کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرین وضعیت شیوع تب دنگی در کشور

30 مرداد 1403 ساعت 8:45

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با ابراز نگرانی نسبت به فعالیت بیشتر پشه آئدس با خنک‌تر شدن هوا، گفت: در حال حاضر، پشه آلوده تنها در یک نقطه از کشور حضور دارد و انتقال محلی فقط در این نقطه صورت می‌گیرد.


دکتر شهنام عرشی  درباره آخرین وضعیت انتقال محلی «تب دنگی» گفت: در حال حاضر، پشه آلوده در یک نقطه از کشور حضور دارد و انتقال محلی در این نقطه صورت می‌گیرد. پیش از این، حضور پشه آلوده در ۲ نقطه کشور یعنی «بندر لنگه» در استان هرمزگان و شهرستان «چابهار» گزارش شد؛ در نتیجه، انتقال محلی در این ۲ نقطه به ثبت رسیده بود. گزارش‌ها بیانگر این است که مورد ابتلای محلی در بندر لنگه برای مدتی گزارش نشده است.  

وی ادامه داد: در حال حاضر، پشه آلوده در شهر «چابهار» استان سیستان‌وبلوچستان حضور دارد و سبب انتقال محلی می‌شود. اگرچه پشه آلوده در یک نقطه کشور حضور دارد اما نسبت به افزایش فعالیت پشه با خنک‌تر شدن هوا به ویژه در شهر چابهار احساس نگرانی می‌کنیم.  

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره وضعیت انتقال محلی تب دنگی خاطرنشان کرد: اگر پشه آلوده در هر منطقه‌ای حضور داشته باشد امکان انتقال محلی تب دنگی در آن منطقه وجود دارد. با توجه به این شرایط، اگر افراد در معرض گزش پشه آئدس قرار گیرند، امکان ابتلای آنها به تب دنگی وجود دارد. نکته مهم و اساسی این است که امکان انتقال بیماری تب دنگی در مناطق حضور پشه آلوده وجود دارد و انتقال بیماری هیچ‌گاه منتقی نمی‌شود.  

وی با بیان اینکه پشه به صورت گسترده در نقاطی از کشور مستقر شده، گفت: پشه آئدس در ۷ استان کشور یعنی ۳ استان شمالی و ۴ استان جنوبی کشور مستقر شده است. برخی از نقاط کشور نیز در مجاورت ۷ استانی که پشه به صورت گسترده در آن‌ها وجود دارد، هستند و بنابراین خطر گسترش پشه به این استان‌ها نیز وجود دارد. بنابراین اگرچه پشه‌ای در نقاط مجاور استان‌های مذکور، گزارش نشده اما احتمال حضور پشه در آنها وجود دارد. «پارس‌آباد مغان» و «بیله‌سوار» در استان اردبیل، «خداآفرین» در استان آذربایجان شرقی جزو مناطقی هستند که احتمال حضور پشه در این مناطق نیز وجود دارد. 

عرشی تاکید کرد: قسمت‌هایی از استان کرمان، جنوب استان فارس، استان خوزستان و استان زنجان جزو مناطق مستعد حضور پشه آئدس هستند؛ اما هنوز پشه در این مناطق صید نشده است. پشه در مناطقی که دارای آب و هوایی گرم هستند به تدریج نفوذ می‌کند.


کد مطلب: 221647

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/221647/آخرین-وضعیت-شیوع-تب-دنگی-کشور

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir