کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ورود پرهمهمه مجلس به بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی

27 مرداد 1403 ساعت 14:39

اولین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه چهاردهم، امروز با سخنان نمایندگان موافق، مخالف و دفاعیات رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.


زنگ بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، از ساعت ابتدایی صبح امروز ( ۲۷ مرداد ماه) توسط محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس دوازدهم به صدا درآمد. مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری چهاردهم نیز به همراه محمدرضا عارف معاون اول، علی طیب‌نیا مشاور عالی رئیس جمهوری و دیگر مشاوران و معاونان خود در ساختمان هرمی شکل بهارستان حضور پیدا کرد و به دفاع از ۱۹ وزیر مورد نظر خود پرداخت. 

لیست اسامی ۱۹ وزیر پیشنهادی، روز شنبه (۲۱ مرداد ماه) در مجلس اعلام وصول شده بود و صلاحیت وزرای پیشنهادی طی هفته گذشته در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفته بود.
مخالفت ها با کابینه پیشنهادی که طی هفته اخیر از سوی چهره های مختلف مطرح شده بود، امروز نیز از تریبون باز مجلس اعلام شد، چه زمانی که برخی از سن بالای کابینه پیشنهادی گلایه کردند چه آنها که عدم حضور اهل سنت در کابینه پیشنهادی نماینده حامی پزشکیان در ایام انتخابات را دلخور کرده بود.
حمایت ها از کابینه هم کم نبود، آنها که معتقدند بودند رئیس جمهور کابینه وفاق ملی تشکیل داده و البته تشکیل این کابینه برای او هزینه زا هم بوده است.

 پزشکیان فرزند مجلس است

جلسه علنی مجلس با موضوع بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی چهاردهم با اظهارات محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس دوازدهم، آغاز شد. وی ضمن خیر مقدم به رئیس جمهور، معاونان او و وزرای پیشنهادی، گفت: «آقای پزشکیان فرزند مجلس هستند، امروز به خانه خود آمدند، به آقای دکتر عارف، معاونان، مشاوران و وزرای پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم عرض خیر مقدم دارم.»
وی  در ادامه به جلسات هفته گذشته کمیسیون‌های مجلس با وزرای پیشنهادی برای بررسی برنامه‌های آنها اشاره کرد و گفت: «هفته گذشته جلسات بسیار مفصل، دقیق و منظم بین وزرای پیشنهادی و همه کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد که این جلسات حداقل از هشت صبح تا هشت شب و بعضا تا ساعاتی بیشتر ادامه داشت و شناخت خوبی از بعد کارشناسی بین نمایندگان و وزرای پیشنهادی حاصل شد.»
قالیباف با بیان اینکه براساس ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی از امروز بحث مربوط به بررسی کابینه در صحن علنی شروع می‌شود که طبق زمانبندی تا روز چهارشنبه ادامه دارد، ادامه داد: «امیدوارم با یک همدلی و بررسی دقیق و با در نظر گرفتن جنبه‌های کارشناسی بتوانیم در پایان وقت قانونی کار را ادامه دهیم که بیش از ۳۶ ساعت وقت مفید خواهد بود و تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت در نهایت روز چهارشنبه رای‌گیری برای وزرای پیشنهادی صورت می‌گیرد.»

مردم ما را پاسخگوی نیازها و خواسته‌های خود نمی‌بینند

 پس از آن نیز مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری چهاردهم که پشت تریبون مجلس قرار گرفته بود، به دفاع از برنامه‌ها و دولتمردان پیشنهادی‌اش پرداخت. پزشکیان، که از ۲ ساعت و نیم وقت خود،  قانونی خود، فقط ۹۶ دقیقه را استفاده کرد، از همکاری دولت و مجلس و التزام به قانون اساسی و عمل به قانون برنامه هفتم گفت. او همچنین درباره شعار دولت خود «وفاق ملی» و انتخاب وزرا بر اساس آن توضیحاتی ارائه کرد و بار دیگر وجود تحریم‌ها و عدم تصویب FATF را یک ضعف دانست. 
پزشکیان خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود، سرخوردگی‌ها و ناامیدی‌های فزاینده شکل می‌گیرد و نتیجۀ آن نابودی اعتماد و سرمایه است، زوال امید و افول سرمایه‌ها و بی‌اعتمادی مردم را شاهد خواهیم بود. کشور در شرایط خطیر و مردم در وضعیت سخت اقتصادی هستند و بی‌عدالتی بخش های قالب اقتصادی را بر گرفته است. مردم احساس نارضایتی دارند و ما را پاسخگوی نیازها و خواسته‌های خود نمی‌بینند و بی‌میلی آنها برای شرکت در انتخابات نشانه سرخوردگی‌هاست.»
پزشکیان در بخشی دیگر از اظهاراتش نسبت به روند و ریکرد فعلی انتقاد شدیدی را مطرح کرد و گفت؛ « با روش فعلی تصور اینکه به جایی خواهیم رسید دیوانگی است؛امکان ندارد با روشی که تا الان ادامه دادیم به جایی برسیم. ایران امروز برای عبور از بحران ها نیازمند وفاق ملی و همبستگی و مشارکت ملی است. رهبر انقلاب همه قوا و نهادهای حاکمیتی را ملزم به این امر نموده اند.»
رئیس جمهور اما در خلال اظهاراتش گلایه ای نیز از سروصدا و همهمه نمایندگان کرد و در پایان اظهاراتش باردیگر این کنایه را زد و با بیان اینکه نطق طولانی شده و نمایندگان حوصله صحبت کردن ندارند، اظهاراتش را زودتر از موعد قانونی به پایان رساند تا از فرصت قانونی اش در زمانی دیگر بهره بگیرد.

مخالفان و موافقان به صف شدند

پس از اظهارات رئیس جمهوری نوبت به اخطار قانون اساسی و تذکر آیین‌نامه‌ای نمایندگان رسید که برخی از پارلمانی‌ها در واکنش به اظهارات پزشکیان بر سر قانون برنامه هفتم، تذکر و اخطارهایی را مطرح کردند. 
سپس به قید قرعه، موافقان و مخالفان کابینه قرعه کشی شدند که براساس قانون ۵ نفر موافق و ۵ نفر مخالف، می توانستند به بیان نظرات خود درباره کلیات برنامه وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم بپردازند. هر چند که بر اساس قانون نمایندگان می‌توانند بخشی از وقت ۱۵ دقیقه‌ای خود یا همه صحبت‌های خود را در اختیار دیگر نماینده قرار دهند، آنچنان که ابوالقاسم جراره، نماینده تهران وقت خود را در اختیار حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین شهر قرار داد تا او به عنوان اولین مخالف به بیان اظهارات خود بپردازد. 
تقسیم وقت ها باعث شد که به جای ۵ موافق، ۸ موافق کابینه پیشنهادی پشت تریبون قرار بگیرند و به جای ۵ مخالف هم ۶ مخالف پشت تریبون بروند.
میانگین سنی بالای ۶۰ کابینه پیشنهادی، نبود برنامه‌های عملیاتی برای تحقق تکالیف برنامه هفتم، انتقادات از عدم حضور اهل سنت در کابینه پیشنهادی، حضور یک زن در کابینه پیشنهادی، سهم خواهی از کابینه و ...محور سخنان موافقان و مخالفان دولت چهاردهم بود. چنانچه روح‌الله ایزدخواه، نماینده تهران و مخالف کابینه پیشنهادی در مجلس گفت: «در روزهای اخیر شاهد طرح انتقادات تندی از جناح اصلاحات به رئیس‌جمهور بودیم که چرا از عناصر تندرو استفاده نشده است که اتفاقا این از نقطه قوت کابینه است؛ دولت و مسئولیت در جمهوری اسلامی کاسبی اقتصادی و سیاسی نیست و امروز چوب تندروی و افراط را از دو جناح سیاسی در کشور خورده‌ایم آن هم در شرایطی که رهبری به صراحت فرمودند تقسیم‌بندی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را قبول ندارند و امسال از دو قطبی سازی پرهیز دادند.»
مسلم صالحی، نماینده فارس هم به عنوان مخالف کابینه پیشنهادی گفت: «قرار بود میانگین سنی کابینه جوان تر از این باشد. تقریبا مسن ترین کابینه دولت را در طول دولت های انقلاب داشتیم. توجه به پراکندگی جغرافیایی نیز در انتخاب کابینه رعایت نشد. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از مردم در کابینه حضور ندارند. استان فارس حتی یک وزیر هم ندارد.»
در این میان، روح‌الله متفکر آزاد، نماینده تبریز نیز در موافقت با وزرای پیشنهادی پزشکیان گفت: «اصول بسیاری در بررسی وزرای پیش‌بینی شده مطرح شده، دفاع کردن از آنها یعنی حرکت به سوی آینده، این سیاست‌گذاری بر مبنای وفاق همگانی، پیشگیری از فقر مطرح شده است، در موضوعاتی که در طول سال‌های مختلف بیان شده را مورد توجه قرار داده‌ایم؛ در دولت آقای رئیسی اقدامات مثبتی رخ داد، امیدواریم دولت چهاردهم آن را ادامه دهد. دولت فرصت ندارد باید با سرعت و شتاب مشغول کارهای اساسی شویم، هر کدام از وزرا که به حاشیه برود دیگر فرصتی برای اصلاح نخواهد بود.»

یاران دیروز، مخالف شدند؟ /پای ظریف به صحن باز شد

در این میان، اظهارات دو نماینده مجلس و عضو فراکسیون مستقلین مجلس در مخالفت با کابینه پیشنهادی پزشکیان، از حواشی و نکات مهم اولین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بود، خاصه آنکه تا قبل از برگزاری انتخابات مسعود پزشکیان که به عنوان نماینده تبریز در خانه ملت حضور داشت عضو همین فراکسیون بوده و محمد قسیم عثمانی و مجید نصیرپور در رقابت‌های انتخاباتی از او حمایت کرده بودند. 
عدم حضور اهل تسنن در میان وزرای پیشنهادی با گلایه های تند و تیز نماینده بوکان همراه شد. محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان در مجلس که نطق طوفانی را در مجلس داشت، خطاب به پزشکیان گفت: «شما از نادیده گرفتن حقوق زنان سخن گفتید اما آیا به گفته های خود عمل کردید؛ در کل جامعه زنان تنها به یک شیرزن اعتماد کردید اما در کابینه خود از اهل سنت استفاده نکردید، شما برای تغییر آمدید و هیچ کس در طول تاریخ باعث دلگرمی بانوان و اهل سنت نشده بود اما هیچ کس هم به اندازه شما باعث دلسردی آن ها نشده است. «
وی افزود: «قرار بود دولت شما، دولت همه مردم ایران باشد اما حتی حاضر نبودید به یک نفر از اهل سنت اعتماد کنید. چرا به هیچ کدام از نخبگان اهل سنت میدان ندادید؟ اگر به وعده هایتان در مورد اهل سنت عمل نکنید سرمایه اجتماعی خود را از دست می دهید و مردم شما را در بحران ها همراه نخواهند کرد. آقای پزشکیان، شما حتی حاضر نشدید به ما توضیح بدهید چرا در بین نخبگان اهل سنت به هیچ کدام میدان ندادید. در جواب من گفتید در کردستان که رای ندادند
اظهارات عثمانی با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد، ابتدا قالیباف در موضع گیری عجیب مدعی شد که نباید به دوقطبی سازی جعلی کرد و بعد از اؤ مرتضی محمودی، نماینده تهران در مجلس دوازدهم، در واکنش به اظهارات عثمانی، گفت: «صحبت‌هایی که مطرح شد، صحبت‌های به جایی نیست اما دلیل آن، سخنان آقای ظریف در تلویزیون و معیار گذاشتن برای کابینه توسط ایشان است، ایجاد توقعات اشتباه است. بگذارید آقای رئیس جمهور با عقلانیت انتخاب کند، که بخش اعظم این عقلانیت را در کابینه مشاهده می‌کنیم.»
مجید نصیرپور، نماینده سراب، هم از دیگر منتقدان پزشکیان بود، او که تاکید داشت برای رأی آوری پزشکیان تلاش کرده، در نطق مخالفت خود، گفت: «تعهد پزشکیان ایجاب می‌کند که در ترکیب کابینه تجدیدنظر کند. مخالف دولت نیستم چراکه همه انرژی و وقت خود را گذاشتم که پزشکیان رای بیاورد هیچ توقعی ندارم چراکه به دلیل اعتقادم این کار را انجام دادم. آقای پزشکیان شما امید را زنده کردید و این امیدواری باید ادامه داشته باشد. اما در حال حاضر متوسط سن کابینه ۶۰ سال است و از طرفی به زنان قول دادید اما از آنها در مناصبی که مناسب آن نیستند، استفاده کردید.«

استقبال بهارستانی‌ها از معرفی وزیر زن توسط پزشکیان

از دیگر نکات قابل توجه در میان اظهارات موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی پزشکیان، حمایت پارلمان نشینان از معرفی یک زن در بین وزرای پیشنهادی بود. سارا فلاحی، نماینده ایلام به عنوان موافق کابینه پیشنهادی گفت: «حضور وزیر زن یکی از نقاط قوت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم است چراکه او برخلاف بسیاری از مردان سیاست آسانسوری بالا نرفته است. پشت سرش دلالان سیاسی، زمین‌خواران‌ و هلدینگ‌های فاسد نیستند بلکه پدر شهیدش پشت سرش است.»
زهرا خدادادی، نماینده ملکان هم از دیگر موافقانی بود که بیان کرد: «معرفی یک خانم برای تصدی وزارت راه و شهرسازی، امیدهای جدیدی را در جامعه نخبگانی و جامعه زنان ایجاد کرده است.»
جالبتر آنکه مسلم صالحی، نماینده فارس، که از مخالفان وزرای پیشنهادی بود با اشاره به معرفی یک زن به عنوان وزیر راه بیان کرد: «توجه به مسئله جنسیت در بحث کابینه، را در اظهارات موافقان و مخالفان نمایندگان شاهد بودیم، یک وزیر زن متخصص و متعهد به مجلس معرفی شد و در جلسه کمیسیون دفاعیات را انجام دادیم. امیدواریم نمایندگان خوشحالی از حضور زنان در کابینه را در قالب رأی اعتماد خود نشان بدهند و او را حذف نکنند.«

پزشکیان گلایه کرد، کوچک‌زاده معترض شد

اولین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه چهاردهم با حواشی هم روبه‌رو بود، چنانچه هنگامی که قالیباف  از پزشکیان خواست برای سخنرانی به جایگاه بیاید، مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران که پیش از این هم به ترکیب معاونان رئیس‌جمهور اعتراض کرده بود، از صندلی خود بلند شد و خطاب به رئیس‌ مجلس خواستار تذکر شد و گفت که؛ «به نحوه معرفی افراد، برنامه‌های پیشنهادی وزرا و کلیت کابینه پیشنهادی دولت اعتراض دارد.»   قالیباف در پاسخ به درخواست کوچک‌زاده گفت: «اجازه دهید آقای پزشکیان سخنان خودشان را مطرح کنند و در فرصت بعدی در خدمت شما خواهیم بود.»
هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان هم، صحن علنی بهارستان با بی‌نظمی و رفت و آمد نمایندگان همراه بود که عدم گوش کردن آنان به سخنان رئیس دولت چهاردهم باعث گلایه پزشکیان شد. پزشکیان با کنایه به نمایندگان گفت: «من اصول را سریع می‌خوانم زیرا طولانی که می‌شود حوصله نمایندگان سر خواهد رفت.»
در این میان، سخنان پزشکیان که به مذاق مخالفان و تندروهای بهارستان خوش نیامده بود، باعث شد تا از همان ابتدا، هدف حملات و انتقادات آنان قرار بگیرد. حمید رسایی، نماینده تهران در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شد: «جلسه رأی اعتماد و سخنرانی آقای پزشکیان تمام شد. مثل اینکه یک نوار را به عقب برده باشید! مجددا درحال شنیدن همان حرف‌ها که درجلسه تنفیذ، تحلیف شنیدیم به همراه تپق‌های مکرر که درنهایت هم گناهش افتاد گردن نمایندگان! آقای پزشکیان خودش حوصله خواندن متن را نداشت گفت نمایندگان حوصله ندارند!»
همچنین گعده نمایندگان به دور مسعود پزشکیان، رفت و آمد وزرای پیشنهادی و گپ و گفت آنان با نمایندگان نیز از دیگر حواشی صحن علنی بود که با تذکر قالیباف به وزرا را درپی داشت.
* در جدول زیر اهم اظهارات موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی را بخوانید؛
نام نماینده موافق/ حوزه انتخابیه اظهارات نام نماینده مخالف/ حوزه انتخابیه اظهارات
محمد مهدی فروردین/ نماینده فیروزآباد * عنصر تعاملی ما نباید حذف باشد، باید به سمت جذب رفت، جریان های سیاسی داخلی در ۴۰ سال گذشته نتوانستند یکدیگر را از صحنه سیاست حذف کنند. هرکدام در مقاطعی قصد حذف یکدیگر را داشتند اما پویایی جامعه ایرانی و عقبه تاریخی این خاک عزیز اجازه برخورد حذفی را تاکنون نداده است چرا که حذف و برخورد حذفی به نزاع سیاسی مداوم، امنیتی شدن و خشونت آمیز شدن زندگی سیاسی و ناکارآمدی می انجامد.
* دکتر پزشکیان با شعار با هم دعوا نکنیم و در کنار یکدیگر باشیم که در واقع هم این عمل را نشان داد بر صندلی ریاست جمهوری نشسته است، می طلبد ضمن وجوه نظارتی مجلس، یاری گر او باشیم. پزشکیان رئیس جمهوری صادق، دانشمند، فرزانه و مردمی به قول رهبر معظم انقلاب با نحوه انتخاب کابینه خود نشان داده است به دنبال بازسازی و ترمیم سیاست غیر حذفی است.
* پزشکیان می خواهد سیاست در آغاز راهی قرار گیرد که بتوان سیاست ورزی به مثابه کنش معطوف به خیر جمعی انجام داد نه کنشی برای حذف دیگری و انحصارگری در قدرت.
* پزشکیان کابینه خود را بر اساس وفاق ملی انتخاب کرده است، وی با انتخاب نامزدهایی برآمده از گرایش های سیاسی مختلف به این توافق سازی عمل کرده است. حتی انبوه انتقادات را به جان خریده است و حال مجلس در موقعیتی قرار گرفته که در یک تعامل سازنده و چارچوب وظایف نظارتی خود به کابینه پیشنهادی رأی اعتماد دهد. امیدوارم دولت وفاق ملی پس از رأی اعتماد از مجلس پیگیری و تسهیل منافع ملی و مسائل عمومی را با توجه به فرمایشات حکیمانه رهبر معظم انقلاب و اسناد بالادستی نظام سرلوحه کار خود قرار داده و مطالبات مردمی به ویژه در حوزه معیشتی و اقتصادی را تحقق بخشد.
حسینعلی حاجی دلیگانی/ شاهین‌شهر * از روی دلسوزی که به نظام و کشور دارم می گویم که شما صادق، با اراده، صریح و شفاف هستید. می دانم که برای کمک به حل مشکلات کشور آمدید.
* انتظار داشتیم همان روزی که اسامی وزرا آمد، برنامه های کلی دولت نیز به دست ما می‌رسید. جنابعالی بفرمایید برنامه شما برای اجرای عدالت چیست؟
* درباره زنان و خانواده مطالب قابل قبولی بیان نشده که نیاز به برنامه ریزی دارد، در قانون برنامه هفتم توسعه آمده است که نرخ ۸ درصد رشد توسعه باید اتفاق بیفتد؛ چگونه می خواهید این رشد ۸ درصد را عملیاتی کنید.
* امروز یکی از مشکلات عمومی مردم مسکن است برای این موضوع چه برنامه‌ و راهکاری دارید؟ دیدگاه دولت راجع به رشد نقدینگی و بهره بانکی چیست؟
* یارانه‌های پنهان کشور بالغ بر ۲ هزار هزار میلیارد تومان است،دولت چه برنامه ای دارد؟ می خواهید چه اقدامی در این زمینه انجام دهد؟
* موضوع اتباع بیگانه و خدمات و انرژی که مصرف می‌کنند برای مردم مهم است. نمی‌گویم همه این‌ها بروند اما خدمات کشور باید در مرحله اول برای ایرانیان باشد.
روح‌الله متفکرآزاد/ تبریز *رییس جمهور در معرفی کابینه به وفاق ملی عمل کرده و همه سلایق سیاسی را در کابینه آورده است. رای اعتماد به وزرای پیشنهادی یعنی اینکه ایران در کدام‌مسیر حکمرانی حرکت خواهد کرد. مخصوصا اینکه رهبری درباره کابینه ۱۲معیار نظیر صداقت، عدم سوءسابقه، را جزو معیارهایی برشمردند که مجلس باید به آنها توجه کند.
*رویکرد کلی دولت و نوع تعامل رییس جمهور با مجلس برای ما اهمیت دارد.
* شرعا نمی‌توانیم رای سیاسی و جناحی بدهیم، بلکه براساس کارآمدی به اعضای پیشنهادی کابینه رای می‌دهیم.
* اصول بسیاری در بررسی وزرای پیش‌بینی شده مطرح شده، دفاع کردن از آنها یعنی حرکت به سوی آینده، این سیاست‌گذاری بر مبنای وفاق همگانی، پیشگیری از فقر مطرح شده است، در موضوعاتی که در طول سال‌های مختلف بیان شده را مورد توجه قرار داده‌ایم؛ در دولت آقای رئیسی اقدامات مثبتی رخ داد، امیدواریم دولت چهاردهم آن را ادامه دهد. دولت فرصت ندارد باید با سرعت و شتاب مشغول کارهای اساسی شویم، هر کدام از وزرا که به حاشیه برود دیگر فرصتی برای اصلاح نخواهد بود.
محمدقسیم عثمانی/ نماینده بوکان * وفاق ملی با جمع اضداد حاصل نمی شود، دولت اشتراکی ناهماهنگی به دنبال دارد و باید مرتب گزینه ها را تغییر داد و این موضوع باعث تعطیلی و ایجاد مشکلات در امور کشور می شود، شما از تبعیض سخن گفتید و قرار بود صدای بی صدایان باشید و ناامیدان و بی صدایان را امیدوار و از روش غلط گذشته انتقاد کردید و آمدید منشأ اصلاح باشید و از جوان گرایی و جفا در حق جامعه اهل سنت سخن گفتید.
* شما از نادیده گرفتن حقوق زنان سخن گفتید اما آیا به گفته های خود عمل کردید؛ در کل جامعه زنان تنها به یک شیرزن اعتماد کردید اما در کابینه خود از اهل سنت استفاده نکردید، شما برای تغییر آمدید و هیچ کس در طول تاریخ باعث دلگرمی بانوان و اهل سنت نشده بود اما هیچ کس هم به اندازه شما باعث دلسردی آن ها نشده است.
* ما به شما امید داشتیم و باور داشتیم طلسم عدم اعتماد به جامعه اهل سنت را خواهید شکست؛ رهبر معظم انقلاب یکی از مهم ترین پست ها را به یک کرد اهل سنت سپرد اما شما به این منوال عمل نکردید.
* قرار بود دولت شما، دولت همه مردم ایران باشد اما حتی حاضر نبودید به یک نفر از اهل سنت اعتماد کنید. چرا به هیچ کدام از نخبگان اهل سنت میدان ندادید؟ اگر به وعده هایتان در مورد اهل سنت عمل نکنید سرمایه اجتماعی خود را از دست می دهید و مردم شما را در بحران ها همراه نخواهند کرد. آقای پزشکیان، شما حتی حاضر نشدید به ما توضیح بدهید چرا در بین نخبگان اهل سنت به هیچ کدام میدان ندادید. در جواب من گفتید در کردستان که رای ندادند.
رضا علیزاده/ نماینده ورزقان *من موافق او هستم به این دلیل که به دنبال تشکیل دولت وفاق ملی است که بعد از چند دهه در کشور رخ می دهد، باید قدردان آن باشیم.
* چند دهه است که این اقدام را نمی توانند انجام دهند و هزینه آن را پرداخت کنند. اما آقای پزشکیان با تشکیل دولت وفاق ملی و معرفی این کابینه هزینه سنگین را پرداخت کرده و می کند.
* اقای پزشکیان در مجلس هم دنبال این بود وفاق ملی رخ دهد. ما نباید به بهانه های کوچک  در این راه سنگ اندازی کنیم.
* بدنه جامعه هم فشار روانی را از روی دولت بردارد. خود رئیس جمهور متوجه است که در چه شرایطی قرار دارد.
* همانگونه که نماینده مخالف آقای عثمانی گفت؛این فشار در حوزه های مختلف بر عهده پزشکیان سنگینی می کند؛ مردم انصاف به خرج دهند.
* آقای پزشکیان تاکید بر رعایت قانون دارد. وی در زمان انتخابات  هم تاکید داشتند و وزرای پیشنهادی هم تاکید می کنند که پیروز سیاست های کلی نظام و برنامه هفتم توسعه است. این مهم است و می تواند کشور را بعد از چند دهه سرو سامان دهد.
مرتضی محمودی/ نماینده تهران * دوستان فرمودند برنامه ارائه شده به مجلس همانطور که در مناظرات فرمودید، برنامه هفتم و سیاست کشور است. ما نمی توانیم با آن مخالفت کنیم زیرا اگر مخالف باشیم به عنوان مخالفت با برنامه هفتم است. یاداوری می کنم که برنامه هفتم تکالیف و اهداف مشخصی را تعیین کرده است، باید برای رشد ۸ درصدی  زمان بندی که دارد برنامه دقیق عملیاتی داشته باشید.
* اما برنامه عملیاتی و ریز برنامه‌ها و روشی که برای رسیدن به تکالیف برنامه هفتم است کجاست؟ ما تا به امروز آنان را ندیدیم. گاهی تکالیفی وجود دارد که زمان بندی آن ۳ ماه است، باید تا ۳ ماه دیگر بررسی شود که تکلیف خود را انجام داده اید یا خیر؟
* دستگاه‌های مخالف در بهم پیوستگی در برنامه هفتم می توانند برنامه منسجم داشته باشند، در این چیدمان دولت و در برنامه هفتم نمی توانیم ادعا کنیم که دستگاه ها با هم هماهنگ هستند و حداقل زمان را محقق کنند. ۳ ماه دیگر چه می کنید؟
* {با اشاره به اظهارات قسیم عثمانی}: ما می‌دانیم که دولت آقای پزشکیان در هر صورت با شرایطی که در قالب وفاق ملی یک دولت مرضی الطرفین رو ایجاد کردند. اگر چه روی برخی از وزرا نکاتی مطرح است.
جلیل میرمحمدی میبدی/ تفت و میبد * خود پزشکیان در کمیسیون تلفیق حضور داشت و در آنجا مصوبه‌ای درباره نظام‌ سلامت در برنامه هفتم تصویب کردیم. دولت چهاردهم دولت وفاق ملی است، سهم‌خواهی نیست می‌گویند چرا پزشکیان در کابینه از همه استفاده نکرده، مگر می‌شود؟ پزشکیان با توجه به قولی که داده از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کند.
* آقای پزشکیان روی سخن من با شما است. نظام سلامت پزشکیان پاشنه آسیب دولت شما است. بسیاری از موارد از جمله افزایش درآمد سلامت به ۶ میلیارد یورو ، استقرار نظام پزشکی خانواده، آماده‌سازی نظام سلامت همگی در برنامه هفتم توسعه حضور دارند. اما جای مواردی نظیر به روز رسانی شبکه درآمد و استفاده از نیروهای تمام وقت پزشکی در این برنامه خالی است.
* نوری قزلجه از جمله افراد توانمند است که کمیسیون کشاورزی باید از آن حمایت کند. ساماندهی اتباع، حمایت از ورزش، تعیین تکلیف نیروهای شرکتی، معلم‌های حق‌التدریسی از جمله مواردی است که دولت باید به آنها ورود پیدا کند.
* {با اشاره به ضرورت سازماندهی اتباع که مطالبه همه مردم است و اجرای فوق‌العاده خاص کادر درمان، تایین تکلیف نیروهای شرکتی، خرید خدمات، خدمتگزاران، اجرای قانون متناسب سازی حقوق بازنشستنگان تاکید کرد}: ما از شما حمایت می‌کنیم اما برنامه وزرا را با جزئیات بررسی خواهیم کرد.
روح الله ایزدخواه/ نماینده تهران * در روزهای اخیر شاهد طرح انتقادات تندی از جناح اصلاحات به رئیس‌جمهور بودیم که چرا از عناصر تندرو استفاده نشده است که اتفاقا این از نقطه قوت کابینه است؛ دولت و مسئولیت در جمهوری اسلامی کاسبی اقتصادی و سیاسی نیست و امروز چوب تندروی و افراط را از دو جناح سیاسی در کشور خورده‌ایم آن هم در شرایطی که رهبری به صراحت فرمودند تقسیم‌بندی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را قبول ندارند و امسال از دو قطبی سازی پرهیز دادند.
* جهت‌گیری‌های اعلام شده دولت همچون توانمندکردن مردم خوب است، بنده از دانشجویانی بودم که در ابتدای دهه ۸۰ بیانیه تقدیر از آقای پزشکیان به خاطر رویکرد ضداشرافی ایشان را امضا کردم اما این رویکرد در برنامه وزرای معرفی شده کمرنگ است. بجز دو سه وزیر که برنامه‌شان را مبتنی بر عدالت اعلام کردند، این موضوع در برنامه سایر وزرا کمرنگ دیده می‌شود.
* توجه به وضعیت مردم و عدالت‌محوری و دوری از تبعیض لازم است، انتظار می‌رود روحیه عدالت‌محوری در دولت در جریان باشد و همچنین شاهد مردمی‌سازی اقتصاد باشیم. علاوه بر این معاونین وزرا از جوانان انتخاب شود.
سارا فلاحی/ ایلام * ایران به شوق زندگی در مرگ رویین‌ تن شده، ایران یک تن واحد است و اقوام و مذاهب گوناگون اجزای این تن واحد هستند. بنده به عنوان یک‌ ایرانی، یک کُرد و یک مسلمان افتخار می‌کنم که خون پاک اقوام و ادیان گوناگون در خاک ایران با هم آمیخته است و از درخت تنومند ایران نگهداری کردند.
*پزشکیان دست یاری دراز کرده که در دولت‌وفاق ملی خدمت کند. امروز جامعه ما خسته است و نباید برای آن خستگی بیش از حد ایجاد کرد.
* اجازه داده نشده تندروها در قلب کابینه قرار بگیرند همچنین پزشکیان از چهره‌های نسبتا جدید استفاده کرده ‌و چرخش نخبگان را عملیاتی کرده است.
* حضور وزیر زن یکی دیگر از نقاط قوت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم است چراکه او برخلاف بسیاری از مردان سیاست آسانسوری بالا نرفته است. پشت سرش دلالان سیاسی، زمین‌خواران‌ و هلدینگ‌های فاسد نیستند بلکه پدر شهیدش پشت سرش است.
* رئیس جمهور تلاش کرده تا وفاق ملی را علیرغم فشارهای مختلف در کابینه خود عملی کند لذا ما از ایشان انتظار داشتیم زنان بیشتری را در کابینه استفاده کند، همچنین انتظار داشتیم از برادران و خواهران اهل سنت و اقلیت های دینی در کابینه استفاده کند.
مسلم صالحی/اقلید و سرحد چهاردانگه * آقای پزشکیان این حضور سلایق مختلف باعث نشود صدای واحدی را از کابینه نشنویم و اختلافاتی در امور اجرایی را ایجاد کند.
* امیدواریم که این فرصتی را که محیا کردید برای کابینه بتوانید به بهترین شکل استفاده کنید.
* توجه به مسئله جنسیت در بحث کابینه، را در اظهارات موافقان و مخالفان نمایندگان شاهد بودیم، یک وزیر زن متخصص و متعهد به مجلس معرفی شد و در جلسه کمیسیون دفاعیات را انجام دادیم.
* امیدواریم نمایندگان خوشحالی از حضور زنان در کابینه را در قالب رأی اعتماد خود نشان بدهند و او را حذف نکنند.
* قرار بود میانگین سنی کابینه جوان تر از این باشد. تقریبا مسن ترین کابینه دولت را در طول دولت های انقلاب داشتیم. توجه به پراکندگی جغرافیایی نیز در انتخاب کابینه رعایت نشد. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از مردم در کابینه حضور ندارند. استان فارس حتی یک وزیر هم ندارد.
* برنامه های وزرا در کمیسیون ها به شکل کلی ارائه شد. انتظار داشتیم کابینه آقای پزشکیان تخصصی تر بود. این امکان وجود داشت تا وزرا تخصصی تر معرفی شوند. متاسفانه برخی از رزومه های وزرای پیشنهادی ضعیف است.
* آقای پزشکیان کسانی هستند که برای رای آوردن شما در مجلس سینه سپر کرده اند. توهین و تهمت ها شنیدند اما پای عقیده خود ماندند. امیدواریم با نمایندگان مشورت داشته باشید. نمایندگان در برنامه های اجرایی دخالت نخواهند داشت.
زهرا خدادادی/ ملکان * وزرای پیشنهادی نشان دهنده تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور برای انتخاب همکاران از جناح‌های مختلف کشور در راستای وحدت ملی بود، از آقای پزشکیان تشکر می‌کنم.
* البته بعد از معرفی اعضای کابینه برخی از افراد با عینک سیاسی به موضوع نگاه کردند و گفتند که چرا برخی از وزارتخانه‌ها، از اردوگاه مقابل انتخاب شده است.
* بجز عنصر وفاق ملی و متکثر سیاسی، عنصر کارشناسی هم در اعضای کابینه پیشنهادی کاملاً برجسته است.
* معرفی یک خانم برای تصدی وزارت راه و شهرسازی، امیدهای جدیدی را در جامعه نخبگانی و جامعه زنان ایجاد کرده است.
* از اردیبهشت سال جاری که آن حادثه برای شهید رئیسی اتفاق افتاد، علیرغم تلاش زیادی که سرپرست ریاست جمهوری و وزرای دولت سیزدهم انجام دادند اما بسیاری از دستگاه‌ها اعلان با وقفه در فعالیت خود مواجه هستند و کشور نیازمند تعیین سریع اعضای کابینه است و نباید بلاتکلیف بماند.
مجید نصیرپور سردهایی/ سراب * تعهد پزشکیان ایجاب می‌کند که در ترکیب کابینه تجدیدنظر کند. مخالف دولت نیستم چراکه همه انرژی و وقت خود را گذاشتم که پزشکیان رای بیاورد هیچ توقعی ندارم چراکه به دلیل اعتقادم این کار را انجام دادم.
* آقای پزشکیان شما امید را زنده کردید و این امیدواری باید ادامه داشته باشد. اما در حال حاضر متوسط سن کابینه ۶۰ سال است و از طرفی به زنان قول دادید اما از آنها در مناصبی که مناسب آن نیستند، استفاده کردید.
* پزشکیان بایدبه وعده‌های خود عمل کند. نخبگان ایران اینجا نشستند چرا وفاق ملی را کلمه جدید قلمداد می‌کنیم؟ پیش‌رو در وفاق ملی مرحوم هاشمی رفسنجانی بود کما اینکه‌روحانی هم این رویه را ادامه داد.
* مگر زمان جنگ برای رفتن روی مین می‌پرسیدیم تو چپ یا راست هستی؟ حالا چرا سر تقسیم غنایم دعوا می‌کنیم؟
* ما عادت داریم خون دل می‌خوریم اما انتظار داریم مدیران ارشد در مسیر درست باشند.
* در مجلس ششم من نماینده نبودم اما کارمند مجلس بودم متاسفانه اشتباهاتی رخ داد، تحصن این مجلس اشتباهات بود حوادث ۸۸ حتما اشتباه بود. در تاریخ سیاسی ایران اتفاقات زیادی افتاده است. روی اشتباهات دیگران متمرکز نشویم بلکه روی اشتراکات متمرکز شویم. این تنها جمله حمایتی من از پزشکیان است.
شاهرخ رامین/ نماینده دماوند و فیروزکوه * راه ایجاد وفاق تفکیک مذاهب، اقوام و جنسیت نیست لذا با تاکید بر لزوم دلجویی از تمام اقوام و گروه‌های فکری همه را به پرهیز از تفرقه‌افکنی و اصرار به تفکیک مردم به صف‌های دروغین دعوت می‌کنم.
* آقای رئیس جمهور دانشمند فرزانه، صادق و مردمی تشکر می‌کنم که طبق عهدی که با مردم و نمایندگان مردم بستید با علم به اینکه برای عبور از گردنه‌های موجود و پیش رو همه گروه‌های سیاسی با همه توان باید به میدان کار و تلاش بیایند در پیشنهاد وزرا ترکیبی از وفاق را رعایت نمودید.
* رفاه طبقات پایین در کوتاه مدت اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، ایجاد اشتغال، عدالت در نظام مالیاتی، توسعه نظام تامین اجتماعی و توجه به منافع مردم از بندهای برنامه‌ دولت آقای مسعود پزشکیان است.
* در روزهای گذشته در ملاقات با آزادگان و ایثارگران جمع آنها را از انتخاب لیست خشنود دیدم.
* به همه آنها قول دادم که پیغام آنها را به جمع نمایندگان مجلس برسانم نقطه مشترک همه گروه‌های سیاسی برای رای به وزرا تعهد به نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های شهدا است.
   
علی بابایی کارنامی/ ساری * دولت وفاق ملی، دولت وفاق قومیت‌ها نیست بلکه دولت وفاق مدیریتی برای رسیدن به اهداف قومیت‌ها و ملت ایران است؛ کدام رییس جمهور صادقانه برنامه‌های دولت قبل را تایین می‌کند مگر نه اینکه قرار شد راه شهید رئیسی در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ادامه داشته باشد و دکتر پزشکیان راه ایشان را صادقانه ادامه داد و در چندین سال گذشته متاسفانه شاهد افراطی‌گری‌های روسای جمهور در گزینش‌های همکارانشان بودیم حال که یک رییس جمهور به معنای واقعی با نگاه کارشناسی دولت وفاق ملی و همدلی را انتخاب کرده چرا از آن حمایت نکنیم.
*  دولت پزشکیان دولت وفاق ملی است، چشم‌انداز رسالت و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، عشق به مردم، شایسته سالاری و کارگران، برنامه هفتم توسعه، توجه به رتبه ۳ توانمندی مهندسی دانشمندان جوان ایران در دنیا و تعامل دولت با سایر قوا  در برنامه‌های رییس جمهور قرار دارد و در معرفی کابینه رعایت شده است.
* همه وزرای پیشنهادی خوب هستند اما شاید تمامی آنها رای اعتماد نگیرند و این موضوع به معنای کمک به دولت و این است که بخواهیم حواشی دولت را کاهش دهیم و ما خط مقدم دفاع از رییس جمهور از هر منظر هستیم و کمک به دکتر پزشکیان و کمک به سیاست‌های رهبری و آنهایی است که انتظار دارند از این تریبون صدا و نقشه راه واحد داشته باشیم.
   
 

























































 


کد مطلب: 221484

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/221484/ورود-پرهمهمه-مجلس-بررسی-صلاحیت-۱۹-وزیر-پیشنهادی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir