کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جنجال نفوذ هواپیمای جاسوسی چین

8 شهريور 1403 ساعت 20:40

نفوذ یک هواپیمای مجهز به تجهیزات جنگال و جاسوسی الکترونیکی ارتش چین به حریم ژاپن، موجی از اعتراض افکارعمومی در این کشور را به دنبال داشت و تنش میان دو کشور را برجسته کرد. خبرآنلاین گزارش می دهد.


 وزارت دفاع ژاپن روز دوشنبه ادعا کرد که یک هواپیمای نظامی از نوع Y-۹ متعلق به ارتش چین ساعت ۱۱:۲۹ به وقت محلی وارد حریم هوایی این کشور در نزدیکی جزایر دانجو در دریای چین شرقی شده است. انتشار این خبر در رسانه های ژاپن، موجی از نارضایتی و فشار افکار عمومی به دولت مرکزی را پدید آورد.

به گزارش تلویزیون دولتی ژاپن، در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع ژاپن در این ارتباط آمده است که این هواپیما حدود دو دقیقه حریم هوایی ژاپن را نقض کرد و هواپیماهای جنگی برای پاسخ به آن وارد عمل شدند، اما هواپیمای چینی در آن زمان حریم هوایی ژاپن را ترک کرد. وزارت دفاع ژاپن تاکید کرد که «در تلاش برای درک هدف چین» که برای اولین بار حریم هوایی ژاپن را نقض کرده، بوده است.

وزارت دفاع این کشور همچنین با محکوم کردن شدید اقدام چین، اعلام کرد که این هواپیما برای مدت کوتاهی وارد خاک ژاپن در نزدیکی جزایر دانجو در نزدیکی استان ناکازاکی شده است. Y-۹ یک هواپیمای ترابری نیروی هوایی PLA است که برای انجام طیف گسترده‌ای از عملیات، از جمله جمع‌ آوری اطلاعات و جنگ الکترونیک، ارتقا و اصلاح شده است. این هواپیما که جایگزین هواپیمای ترابری Y-۸ شد، گمان می‌رود نسخه جنگ الکترونیکی (EW) هواپیمای Y-۹ چین باشد.

در پاسخ به این تهاجم، نیروی دفاع هوایی ژاپن (JASDF) جنگنده های نیروی دفاع هوایی خود را، شامل چندین فروند F-۱۵J Eagles، را برای رهگیری هواپیمای چینی اعزام کرد. وزارت دفاع ژاپن گفته که این جت ها اقداماتی را از جمله «صدور اطلاعیه ها و هشدارها» برای دفع هواپیمای چینی انجام دادند اما هیچ گزارشی مبنی بر شلیک یا سایر اشکال تهاجمی تر هشدار وجود نداشته است.

در همین راستا یوشیماسا هایاشی، سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرد که ژاپن نفوذ یک هواپیمای نظامی چین به حریم هوایی خود را «نقض جدی حاکمیت» می‌داند. وی در این‌ باره در جمع خبرنگاران گفت: تجاوز به حریم هوایی ما از طرف هواپیمای نظامی چین نه تنها به طور جدی حاکمیت ما را نقض می‌کند، بلکه تهدیدی برای امنیت ما نیز محسوب می‌شود که کاملاً غیرقابل‌ قبول است.

یوشیماسا همچنین افزود: ما معتقدیم که این اولین مورد تأیید شده و اعلام شده است که هواپیمای نظامی چینی به حریم هوایی ما از زمان شروع اقدام برای مقابله با چنین نفوذی بوده است. سخنگوی دولت ژاپن در ادامه گفته: از دادن پاسخ مشخص درباره هدف این اقدام هواپیماهای چینی خودداری می‌کنیم، اما فعالیت‌های نظامی اخیر چین در نزدیکی مرزهای ژاپن رو به گسترش و فعال‌ تر شدن است.

دولت ژاپن از طریق کانال های دیپلماتیک علیه پکن «اعتراض» کرده است. در همین حال، به گفته وزارت امور خارجه ژاپن، ماساتاکا اوکانو، معاون وزیر امور خارجه ژاپن، مقامات سفارت چین در توکیو را احضار کرده تا شکایتی را در مورد این تهاجم ارائه دهد و خواستار عدم تکرار چنین تخلفاتی در آینده شود.

به گفته وزارت امور خارجه ژاپن، جزایر سنکاکو "بدون شک بر اساس قوانین بین المللی، بخشی ذاتی از قلمرو ژاپن است. " چین به نوبه خود این جزایر را متعلق به خود می داند و از آنها به عنوان جزایر دیائویو یاد می کند. در سال ۲۰۱۲، یک هواپیمای جاسوسی نیروی دریایی چین وارد حریم هوایی جزایر سنکاکو شد که گفته می شود اولین بار در ۵۰ سال گذشته است.

به گفته ژاپنی‌ها در جریان نفوذ هواپیمای چینی و بر اساس عکس‌های گرفته شده، یک آنتن رادار روزنه مصنوعی (SAR) در زیر بدنه Y-۹DZ نصب شده است، برخلاف مدل‌های قبلی Y-۹. این کار برای ارائه عکس‌های نقشه‌برداری زمینی با وضوح بالا انجام شده است. گزارش‌ها و ناظران نظامی همچنین خاطرنشان کردند که در دو طرف عقب بدنه این هواپیما، دو آنتن بزرگ مستطیلی شکل پشتیبانی الکترونیکی/اطلاعات الکترونیکی (ESM/ELINT) قرار داشت. این هواپیما همچنین دارای یک آنتن ماهواره‌ای (SATCOM) در بالای بدنه میانی و یک آنتن بیضی‌شکل ESM در بالای باله عمودی بود. این ویژگی‌ها به‌منظور افزایش اثربخشی Y-۹DZ در عملیات‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی (ISR) است.

در حالی که این امکان وجود دارد که تهاجم تصادفی بوده باشد، به احتمال زیاد این یک حرکت عمدی بوده است که با هدف تست واکنش ژاپنی ها انجام شده است.

این دسته از هواپیماهای جاسوسی، مانند خانواده هواپیماهای شناسایی بوئینگ RC-۱۳۵ که توسط نیروی هوایی ایالات متحده استفاده می شود، در جمع آوری، تجزیه و تحلیل و فهرست بندی سیگنال های الکترونیکی مختلف مانند سیگنال های تولید شده توسط رادارها، موشک های هدایت شونده و سیستم های پدافند هوایی تخصص دارند.


کد مطلب: 222184

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/222184/جنجال-نفوذ-هواپیمای-جاسوسی-چین

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir