کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حفظ کرامت انسانی و حرمت زنان و دختران مطالبه اجتماعی از دولت پزشکیان است

3 شهريور 1403 ساعت 14:00

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم وضعیت معیشتی مردم و حرمت زنان و دختران این سرزمین حفظ شود و همانطور که آقای پزشکیان درباره این موضوعات وعده دادند، امیدوارم این را در عمل ببینیم. آقای پزشکیان در ادامه کار با توجه به آنکه امتیازات زیادی به طرف مقابل دادند چالش‌هایی خواهند داشت اما اگر به چالشی خوردند، انتظار نداریم که استعفا دهند بلکه با مردم صادقانه، رک و راست صحبت کرده و قانون، خط قرمز کاری‌شان باشد.


بهرام پارسایی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ارزیابی رای اعتماد مجلس دوازدهم به کابینه وفاق ملی مسعود پزشکیان گفت: به نظرم هیچ‌ شکی نبود که نمایندگان مجلس به این کابینه رأی می‌دهند؛ چراکه فکر می‌کنم سهمی که آقای پزشکیان به گروه سیاسی مقابل داد بیشتر از سهم هواداران خودش بود. بنابراین اگر رأی اعتماد نمی‌دادند عجیب و غریب بود. یعنی الان سهم اصولگرایان بیشتر از سهم اصلاح‌طلبان در دولت برآمده از رأی اصلاح‌طلبی است. طبیعی بود که مجلس رأی دهد چون آقای پزشکیان کاملا رضایت گروه مقابل را جذب کرد. یعنی بیش از حد انتظار و عرف سیاسی در این خصوص کار کرده است.

وی افزود: شلوغی و هوچی‌گری تعدادی از اصولگرایان علیه چند نفر از اصلاح‌طلبان بیشتر برای تحت‌الشعاع قرار دادن گلایه‌مندی هواداران پزشکیان بود که به او رأی دادند و از این چینش ناراحت بودند. اصولگرایان طوری اعتراض کردند که می‌خواستند بعد از اخذ رأی اعتماد، جو را به نفع دولت و خودشان آرام کنند. یعنی انتقادی که نسبت به معرفی کابینه شکل گرفت، دور از انتظار بود.

پارسایی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین اولویت کاری کابینه دولت پزشکیان را در کدام موضوع می‌بینید، گفت: مطالبه افکار عمومی مشخص است. یکسری مطالبه اجتماعی دارند، یکسری خواستار آزادی‌های مدنی هستند که برخاسته از روح اصول قانون اساسی است و در کنار آن، توجه به مسائل اقتصادی و رفاهی مردم مهم است. مسائل رفاهی مردم شامل همه مسائل می‌شود از مصارف روزمره در موادغذایی، بهداشت و درمان و همه موارد است. یکی از مطالبات عمومی همان مطالبه اجتماعی، حفظ حرمت و کرامت انسانی است که به بهانه‌های مختلف ما شاهد هستیم که تحت عنوان گشت‌ارشاد آن را زیرسوال می‌برند. بررسی حقوق مردم و معترضین از بازنشستگان تا حقوق‌بگیران، کارمندان و ایجاد ثبات اقتصادی در جامعه و کمک به رونق اقتصادی که رکودی همراه با تورم بسیار شدید بر جامعه حاکم است و همین‌طور ایجاد سیاست خارجه متوازن در اولویت قرار دارد و نمی‌توان از هیچ‌کدامِ آن‌ها گذشت. اما امیدوارم آقای پزشکیان بتواند با این کابینه ناهماهنگ از پس این مشکلات بربیاید و موفق باشد. 

این فعال در ارزیابی شباهت عملکرد مجلس پنجم و مجلس دوازدهم در دادن رای اعتماد کامل به کابینه آقای پزشکیان گفت: این شباهت و عملکرد مجلس پنجم و دوازدهم اصلا قابل مقایسه نیست. در مجلس پنجم  درست بود که اکثریت در دست جریان اصولگرا قرار داشت اما عقلانی‌تر برخورد می‌کردند و تا این حد در آن شاهد گروه‌های نوپایی مثل جبهه پایداری نبودیم. علاوه بر آن کابینه‌ای که آقای خاتمی معرفی کرد، کابینه یکدست اصلاح‌طلب برآمده از رأیی بود که به آن وعده داده بودند. طبیعی هم است در کل دنیا حتی در آمریکا هم که آنقدر از لحاظ قوانین و اجرای قانون مدعی است، وقتی یک جناح رأی می‌آورد، اصلا از جناح دیگر استفاده نمی‌کند. موفقیت و عدم‌موفقیت‌شان هم هیچ ربطی به این مسائل ندارد.

وی افزود: کابینه آقای خاتمی یکدست، منسجم و متحد بود و یکی از دلایلی که توانستند از پس مسائل اقتصادی برآیند و یک مقدار مشکلات اقتصادی جامعه رو به بهبود برود، هماهنگی کامل در کابینه آقای خاتمی بود. مضاف بر اینکه شرایط کشورمان بسیار بهتر از الان بود. از ارزش پول ملی گرفته تا نارضایتی مردم که یکی از نشانه‌های نارضایتی، مهاجرت بالای مردم و جوان‌ها است. بنابراین دولت آقای خاتمی نسبت به کابینه آقای پزشکیان قابل مقایسه نیست. مجلس آن زمان با دولت آن زمان تعامل داشت یا کابینه به شکلی قوی بود که توانستند منطقی و محکم دفاع کنند. نمی‌‌گویم کابینه آقای پزشکیان قوی نیست، آنهایی که مورد نقد مجلس بودند توانستند خوب دفاع کنند، اما کابینه امروز بخشی از دولت ناموفق قبلی است و به زبان عامیانه بخواهیم صحبت کنیم جمعی در این کابینه برآمده از دولتی هستند که گوشت کیلویی ۸۰ تومان را تحویل گرفت و ۸۰۰ تومان تحویل داد. به نظرم نحوه رأی‌گیری و نتیجه‌‌ رأی‌گیری این کابینه با کابینه دولت آقای خاتمی اصلا قابل مقایسه نیست.

پارسایی در ارزیابی اینکه پزشکیان گفت که در ابتدا کابینه دیگری در نظر داشته اما به دلیل عدم رای‌آوری عقب نشینی کرده و اما به این معنا نیست که از باورهای خود عقب‌نشینی کند، گفت: این موضوع قابل توجیه نیست که کابینه‌ اصلی را معرفی نکند و بگوید به آن رأی نمی‌دادند. اگر به آن رأی نمی‌دادند اتفاقی نمی‌افتاد. حداقل نشان می‌داد که سیاست او این است. اما اینکه آقای رئیس‌جمهور بگوید سیاست من آن بوده و در عمل طوری دیگر رفتار کردم، خیلی هماهنگی و همخوانی ندارد.  

وی گفت: در نهایت امیدوارم وضعیت معیشتی مردم و حرمت زنان و دختران این سرزمین حفظ شود. امیدوارم آقای پزشکیان همانطور که درباره این موضوعات وعده دادند این را در عمل ببینیم. آقای پزشکیان در ادامه کار با توجه به آنکه امتیازات زیادی به طرف مقابل دادند چالش‌هایی خواهند داشت اما اگر به چالشی خوردند، انتظار نداریم که استعفا دهند بلکه با مردم صادقانه، رک و راست صحبت کرده و قانون، خط قرمز کاری‌شان باشد. امیدواریم اتفاقات مثبتی رخ دهد.


کد مطلب: 221891

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/221891/حفظ-کرامت-انسانی-حرمت-زنان-دختران-مطالبه-اجتماعی-دولت-پزشکیان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir