کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آبله میمونی چقدر کشنده است؟

28 مرداد 1403 ساعت 21:40

متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه سویه‌ای از ویروس آبله میمونی که در حال حاضر شیوع دارد سویه‌ای جدید و جهش یافته است، گفت: ویروسی که اکنون شیوع دارد، ۱۰ درصد کشندگی دارد و ضایعات و علائم بیمار نیز در این سویه بیشتر است.


به گزار مردم سالاری آنلاین، سازمان بهداشت جهانی (WHO) به‎ تازگی بالاترین سطح هشدار خود را برای بیماری آبله میمونی صادر کرده و تاکید کرده است که بیش از ۱۴ هزار مورد ابتلا و ۵۲۴ مرگ در آفریقا طی سال جاری از آمار سال گذشته فراتر رفته است.

سلامت نیوز در خبری نوشت:آمیتیس رمضانی درباره علائم آبله میمونی ضمن اشاره به اینکه ممکن است فردی که دچار این بیماری شده یک هفته تا ۱۴ روز علائم نداشته باشد، گفت: از جمله علائم این بیماری می‌توان به تب، سردرد و بدن درد اشاره کرد و عفونت اولیه شبیه سرماخوردگی است. سپس غدد لنفاوی گردن و زیر بغل بزرگ می‌شوند و پس از چند روز از بروز علائم نیز ضایعات پوستی ظاهر می‌شود و ابتدا از مخاط دهان بروز پیدا می‌کنند. این ضایعات که شبیه تاول هستند از داخل دهان و داخل و روی گلو و سپس روی صورت و بعد از آن روی دست و پا منتشر می‌شوند و کف دست و پا را نیز فرا می‌گیرند. سر این ضایعات چرکی است و سپس زخم می‌شود و می‌افتد و خشک می‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است همه بیماران این علائم بالینی را به طور کامل نداشته باشند و  فردی بدون تب و بدن درد ضایعات پوستی داشته باشد، ادامه داد: ظاهر بیماری شبیه بیماری آبله است. داخل ضایعات تاولی مایعی است که مسری است و این ضایعات دردناک و همراه با خارش است. ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد تا این بیماری بهبود یابد. در برخی از افراد نظیر کودکان، مادران باردار و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند این بیماری شدیدتر است و ممکن است با عوارضی مثل درگیری ریوی و مغزی همراه باشد و در مواردی نیز منجر به فوت شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه سویه‌ای از ویروس آبله میمونی که در حال حاضر شیوع دارد سویه‌ای جدید و جهش یافته است، افزود: این سویه مسری‌تر و تهاجمی‌تر است و کشندگی بیشتری دارد و اگر ویروسی که ۲ سال پیش شیوع داشت یک درصد کشندگی داشت ویروسی که اکنون شیوع دارد، ۱۰ درصد کشندگی دارد و ضایعات و علائم بیمار نیز در این سویه بیشتر است.


کد مطلب: 221569

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/221569/آبله-میمونی-چقدر-کشنده

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir