کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پاپی زاده:درباره وزرا هیچ سفارشی به هیئت رئیسه نشد، خیالتان راحت!

1 شهريور 1403 ساعت 15:00

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌گوید: بنده که عضو هیئت رئیسه هستم به هیچ عنوان از قالیباف به عنوان رئیس مجلس نشنیدم که نظرش بر روی وزیر خاصی باشد اما رویکرد کلی مجلس هم‌افزایی و رویکرد مثبت و دستگیری دولت است،


با اینکه جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به پایان رسید و لیست وزرای پیشنهادی همگی با رأی مجلس، راهی پاستور شدند اما هنوز تحلیل ها درباره جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و رأی اعتماد پابرجاست، خاصه آنها کابینه مورد نظر پزشکیان یکدست رأی آورد.

در این میان برخی از نقش قالیباف و هیات رئیسه در این اتفاق روایت می کنند و می‌گویند هیئت رئیسه در جلسات مذکور اصل بی‌طرفی را رعایت نکرده و گاهاً به سود دولت تذکر داده است.

اما این ادعای منتقدین تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؟ آیا هیئت رئیسه با نگاهی جانبدارانه جلسات مربوط به بررسی صلایت وزرای پیشنهادی و رأی اعتماد را اداره کرده است؟

در پاسخ به این پرسش عباس پاپی‌زاده، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید که هیئت رئیسه مجلس و مخصوصاً شخص قالیباف به هیچ وجه نگاه جانبدارانه نداشته و شخص قالیباف هیچ‌وقت در مورد وزرا توصیه‌ای نداشته است.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآننلاین با عباس پاپی‌زاده، عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

***

*آقای پاپی‌زاده! برخی می‌گویند هیئت رئیسه مجلس در قضیه دادن رای اعتماد به وزرای پیشنهادی بی‌طرفانه اقدام نکرد، این اظهارات تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؟

در جریان جلسات مربوط به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و رای اعتماد هیئت رئیسه به هیچ‌وجه سمت و سوی خاصی نگرفته است. البته فراکسیون مستقلین و فراکسیون انقلاب اسلامی جلساتی برگزار کردند، امکان دارد کسی از اعضای هیئت رئیسه عضو این فراکسیون‌ها باشد که سمت و سوی فراکسیون هم با رأی‌گیری مشخص می‌شود اما بنده که عضو هیئت رئیسه هستم به هیچ عنوان از قالیباف به عنوان رئیس مجلس نشنیدم که نظرش بر روی فرد خاصی باشد.

رویکرد هیات رئیسه و مجلس، همراهی برای تشکیل زودتر کابینه بود

رویکرد کلی مجلس هم‌افزایی و رویکرد مثبت و دستگیری دولت است، به عبارتی مجلس رویکرد تعاملی با دولت داشت، به این ترتیب که پزشکیان را به عنوان رییس جمهور همراهی کنیم که کابینه زودتر و با حداکثر تعامل شکل بگیرد و کار خود را شروع کند. لذا در مورد رای اعتماد دادن به وزرای پیشنهادی هیچ‌کدام از اعضای هیئت رئیسه نه نظری اعمال کردند و نه نظری اعلام کردند.

نمایندگان حق دارند اطلاعاتی که درباره وزرا دارند را با بقیه به اشتراک بگذارند

*در روند بررسی کابینه پیشنهادی رئیس جمهور، آیا نمایندگان توصیه و یا موردی را درباره وزرای پیشنهادی به هیئت رئیسه داشتند؟

برخی از نمایندگان می‌توانند از حق قانونی خود استفاده کنند و از تعدادی از وزرای پیشنهادی دفاع کنند و اطلاعاتی که نسبت به آن وزیر دارند را به همکار خود منتقل کنند. البته این اقدامی است که علنی انجام می‌شود کما اینکه موافق در پشت تریبون از وزیر پیشنهادی مورد نظر خود دفاع می‌کند.

*منظور این است که در روند بررسی وزرای پیشنهادی کابینه نماینده یا نمایندگانی وارد قسمت هیئت رئیسه شدند که توصیه و یا موردی را درباره برخی وزرا اعلام کنند؟

اگر هم توصیه است، توصیه به صورت فردی است یعنی نماینده نظر شخصی خودش را به همکارش منتقل می‌کند و در برخی موارد براساس اطلاعاتی که امکان دارد یک نماینده دارد، از باقی نمایندگان دعوت می‌کند که به این اطلاعات توجه کنند و براساس این اطلاعات به گزینه‌ای رأی بدهند یا ندهند.

*نمایندگان این اطلاعات درباره وزرای پیشنهادی را به هیئت رئیسه هم می‌دهند؟

این اطلاعات را به همه می‌دهند. امکان دارد من هم از وزیری تعریف کنم و از وزیر دیگری تعریف نمی‌کنم، لذا روال عادی است. باهم بحث داریم، مانند همه مردم که موقع رای دادن به یکدیگر سفارش می‌کنند به فلانی رأی بدهید یا ندهید. در مورد نمایندگان هم روال به همین ترتیب است، اشکالی ندارد و خلاف قانون هم نیست.

اما به هیچ‌وجه به هیئت رئیسه سفارش نشده و تا الان هیئت رئیسه هیچ سفارشی را نشنیده و هیچ سفارشی هم به هیئت رئیسه مراجعه نشده است، خیالتان راحت باشد.


کد مطلب: 221797

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/221797/پاپی-زاده-درباره-وزرا-هیچ-سفارشی-هیئت-رئیسه-نشد-خیالتان-راحت

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir