کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی برای افزایش انرژی

11 شهريور 1403 ساعت 14:39


مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی

بدنسازان و ورزشکاران حرفه‌ای می‌دانند که باید انرژی خود را برای تمرینات حفظ کنند. زمانی که انرژی کافی نداشته باشند تمرینات به خوبی پیش نمی‌رود و حتی ممکن است دچار گرفتگی و خستگی شوند. این موضوع در زنان ورزشکار که تغییرات هورمونی دارند بیشتر است. مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های ورزشی مخصوص بدنسازان و ورزشکاران بهترین گزینه برای رهایی از انرژی پایین هستند. با دانستن بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی برای افزایش انرژی، تمرینات خود را به بهترین نحو به پایان برسانید و از خستگی بگریزید. برای دانستن این موضوع در این مقاله همراه ما باشید.

ویتامین هایی در مکمل های مولتی ویتامین مناسب بدنسازان

بدن همه انسان‌ها به ویتامین و مواد معدنی نیاز دارد. این ویتامین‌ها مسئول حفظ سلامتی و ایمنی بدن از طریق شرکت در فرایندهای سوخت و ساز و متابولیسم هستند. در این میان برای بدنسازان و ورزشکاران حرفه‌ای استفاده از مولتی ویتامین اهمیت بیشتری دارد. چرا که این افراد با ورزش زیاد و سوزاندن کالری بیشتر در معرض کمبود مواد مغذی در بدن خود هستند.

سوخت و ساز بدنسازان بیشتر از افراد عادی است. آن‌ها فعالیت‌های سنگینی انجام می‌دهند که باعث تعریق زیادی می‌شود. به همین سبب بیشتر خسته می‌شوند و کمبود انرژی به دلیل از دست دادن ویتامین و مواد معدنی در آن‌ها بیشتر مشهود است. برای جلوگیری از افت انرژی، بدنسازان باید از مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌های بدنسازی استفاده کنند.


مکمل‌ها و بهترین مولتی ویتامین برای رفع خستگی در بدنسازی باید شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر باشد تا انرژی را به بدن ورزشکار برگرداند.

 

ویتامین B

ویتامین C

ویتامین E

پروتئین

روی کلسیم

منیزیم

آهن

ملاتونین

امگا3

قرص امگا 3

این ویتامین‌ها و مواد معدنی به افزایش سطح انرژی و رفع خستگی بدنسازان کمک می‌کنند. با استفاده از آن‌ها در بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی علاوه بر بازگردانی انرژی از دست رفته، بدنسازان با تحلیل عضلات و گرفتگی و درد مواجه نمی‌شوند.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی چه وقتی است؟

بدنسازان باید مولتی ویتامین استفاده کنند تا دچار عوارض فعالیت‌های شدید بدنی نشوند. قوای ذهنیشان کم نشود و بتوانند با تمرکز کافی به ادامه فعالیت‌های خود برسند. ورزشکاران حرفه‌ای به دلیل این که بیشتر زمان روز را مشغول تمرین‌های بدنی شدید هستند، در انتهای روز دچار افت شدید انرژی، خستگی زیاد و تحلیل بدنی می‌شوند. به همین دلیل باید مولتی ویتامین مصرف کنند تا از این عوارض دور بمانند.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی علاوه بر نوع ویتامین و مکملی که انتخاب می‌کنید، به رژیم غذایی و سبک ورزش نیز بستگی دارد. در اغلب مواقع نحوه مصرف روی بسته بندی مولتی ویتامین یا مکمل نوشته شده است. همچنین اگر مربی داشته باشید به شما خواهد گفت که چطور با بهترین نحوه و زمان مصرف به نتیجه ایده آل برسید.

بااین‌حال این مولتی ویتامین‌ها در هر سه زمان یعنی قبل، حین و بعد از تمرین قابل استفاده هستند. قبل از تمرین مصرف می‌شوند، زیرا بدن باید برای شروع تمرینات آمادگی داشته باشد. حین تمرین برای نگه داشتن سطح انرژی در حد مطلوب مصرف می‌شوند تا انرژی افت نکند و به اصطلاح بدن خالی نکند. پس از تمرین نیز برای جلوگیری از دردهای عضلانی، بی‌حالی و ضعف استفاده می‌شوند تا بدنسازان به فعالیت‌های بعدی و روزمره زندگی خود برسند.

تفاوت زمان مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی برای افراد مختلف

مصرف مولتی ویتامین‌های بدنسازی در افراد مختلف متفاوت است. بهترین زمانی مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی به شدت فعالیت انجام شده، جنسیت و سن بستگی دارد. به طور مثال مولتی ویتامین‌های حاوی ویتامین B1 عملکرد ورزشکاران را افزایش می‌دهد و مناسب کسانی است که به صورت حرفه‌ای و شدید ورزش می‌کنند.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد زنان به ویتامین B2 بیشتری در طول تمرینات بدنسازی خود نیاز دارند. زمان مصرف هر مولتی ویتامین روی عملکرد ورزشکاران تاثیر دارد. مثلا نیاسین در حین تمرین نباید مصرف شود چرا که باعث کاهش عملکرد می‌شود.

همان طور که در مقاله برای تقویت چشم چه قرصی بخوریم اشاره شده: 

خانواده ویتامین B برای تقویت قوای بینایی مفید هستند. اعضای این خانواده هم نقش آنتی اکسیدانی دارند و هم در کاهش استرس موثرند. به علاوه با التهاب‌خا مبارزه می‌کنند و اجازه نمی‌دهند عفونت‌ها و بیماری‌ها به چشم برسند. تحقیقات نشان می‌دهد این خانواده نقشی مهم در جلوگیری از ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا دارند.
 

توجه داشته باشید که مولتی ویتامین‌های بدنسازی برای بزرگسالان و افراد بالای 16 سال ساخته می‌شوند. در افراد غیر ورزشکار مصرف این مکمل‌ها ممکن است باعث ایجاد عوارض مولتی ویتامین بر کبد شود. ورزشکاران و بدنسازان نیز خود باید حواسشان به مصرف مولتی ویتامین‌ها باشد. به اندازه صحیح مصرف کنند و بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی را بدانند تا بهترین نتیجه را بگیرند.

زمان مصرف شکل های مختلف مولتی ویتامین های بدنسازی

بهترین زمان مصرف برای مولتی‌ویتامین‌هایی که سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهند، پیش از تمرین است. همچنین اگر قصد دارید در رژیم غذایی خود مولتی‌ویتامین لاغری استفاده کنید، بهتر است آن‌ها را همراه یا قبل از غذا بخورید.

مولتی ویتامین‌های بدنسازی به اشکال مختلفی ساخته و وارد باز می‌شوند. این اشکال مختلف برخی باید همراه آب فراوان قبل از تمرین مصرف شوند، برخی حین تمرین و برخی پس از تمرین تا انرژی از دست رفته را بازگرداند.

 

ساشه

پودر

قرص

کپسول

ویال

قرص جوشان

هر یک از این اشکال نحوه مصرف و زمان خود را دارند. باید توجه داشته باشید که هر کدام برای چه زمانی مناسب هستند و بهترین زمان مصرف آن را از مربی یا داروخانه بپرسید. سوالی که می‌توانید به راحتی از مشاوران داروهوم بپرسید و در اسرع وقت پاسخ بگیرید.

نحوه و زمان مصرف مولتی ویتامین بدنسازی به رژیم و نوع ورزشی که انجام می‌دهید بستگی دارد. اگر در دوره حجم هستید، نحوه و زمان مصرف متفاوت از دوره لاغری است. صرف افزایش انرژی و کاهش احساس خستگی نحوه مصرف متفاوتی دارد. برای دانستن بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی باید ابتدا نوع فعالیت و رژیم خود را مشخص کنید تا بدون عارضه راه خود را ادامه دهید.

 

مکمل های مناسب برای بدنسازان و بهترین زمان مصرف آن ها

مکمل های مناسب برای بدنسازان

 

امروزه مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌های بسیاری برای بدنسازان تولید و روانه بازار می‌شود. با‌توجه‌به افزایش روز افزون تعداد بدنسازان و کسانی که برای سلامت خود هر روز تمرین می‌کنند، نیاز به مولتی ویتامین‌ها برای افزایش انرژی نیز بیشتر شده است. در داروخانه آنلاین داروهوم انواع مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌های بدنسازی برای افزایش انرژی وجود دارد که در ادامه با 4 تا از بهترین‌ها و نحوه مصرف آن‌ها آشنا خواهید شد.

قرص دابل بول نیچرز اونلی: حاوی ویتامین‌های گروه B برای افزایش انرژی و کاهش خستگی است. روزانه یک تا دو عدد ترجیحا بعد از صبحانه توصیه شده است.

قرص بی سی ای ای یوروویتال: حوای آهن و B6 برای کمک به جذب پروتئین، افزایش سطح انرژی و استقامت بدن، کاهش حس خستگی و کمک به ریکاوری عضلات. مصرف روزی 8 قرص قبل از تمرین همراه آب کافی مجاز است.

قرص جوشان انرژی فیشر فلکسان: حاوی ویتامی‌های گروه B و C برای بالا بردن سطح انرژی و بهبود عملکرد ورزشی بدنسازان. بزرگسالان روزی یک قرص را در آب حل کرده و میل کنند.

ویال بی سی ای ای پلاس لیکوئید یوروویتال: مناسب برای کاهش درد و تحلیل عضلانی در ورزشکاران و افزایش سرعت ریکاوری عضلات. روزانه یک ویال همراه آب یا آبمیوه مصرف شود. استفاده به تنهایی نیز بلامانع است. قابل تزریق نیست.

هر یک از این مولتی ویتامین‌ها در افزایش سطح انرژی بدنسازان و جلوگیری از دردهای عضلانی مفید هستند. به شرط آن که طبق دستور و بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی ستفاده شوند. تمام ورزشکاران و بدنسازان می‌دانند که مصرف بیش از اندازه مکمل‌ها نیز زیان‌آور است و می‌تواند باعث آسیب شود.

سخن آخر

مولتی ویتامین در بدنسازی

دانستن بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی کمک می‌کند تا بدنسازان با افت انرژی، دردهای عضلانی و تحلیل ماهیچه روبرو نشوند. این موضوع در بدنسازانی که در دوره حجم گیری هستند و می‌خواهند عضله‌سازی کنند، اهمیت دارد. قبل از تمرین برای آماده شدن بدن، حین تمرین برای نگه داشتن سطح انرژی و پس از تمرین برای جلوگیری از تحلیل و دردهای بدنی، بهترین زمان برای مصرف مولتی ویتامین‌های بدنسازی هستند.

استفاده از این مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها، نحوه مصرف و زمان درست خود را دارد که باید با توجه به شاخص توده بدنی، نوع فعالیت بدنسازی انجام گرفته، جنسیت و سن مشخص می‌شود. این موضوع اغلب توسط مربی یا پزشک تغذیه به بدنسازان توصیه می‌شود. در کنار آن‌ها داروهوم نیز می‌تواند مشاوره‌های مفیدی در زمینه انتخاب بهترین مولتی ویتامین برای رفع خستگی و نحوه مصرف مولتی ویتامین‌های بدنسازی به مشتریان خود ارائه کند.


کد مطلب: 222316

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/222316/بهترین-زمان-مصرف-مولتی-ویتامین-بدنسازی-افزایش-انرژی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir