کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

این ۶ شهر ایران جزو گرم‌ترین شهرهای جهان شدند+جدول

27 مرداد 1403 ساعت 16:45

بر اساس اطلاعات سایت‌های بین‌المللی، شهرهایی مانند طبس، ‌امیدیه و دزفول که در تاریخ ۱۵ ماه آگوست به ترتیب گرم‌ترین شهرهای جهان لقب گرفتند، در ادامه لیست گرم ترین شهرهای سال زابل و اهواز همچنین آبادان هم به چشم میخورد.


به گزارش مردم سالاری آنلاین از وزارت نیرو، تابستان سال جاری در حالی در منطقه غرب آسیا آغاز شد که استقرار گنبد حرارتی در این منطقه منجر به افزایش بی‌سابقه دمای هوا و ایجاد مشکلات فراوان در حوزه تأمین انرژی برق پایدار شد.

ایلنا نوشت: به دنبال این رخداد و ایجاد این مخاطره طبیعی، بسیاری از کشورهای منطقه به ناچار محدودیت‌های شدیدی را در حوزه تأمین برق شهروندان اجرایی کرده و به عنوان نمونه کشور کویت و ترکیه با اعلام جدول خاموشی تلاش کردند تا میزان مصرف برق شهروندان را کاهش داده و کنترل کنند.

بررسی داده‌های هواشناسی در وب سایت‌های معتبر بین‌المللی مانند eldoradoweather.com نشان می‌دهد در مرداد ماه و به صورت مرتب تعدادی از شهرهای ایران در لیست گرم‌ترین شهرهای گرم جهان قرار داشتند و جدا از این مسأله همچنین شمار شهرهای منطقه غرب آسیا که در این لیست قرار داشتند نسبت به دیگر نقاط جهان به مراتب بیشتر بود.

به طور مثال در تاریخ ۱۵ آگوست (۲۵ مردادماه) سه شهر طبس، ‌امیدیه و دزفول به ترتیب گرم‌ترین شهرهای جهان بودند و افزون بر این ، شهرهای زابل، اهواز و آبادان نیز به ترتیب در رتبه‌های نهم، دهم و پانزدهم شهرهای گرم جهان قرار داشتند.

بررسی‌ها در خصوص دیگر شهرهای گرم جهان نیز نشان داد که شهرهایی مانند کویت در کشور کویت، ناصریه، فاو، بصره، سماوه، اماره در کشور عراق، نوک کندی در کشور پاکستان و مدینه در عربستان در تاریخ مورد اشاره در لیست ۱۵ شهر گرم جهان قرار گرفتند.

واقعیتی غیرقابل باور که اثبات می‌کند استقرار گنبد حرارتی در غرب آسیا تا چه میزان درجه هوا را در این منطقه نسبت به سایر مناطق جهان افزایش داده است.

از جمله ویژگی‌های منحصر بفرد این موج گرما، نزدیک شدن دمای شب و روز و افزایش بی‌سابقه کمینه دما بود که منجر به پایداری دمای گرم در شبانه روز و طول ماه بود.

این رخداد که کارشناسان از آن به عنوان یک مخاطره طبیعی همانند دیگر مخاطرات مانند سیل، زلزله، طوفان و... یاد می‌کنند در فصل تابستان سال جاری مشکلات فراوانی را برای اکثر کشورهای منطقه غرب آسیا به ویژه در حوزه تأمین آب و انرژی و بهداشت رقم زد.

مستند به گزارش پایگاه خبری theconversation.com به دلیل اوج‌گیری دمای هوا در کشور عربستان در ایام برگزاری مراسم حج در عربستان تنها در یک هفته نزدیک هزار نفر جان خود را به دلیل گرمازدگی از دست دادند.

در ایران نیز بر اساس اعلام رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در مناطق گرمسیری و در فصل تابستان سال جاری شمار مراجعات مردمی به بیمارستان‌ها به دلیل گرمازدگی نسبت به سال‌های گذشته به شدت افزایش یافت.

افزون بر چالشی که موج شدید گرما در حوزه سلامت شهروندان رقم زد، در حوزه آب و انرژی نیز مشکلات فراوانی برای کشورهای منطقه ایجاد شد و همان طور که مورد اشاره قرار گرفت برخی کشورها مانند ترکیه و کویت ناگزیر نسبت به اعلام جدول خاموشی اقدام کردند.

در ایران نیز افزایش شدید دمای هوا در کنار نزدیک شدن دمای شب و روز فشار بی‌سابقه‌ای را به شبکه‌های تأمین آب و برق وارد کرد و به واسطه فعال شدن شبانه‌روزی سامانه‌های سرمایشی، مصرف برق خانگی را نسبت به سال‌های گذشته به مراتب افزایش داد و به دنبال رکورد شکنی‌های مکرر تقاضای مصرف برق، میزان مصرف برق کشور نسبت به سال گذشته ۹ درصد بیشتر شد.  

شرایطی که با اتخاذ تدابیر لازم و اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف با کمترین مشکل در تامین برق پایدار کشور سپری شد و امید می‌رود با کاهش دما درروزهای آتی پایداری شبکه برق نیز هر چه بیشتر تداوم یابد.


کد مطلب: 221492

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/221492/این-۶-شهر-ایران-جزو-گرم-ترین-شهرهای-جهان-شدند-جدول

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir