کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هشدار هواشناسی؛ رگبار و رعد و برق در ۱۹ استان

28 مرداد 1403 ساعت 16:45

سازمان هواشناسی برای برخی استان ها هشدار زرد صادر کرد.


به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در ۱۹ استان همچنین وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در ۱۳ استان هشدار داد.

بنابر گزارش ایسنا سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار باران، رعدو برق، وزش باد نسبتا شدید تا شدید موقت و در برخی نقاط گردوخاک یک‌شنبه (۲۸ مرداد) در گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، مرکز و جنوب اردبیل، ارتفاعات استانهای زنجان، قزوین، البرز و تهران، جنوب سیستان و بلوچستان، شمال هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان، نوار شرقی استانهای فارس و چهارمحال بختیاری و نوار غربی اصفهان و دوشنبه (۲۹ مرداد) در گیلان، جنوب و مرکز اردبیل، ارتفاعات مازندران، شمال شرق آذربایجان شرقی، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب غرب کرمان، شمال هرمزگان، جنوب و نوار شرقی فارس و جنوب اصفهان پیش‌بینی می‌شود.

این وضعیت جوی سه‌شنبه (۳۰ مرداد) در ارتفاعات استان‌های مازندران، تهران و البرز، شمال شرق آذربایجان شرقی، نیمه جنوبی کرمان، فارس، شرق و غرب و شمال هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان، چهارشنبه (۳۱ مرداد) در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، نیمه جنوبی کرمان، نیمه شرقی کهگیلویه و بویراحمد و جنوب اصفهان، پنج‌شنبه (اول شهریور) در جنوب سیستان و بلوچستان، نیمه جنوبی کرمان، هرمزگان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر، نوار شرقی خوزستان و نوار غربی چهارمحال بختیاری و جمعه (۲ شهریور) در جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان، نوار غربی فارس، کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان، چهارمحال بختیاری و جنوب مرکزی حاکم خواهد شد.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتا شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ و درختان کهن‌سال اشاره کرد.

سازمان هواشناسی نسبت به خودداری از اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار با اشاره به افزایش گرادیان فشاری آمده است: وزش باد نسبتا شدید تا شدید، در نواحی مستعد با گردوخاک و احتمال توفان گردوخاک به‌ویژه در شرق کشور یکشنبه در خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان، اصفهان، یزد، قم، جنوب تهران، مرکزی، کرمانشاه و کردستان، دوشنبه در خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، همدان، لرستان و مرکزی و سه‌شنبه در جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی کرمان، خوزستان و ایلام دور از انتظار نیست.

این شرایط آب و هوایی چهارشنبه برای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق و جنوب سمنان، یزد، اصفهان، مرکزی و قم، پنج‌شنبه برای جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، یزد، اصفهان، مرکزی، لرستان، کرمانشاه، کردستان و ایلام و جمعه برای خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، شمال کرمان، یزد، قم، مرکزی، اصفهان، همدان، کرمانشاه، ایلام و کردستان پیش‌بینی می‌شود.

کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال از اثرات حاکمیت این وضعیت جوی است.

به توصیه سازمان هواشناسی پرهیز از تفریح کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابجایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها و بسته نگه داشتن در سالن‌های پرورشی مد نظر قرار گیرد.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.


کد مطلب: 221552

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/221552/هشدار-هواشناسی-رگبار-رعد-برق-۱۹-استان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir