کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارزار برکناری زاکانی به حاشیه رفت یا همچنان «شهر نیازمند عطاری دانا و خاموش است»؟

30 مرداد 1403 ساعت 10:45

کارزار برکناری زاکانی طی هفته‌های اخیر به محاق رفت، اما آیا انتقادات از او هم به پایان رسیده است؟


همین که سر و صداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به پایان رسید، کارزاری برای برکناری علیرضا زاکانی شهردار تهران و البته پرحاشیه‌ترین نامزد این انتخابات به راه افتاد.

زاکانی که در مناظره‌های انتخاباتی در پاسخ به مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور منتخب، وقتی‌که از او پرسید «تا آخر می‌مونی دیگه؟» پاسخ داد: «حتما حتما حتما، می‌مانم و نمی‌گذارم شماها رییس‌جمهور شوید.» و نماند مورد غضب منتقدان عملکردش در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های رسمی قرار گرفت.

در متن کارزار مذکور نوشته شده بود: «زبان حال مردم تهران خطاب به ایشان این است که ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان! اگر نمی‌توانی پارک‌های جدیدی برای رفاه مردم بسازی و سرانه ناچیز فضای سبز را توسعه دهی، لااقل دست از سر پارک‌های موجود بردار و به فضای سبز آنها دست‌درازی و درختان را قطع نکن.
‏مسجد سازی کار مومنان و افراد متقی و دارای نیت پاک و خالص و با مال طیب و حلال و بدون شبهه است. در زمین غصبی و با نیت بهره‌برداری سیاسی و تجاری و گنج‌یابی نمی‌توان مسجد ساخت.»

بهانه این بخش از کارزار به ساخت و سازهای پرحاشیه شهرداری تهران در پارک‌های محبوب تهران خصوصا پارک قیطریه و لاله برمی‌گردد. حصارکشی‌ها برای ساخت مسجد و فضاهای فرهنگی در این دو پارک با واکنش‌های منفی زیادی روبه‌رو شده بود. هرچند در ظاهر این پروژه‌ها مسکوت مانده اما خبری هم از برداشته شدن حصارها نیست.

البته فقط این موضوع نبود که پیکان انتقادات تند را روانه صاحب ساختمان بهشت می‌کرد،پای یک قرار مبهم هم در میان بود. شهرداری تهران مدتی قبل قراردادی با یک شرکت چینی برای واردات اتوبوس‌های برقی امضا کرده بود،  ابتدا عنوان شد که این قرارداد محرمانه است. اما به مرور اطلاعاتی از این قرارداد منتشر شد که نشان می‌داد مبلغ قرارداد  ۲ میلیارد یورو است و این شرکت هیچ تخصصی در زمینه خودروهای برقی و حمل و نقل پاک ندارد و آن‌طورکه از متن این قرارداد برمی‌آید تضمین‌های لازم وجود ندارد و در صورت بروز اختلاف راه حل‌های حقوقی مناسب پیش‌بینی نشده است.

البته موضوع این قرارداد به ظاهر محرمانه به جلسه شورای شهر تهران هم رسید و کار چنان بالا گرفت که زمان صحبت زاکانی برخی از اعضا جلسه شورا را به اعتراض ترک کردند.

کارزار جواب کارزار

کارزار علیه زاکانی البته بی‌جواب نماند،‌ طرفداران زاکانی هم دست به کار شدن و کارزاری برای ادامه مدیریت او در شهرداری تهران تشکیل دادند، در متن این کارزار خطاب به شورای شهر تهران نوشته شده است: « با توجه به فعالیت‌های مفید و ارزشمند برادر انقلابی (جناب دکتر زاکانی) در شهر تهران بزرگ، خواهشمند است که تحت تأثیر القائات و فشارهای گروه‌ها و افراد با گرایش خاصی سیاسی جهت تغییر ایشان قرار نگیرید، و ملاک انتخاب مسئولیت در راس شهرداری تهران را، فقط و فقط تخصص و توانمندی و کارآمدی و ایمان و انقلاب‌گری قرار بدهید!»

پاسخ چمران پایان ماجرا بود؟

 در تب و تاب این کارزارها در آخرین جلسات شورای شهر تهران در روزهای آخر تیر ماه بحث برکناری زاکانی علنی شد، تا جایی که مهدی اقراریان، از اعضای شورای شهر تهران اعلام کرد که برکناری شهرداری تهران در دستور کار برخی از اعضای شورای شهر قرار دارد و گزینه ها از داخل شهرداری و برخی از مدیران دولت شهید رئیسی است.

در همین خصوص روزنامه ایران در گزارشی نوشت:  از میان ۲۱ عضو شورای شهر، ۱۰ عضو مخالف زاکانی هستند؛ اعضایی که مشخصاً حامی محمدباقر قالیباف بوده و به نظر می‌رسد تلاش آنها برای برکناری زاکانی نیز بی‌ربط به اختلافات قالیباف و زاکانی نباشد. مخالفان زاکانی تهدید کرده‌اند که اگر در برکناری زاکانی به بن‌بست برسند، به صورت دسته‌جمعی از شورای شهر استعفا خواهند داد.

با همه این اظهارنظرها و اختلافات، مهدی چمران در جلسه ۱۵ مرداد شورای شهر رسما در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط پیش آمده و حواشی هفته‌های گذشته در شورای شهر تهران و تهدید برخی از اعضای شورای شهر تهران به استعفا و استیضاح شهردار تهران آیا زاکانی تا پایان این دوره از مدیریت شهری در شهرداری تهران باقی خواهد ماند یا خیر گفت: البته این موضوع را بنده نمی‌توانم پیش‌بینی بکنم. قاعدتا شرایط به گونه‌ای است که فکر می‌کنم همین مسیر را تا پایان دوره دنبال کنیم تا آقای زاکانی در شهرداری تهران به فعالیت خود ادامه بدهد اما صرفه و صلاح شورای شهر تهران نیز بسیار مهم است.

رییس شورای شهر گفت: قطعا ما مطالبات و تذکرات اعضای شورای شهر تهران به صورت ویژه پیگیری و دنبال می‌کنیم و هر جا ایرادات و اشکالاتی باشد آنها را به شهرداری تهران گوشزد می‌کنیم تا با پاسخ به ابهامات و سوالات، مشکلی پیش نیاید.

هر دم در هوس جای دیگر نباشد...

علیرضا زاکانی که در جریان مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به واسطه شدت مواضعش، به تانک انقلاب مشهور شده بود، حالا که همه این مسائل را پشت سرگذرانده،‌ عصر دیروز نشستی با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار کرده و گویا در آن نشست درباره قرارداد شهرداری تهران با چین توضیحاتی داده است. 

خبرگزاری خبرآنلاین برای این نشست دعوت نبوده و البته شاید هم دعوت‌نامه نشست برای خبرآنلاین فرستاده شده اما به مقصد نرسیده است با همه این حرف‌ها علیرضا زاکانی،‌ چه نشست خبری با تاخیر چندین ماهه بگذارد، چه نشست نگذارد، چه در آن جلسه خبرنگاران به پاسخ سوالات خود رسیده باشند، چه نرسیده باشند، اما در حافظه شهروندان تهرانی انتقاداتی جدی پابرجاست.

گواه این موضوع صحبت‌های مهم نرگس سلیمانی در جلسه شورای شهر در تاریخ ۲۴ تیر ماه است، آنجایی که سلیمانی می‌گوید: از وقتی وارد شورا شدیم شهر تغییر قابل توجهی نداشته و حمل و نقل عمومی، جمع آوری پسماند، اختلال در مدیریت امور شهری و ارتباط مردم با شهرداری همچنان وضعیت مناسبی ندارد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه استفاده از حلقه تنگ دوستان در شهرداری یکی دیگر از مسائل موجود است، یادآور شد: جهت گیری غلط شهرداری در استفاده از کمیسیون ها همچون کمیسیون ماده پنج نیز از دیگر مسائل است و بارها گفتم که این کمیسیون قلک شهرداری نیست. در برخی موارد بدون وجود امضا و اجماع لازم، مصوبات کمیسیون ماده پنج را غیر قابل اجرا می کند.

سلیمانی با اشاره به مقبولیت و مشروعیت به عنوان دو اصل اساسی در جایگاه شهردار تهران، گفت: وقتی مقبولیت از بین می‌رود مشروعیتی باقی نمی‌ماند. اصلاح امروز منتج به نتیجه نخواهد شد. شهر نیازمند عطاری دانا و خاموش است تا در سکوت تلاش کند بدون هیاهو هر دم در هوس جای دیگر نباشد.


کد مطلب: 221652

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/221652/کارزار-برکناری-زاکانی-حاشیه-رفت-یا-همچنان-شهر-نیازمند-عطاری-دانا-خاموش

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir