کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هاب گازی می شویم؟

5 شهريور 1403 ساعت 11:30

مدیر عامل پیشین شرکت صادرات گاز گفت: زمانی بحث صادرات گاز به کویت، پاکستان، امارات و عمان را پیگیر بودیم و اکنون برای هاب شدن باید روی بازار این کشورها تمرکز کنیم، همچنین باید وارد بازار ال‌ان‌جی شویم و بازارهای چین و هند را از مسیر ال‌ان‌جی تامین کنیم.


مهران امیرمعینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره برنامه تبدیل ایران به هاب انرژی اظهار داشت: در نظر داشته باشیم که موضوع هاب انرژی سال‌هاست که مطرح شده اما تاکنون اتفاقی در این حوزه نیفتاده است بنابراین فعلا پروژه‌های این‌چنینی در حد حرف باقی می‌ماند، تا مشکلات سیاسی کشور و مباحث بین‌الملل و بحث سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه میادین گازی و اجرای سریع‌تر پروژه‌های ازدیاد برداشت حل و فصل نشود؛ بعید است که اتفاق خاصی بیفتد و ما بتوانیم هاب انرژی باشیم.

وی با بیان اینکه بنده چشم‌اندازی برای اجرای پروژه‌های گازی از جمله اوپک گازی و هاب انرژی نمی‌بینم، گفت: دلیل این چشم‌انداز مبهم گازی اینکه ما مشکلات ساختاری داریم، هم مباحث سیاسی و هم سرمایه‌گذاری و زیرساختی در کشور مطرح است، بنابراین اگر بناست سازمان جدیدی در حوزه گاز تاسیس شود و یا هاب شدن در حوزه انرژی در دستور کار قرار گیرد؛ باید ابتدا عملکرد مشخص شود با این اوصاف این برنامه‌ها در حد حرف و نوشته باقی خواهند ماند.

مدیر عامل پیشین شرکت صادرات گاز گفت: صادرات گاز منوط به توسعه این صنعت است؛ ما به اندازه کافی ذخایر داریم اما بحث مهم سرمایه‌گذاری و بکارگیری تکنولوژی برای استخراج این ذخایر است، حداقل منابع داخلی ما کفایت نمی‌کند که در حوزه گاز سرمایه‌گذاری کافی داشته و از ذخایرمان برداشت عمده داشته باشیم؛ از یک طرف دیگر افت تولید پارس جنوبی را جبران و از سوی دیگر بتوانیم مازاد گاز را صادر کنیم.

وی بیان داشت: بحث صادرات مربوط به بلندمدت است؛ روند مذاکرات ممکن است چند سال طول بکشد بنابراین اگر از هم‌اکنون شروع کنیم هم می‌توان سرمایه‌گذاری کرد و هم مذاکرات را به سرانجام رسانده و تبدیل به قرارداد کنیم و اگر مازاد خوبی داشته باشیم؛ می‌توانیم هاب تشکیل دهیم و بر اساس آن انتقال گاز را به مصرف‌کنندگان مطرح کنیم اما مسئله اصلی این است که اگر فقط بعنوان واسطه انتقال گاز دیگر کشورها باشیم در حقیقت این فرصت را به رقیب واگذار کرده‌ایم؛ زمانی باید موضوع هاب شدن را مطرح کنیم که خودمان هم در این بازی مشارکت داشته و فقط به عنوان واسطه عمل نکنیم.

امیرمعینی با بیان اینکه برای هاب شدن باید بازار را گسترش داده و در هر کشوری حداقل در منطقه ردپایی از گاز ایران دیده شود، خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر به ترکیه و عراق صادرات داریم اما عدد صادراتی چشمگیر نیست ‌و این برای هاب شدن کافی نیست.

وی تاکید کرد: زمانی بحث صادرات گاز به کویت، پاکستان، امارات و عمان را پیگیر بودیم و اکنون برای هاب شدن باید روی بازار این کشورها تمرکز کنیم، همچنین باید وارد بازار ال‌ان‌جی شویم و بازارهای چین و هند را از مسیر ال‌ان‌جی تامین کنیم.

مدیر عامل پیشین شرکت صادرات گاز یادآور شد: لازمه ورود به بازار ال‌ان‌جی حل مسئله تحریم است هرچند می‌توان به صورذت تک‌محموله صادرات داشت اما پیش‌نیاز ورود جدی به این حوزه  جذب سرمایه‌گذاری و حل تحریم است.


کد مطلب: 221978

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/221978/هاب-گازی-می-شویم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir