کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سکوتِ پایداری ها در روز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات

28 مرداد 1403 ساعت 14:00

اسماعیل خطیب درحالی امروز پشت تریبون جایگاه ویژه مجلس رفت و از صلاحیت خود و برنامه هایش برای حضور در دولت پزشکیان دفاع کرد، که سه سال پیش در همین جایگاه ایستاده بود و از برنامه هایش برای حضور در دولت رئیسی دفاع کرده بود.


صحن علنی مجلس امروز هم مثابه روز گذشته میزبان دولتی ها بود، برخی معاونان رئیس جمهور بودند و برخی دیگر وزرای پیشنهادی او.

پزشکیان اما امروز به بهارستان نیامده بود تا عارف از جایگاه معاون اول نماینده رئیس جمهور در صحن مجلس باشد.

دومین روز و سومین جلسه از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، با بررسی صلاحیت یک وزیر امنیتی همراه بود. «سید اسماعیل خطیب»، وزیر پیشنهادی اطلاعات امروز (۲۸ مرداد) زیر ذره‌بین نمایندگان رفت تا صلاحیت او برای تکیه به صندلی مهم ساختمانِ امنیتی خیابان شهید عراقی مورد بررسی قرار بگیرد. 

قرعه به نام وزیر رئیسی افتاد

اگر چه در روزهایی که مسعود پزشکیان، در حال بررسی و نهایی کردن لیست کابینه پیشنهادی خود برای بردن به بهارستان بود، نام‌های چون احمد شفیعی، مصطفی پورمحمدی، محمود علوی و حتی محسن اسماعیلی برای حضور در رأس وزارت اطلاعات به گوش می‌رسید اما در نهایت قرعه برای تصدی بر این وزارت خانه کلیدی، بار دیگر به نام اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات دولت سیزدهم افتاد. 

۲۲۲ رأی خطیب بازهم تکرار می شود؟

 این دومین باری است که صلاحیت اسماعیل خطیب، برای گرفتن رأی اعتماد از نمایندگان زیر ذره‌بین آنان قرار خواهد گرفت و او پیش از نیز در جریان در شهریور ماه ۱۴۰۰، توانست ۲۲۲ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۱۷ رأی ممتنع از بهارستانی‌ها بگیرد. 

رأی آوردن خطیب در شهریور ۱۴۰۰ هم سهل و راحت نبود، او در همان زمان با مخالفت‌های تند و تیز پایداری‌ها روبه‌رو شده بود و مخالفان او ادعاهای عجیبی را درباره او مطرح کرده بودند. چنانچه، حسین جلالی، نماینده وقت رفسنجان درباره اسماعیل خطیب مدعی شده بود: «حوزه علمیه قم کانون انقلاب و قیام امام (ره) است، انقلاب از قم آغاز شد. علت حدوث انقلاب قم بود، دشمن از سال ۷۰ به فرمایش مقام معظم رهبری آنتی تز انقلاب را از قم کلید زد. باید علت حدوث انقلاب علت بقا هم باشد، نباید آنتی تز انقلاب در قم شروع شود که حضرت آقا بفرمایند تز انقلاب قم بود و حوزویان مراقب باشد آنتی تز از آنجا شروع نشود. آقا فرمودند حوزه باید انقلابی بماند. آقای خطیب از سال ۷۰ مدیرکل اطلاعات قم شدند و همزمان این توطئه ها توسط دشمن آغاز شد، هم حوزه غیرانقلابی و هم آنتی تز انقلاب. انتظار حوزه از آقای خطیب پیش بینی، پیشگیری و شناسایی بود.»

او گفته بود: «گروه های مختلف سکولار در قم دارای مواضع و رفتارهای سیاسی مختلف به مقابله با اصل نظام و ولایت فقیه پرداخته و با شخصیت های نفوذی در نظام ارتباطاتی داشتند چرا این موارد به مراجع اطلاع رسانی نشده، شما که هر روز خبرنامه به دفاتر می دادید اما هیچ گاه تبیین نشد. البته همیشه فتنه و فتنه گران برجسته و انقلابی ها کمرنگ می شدند. در فتنه ۸۸ برای سقوط نظام تلاش کردند. آن هایی که انقلابی بودند را نمی گذاشتند به خبرگان بروند اما آن ها که سکولار بودند را می گذاشتند که برای خبرگان نامزد شوند. آقای خطیب در قم بیکار نبودند و افراد انقلابی با پرونده سازی به دادسرا احضار می شدند.»

حسین میرزایی، نماینده اصفهان و غلامحسین رضوانی نماینده تهران از دیگر مخالفان او در آن سال بودند. مجتبی ذوالنوری نماینده قم، امیرقلی جعفری بروجن نماینده بروجن و محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه نیز در موافقت با حضور او در وزارت اطلاعات نطق کرده بودند.

موافقت کمیسیون های امنیت ملی و شوراها با صلاحیت خطیب

اما در جلسه امروز طبق روال جلسه رای اعتماد به وزرا، ابتدا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گزارش خود را درباره صلاحیت سید اسماعیل خطیب و برنامه های او قرائت کرد که ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون از نظرات مثبت اکثریت اعضای کمیسیون به وزیر مورد نظر پزشکیان خبر داد. 

سپس نوبت به گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی رسید که برای بار دوم مهر تایید مجلس برای حضور خطیب در وزارت اطلاعات زده شود. 

یک مخالف در مقابل ۲ موافق

بعد از قرائت گزارش‌ها، مجلس وارد بررسی نظرات مخالفان و موافقان شد. هر چند که در جلسه بررسی صلاحیت خطیب در دولت رئیسی، ۳ مخالف و ۳ موافق او برای بیان نظراتشان پشت تریبون  قرار گرفتند  اما در این دوره تنها یک مخالف و 2 موافق پشت تریبون رفتند.

مجتبی زارعی، نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات پشت تریبون رفت. او که بارها در میان اظهاراتش حملات تند و تیزی را به اسحاق جهانگیری، سید محمد خاتمی، محمد جواد ظریف و محمد جواد آذری جهرمی مطرح کرد، با اشاره به مخالفت خود با خطیب گفت: «من به وزیر پیشنهادی اطلاعات رای منفی می‌دهم اما رای من نمادین است،  من اینجا نمی‌خواهم درباره عظمت دستگاه اطلاعاتی صحبت کنم اما امروز یک جهاد تبیین دارم؛ ضمناً هیچ یک از نمایندگان را دعوت به رای ندادن به آقای خطیب نمی‌کنم.»

نماینده تهران با طرح این پرسش که آیا دستگاه اطلاعاتی شکست نداشته است؟ گفت: «شکست داشته اما پیروزی‌های دستگاه اطلاعاتی بر ناکامی‌ها و شکست‌های آن غلبه دارد.»

وی افزود: «امام خامنه‌ای ۱۲ معیار برای کابینه دادند و سیاست اقدام این ۱۲ معیار را نیز اعلام کردند؛ ایشان فرمودند که مجلس با دولت همکاری کند و دولت حساسیت‌های مجلس را در نظر بگیرد.»

اگر چه جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات با نطق مجتبی زارعی تا حدی تند و تیز آغاز شد اما با حضور احمد جباری، نماینده بندرلنگه و از موافقان اسماعیل خطیب، در پشت تریبون، فضای صحن آرام گشت. 

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی وزیر اطلاعات گفت: «خطیب در دولت سیزدهم وزیر اطلاعات بوده، چرا توسط پزشکیان به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات دولت چهاردهم به مجلس معرفی شد؟ چون او با ملاک‌ها و معیارهایی که رهبری فرمودند تطابق داشت.»

وی افزود: «خطیب از رزمندگان دوران دفاع مقدس است که در همان دوران در دفاع از کیان اسلام به افتخار جانبازی رسیده است. او همچنین برادر شهید والا مقام هم هست. خطیب مسئولیت حفاظت قوه قضائیه را هم برعهده داشته است.»

همچنین جباری با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اطلاعات همه فعالیت‌ها و عملکردش در ساختار اطلاعاتی و امنیتی کشور بوده است؛ گفت: «خطیب شخصیت فراجناحی است و به هیچ حزب و گروه و جناح سیاسی تعلق ندارد. روز گذشته برای ثبت‌نام دفاع از خطیب به عنوان وزیر اطلاعات نزدیک به ۱۵۰ نماینده اعم از کرد و بلوچ و از لر و فارس از سنی و شیعه از اصلاح طلب و اصولگرا از پایداری و مستقلین، برای دفاع از خطیب و سپس برنامه‌های او ثبت‌نام کردند، یعنی دفاع کردند.» 

علاءالدین بروجردی، نماینده لارستان در مجلس دوازدهم، هم در موافقت با سید اسماعیل خطیب گفت: «دوستان مستحضر هستند در مصوبه مجلس در سال ۶۲، چهار شرط را برای وزارت اطلاعات تصویب کردیم، شرط اول آن تحصیلات در حد اجتهاد بود، شرط دوم اشتهار به داشتن تقوا، شرط سوم داشتن سابقه روشن از نظر سیاسی و مدیریتی و شرط چهارم عدم عضویت در احزاب‌، سازمان‌ها و گروه‌ها.» 

وی ادامه داد: «وزارت اطلاعات درگیر یک جنگ چند وجهی است و نیازمند یک توامندی ویژه است. به حق امام خمینی(ره) این سربازان را سربازان گمنام امام زمان(عج) نامیدند، این‌ها در خانواده خود هم محروم و مظلوم و گمنام هستند. مستحضر باشید که بسیاری از اقدمات وزارت اطلاعات و بسیاری از توطئه‌های دشمن قابل اعلام نیست. ده‌ها حادثه خنثی شده در کشور وجود دارد که قابل اعلام نیست. وزارت اطلاعات با قدرت عمل کرده و در برابر طراحی‌های دشمن قوی عمل کند.»

پاسخ خطیب به بهارستانی‌ها

پس از ارائه سخنان نمایندگان مخالف و موافق، سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات، پشت تریبون قرار گرفت و به معرفی برنامه‌های خود پرداخت و از مقابله با تروریست‌ها و گروه‌های ضد امنیتی گفت. 

وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: «در منطقه‌ای هستیم که با جنگ‌ها و تنش‌های متعددی مواجهه بود، از جمله خلق درنده‌ترین مصداق تروریست تکفیری تحت عنوان داعش.»

خطیب بیان کرد: «رویارویی دشمن با انقلاب اسلامی از رو اول تا امروز همواره وجود داشته و امروز دشمن جنگ ترکیبی را پیش گرفته است. امروز زیر سرویس‌های اطلاعاتی، ۵۳ کشور میز ایران دارند و در بسیاری از سرویس‌های ضد امنیتی، تقسیم کار صورت گرفته است.»

بنابر گفته وزیر اطلاعات دولت سیزدهم، «با این همه جمهوری اسلامی با لطف خداوند و تدبیر حکیمانه رهبری و مجاهدت‌های سربازان گمنام امام زمان همچنان در مسیر پیشرفت برای امنیت در حرکت کرده است و دستگاه‌های امنیتی و نیروهای مسلح توانستند امنیت را تامین کنند و این روند ادامه خواهد داشت.»

وی ادامه داد: «وزارت اطلاعات به عنوان مادر اطلاعاتی کشور توانسته با همکاری با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور گام‌هایی در راستای خنثی‌سازی اقدامات تروریستی دشمن پیش گیرد و خالت آفندی را پیش گیرد. وزارت اطلاعات با اقدامات ضد تروریستی طرح‌های دشمن را با شکست مواجه کرده است.»

خطیب بازهم رأی بهارستان نشینان را می گیرد؟

پیش بینی ها در هفته ای که برنامه وزرای پیشنهادی کمیسیون ها درحال بررسی بود و اظهارنظرها از گوشه و کنار مجلس حکایت از آن دارد که با وجود آنکه یکی از محورهای اصلی انتقاد به کابینه پیشنهادی پزشکیان از سوی حامیانش حضور وزیر اطلاعات دولت رئیسی در لیست بود، اما شانس رأی آوری خطیب از مجلس اصولگرا بالا است و او یکی از کسانی است که روز چهارشنبه به عنوان «وزیر اطلاعات دولت چهاردهم» از بهارستان به پاستور خواهد رفت.


کد مطلب: 221541

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/221541/سکوت-پایداری-روز-بررسی-صلاحیت-وزیر-پیشنهادی-اطلاعات

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir