کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درصورت سپردن اداره امور به شایستگان، رسیدن به آشتی ملی خیلی طول نخواهد کشید

 مردم احساس کنند قول‌ها بیهوده نبوده، با دولت کنار خواهند آمد

9 شهريور 1403 ساعت 18:00

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دولت می‌خواهد آن‌هایی که آزرده خاطر شدند و پای صندوق‌های رای نیامدند، راضی شوند. نارضایتی آن‌ها مربوط به انجام دادن کارها است، اگر اداره امور به آدم‌ های شایسته سپرده شود، یا اگر متوجه شوند که آدم بهتری می‌توانند کارها را انجام دهد و آنها به خدمت گرفته شوند، در چنین حالتی خیلی طول نخواهد کشید که آشتی ملی اتفاق بیفتد.


به گزارش مردم سالاری آنلاین ،نجفقلی حبیبی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و رییس سابق دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با تشکیل کابینه دولت چهاردهم، ضمن آرزوی توفیق برای رییس جمهور و دولت او گفت: با صحبت‌های رئیس‌ جمهور در مجلس، فضایی مهیا شد که همه وزرای پیشنهادی، رای آوردند؛ این اتفاق مبارکی است. این خیلی خوب است که در طلیعه دولت جدید مجلس شورای اسلامی نشان داد که آماده همکاری است.

 جلب اعتماد عمومی و به خصوص متخصصان بسیار ضروری است

وی ادامه داد: انشاالله این شیوه پیش درآمد پربرکتی برای همه نهادهای دخیل در اداره کشور باشد که از جدال‌های سیاسی بیهوده دوری کنند و سامان بخشیدن به کارهای جدی و اساسی ملی و بین المللی کشور را که هم پیچیده و هم گرفتار مشکلات عدیده و گسترده است، وجهه همت خویش سازند و با این عزم بزرگ و همت بلند با تدبیر و کوشش بسیار همه ظرفیت‌ها و توانایی‌ها و سرمایه های بزرگ ملی و بین المللی کشور عزیزمان ایران را به خدمت بگیرند تا با عزمی جزم با توکل به خدای متعال و جلب اعتماد و همکاری و همیاری ملت بزرگ و به خصوص متخصصان، مشکلات را حل کنند. برای رسیدن به این هدف متعالی، جلب اعتماد عمومی و به خصوص متخصصان که به شدت آسیب دیده‌اند، بسیار ضروری است و علی‌القاعده این موضوع باید یکی از وجهه های همت دولتمردان قرار گیرد. امید است که با سرعت و دقت چنان عمل کنند که حتی قهرکنندگان صندوق انتخابات را هم به عرصه کار و خدمت بکشانند و برای ارتقای همه جانبه جایگاه ملی و بین المللی ایران کوشش‌های جدی و مؤثر انجام شود.

وزارتخانه ها و سازمان‌ها هر چه سریع تر به کار انتصابات پایان دهند تا دستگاه‌ها از حالت انتظار خارج شوند

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که چه اولویت‌‌هایی برای اقدامات وزارت‌خانه‌ها وجود دارد، گفت: هر وزارتخانه یک حوزه کاری خاص دارد. بنابراین هر وزارتخانه‌ای در حوزه کاری خودش باید تمام تلاش خود را به کار گیرد که در اسرع وقت افرادی را که می‌خواهند، جایگزین کنند و در مناصب مختلف منصوب کنند یا خط مشی‌هایی که می‌خواهند اعمال کنند را اعلام کنند، اصلاً وقت نیست که چند ماه برای این‌ قبیل تصمیمات معطل شوند. کسانی که انتخاب شده‌اند با توجه به شناخت رئیس جمهور، بر مسائل و موضوعات حوزه فعالیت خود تا حدود قابل قبولی واقف هستند. بنابراین باید وزارتخانه ها و سازمان‌ها هر چه سریع تر به کار خود اعم از تنظیم برنامه و انتصابات پایان دهند و دستگاه‌ها از حالت انتظار خارج شوند.

اگر اقدامات وزرا خیلی طول بکشد، شیرینی کار هم از دولتی‌ها سلب می‌شود و هم از مردم

این استاد دانشگاه ادامه داد: وزرا علیرغم ظرفیت‌‌های موجود و اراده ‌های قوی باید به سامان دادن سریع کارها تن دهند و تلاش کنند که ان شاالله خط مشی دولت،‌ برای سامان دادن امور به سرعت اتفاق بیفتد. اگر این اقدامات خیلی طول بکشد، شیرینی کار هم از دولتی‌ها سلب می‌شود و هم از مردم که انتظار دارند‌ زودتر تکلیف تعیین و مشخص شود که دولت در چه مسیری حرکت خواهد کرد و چطور می‌خواهد این مشکلات را حل و فصل کند. امیدواریم که هر چه زودتر این اتفاق بیفتد. قاعدتا رییس جمهور و مشاوران ایشان و تا حدی که به مجلس مربوط بوده، در باب سپردن مسئولیت‌ها فکر کرده‌اند تا در وزارتخانه‌ها افرادی برای مسئولیت‌ها انتخاب شوند که در حوزه تخصصی خودشان به امور اشراف دارند. بنابراین نیازی نیست که چندین ماه مطالعه و بررسی کنند تا به نتیجه برسند.

وفاق ملی باید به آشتی ملی برسد

حبیبی در پاسخ به این پرسش که می‌توان آشتی ملی را گام بعدی دولت در جهت تحقق شعار‌هایش دانست، گفت: وفاق ملی که اتفاق می‌افتد، قاعدتاً باید به آشتی ملی برسد. ان‌شاالله که قهری وجود نداشته باشد که ما به آشتی فکر کنیم اینکه چقدر این آشتی ملی زمان می‌برد بستگی به توانایی وزرایی که انتخاب شده‌اند دارد و این که دولت سریعا وارد کار شود و بر امور اشراف پیدا کند به ویژه در گرفتن مصوبات از مجلس.‌ انجام امور در تمام مراحل باید تسریع شود. البته برخی کار‌ها هم نیازی به مصوبات مجلس ندارد و دست دولت برای کار بسته نیست و می‌توانند خیلی سریع‌تر اقدام کنند فقط نکته مهم، اشراف وزرا بر کارشان است؛ اگر این چنین باشد قاعدتاً نباید حداکثر یکی دو ماه بیشتر طول بکشد تا دولت بر امور مسلط شود و روی ریل بیفتد.

اگر اداره امور به آدم‌ های شایسته سپرده شود، خیلی طول نخواهد کشید که آشتی ملی اتفاق بیفتد

این نماینده پیشین مجلس در رابطه با امکان جلب رضایت افرادی که در انتخابات شرکت نکردند با بیان اینکه رییس‌جمهور برای این کار قول داده است؛ ان‌شاالله که بر قولش ایستادگی کند، گفت: اگر ایستادگی کند حتماً می‌تواند. دولت می‌خواهد آن‌هایی که آزرده خاطر شدند و پای صندوق‌های رای نیامدند، راضی شوند. نارضایتی آن‌ها مربوط به انجام دادن کارها است، اگر اداره امور به آدم‌ های شایسته سپرده شود، یا اگر متوجه شوند که آدم بهتری می‌توانند کارها را انجام دهد و آنها به خدمت گرفته شوند، در چنین حالتی خیلی طول نخواهد کشید که آشتی ملی اتفاق بیفتد.

دولت می‌تواند با آگاهی دادن به مردم و کسب راهنمایی از صاحب‌نظران به سرعت اهداف خود را محقق کند

وی در جواب این سوال که آیا دولت می‌تواند برای به ثمر نشستن وعده‌های خود زمانی‌بندی مشخصی داشته باشد، بیان کرد: امروزه امکانات، بسیار پیشرفته است و به هیچ وجه قابل مقایسه با گذشته نیست، متولیان امور می‌توانند با استفاده از توانایی‌ها و ظرفیت‌های موجود به سرعت اهداف مورد نظر را محقق کنند. امکانات پیام رسانی، آگاهی دادن به مردم، مطلع کردن مردم از کارهای خوب و موفقیت‌های دولت، جلب رضایت مردم و حتی کسب راهنمایی از صاحب نظران، در دسترس است؛ فقط باید این اراده وجود داشته باشد که از آن‌ها استفاده کند که الحمدالله شخص رئیس‌جمهور مکرراً این را اعلام کرده است.

اگر مردم احساس کنند قول‌ها بیهوده نبوده، با دولت کنار خواهند آمد

این فعال سیاسی افزود:‌ ما هم امیدواریم که بر اساس همین تشخیص هرچه سریع‌تر از ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد، استفاده شود و نشانه‌های بهتر شدن وضعیت زندگی برای مردم آشکار شود. در این صورت مردم می‌گویند که حرف‌های دولت دیگر وعده نیست، قول‌ها بیهوده نیست و رضایت عمومی اتفاق می‌افتد. اگر مردم این را احساس کنند، آن‌هایی هم که به هر دلیلی ناراحت و دلگیر بودند چون همه ایرانی هستند و همه کشورشان را دوست دارند، با دولت کنار خواهند آمد. وقتی قدم ‌های مثبت برداشته می‌شود آن‌ها هم کم کم تشویق می‌شوند و به اندازه خودشان در جهت کمک به حرکت‌های سازندگی کشور قدم‌‌های مثبتی برخواهند داشت.

حبیبی خاطرنشان کرد: بدیهی است وفاداری ملت مشروط به انجام تعهدات دولت است و امیدواریم دولت وفاق ملی در این مسیر مقدس موفق باشد. 


کد مطلب: 222219

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/222219/درصورت-سپردن-اداره-امور-شایستگان-رسیدن-آشتی-ملی-خیلی-طول-نخواهد-کشید

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir