کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو/ تابستان آینده قطع برق متوقف می‌شود؟

31 مرداد 1403 ساعت 10:00

بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد .


در آخرین روز بررسی برنامه‌های وزرا که منتهی به رای‌گیری و تعیین تکلیف کابینه خواهد شد، موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نیروئ نقطه نظرات خود را مطرح کردند .

 پیش از این سه کمیسیون تخصصی انرژی، کشاورزی، آب و کنابع طبیعی و عمران با بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو وی را برای احراز این سمت گزینه‌ی مناسبی دانستند .

مخالفان چه گفتند؟

محسن بیگلری، نماینده مردم سقز در مجلس در مخالفت با عباس علی‌ابادی، وزیر پیشنهادی نیرو گفت: متأسفانه شاهد مدیریت درستی در راستای منابع آبی در کشور نبودیم، شخصی باید در این زمینه به وزارت نیرو معرفی شود که کاردان باشد.

وی در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی نیرو گفت: نیروگاه‌های آب و برق تحت نظارت وزارت نیرو هستند، در سال‌های اخیر تغییرات اقلیمی منجر شده کشور در شرایط بحرانی آب قرار بگیرد، در این زمینه شاهد کاهش آب رودخانه‌ها، همچنین کاهش منابع زیرزمینی هستیم که متعلق به آیندگان است.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه شاهد مدیریت درستی در راستای منابع آبی در کشور نبودیم، شخصی باید در این زمینه به وزارت نیرو معرفی شود که کاردان باشد. دکتر علی آبادی در حوزه خود یعنی صنعت، معدن و تجارت بسیار کارشناس بوده و باید به این وزارتخانه معرفی می‌شد، هم به جهت سوابق کاری و هم به جهت سوابق تحصیلی.

وی افزود: باید کسی به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو معرفی می‌شد که در زمینه مدیریت منابع ابی متخصص باشد، امروز کردستان را مثال می‌زنم، در تابستان متأسفانه این استان با قطعی مکرر برق مواجه بوده، حدود 40 درصد از روستاهای این استان مشکل شبکه‌ آبرسانی دارند، بیش از 60 درصد شبکه آبرسانی کردستان مربوط به دوران جهاد سازندگی است که امروز از فرسودگی رنج می‌برد.

بیگلری خطاب به علی آبادی ادامه داد: آقای علی آبادی امروز بسیاری از روستاهای ما دچار مشکل بی‌آبی هستند، ساعت‌های طولانی با قطعی آب مواجه هستند، امروز سدهای بسیاری در کشور احداث شده است اما مشکل بی‌آبی همچنان پابرجا است، از وزرای قبل از جمله آقای محرابیان تشکر و قدردانی دارم اما باید بپذیریم که نتوانستند در حوزه آبی به درستی عمل کنند، به واسطه احداث سدها با کمبود آب مواجه هستیم، قرار بود تصفیه‌خانه احداث شود اما هنوز در قالب یک وعده باقی مانده است، شما برای جبران این ظلم‌ها و کم و کاستی‌ها چه راهکاری دارید، آیا مدیریت سدها و بهره‌برداری از آنها به همان مناطق اختصاص داده می‌شود؟ ابتدا باید آب مناطقی را که سدها در آنجا احداث شده است را تأمین کند، آیا برای بهره‌برداری از انرژی خورشیدی راهکاری دارید. شما برای وزارت نیرو بسیار مناسب تر بودید.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم بیان کرد: برای تولید برق تجدیدپذیر چه برنامه‌ای دارید؟ بسیاری از کشورها برای تأمین آب و برق از انرژی‌های پاک بهره می‌گیرند، برای بازسازی تأسیسات و تجهیزات آبرسانی و برق‌رسانی چه اقداماتی خواهید داشت؟ به فرض مثال در حوزه انتخابیه بنده چند تیر برق در بحران سیل سقوط کرد و منجر به قطعی برق چند هفته‌ای ساکنین آن روستا شد، برای چاه‌های غیرمجاز و بهره‌برداری از چاه‌ها چه برنامه‌ای خواهید داشت؟ در یک ماه گذشته قطعی برق ضررهای بسیاری به صنعت وارد کرده است، چه کسی جبران کننده آن خواهد بود، آیا در تابستان آینده قول عدم قطعی برق را خواهید داد، آیا در سال آینده قول سهمیه آب کشاورزان را می‌دهید. می‌دانم نگاهتان در حوزه آب و برق عادلانه خواهد بود، مشکل برق ما در حال حاضر به صنایع ضرر زده است، آیا جبران مافات می کنید.

وی ادامه داد: در وزارتخانه صمت شایسته‌سالاری را ندیدیم، آیا در وزارت نیرو شایسته سالاری را خواهیم دید؟ دکتر علی آبادی شما مدیر علمی و جهادی هستید، حق مردم نیست که قربانی مدیریت سنتی باشند، همچنان درگیر مشکل آب و برق باشند.

همچنین حمیدرضا گودرزی، نماینده مردم الیگودرز در صحن مجلس گفت: انتخاب عباس علی آبادی برای تصدی وزارت نیرو نه تنها دستاوردی نخواهد داشت بلکه تیر خلاصی به امید مردم می‌زند.

وی در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی نیرو گفت: رئیس جمهور کابینه وفاق ملی را به مجلس معرفی کردند و این مسئله قابل تقدیر و تشکر است، بنده با کلیت کابینه مشکلی ندارم اما در برخی از موضوعات مشکلاتی وجود دارد که باید به آنها اشاره کنم.

نماینده مردم‌ الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز روز تاریخ‌ساز و لحظاتی سرنوشت‌ساز است، بیان کرد: امروز روز تصمیم بزرگ است، همان طور که می‌دانید نظام با ابرچالش‌های زیادی مواجه است و یکی از این ابرچالش‌ها چالش قطعی آب و برق و ناترازی انرژی است.

وی افزود: ناترازی انرژی نه تنها خسارت زیادی به صنعت وارد  کرده بلکه سبب بالا رفتن نارضایتی مردم از این بخش شده است.

گودرزی افزود: آقای دکتر پزشکیان در شرایطی آقای علی آبادی را برای تصدی وزارت نیرو به مجلس معرفی کرده است که همه می‌دانند سوابق ایشان به حوزه آب و برق باز نمی‌گردد، همچنین انتخاب ایشان نه تنها دستاوردی برای کشور نخواهد داشت بلکه تیر خلاص به تمام امیدهای مردم خواهد زد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به مدیریت علی آبادی در وزارت صمت و مباحث مربوط به خودروسازی گفت: این جای سوال دارد که آقای علی آبادی با مشکلات بخش خودروسازی چه کرد؟ که باید امروز وزارت نفت را به آن بسپاریم از این رو باید تأکید کنم که علی آبادی در وزارت صمت دستاوردی نداشته است و باعث شد تا ما شاهد افت صنعت خودرو باشیم. همچنین باید این مسئله را یادآور شوم که حافظه تاریخی ملت از عملکرد وی در گروه مپنا همچنان فراموش نشده است.

وی تأکید کرد: آقای پزشکیان و نمایندگان مجلس من هم همچون شما بر اساس رسالت خود و پیگیری توصیه‌های رهبری تلاش می‌کنم تا در بسترسازی وفاق ملی سهمی ایفا کنم اما به این نکته توجه خواهم کرد در جای درست و تاریخی خود بایستم.

گودرزی در ادامه با طرح این پرسش مبنی بر اینکه خروج سالیانه 14 میلیارد مترمکعب آب از الیگودرز به چه معناست؟ خطاب به علی آبادی گفت: آقای وزیر پیشنهادی اگر شما این موضوع را می‌دانستید برای ما مرهم بودید نه نمک لذا ما دیگر فرصت تکرار اشتباهات گذشته را نداریم.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس با بیان اینکه وزارت نیرو وزارت حائز اهمیت است، گفت: ما باید فردی اصلح را برای تصدی این وزارتخانه انتخاب کنیم، لذا علی آبادی نمی‌تواند گزینه مناسبی برای این وزارتخانه باشد و در بخش حکمرانی تجربه زیادی ندارد، همچنین فردی که برای تصدی وزارت نیرو انتخاب می‌شود باید در حوزه آب و برق فعالیت موثری داشته باشد ، با این حال ما مشاهده می‌کنیم که علی آبادی تنها برنامه وزرای قبلی را دنبال خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برنامه علی آبادی در وزارت نیرو به اصطلاح سازه‌محور است، گفت: آقای علی آبادی احتمالا موضوع انتقال آب از مناطق پرآب به مناطق کم آب را پیگیری خواهند کرد که این رویه، رویه درستی نخواهد بود.

گودرزی با اشاره به احداث بی‌رویه نیروگاه‌ها و سدها در مپنا و به دست علی آبادی گفت: به واقع احداث همین سدهای عظیم کارشناسی بلای جان کشور شده است از این رو به نظر می‌رسد علی آبادی در دوران فعالیت خود در وزارت نیرو همین رویه‌ها را دنبال خواهد کرد.

موافقان چه گفتند؟

نماینده مردم علی آباد در مجلس با بیان اینکه کشور در 2 حوزه آب و برق دچار چالش شده، گفت: جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای عبور از تنش و ابرچالش آب و برق در کشور ضروری است.

رحمت الله نوروزی در موافقت با برنامه‌های عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: به یقین انتخاب وزیری توانمند برای وزارتخانه نیرو با توجه به بحران شدید آب و برق در تمامی کشور و حتی با همسایگان بسیار ضروری است چرا که ما در این حوزه علاوه بر داخل کشور با همسایگان نیز دچار تنش و چالش شده ایم.

وی در ادامه به برخی از مشکلات حوزه نیرو، اشاره کرد و افزود: عدم بهره برداری نیروگاه ها، ناتوانی در سرمایه گذاری برای بروز کردن تجهیزات و کاهش تصدی گری، وارد کردن بخش خصوصی به جریان تولید انرژی و اجرای اصل 44 قانون اساسی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است از جمله مواردی است که حل آن ها نیازمند داشتن مدیری توانا و کارآمد است چرا که تنها در این صورت می توان مشکلات عدیده صنعت برق و آب را کاهش داد.

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی تولید آب و برق با کمک صندوق توسعه ملی را ضرورتی غیرقابل اجتناب دانست و ادامه داد: کمبود آب و مشکلات پیرامون آن سبب شده مردم از شرق به سمت دیگر شهرها و بیشتر به سمت استان گلستان مهاجرت کنند بنابراین باید به وزارتخانه نیرو به عنوان یک وزارتخانه مهم و حتی امنیتی، اقتصادی و توسعه گرا نگاه کرد.

نوروزی اضافه کرد: اصلاح سیاست الگوی کشت و افزایش بهره وری، ضعف دولت ها در دیپلماسی آب و عدم حل و فصل مشکل ایجاد شده با همسایگان در حقآبه هیرمند و ارس از جمله مسائلی است که آقای علی آبادی باید برای حل و فصل آن قول دهد.

وی مطرح کرد: اقتصاد آب، بهره وری بهینه از آب، توسعه آبیاری تحت فشار و قطره ای با هدف جلوگیری از هدررفت آب و افزایش سهم و حقآبه کشاورزان از جمله مسائل مهمی است که باید به آن ها با هدف ایجاد رفاه عمومی و رونق اقتصادی و کشاورزی توجه کرد

همچنین غلامرضا شریعتی اندراتی در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی نیرو گفت: همکاران عزیز همگی واقف هستید دو چالش مهم در حوزه وزارت نیرو وجود دارد که مهم‌ترین آنها کمبود آب و برق در بخش‌های مختلف مثل صنایع، کشاورزی و مصارف خانگی است. حل شدن این چالش‌ها علاوه بر تجهیزات نیازمند مدیری لایق، جهادی، متخصص و انقلابی است.

وی افزود: آقای علی آبادی تحصیلات مرتبط با وزارت نیرو را از بهترین دانشگاه‌های کشور که دانشگاه تهران بوده، اخذ نموده است و از لحاظ تخصصی برای حل مسایل این وزارتخانه این اطمینان را می‌دهد. فارغ از برخورداری از دانش و تخصص لازم ایشان دارای تجربه قوی در زمینه ساخت پروژه‌های نیروگاهی را دارد و توانایی لازم را برای حل مشکلات این وزارتخانه دارد. تجربه ایشان در زمینه فنی و مهندسی و ساخت نیروگاه‌ها و همچنین احداث سدها و طرح‌های انتقال آب و برق کشور از دیگر امتیازات وی بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم افزود: توجه به بهره‌وری و کاهش تلفات آب و برق و راندمان نیروگاه‌ها مورد دیگری است که در برنامه ایشان دیده می‌شود. توجه به اصلاح اقتصاد آب و برق در جهت خودکفایی صنعت و بهبود شرایط بوده است  توجه جدی ایشان به موضوع منابع محدود آب و نیاز به آب با توجه به رشد جمعیت، توسعه صنعت و بالا رفتن استانداردهای زندگی و الزام به موضوع مدیریت مصرف، تامین آب جدید، استفاده آب‌های غیرمتعارف به خصوص نمک زدایی از آب دریا و استفاده از پس آب در برنامه‌های اصلی ایشان بوده است که این امر نتایج مثبت در آبادانی کشور خواهد داشت.

وی بیان کرد: علی آبادی جزو معدود مدیران ارشد انرژی ایران است که هم در حوزه آب و هم در برق سابقه مدیریت داشته و به چالش‌های این وزارتخانه کاملا مسلط است، تعامل ایشان و مجلس می‌تواند باعث نجات وزارت نیرو از این چالش‌ها باشد. از نمایندگان می‌خواهم با توجه به سوابق ایشان در حوزه نیرو و انرژی و تخصص لازمشان برای جراحی‌های لازم در این حوزه با رای ایشان را راهی ساختمان وزارت نیرو کنند.


کد مطلب: 221719

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/221719/بررسی-صلاحیت-وزیر-پیشنهادی-نیرو-تابستان-آینده-قطع-برق-متوقف-می-شود

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir