروع کردیم باید از آنها بخواهیم حدود خودشان را مشخص کنند و مثل قضیه امارات این مساله را فراموش نکنیم. البته شنیده‌ام کویت هم در این ماجرا شروع کرده باید دو طرف در یک کمیته مشترک فعال شوند.


کد مطلب: 223053

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/223053/باید-درخصوص-ادعای-مربوط-جزایر-سه-گانه-دیپلماسی-فعال-تری-داشته-باشیم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir