کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اصلاح روند شاخص کل همزمان با استعفای رئیس کل!

19 شهريور 1403 ساعت 11:00

بورس تهران روز یکشنبه با کاهش تراز شاخص‌ هم‌وزن در کنار افت تراز شاخص کل و افزایش ارزش معاملات خرد مواجه بود. معاملات دیروز واحد‌های صندوق‌های درآمد ثابت نیز همچنان نشان از ورود سرمایه حقیقی داشت.


بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد کاهش تراز شاخص کل هم‌وزن و افت تراز شاخص کل بود. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران دیروز در نیمه ابتدایی معاملات افزایش تراز داشت اما با نزدیک‌تر شدن به نیمه دوم معاملات، شاهد همگرا شدن روند شاخص هم‌وزن به روند نزولی شاخص کل بودیم. دیروز شاخص‌سازان بازار سهام شاهد افت تراز شدیدی بودند و افت قیمتی بیشتری نسبت به بقیه بازار سهام داشتند.

در بین صنایع بورسی نیز، صنعت سرمایه‌گذاری‌ها با 11.6 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت فعالیت‌های هنری با 5.1 میلیارد تومان و صنعت خدمات فنی مهندسی با 2.1 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت فلزات اساسی با 55.4 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت خودرو و ساخت قطعات با 31.8 میلیارد تومان و صنعت فرآورده‌های نفتی با 21.1 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

بازار سهام روز یکشنبه شاهد افزایش 8 درصدی ارزش معاملات خرد تا سطح 3 هزار و 309 میلیارد تومان بود. بورس تهران روز یکشنبه را با سهم 55 درصدی رنگ قرمز در نقشه معاملات پشت سر گذاشت. دیروز شاهد خروج 203 میلیارد تومان پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی بودیم و از سوی دیگر نیز شدت ورود سرمایه حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر شد و به 435 میلیارد تومان رسید.

ارزش صف‌های خرید سهام روز یکشنبه بیشتر شد. ارزش صف‌های خرید که روز شنبه 567 میلیارد تومان بود به سطح 638 میلیارد تومانی رسید و ارزش صف‌های فروش با 23 درصد کاهش تا 262 میلیارد تومان کاهش داشت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 30.4 میلیون تومان روز شنبه تا 27.3 میلیون تومان کاهش داشت. یکشنبه سرانه فروش هر کد حقیقی کاهش داشت و در سطح 23.9 میلیون تومانی قرار گرفت. با این اوصاف شکاف سرانه خرید و فروش به سمت خریداران حقیقی سنگینی می‌کند.

پیش بینی بورس دوشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز دوشنبه در تداوم روند رکودی و نزولی معاملات روز یکشنبه و با سطح مقاومتی 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل آغاز خواهد شد. در معاملات امروز بازار سهام با توجه به محدودیت نوسان قیمتی مثبت و منفی سه درصد، شاهد نوسانات شدید قیمتی نخواهیم بود. با این حال، روند معاملات سهامی در میان نماد‌های شاخص‌ساز و نماد‌های سبک بازار متفاوت است. نماد‌های شاخص‌سازی مثل فولاد و فملی که در هفته‌های اخیر شاخص کل را تا بالای سطح 2 میلیون و 100 هزار واحدی بالا آوردند؛ در این روز‌ها با افزایش شدید عرضه مواجه هستند و موجب خالی شدن حباب شاخص کل به نسبت شاخص هم‌وزن شدند.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 3 تا 4 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با کاهش تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی و اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل به نسبت شاخص کل هم‌وزن در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت محتمل است. صفوف خرید سهام اندکی کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 23 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 24 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً ریزش تراز کمتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد.


کد مطلب: 222710

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/222710/اصلاح-روند-شاخص-کل-همزمان-استعفای-رئیس

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir