کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارشی از جزئیات ترور مسئول ایران «پ‌ک‌ک» در سلیمانیه عراق

19 شهريور 1403 ساعت 10:15

سازمان اطلاعات ترکیه توانسته خودروی مسئول میز ایران گروهک پ. ک.ک را در سلیمانیه عراق با یک پهپاد هدف قرار دهد. این دومین عملیات حذف فرماندهان کلیدی پ. ک.ک در سال جدید میلادی است. خبرآنلاین گزارش می دهد.


رسانه‌های دولتی ترکیه می‌گویند صالحه آق‌بیک، «مسئول شاخه ایران» حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)، روز گذشته در عملیاتی ترور شده است. رسانه‌های دولتی ترکیه به نقل از مقام‌های امنیتی گفتند سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) «در عملیاتی هدفمند» در شهر سلیمانیه عراق صالحه آق‌بیک، «رهبر پ‌ک‌ک در ایران»، را کشته است. به گفته این رسانه ها مسئول میز ایران پ. ک.ک طی عملیاتی در منطقه مرزی پنجه‌ وین در مرز عراق با ایران کشته شده است.

 در همین حال، خبرگزاری آناتولی گزارش داد آق‌بیگ از سال ۱۹۹۳ به عضویت پ. ک.ک درآمده و مسئول بخش ایران در این گروه بوده است. سازمان اطلاعات ترکیه پس از پیگیری این فرد از طریق عناصر میدانی خود، در عملیاتی او را به صورت مستقیم هدف قرار داد. در همین حال منابع امنیتی در منطقه کردستان عراق به رسانه‌ها گفته بودند به علت سوختن کامل خودرو در آتش، شناسایی هویت افرادی که در این حمله هدف قرار گرفته‌اند، امکان‌پذیر نیست.

فرماندهی شاخه زنان پ‌ک‌ک (یژا) با انتشار بیانیه‌ای او را از فرماندهان ارشد و «مبارز پیشرو» حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) معرفی کردند. این عملیات در ادامه عملیات های حذف سازمان میت ترکیه دنبال شد. رسانه های ترکیه فروردین امسال خبر داده بودند «برزان حسن زاده» مسئول شاخه جوانان ایرانی حزب کارگران کردستان ترکیه نیز در منطقه قندیل عراق ترور شده است. منطقه کوهستانی قندیل در شمال شرقی کردستان عراق، در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار دارد.

حزب حیات آزاد کردستان یک گروه چپگرا و عضو کنفدراسیون دموکراتیک کردستان است که حوزه فعالیت آن به‌طور خاص ایران است. این گروه در سال ۲۰۰۴ میلادی تاسیس شد و شعار خود را کردستان آزاد و ایران دموکراتیک قرار داد. پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان) و همچنین پژاک (حزب حیات آزاد کردستان) در فهرست تروریستی ایران و ترکیه قرار دارند.

پیش از این نیز رسانه های ترکیه  گزارش داده بودند سازمان اطلاعات این کشور در نتیجه عملیاتی در منطقه قامشلی شمال سوریه، «لیمان سویش» با نام سازمانی «ریحان آموده» از سرکردگان و اعضای مجلس گروه پ. ک.ک/ی. پ.گ را از پای درآورده است. وی فعالیت‌های اجتماعی این گروه در سوریه را مدیریت و دستورات مقر اصلی پ. ک.ک در قندیل شمال عراق را به اعضای زن آن ابلاغ می‌کرد.

در سال جاری میلادی  نیز در عملیات مشترک دیگری نیروهای سازمان اطلاعات و پلیس ترکیه در استانبول، «مهناز عمر» یکی از مسئولان گروه پ. ک.ک در فنلاند دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد. این فرد با اسم مستعار «نازه آد» عضو گروه پژاک به عنوان شاخه ایرانی پ. ک.ک بوده و در راستای تامین نیرو و منابع مالی برای آن فعالیت می‌کرده است. «مهناز عمر»  که ایرانی الاصل است، مسئولیت هماهنگی بین اعضای گروه پ. ک.ک در فنلاند را به عهده داشته است.

در همین راستا اردیبهشت امسال خبرگزاری تسنیم با اشاره به ادعاهای یاشار گولر وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری سی‌ان‌ان ترک به نقل از او نوشت «ما در مرزهای ایران، عراق و سوریه با تروریستها مبارزه می‌کنیم. ما در مرزهای ایران با پ‌ک‌ک می‌جنگیم، آنها به داخل مرزهای ایران فرار می‌کنند. به دوستان ایرانی مان می گوییم که به آنجا رفتند، زیرا با پهپاد آنها را تعقیب می‌کنیم و می‌بینیم، ایران به ما می‌گوید که آنجا کسی نیست، طبیعی است که ناراحت هستیم، با آنها در این خصوص مداوماً دیدار می‌کنیم اما نمی‌توانیم نتیجه بگیریم»

پیش از او هم سلیمان سویلو ، وزیر کشور ترکیه سال ۱۳۹۹ هنگام بازدید از دیوار مرزی این کشور با ایران در شهر دوغوبایزید در استان آغری ترکیه گفته بود: «هم اکنون حدود صد تروریست پ‌کک در منطقه دامبات ماکو در شمال غربی ایران حضور دارند. این مسئولیت ایران است که آن‌جا را پاکسازی کند.»


کد مطلب: 222707

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/222707/گزارشی-جزئیات-ترور-مسئول-ایران-پ-ک-ک-سلیمانیه-عراق

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir