کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کره شمالی اولین تصاویر از تأسیسات ممنوعه غنی‌سازی اورانیوم خود را منتشر کرد

23 شهريور 1403 ساعت 10:40

کره شمالی روز جمعه ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) برای نخستین بار تصاویری از یک سایت هسته‌ای را که برای بمب‌های اتمی این کشور اورانیوم تولید می‌کند، منتشر کرد. در این تصاویر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، دیده می‌شود که در یک مرکز غنی‌سازی اورانیوم بین ردیف‌های طولانی از سانتریفیوژهای فلزی راه می‌رود.


به گزارش مردم سالاری آنلاین ،کره شمالی روز جمعه ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) برای نخستین بار تصاویری از یک سایت هسته‌ای را که برای بمب‌های اتمی این کشور اورانیوم تولید می‌کند، منتشر کرد.

در این تصاویر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، دیده می‌شود که در یک مرکز غنی‌سازی اورانیوم بین ردیف‌های طولانی از سانتریفیوژهای فلزی راه می‌رود.
 
رهبر کره شمالی در جریان این بازدید خواستار تولید مواد با درجه تسلیحات بیشتر برای تقویت زرادخانه اتمی کشورش شد و گفت این تسلیحات برای مقابله با تهدیدات ایالات متحده آمریکا و متحدانش «حیاتی» است.
 
وی با بیان اینکه «تهدیدات هسته‌ای ضد کره شمالی» از سوی «نیروهای دست نشانده تحت رهبری امپریالیست‌های آمریکا» از خط قرمز عبور کرده است، گفت تسلیحات هسته‌ای برای «دفاع از خود و قابلیت حمله پیشگیرانه» مورد نیاز است.
 
تلویزیون کره شمالی زمان انجام بازدید کیم جونگ اون و محل این تاسیسات را مشخص نکرده است، با این حال تحلیلگران می‌گویند تصاویر ماهواره‌ای توسعه و ساخت و ساز در مرکز اصلی تحقیقات علمی هسته‌ای «یونگ بیون» و کارخانه غنی‌سازی اورانیوم آن را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد.
 
رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه گفت که این سازمان فعالیت‌های منطبق با عملکرد یک راکتور و تأسیسات غنی‌سازی را در یونگ‌ بیون مشاهده کرده است.
 
رهبر کره شمالی در اظهارات خود بر لزوم افزایش تعداد سانتریفیوژها به منظور «افزایش تصاعدی» سلاح‌های هسته‌ای و گسترش استفاده از نوع جدیدی از سانتریفیوژ برای تقویت بیشتر تولید مواد هسته‌ای با درجه تسلیحاتی تاکید کرده است.
 
کره شمالی در سال ۲۰۱۰ از برخی دانشمندان خارجی برای مشاهده یک مرکز سانتریفیوژ در یونگ‌ بیون دعوت کرده بود، اما تصاویر روز جمعه اولین و تنها اسناد تصویری از این تجهیزات هستند که تا کنون منتشر شده‌اند.
 
کره شمالی پیش از این عکس‌هایی از کلاهک‌های هسته ای خود منتشر کرده بود. این کشور شش آزمایش هسته‌ای زیرزمینی را بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ انجام داده است.
 
تخمین‌ها از تعداد سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی بسیار متفاوت است. در ماه ژوئیه گزارشی از سوی فدراسیون دانشمندان آمریکایی تصریح کرده بود که این کشور ممکن است مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت ۹۰ کلاهک هسته‌ای تولید کرده باشد، اما احتمالاً این مواد در حال حاضر تنها در ۵۰ کلاهک کار گذاشته شده‌اند.


کد مطلب: 222920

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/222920/کره-شمالی-اولین-تصاویر-تأسیسات-ممنوعه-غنی-سازی-اورانیوم-خود-منتشر

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir